Ai miksi kuomat on huonot talvikengät?
kun tuolla toisessa ketjussa joku niin sanoi. saisko perusteluja puolesta ja vastaan.
Kommentit (80)
kun lapsen varpaat oli aina kylmät Vikingin goreissa, vaikka puettiin mitkä sukat jalkaan. Ei ostettu putkivartisia Kuomia vaan sellaiset "Crosserit", jotka on tarrasäädettävät varresta. Olivat hyvät ja lämpimät kengät.
Ei meidän lapset tarkene goreissa olla. Me käytetään nollakeleillä kun on märkää goretexejä ja pakkasilla Kuomia. Vielä on kokeilematta ihan normaalit(ei goret)talvikengät oliskos ne lämpimämmät kun goretexit? Ei ne Kuomat ole mitkään maailman parhaat kävellä(mulla on myös kuomat)mutta mitä niillä hyvilläkään kengillä tekee jos ei tarkene olla ulkona.
ei tarvitse mitään erityisen tukea antavaa kenkää. Päinvastoin: tuki on helposti liian sitä tai tätä ja tukee jalkaa väärään asentoon.
Kuomat on lämpimät, helpot pukea ja meidän 5v olisi viime talvenakin laittanut aina mieluiten juuri ne putkikuomat eli ilmeisesti oli mukavimmat jalassa. Tämän 5veen suurin kriteeri vaatteissa ja kengissä on MUKAVUUS :) Ja ne toiset kengät oli viking goret.
eikä sormetkaan, kunhan on riittävästi muutenkin vaatetta päällä. Ei pelkästään villasukkia jalassa ja tumppuja käsissä. Meillä ainakin lapsen varpaiden ja sormien kylmyys loppui, kunhan tajusin pukea riittävästi muuta vaatetta päälle, enkä pelkästään lisännyt sukkia kenkiin tai tumppuja rukkasten alle.
kengät. Itselläni villavuorisissa nahkaisissa talvikengissä varpaat palelee pulkkamäessä,lapset ei Kuomissaan ole moksiskaan. Ensi talvena ehkä hankin itsellenikin Kuomat pulkkailuhommiin.
goretex kengät että kuomat olleet parina talvena. Kuomat tosiaan pitää varpaat paljon paremmin pakkasilla lämpimänä. Nyt ilmojen viiletessä ollaan alettu käyttää jo gore-kenkiä ja molemmat lapset valittaa kun niitä laitetaan jalkaan..
pohja on joustava (kokeilkaapa taivuttaa niitä gore-kenkien pohjia, jos ei käsivoimin helposti taivu, niin ei lapsen jalkakaan niitä taivuta.)
*ovat lämpimät (gore-kengissä varpaat eivät pääse liikkumaan -paleltaa. Goret myötäilevät tiukasti jalkaa -ei ilmatilaa kengissä -paleltaa)
*lapsi saa ne itse puettua helposti
Tuolla joku kommentoi että terve jalka ei mitään tukea kaipaa.
Mutta terveen jalan saa pilattjua väärillä kengillä. Kengillä, jotka ei sovi ko. ihmisen jalkaan, ovat liian kapeat tai liian usein näin päin että liian väljät, leveälestiset.
Onpa sitten kiva katsoa sellaista jalkaa, että kun mitkä tahansa kengät ostaa, alle kuukaudessa ne on linttaan poljettu, kun jalat on aikoinaan pilattu väärillä kengillä'.
Kuomia voisi verrata kumppareihin. Kävelisitkö sinä kumisaappailla koko talven? En ymmärrä, miksi lapselle "välttää" tai kelpaa mikä tapahsa lonttonen jalkaan, mutta itselleen aikusiet ja äidit ostaa aina kengät, jotka on kivan näköiset, hyvät jalkaan - ja niitä on useampia kappaleita mistä vaihtaa!!
Minä olen. Ostin itselleni kuomat viime talvena, ettei varpaat palele puistossa seisoskellessa. Niillä on ihan kamala kävellä, kun kantapää nousee kokoajan kengän pohjasta - on siis liian väljä kannasta
Mä olen varmaan tän palstan kuuluisin Kuomien vastustaja ja olen puhunut niitä vastaan täällä jo 10 vuotta (ehkä osin siksi, että 90% lapsista käyttää päiväkodissa niitä).
