Lapsen kyläily kavereilla ja syöminen
sivistymättömiä moukkia, jotka eivät hallitse alkeellisimpiakaan vieraanvaraisuuteen liittyviä käytöstapoja, joten itse antaisin olla ja ajattelisin, että ei heiltä voi vaatia sellaista mihin he eivät kykene selvästikään.
Kommentit (8)
Olisivatkohan kieltäneet poikaansa tuomasta kaveria ko. päivänä ja "kostivat" tottelemattomuuden?? Olisi pitänyt pyytää poikaa lähtemään kotiinsa kun on vieraita tulossa tai sitten kutsua pöytään.
tarjota naapurin lapsille mitään, kun ei koskaan tiedä, mitä vanhemmat siitä tykkäävät, jos naapurissa herkutellaan ja itsellä olisi vaikka ruoka-aika tulossa... Ja nykyään tuntuu olevan noita allergioitakin niin paljon, että monesti arvelluttaa tarjota. Minä olen ratkaissut tilanteen nyt kesällä, kun ollan jäätelöllä herkuteltu pihallakin, että olen sanonut naapurin lapselle, että käy kysymässä kotona, saako syödä meillä jäätelöä. Jo saa, niin herkutellaan yhdessä, jos ei saa, niin jätämme herkuttelut aikaan, jolloin ei ole ylimääräisiä...
Olisivatkohan kieltäneet poikaansa tuomasta kaveria ko. päivänä ja "kostivat" tottelemattomuuden?? Olisi pitänyt pyytää poikaa lähtemään kotiinsa kun on vieraita tulossa tai sitten kutsua pöytään.
Kostaa nyt ihmiselle, jolla ei ole asian kanssa mitään tekemistä! Aikuisten ei pitäisi kostaa lapsille yhtään mitään, ja jos halusivatkin rangaista, niin osui kyllä väärään osoitteeseen.
Niin lähekkäin asutaan, että olisivat hyvin voineet lähettää lapsen kotiin kysymään luvan herkutteluun.
-Vierailulle saattoi tulla sukulaisia/tuttuja (vaikka lapsesi kaverin kummi tmv.) ja perhe halusi että kummi&lapsi vaihtavat keskenään kuulumisia jne.
(Lapsesihan olisi saattanut viedä kaverinsa huomion/vaatia tätä tulemaan leikkimään kanssaan jne. koska oletettavasti hänellä olisi ollut "tylsää" vain istua kahvipöydässä tuntemattomien aikuisten keskellä)
-Ehkä perhe oli varannut vain tietyn määrän pullia/leivoksia tmv. ja vaikka olisivat ylimääräisenkin varanneet, niin ehkä vieraat toivat "Malla-Mumminkin" yllättäen mukanaan, joten se ylimääräinenkin meni siinä.
Olisi ollut nolompaa pyytää lapsesi pöytään ja sanoa että "noita et saa ottaa" tmv.
-Ehkä he toivoivat että lapsesi menee kotiin, mutta eivät kehdanneet käskeä häntä lähtemään?
Kaikista noista muista tilanteistahan olisi selvitty lähettämällä lapsi kotiin.
Nyt vain mietin, pitääkö lyhentää oleellisesti kyläilyjä? Hankalaa olisi, varsinkin kun lapseni aina kertoo, että kaveri on nimenomaan pyytänyt häntä vielä ruuan/muun jälkeen takaisin leikkimään.
ja jos se LAPSI itse oli lapsellesi sanonut, ettei hän saa tulla pöytään, ehkä hän ei halunnut kaveria kahvittelemaan? Saattoi jopa sanoa äidillen ettei lapsesi halua tulla/ottaa mitään tmv.
...Ja miksikö? No vaikka siksi että olisi nolostunut, jos vaikka esittää "pikkuisempaa mitä onkaan" tmv. niille vieraille, haluaa vaikka istua mummin sylissä/häntä hävettää kun täti syöksyy pusuttelemaan tmv. eikä halunnut kaverisi näkevän moista "noloutta";)
Olenko turhaan vähän harmissani? Mielipiteitä seuraavasta tilanteesta:
Lapsellani (kohta 7-vuotias) on hyvä kaveri lähinaapurustossa. Leikkii siellä paljon. Myös meille saisi tulla, mutta ovat mielummin siellä. Tänään poika kertoi, että kaveriperheellä oli ollut vieraita (ei tuttuja minun lapselleni) ja kaikki olivat käyneet kahvipöytään herkkuja syömään paitsi lapseni, jolle kaveri oli sanonut, että sinä et saa. Myöskään kaverin vanhemmat eivät olleet tarjonneet lapselleni mitään.
Kyselin tarkkaan, oliko häntä pyydetty lähtemään kotiin, koska kyläilypaikkaan tuli vieraita (tämä olisi ollut minusta ihan ymmärrettävää, niin toimin itsekin), mutta ei kuulemma oltu sanottu mitään. Hän oli sitten leikkinyt itsekseen sen aikaa kun koko muu porukka kahvitteli.
Minä olen hiukan loukkaantunut lapseni puolesta. Aiheesta vai aiheetta?