Omituista flunssaa liikkeellä? Väsyttää ja kaataa petiin ilman kuumetta
Onko muualla ollut vastaavaa? Meillä on nyt vieraillut omituinen flunssa, johon kuuluu kurkkukipua, nuhaa, pään- ja lihassärkyä sekä älytöntä väsymystä, ei kuumetta. Tämä meillä perheen aikuisilla, toisella lapsista oli lievempänä ja meni nopsemmin ohi.
Kommentit (83)
Nostellaas tätä vähäsen.
Viikko sitten alko kurkkukipu, sitten parin päivän päästä tuli nuha, se jatkui muutaman päivän ja luulin jo parantuneeni. Olo on luitenkin vielä väsynyt ja ajoittain hieman nuhainen. Onko muilla ollut samanlaista "väsymystä"?
Meillä lapsella ollut kurkku kipeä pari päivää, ei kuumetta kuin muutama kymmenys yli 37. Itse makaan tässä sängyssä pää särkien ja valtavan väsymyksen vallassa. Ei vielä muita oireita.
Vierailija kirjoitti:
Nostellaas tätä vähäsen.
Viikko sitten alko kurkkukipu, sitten parin päivän päästä tuli nuha, se jatkui muutaman päivän ja luulin jo parantuneeni. Olo on luitenkin vielä väsynyt ja ajoittain hieman nuhainen. Onko muilla ollut samanlaista "väsymystä"?
Valittelin itse tuossa viime viikon puolella parissa ketjussa samaa. Sairastuin toissa sunnuntaina, ja koko viime viikko meni käytännössä sängyn pohjalla.
Itse flunssaoireet olivat kuitenkin varsin lieviä. Kurkkukipu tuli ensiksi, ja hävisi aika varhaisessa vaiheessa. Viime viikon keskivaiheilla oli paha nuha, joka kesti sekin vain pari päivää, sitten tuli kuiva yskä, joka on jo niinikään suurimmilta osin kadonnut. Kaikista erikoisin oire oli kuitenkin tuo kohtuuton uupumus, jota voi verrata matalan verensokerin aikaansaamaan oloon. Huimasi, hengästytti, polvet notkuivat, kävellessä täytyi pysähdellä parinsadan metrin välein yms. Pelkkä seisominenkin uuvutti, ja kuten sanoin, jouduin olemaan käytännössä koko viikon makuuasennossa. Lämpö oli vähän koholla, muttei ollut vielä lähelläkään kuumelukemia, eikä voi yksin selittää tuota uupumusta. En ole koskaan kokenut vastaavaa tautia, yleensä kaikkein voimakkaimmat oireet ovat minulla nimenomaan hengitysteihin liittyviä.
Virtahepo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nostellaas tätä vähäsen.
Viikko sitten alko kurkkukipu, sitten parin päivän päästä tuli nuha, se jatkui muutaman päivän ja luulin jo parantuneeni. Olo on luitenkin vielä väsynyt ja ajoittain hieman nuhainen. Onko muilla ollut samanlaista "väsymystä"?Valittelin itse tuossa viime viikon puolella parissa ketjussa samaa. Sairastuin toissa sunnuntaina, ja koko viime viikko meni käytännössä sängyn pohjalla.
Itse flunssaoireet olivat kuitenkin varsin lieviä. Kurkkukipu tuli ensiksi, ja hävisi aika varhaisessa vaiheessa. Viime viikon keskivaiheilla oli paha nuha, joka kesti sekin vain pari päivää, sitten tuli kuiva yskä, joka on jo niinikään suurimmilta osin kadonnut. Kaikista erikoisin oire oli kuitenkin tuo kohtuuton uupumus, jota voi verrata matalan verensokerin aikaansaamaan oloon. Huimasi, hengästytti, polvet notkuivat, kävellessä täytyi pysähdellä parinsadan metrin välein yms. Pelkkä seisominenkin uuvutti, ja kuten sanoin, jouduin olemaan käytännössä koko viikon makuuasennossa. Lämpö oli vähän koholla, muttei ollut vielä lähelläkään kuumelukemia, eikä voi yksin selittää tuota uupumusta. En ole koskaan kokenut vastaavaa tautia, yleensä kaikkein voimakkaimmat oireet ovat minulla nimenomaan hengitysteihin liittyviä.
