Siis eikö monellakaan ole rahaa tilillä ennen lapsilisien tuloa...?
miten voi olla noin " kädestä suuhun" -meininki?? ymmärrän toki että menoja on kaikilla lapsiperheillä... mutta jos on tiukkaa niin eikö voisi yrittää säästää kaikessa sitten..? joulun aikaan se on tietenkin vaikeaa kun pitää ostaa jouluruokia ja -lahjoja....
minulla on tulot mielestäni todella vähäiset (kotihoidontuki,lapsilisät + satunnaiset työvuorot), mutta koskaan ei ole tili mennyt ihan nolliin ennen lapsilisiä.... tätä aina ihmettelen...
Kommentit (55)
On niin paljon helpompaa syyttää omasta tilanteestaan muita kuin itseään ja ajattelemattomuuttaan!
Mutta vaikka mies tienaa hyvin,niin tällä kertaa kävin,niin että tili on tyhjänä.Kiitos kuuluu veromätkyille,asuntolainalle,autolainalle ja minun vanhalle opintolainalleni,jossa korkomaksu erääntyy juuri joulukuussa.
Silti,vaikka tämä kuu menikin laskujen osalta vähän pilalle,niin saimme lapsellemme todella paljon lahjoja ja kyllä,joukossa on myös arvokastakin tavaraa.
Lisäksi joulupöytämme notkuu herkuista ja tähän kaikkeen emme kertaakaan käyttäneet visoja tahi muita kortteja...
Että ei se tilin tyhjyys kaikilla ole kiinni mistään helvetin valinnoista.
Joku täällä ei varmaan ymmärrä,että toisilla on laskuja joissa on ERÄPÄIVÄ ja ne on mielellään silloin maksettava,jottei joudu perinmistoimistojen kanssa kuseen.
Ja itse en ainakaan mitään laskujen siirtämisiä hyväksy,kuluja vaan tulee.
On opiskeluja, lainaa ym. Itse ainakin elän nyt kädestä suuhun, koska opiskelen, jotta minun ei tarvitsisi koko ikääni elää kädestä suuhun. Pöljää?
opiskeluaikana elämään kädestä suuhun ja tili oli suurinpiirtein joka kuukausi miinuksella. Syy tähän oli silloisen avopuolison holtiton rahankäyttö - tavan oli äidiltään oppinut. Mun opintotuella olis sitten 2 aikuisen pitänyt elää. Ei riittänyt vaikka miten yritti -- ja mies vaan tuli usein kotiin tyytyväisenä jonkun typerän ostoksensa kanssa ja ilmoitti ettei sitten voi osallistua ko. kuun vuokran maksuun tai muihin menoihin :( Tylsää.
maksaa veromätkyt, asunto-, auto- ja opintolainat korkoineen -- mutta ei ne suinkaan yllätyksenä tulleet. Ainakin puoli vuotta etukäteen tiedettiin että tulee paljon laskuja joulukuussa ja varauduttiin niihin etukäteen.
mutta onneksi vanhempien apuun voi hätätilanteessa luottaa.
Tämän vararahaston lisäksi meillä on yleensä 100-200 euroa tilillä ennen opintotukien tai lapsilisien tuloa. Vuokran jälkeen rahaa jää käyttöön reilu 300 euroa kahdelle aikuiselle ja yhdelle leikki-ikäiselle. Rahassa ei siis meilläkään kieritä, mutta se ei tarkoita sitä, että suostuisimme elämään kädestä suuhun. Ja minä olen sitä mieltä, että pitkälle kyseessä on valinta. Toki meilläkin talous on kerran romahtanut niin pahasti, että jouduimme hetken elämään kädestä suuhun, kun melkein samaan aikaan hajosi pesukone, tietokone ja mieheni polkupyörä. Kaikki elintärkeitä meille. Talossa kun ei ole pesutupaa, opiskelut eivät sujuisi, jos vain koululla olisi mahdollista tehdä harjoitustöitä ym. ja koululle on 7 kilometriä matkaa, joten pyöräkin on välttämätön. Tilanne oli meidän taloudessamme täydellinen katastrofi, mutta tiukalla säästämisellä päästiin edes nykyiseen tilanteeseen. Ensi kesänä, jos saamme kesätöitä, pystymme todennäköisesti kaksin- tai kolminkertaistamaan tuon vararahastomme ja sitten tilanne alkaisikin jo tuntua hieman turvallisemmalta.
en jaksanut kaikkia lukea mutta totean vielä että AP ei ole siis koskaan ollut mikään rikas (eikä tule varmaan olemaankaan..) eikä varsinaisesti edes hyvätuloinenkaan kun ei ole vakinaista työtä koskaan ollut... mutta sen sanon että on kurjat oltavat suomessa jos näin paljon on näitä " kädestä suuhun" perheitä... en siis halua mitenkään moittia ketään, eihän sille mitään voi jos rahat ei riitä yksinkertaisesti. ihmettelen vaan miten ns. hyvinvointivaltiossa voi olla asiat näin...