Kuomat eivät ole hyvät, koska:
1) ne eivät täytä hyvän kengän kriteereitä eli niissä ei ole tukevaa kantakappia, joka pitäisi jalan oikeassa asennossa - nykyään on kyllä koulukunta, jonka mukaan jalka ei niin tarvitsekaan tukea, mutta itse olen sitä mieltä, että he ovat tässä oikeassa vain silloin kun kyseessä on sellaiset kengät, joissa ei ole lainkaan jalkaa korottavaa pohjaa eli esim. jotkut feelmaxit tai sisätossut ovat tosiaan aivan jees, mutta talvikengiksi ei tietty sovi mitkään, joissa ei ole paksua pohjaa ja tällöin kun on paksu pohja, niin jalka tulee aina kuin varren päähän. Jos pienen lapsen kengässä on vaikka 1,5 paksu pohja, niin se voi hyvinkin vastata aikuisella 4-5 cm korkoa, sillä lasten nivelsiteet ovat vielä löysemmät kuin aikuisella. Tällöin kunnon tuki jalalle kantakapin kohdalta on välttämätön ettei olo sama kuin vaikka kävelisi pistokasmallisilla korkkareilla muhkuraisessa maastossa.
2) kuomat eivät ole talvikengät vaan saappaat - niitä ei saa kiristettyä mitenkään lapsen jalkaan - usein keväisin näkeekin ties minkälaisia linttaan astuttuja kenkiä tai vaihtoehtoisesti alkusyksystä hölskyviä kenkiä
3) lesti on tosi leveä ja ei siis sovi kaikkiin jalkoihin (monella suomalaisella toki leveä lesti, mutta silti esim. Kavatit tai Tepsut on paremmat, koska ne ovat yhtä lämpimät, mutta paljon tukevammat)
Kuomissa on kyllä hyviäkin puolia:
1) helppo pukea
2) kevyet
Itse voin ostaa Kuomat rattaissa istuvalle taaperolle, sillä ne on lämpimät ja helpot pukea. Itse en kuitenkaan osta niitä missään nimessä enää kävelevälle lapselle vaan kunnolliset nahkaiset, kiristettävät ja hyvän kengän kriteerit täyttävät (pohja kiertojäykkä, kunnon kantakappi ja pohja taipuu päkiän kohdalta eikä liian takaa tai ei ollenkaan).
7 Hyvää syytä ostaa kuomat
1. Hyvin lämpimät pakkasella
2. Edulliset
3. Lapsille jotka eivät vielä osaa solmia kengännauhoja parhaat
4. Vedenpitävät
5. Suomalaiset
6. Lapset haluavat usein päättää itse värin ja kuomissa on hirveästi värivaihtoehtoja
7. Kevyet
[quote author="Vierailija" time="02.10.2009 klo 09:15"]
Mielestäni kuomia ei ole tarkoituskaan käyttää vesikeleillä. Ovat hyvät ja lämpimät kengät pakkaskeleille. Gore-texejä käytetään nollan pinassa. Ainakaan käyttämillämme goretex talvikengillä ei tarkene - 20 asteessa.
Goreilla tarkenee jos sinne työntää monta sukkaa, mutta ei siinä enää mitään järkeä ole. Pakkaskeleille on joka tapauksessa ostettava toiset kengät jos meinaa lapselle goret hankkia.
kalvoasu ei sovi hyvin pakkaskelille
Kyllä sitten tarvii aika helkkarin vinoon astua jos kuomatkin saa linttaan astuttua. Eihän Kuoma olekkaan mikään vesikelien kenkä vaan pakkaskelin kenkä ja täällä etelässä on ainakin enemmän tarvittu gorea, minkä meillä on tänä talvena ollut croc:sin talvisaapas. Kenkäkaupassakin on neuvottu, että gorea vesikelille ja pienille pakkasille ja kuomaa sitten pakkaskeliin, eikä sinne vikingin kenkään saa tunkea kymmentä sukkaa. Vaikka kuomat eivät ne näteimmät ole, mutta hyvä niillä on ulkoilla.