Itsellä ei tuo väsymys ole niin pahaksi mennyt, mutta ihmeellistä pientä väsymystä koko ajan, juuri niin kuin kuvailit, kuin olisi verensokeri alhaalla. Kai tää tästä sitte helpottaa...
Mikkeli kuittaa. iltaa kohden paheneva päänsärky, voimat pois, ei kuumetta. mies ja nuorempi lapsi terveitä, esikoisella järkyttävä yskä ja kurkku kipeä mutta ei kuumetta! en tiedä onko samaa, mutta joku flunssa täällä kuulemma käy päiväkoteja ja kouluja läpi...
Jos kuumetta ei ole, mennään töihin ja kouluun eikä jäädä laiskottelemaan koska "väsyttää". Opetat ilmeisesti lapsesikin mukaan tähän löysäilyyn ja lintsaamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Jos kuumetta ei ole, mennään töihin ja kouluun eikä jäädä laiskottelemaan koska "väsyttää". Opetat ilmeisesti lapsesikin mukaan tähän löysäilyyn ja lintsaamiseen?
Mitä se sinulle kuuluu?
Terveisiä Tampereen suunnilta, täällä ihan samaa kuin edellä kuvaillut. Viikko sitten tuli kamala kurkkukipu, joka tosin hävisi parissa päivässä. Siitä sitten kova nuha, ja nyt kun on lima alkanut irtoamaan, TODELLA raivostuttava kutitusyskä, päänsärky ja uskomaton uupumus. "Kuumetta" on korkeimmillaan ollut 37,4 n. kolmena erillisenä päivänä. Välissä lämmöttömiä päiviä. Ja siis tämä väsymys on jotain uskomattominta, olen nukkunut muutamana yönä jopa 12 tunnin unet ja on vetänyt kyllä niin mehut pois että..
Laiskuudella on monta ilmiasua :)
Vierailija kirjoitti:
Tästä on kymmenkunta vuotta aikaa, mutta työkaverini tuli töihin kipeänä, kun ei ollut kuumetta. Sai sydänlihastulehduksen, mihin kuoli.
Omaisia varmaan hirveästi lohdutti, että mies ei löysäillyt, vaan tuli töihin, kun ei ollut kuumetta.
Vierailija kirjoitti:
Sun vanhemmat ei tehneet kovin hyvää työtä sun kanssas. On se harmi. Oletko omille lapsillesi (jos niitä on, toivottavasti ei) yhtä surkea kasvattaja? Vauva palstalla huutelemassa, ja vielä ihan hyvikseen.. Oi voi. Mikä murheenpäivä se olikaan, kun isäsi kiveksestä suihkusit paineella, ja tunkeuduit äitisi munasoluun. Noh, aina ei voi voittaa. :/
Vierailija kirjoitti:
Ja sinun fyysinen olomuotosi on niistä yksi iljettävimmistä. :)
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä Tampereen suunnilta, täällä ihan samaa kuin edellä kuvaillut. Viikko sitten tuli kamala kurkkukipu, joka tosin hävisi parissa päivässä. Siitä sitten kova nuha, ja nyt kun on lima alkanut irtoamaan, TODELLA raivostuttava kutitusyskä, päänsärky ja uskomaton uupumus. "Kuumetta" on korkeimmillaan ollut 37,4 n. kolmena erillisenä päivänä. Välissä lämmöttömiä päiviä. Ja siis tämä väsymys on jotain uskomattominta, olen nukkunut muutamana yönä jopa 12 tunnin unet ja on vetänyt kyllä niin mehut pois että..
