***Jouluista Torstaita Syysmammat -04***
Kommentit (29)
Pakko kommenteerata tätä fisuasiaa. Meidän " perinnepöydästä" ei puutu mitään laatua. Tai ainakaan ei tule mieleen. Suku on himokalailijoita. Löytyy erilaiset sillit, lohi graavatuna ja ilman, savusiika, usein joku pate vielä, mäti ja smetanasipuli, lipeäkala. Itse jätän sillit ja lipeän väliin. Muuten maistuu hyvin. Toisaalta olen sitä mieltä, että kun omia jouluja ruvetaan järjestämään jää se lipeä ja sillerot kyllä historiaan.
Tänä jouluna teen aivan ihananmakuisen kylmäsavulohitartarin (löytyy googlesta ekana tällä haulla) Suosittelen jos pöydän kokoonpanoa ei ole vielä lyöty lukkoon. Ruisleivän päälle ja avot :)
Tässä tulee kyllä nälkä odotellesse. Kalojen lisäksi odotuslistalla on LANTTULAATIKKO. namskis. (tämä kyllä taitaa jakaa mielipiteitä)
hk
Kiitos kaikille kovasti onnitteluista, muistakaa vaan et se on vielä aika salaisuus:)
Jouluruoista: äiti tekee kaiken itse, ensimmäisenä jouluna anoppilassa sain vasta tietääkään että valmiinakin laatikot voi ostaa, niin minua on varjeltu pahalta maailmalta:) Tänä vuonna reipas äiti on tehnyt karjalanpiirakatkin itse, viime vuosina kun on turvautunut kaupan pakasteisiin. Vähän huonolla omatunnolla lähdetään huomenna ajelemaan mummolaan, valmiin joulun keskelle. Mutta minkäs teet kun sattui aatto mahd. huonoon aikaan- mahdollisimman vähän vapaapäiviä miehellä:( Huomenna vielä töitä, ja tiistaina taas jatkuu:(
Täällä nälkäisenä odottelen että ukkokulta tulis jouluostoksilta ja toisi iltapalaa- pizzaa! Hyvällä omatunnolla napostelen roskaruokaa..ensimmäisestä raskaudesta kertyi 20kg, mutta puolessa vuodessa synnytyksestä paino meni jo miinukselle, ei kait nytkään pahemmin voi käydä, eihän?!?:)
Oikein hyvää ja ruokaisaa(nam) joulua kaikille mammaraisille!!
ja motille erityisesti paranemisia.
muumimaha ja leo joka nukkuu joulu-unta:)
Kavereilta tultu. Kivaa oli, mutta nyt väsyttää. Ihanaa, pääsen ehkä ajoissa kerrankin nukkumaan. :-)
Muumimaha, lämpöiset onnittelut!!! Teitähän on jo heinäkuisissa mukavasti. :-)
Tuli mieleen, onko joku koittanut maitoa veden sekaan jäälyhtyihinsä? Tulee maitolasia. Ajatuksena ollut aina joskus mielessä, mutten ole saanut aikaiseksi kokeilla.
Aavis, katseletko valmiita taloja vai talomallikirjoja? Heh, minäkö utelias.. :-D Jep, aina näissä asioissa!
Tea, meillä Sini unikoulutettu sillä 5min-10min-15min systeeemillä, silloin kun n.9- 10kk vanhana lakkasi nukahtamasta iltatissille. Illalla iltapala ->potta ->pesut ->yöppärit -> Sini sänkyyn -> Ihme ja kumma -laulu tutti suussa ja minun T-paita kainalossa ja sitten hyvää yötä ja Bai-Bai. Nukahtaa itsekseen. Päikkäreillä sama laulu ja nukahtaa myös päikkäreille itse. Hampaiden tulo tahtoo sekoittaa aina tuota nukkumista, mutta normaalisti meillä näin. Sini on nukkunut omassa huoneessa, omassa pinniksessään, heti synnäriltä tultua. Yleensä nukkuu yöt heräämättä ja nykyään löytää tutinkin itse. Viimeiset 2 viikkoa ovat menneet öissä vähän risaisiksi, kun on tehnyt 4 kpl poskihampaita. Nyt näyttää kuitenkin tilanne rauhoittuvan, viimeyönä ei ollut kuin 10min hereillä. Ehkä jo ensiyö menee heräämättä.
Mimmu, usein sitä itsestä tuntuu, että aina valittaa. En minä sinua ainakaan minään marinamimminä pidä! :-D Ja sitäpaitsi, eikait kukaan voi olla elämänsä kunnossa viimeisellä kolmanneksella. Ja jos voi, Niin Please, Älkää Kertoko Sitä, ainakaan minulle!!!! ;-)
Lila75 rv 30 (närästää, pelkään pukamien hyökkäävän, maha on raskas kantaa, henki ei kulje, kunto on pohjalukemissa, sängyssä kääntyminen on todella työlästä, nukkuminen pinnallista, liitoskivut riesana ja viimeisimpänä muttei vähäisimpänä; bikiniraja ärtyy ja kutiaa sheivauksesta, kamalaa kun kuumavahaus ei minulta onnistu ilman näköyhteyttä! ;-D) Jep, tätähän tämä on heinäkuiset!
kerro mulle paljon noita mausteita, mä oon kämmäri niissä eikä piisaa vaan maininta että suolaa, pippuria ja sitruunamehua....