Kuomat ei tue jalkaa, pohja on tasainen (ei muotoilua holvikaarelle) ja ei saa säädettyä jalalle sopiviksi. Mukavathan ne varmaan lapsesta on kun eivät "tunnu miltään" kun ovat suorat putket ja leveät lestiltään. Parempiakin talvikenkiä on.
Kesällä sitten pidetään kotipihassa crocs-kopioita ja siistimpinä kenkinä tasapohjaisia, ohuita kangas"kenkiä". Parempiakin kesäkenkiä on.
Kengät kertoo loppujen lopuksi paljon ihmisestä, perheestä.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2009 klo 09:20"]
on yhden jalat pilattu huonoilla kengillä. Miehen. Kamalan näköiset, kipeät jne. Kiitos ihanien tukemattomien talvikenkien. Siksi meille ei Kuomia osteta.
Täällä Oulun rannikolla kylmässä JA tuulessa tarkenee hyvin Vikingin Gore-texeillä. Ei tarvitse villasukkia kuin ihan kovimmilla, -20 ja yli, pakkasilla.
[/quote]
Mitä helvettiä? Aina ja joka paikassa sanotaan että pitäisi kävellä paljain jaloin niin usein kuin mahdollista, parasta terapiaa jaloille.
Vikingin kengät ovat aivan liian jäykkiä, lapsen kengän pitää taipua:
"Lapsen jalkaterän lihakset ja nilkat ovat vahvat ja joustavat, myös jalkakaaret muotoutuvat itsestään kävellessä, juostessa ja hyppiessä. Jäykät ja tukevat jalkineet heikentävät jalkaterän lihasten toimintoja ja voivat aiheuttaa jalkateriin virheasentoja. Terveen lapsen jalkoja ei tarvitse tukea kengillä!"
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/09/21/hyva-lastenkenka-kevyt-taipuisa-ja-oikean-kokoinen
Sekä Viikingit että Kuomat on tarvittu talveksi lapsen käyttöön. Viikingit on talven nollakeleille, koska pitävät vettä paremmin. Viikingillä on erilaisia malleja, joten kannattaa kiinnittää huomiota että valitsee vaihtoehdoista sellaisen jossa on pitävämpi pohja (yleensä se kalliimpi vaihtoehto). Silti se pitävämpikin pohja on liukas kuomiin verrattuna. Eron huomaa pulkkamäessä: Kuoma on pitävämpi. Lisäksi Viikingin alapohja on kylmempi kuin Kuoman, joten kylmemmillä keleillä ehdottomasti Kuomat.
On yhden jalat pilattu huonoilla kengillä. Äidin. Kamalan näköiset, kipeät jne. Kiitos ihanien tukemattomien talvikenkien. Siksi meille ei Goretexejä osteta.
Täällä Oulun rannikolla kylmässä ja tuulessa tarkenee hyvin Kuomilla. Ei tarvitse villasukkia ollenkaan Kuomissa, kun ne ovat huomattavasti lähimmät kuin Goretexit.
Kuoma kengät on huonoa laatua , itselläni on ollut useat Kuoma kengät ja kaikista on pohja katkennut melko lyhyen ajan kuluttua . En suosittele
1. ne on kevyet, ei tarvitse tarpoa jalat kipeinä missään hirveän painavissa kosteussuojakengissä
2. ne on lämpimät
3. ne pitää jonkin verran vettäkin
4. ne on lapsen helppo pukea jalkaan
5. niissä on korkea varsi, ei mene lunta
6. meidän lasten nilkoissa ei ole mitään sellaista vikaa, että tarvitsisivat jonkun tuen.
7. ne on edulliset
8. niissä ei ainakaan meillä ole lapsen jalka mennyt pilalle, koska meillä on jo aikuisia lapsia, jotka on ikänsä kulkeneet kuomissa, ja jalat on ihan normaalit