Samaa tautia ollut, se väsymys tosiaan ihan kauhea ja yhden päivän söin porkkanoita kun kurkkua kutitti niin järkyttävästi, että piti jollain raapia. Ja pahoinvointia ynnä jatkuvaa sheissella käyntiä. Ei kylläkään ripulia.
Vierailija kirjoitti:
Virtahepo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nostellaas tätä vähäsen.
Viikko sitten alko kurkkukipu, sitten parin päivän päästä tuli nuha, se jatkui muutaman päivän ja luulin jo parantuneeni. Olo on luitenkin vielä väsynyt ja ajoittain hieman nuhainen. Onko muilla ollut samanlaista "väsymystä"?Valittelin itse tuossa viime viikon puolella parissa ketjussa samaa. Sairastuin toissa sunnuntaina, ja koko viime viikko meni käytännössä sängyn pohjalla.
Itsellä ei tuo väsymys ole niin pahaksi mennyt, mutta ihmeellistä pientä väsymystä koko ajan, juuri niin kuin kuvailit, kuin olisi verensokeri alhaalla. Kai tää tästä sitte helpottaa...
Mulla on jo mennyt ohi, täytyy vain levätä ja ottaa rauhallisesti. Lauantaina oli vielä tosi hutera olo, eilen jo lähestulkoon normaali ja tänään olen hyppinyt asioilla tavalliseen tapaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinun fyysinen olomuotosi on niistä yksi iljettävimmistä. :)
Se koira älähtää johon "flunssa" tartahtaa ;)
Tässäkin keskustelussa näkee sitä, ettei älytä että flunssaviruksia on erilaisia, ja ne aiheuttavat myös erityyppisiä oireita eri ihmisille. Ei se ole aina sitä klassista, "siistiä" sairastamista, tyyliin kaksi päivää kuumeessa ja sitten vaan sängystä pois ja töihin. Jos tuntuu ettei pysy tolpillaan, ei töihin ole asiaa vaikkei kuumeilisikaan.
Ps. itsehän en muuten edes saikuttanut, vaan sairastamiseen meni kivasti viimeinen lomaviikko :)
Yksi mahdollinen tällaisten oireiden aiheuttaja on ulkoilman korkeat homeitiöpitoisuudet. Itse menen aivan vetämättömäksi, heikoksi, pahoinvoivaksi makaroniksi kun homeitiöt ovat korkealla. Lisäksi lämpöilyä, aivastelua, kurkun kutitusyskää ja hengenahdistusta. Kesti vuosia tajuta tämä yhteys, yksi kesä huvikseen seurasin pitoisuuksia norkko.fi-sivustolla, jossa on myös siitepölytiedotteet, ja tajusin mistä olo aina johtui. Olen aiemmin altistunut homeelle vakavan kosteusvaurion vuoksi, sekin varmasti vaikuttaa reagointiherkkyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Yksi mahdollinen tällaisten oireiden aiheuttaja on ulkoilman korkeat homeitiöpitoisuudet. Itse menen aivan vetämättömäksi, heikoksi, pahoinvoivaksi makaroniksi kun homeitiöt ovat korkealla. Lisäksi lämpöilyä, aivastelua, kurkun kutitusyskää ja hengenahdistusta. Kesti vuosia tajuta tämä yhteys, yksi kesä huvikseen seurasin pitoisuuksia norkko.fi-sivustolla, jossa on myös siitepölytiedotteet, ja tajusin mistä olo aina johtui. Olen aiemmin altistunut homeelle vakavan kosteusvaurion vuoksi, sekin varmasti vaikuttaa reagointiherkkyyteen.
En poissulkisi tätäkään. Meillä on kylpyhuoneen kaapin seinä taas mustia homepilkkuja täynnä.
Kuinka pitkään teillä on tää väsymys oikeen jatkunu? Itellä nyt kolmatta päivää ja alkaa jo hermot mennä...
Lapsilla oli, tyttö varsinkin oli ihan veto pois. Huono olo, päätä särki ja kurkku kipeä. Ei nuhaa tai kuumetta.