T. Tuttis the Busy Mam
ps. Esikoiselle kuumetta yli 39, että jee jee ja itelläkin tukkoinen olo. Tosi kivaa...
millaista teette? Meillä perinteisesti ollut valkokastike ja perunat, miten muilla? Ohjekin ois kiva, kun tahtoisi jotain uutta vaihtelua. Jee, aamulla kinkku uuniin, illalla lämmitettiin kuumaksi leivinuuni ja aamulla pitis olla sopiva. Ai että, odotan jo vesikielellä!
Tuttis pokkaa ja kumartaa, jos joku kehtaa vastata
Mekin suuntaamme aamulla pohjoiseen. Tällä viikolla on ollut vieraita, joten palstailu on jäänyt livekontaktien jalkoihin. Pönksy voi melko hyvin - kiiiitos kysymästä. Eilen oli putkitus&kitarisanpoisto. Tuttuun tapaan raju pahoinvointi ja tiputus, mutta illalla poika oli taas iloinen oma itsensä. Ja kummallista oli se, että sieltä korvasta jostain löytyi putki ison verimössön seasta, vaikka aivan oikea lasten korvalääkäri oli viikkoa aiemmin katsonut, että ei näy putkea ja siistiltä korva näyttää. Kultaputkilapsi meillä nyt. Toivottavasti pysyy paremmin. Korva oli muuten kuiva, eli ei tulehdusta kahteen viikkoon. Tästä alkakoon uusi suunta. Pidämme peukut ja varpaat pystyssä, jotta säilymme matkan tauditonna.
Väsy on ollunna meillä vanhemmilla. Jospa valmiisiin herkkupöytiin pääseminen toisi uutta virtaa. Ja sukulaiset iloa ja intoa.
Hyviä vointeja kaikille ja lämmintä joulumieltä.
Olin töissä niin aikaansaapa, ettei huomenna tarvitse varmaan ihan iltaan asti olla. Joululoma alkaa pian :D
Kaloja on meillä tänä vuonna: Graavilohta, graavisiikaa, lasimestarin silliä, sinappisilliä ja säilykemuikkuja. Kalat on graavattu itse, loput kaupasta/lahjaksi saadusta herkkukorista.
Meidän menumme on vaihdellut vuosien varrella. Aina siihen on kuulunut kinkkua ja rosollia. Laatikot olen välillä tehnyt itse, välillä ostanut kaupasta. Yhtenä vuonna sain aikaan maailman ensiksi pahinta, käynyttä imellytettyä perunalaatikkoa ;) Tänä vuonna aion -kaiken uhalla- tehdä perunalaatikon ja porkkanalaatikon itse. Loput laatikot on tehnyt se äiti, joka tekee teiänkin äitien ruuat.
Äitini tekee laatikot aina itse ja pöydässä on muutenkin sataa sorttia herkkua ja kystä kyllä. Syöminen aloitettiin sitten -aina- tasan klo 16 ja klo 17 ihmeteltiin mitä sitten tehtäisiin... Vanhempani ottivat siinä vaiheessa ensimmäisen lasillisen ja jossain vaiheessa iltaa sitten traditionaalisesti sössöttivät ja riitelivät. Teini-ikäisenä tuntui valtavan helpottavalta, kun sai heti jouluruoan jälkeen kadota poikaystävän luokse. Niin...minä tosiaan pakenin sinne ja lopulta menimme naimisiin 19-vuotiaina (ja erosimme 21-vuotiaina). Miten niin asiasta toiseen?
Tämän oman perheeni jouluun ei moisia traditioita sitten olekaan kuulunut. Me syömme jonain jouluna iltapäivällä ja toisena sitten taas lähempänä iltaa. Yhtenä jouluna kävimme ravintolassakin syömässä (kyse oli tosin idyllisestä kotaravintolasta). Etelän lämpöön en sen sijaan halaja. En ollenkaan ole auringonpalvojasorttia. Grönlannissa tai Islannissa voisi olla vinkeä viettää joulu :) Tällä hetkellä kyllä meillä tuntuu olevan juuri sopivan luminen ja kylmä joulu.
Jotain muutakin piti kommentoida, ihan varmasti, mutta nyt en muista. Tyttö hiipi pyytämään kymmenettä kertaa peittelyä (joulu jännittää..) ja mentävähän se on.
:) Saamuska kera rakkaiden ♥
Kukkuun kone taas, kun eräs työ on hyvällä mallillaan parhaan työskentelyajan jälkeen (22.31-23.10 - kokeilkaa vaikka, silloin on ihmisaivo pirteimmillään, kai).
Ja siksi ilolla vastailen joka kysymykseen. Kinkun kastike oli mummin bravuuri. Siihen tulee kinkun paistolientä, jota yhdessä kerman kanssa keitellään liedellä. Mausteeksi kastikkeeseen laitetaan ripaus sitä ja tätä. Sinappia ja luumuhilloa ainakin. Konjakki saattaisi sopia??? Lopputulos on kuitenkin ruskeaa ja hyvää.
Saamuskan joulupöydän muistot oli ah, niin mielikuvia herättäviä. Joulupöytähän oli pahin rangaistus lapselle, aikuiset kireinä kuin viulunkielet. Siitähän maailmankaikkeuden lain mukaan kärsivät tietenkin lapset.
Joo, ja kyllä lanttuloorakin menee, pitää muistaa ottaa dijon-sinapit mukaan.
Toivottavasti Lempillä ja miekkosella ruoka voitelee nivelet ja joulupukki tuo unta pakettikaupalla.
Mulla taitaa olla pahin olo mennyt ohi, kun ruokahutut kiinostaa. Hmm, mitähän jääkaapista löytyy?
K
Toivottavat: Frodo ja pikkutonttu.