-ap
Terveisin osittaisella hoitovapaalla oleva yh-leski, joka maksaa yksin auton, sen kulut (mm. viime huolto 670 euroa), tv-luvan, asumiskulut (omistusasunto pk-seudulla), päivähoitomaksut, kaikki kodin vakuutukset (n. 1000 euroa vuodessa), sähköt ja muut. Eipä siinä paljon käteen jää. Alkoholia en juo ja tupakkaa en polta.
Vierailija:
opiskeluaikana elämään kädestä suuhun ja tili oli suurinpiirtein joka kuukausi miinuksella. Syy tähän oli silloisen avopuolison holtiton rahankäyttö - tavan oli äidiltään oppinut. Mun opintotuella olis sitten 2 aikuisen pitänyt elää. Ei riittänyt vaikka miten yritti -- ja mies vaan tuli usein kotiin tyytyväisenä jonkun typerän ostoksensa kanssa ja ilmoitti ettei sitten voi osallistua ko. kuun vuokran maksuun tai muihin menoihin :( Tylsää.
päivitteli, miten " se on kyllä oire sekin, ettei ole mitään vararahastoa" , kun kerroin, että opintojaan lopetteleva ystäväni joutui kääntymään väliaikaisesti sossun puoleen, koska kävi yhtäaikaa niin että luvattu työpaikka meni alta ja sairastui melko vakavasti.
Äitini on vaatimattomista oloista eikä mikään isopalkkainen, mutta hänen vararahastonsa on hyväpalkkainen isäni. Sapettaa, että oma äiti voi olla niin typerä, ettei enää näe, minkälaisiin tilanteisiin voi joutua.
Silti haluan kompata myös niitä, jotka muistuttavat että monella kädestä suuhun eläminen on elämäntapa. Menot kasvavat aina tulojen myötä ja vaikka tilanne olisi mikä, niin tili on aina tyhjänä. Mun ex oli tällainen ja vieläkin suututtaa, kun muistelen sitä urputusta että on niin pieni palkka, ettei ole varaa maksaa asumiskustannuksia. Sekin malli tulee kotoa, hänen isänsä oli vielä 50 v. sellainen, että tili oli aina nollilla, asui vuokralla eikä omistanut muuta kun tv:n. Eikä ollut työtän tai sairas!
Käteen jäi tuossa vaiheessa nelisensataa. Ruokaakin pitäisi saada koko kuukaudeksi. Että näin. Kädestä suuhun meni kaikki, enkä tiedä, mistä voisi säästää.
Kun on kolme vuotta saanut 450 käteen (hoitovapaalla), niin kummasti on kerääntynyt velkaakin.
Meillä vanhemmat auttavat todella harvoin.Lähinnä,jos tulee jokin todella yllättävä kulu esim. sairaus tms,mutta muutoin on turha mennä mamman pussille.
Meillä ollaan ihna normaali tuloisia,mutta velkaakin on sen verran,että eipä juuri mitään jää säästöön ja hyvin on ilman säästöjäkin tähän saakka pärjätty.
Vierailija:
Kun on kolme vuotta saanut 450 käteen (hoitovapaalla), niin kummasti on kerääntynyt velkaakin.
Olemme myös muuttaneet välissä ja vuokra nousi tuntuvasti. Aloitin tuolloin työt ja kaiken piti olla ok, vaan sitten kaikki ei mennytkään ihan niin kuin piti.
Meillä oli pienimmillään tulot vuokran jälkeen 250¿/kk kahden lapsen kanssa, kun mies suoritti asepalvelusta ja itse olin lasten kanssa kotona. Pärjättiin kyllä, mutta en tiedä mistä siinä olisi enää säästänyt ;) Ne on nuo ihmisten käsitykset pienistä tuloista kovin erikoisia, jonkun mielestä jos käteen jää kahden ihmisten palkoista nettona 4000¿/kk niin elämä on kurjaa ja köyhää. Enkä nyt liioittele, tiedän tällaisenkin tapauksen.