Ai miksi kuomat on huonot talvikengät?
kun tuolla toisessa ketjussa joku niin sanoi. saisko perusteluja puolesta ja vastaan.
Kommentit (80)
kuin tönköissä talvikengissä.
Mutta kun talvikengissä lapsen jalka ei pääse liikkumaan luonnollisesti, tarvitsee kannan ja nilkan olla hyvin tuettu.
vikingin goret ja poika valitteli usein että on kylmä varpaissa. ostin sitten kuomat ja niitä se ennemmin käytti kun viikkareita. (asutaan Vantaalla).
Että... niin monta mielipidettä kun ihmistä. mielipiteistä on aivan järjetöntä väitellä??? sama ku toiset tykkää suklaasta ja toiset salmarista.
Mielestäni kuomia ei ole tarkoituskaan käyttää vesikeleillä. Ovat hyvät ja lämpimät kengät pakkaskeleille. Gore-texejä käytetään nollan pinassa. Ainakaan käyttämillämme goretex talvikengillä ei tarkene - 20 asteessa.
Goreilla tarkenee jos sinne työntää monta sukkaa, mutta ei siinä enää mitään järkeä ole. Pakkaskeleille on joka tapauksessa ostettava toiset kengät jos meinaa lapselle goret hankkia.
täällä etelässä on kun esim. keski-suomessa. täällä toi meri tekee ilman paaaaljon kylmemmäksi.
taas noi kuomat. Hyvin ovat toimineet ja tyttö ei ole koskaan niistä valittanut. Mä taas en ymmärrä niitä, jotka laittaa niitä goretex kenkiä, joissa on korkea ja todella jämäkkä varsi. Ihan tajuttoman jämäkät. Itse en sellaisia laittaisi koskaan jalkaan, kun tuntuu että ne on tosi epämukavat ja painaa sieltä täältä koosta riippumatta.
Vielä viime talvena neljäsluokkalainen halusi Kuomat kun ne on niin lämpimät!
on yhden jalat pilattu huonoilla kengillä. Miehen. Kamalan näköiset, kipeät jne. Kiitos ihanien tukemattomien talvikenkien. Siksi meille ei Kuomia osteta.
Täällä Oulun rannikolla kylmässä JA tuulessa tarkenee hyvin Vikingin Gore-texeillä. Ei tarvitse villasukkia kuin ihan kovimmilla, -20 ja yli, pakkasilla.
1. Helsingissä asutaan ja vimme talvena oli kyllä täällä niin kylmä talvella, että tytöllä varpaat jäässä vikingeissä.
2. Gore-tex kenkiin ei suositella laitettavaksi villasukkaa, koska goret ei toimi lämpiminä, jos niissä täyttä villaa olevat sukat, vaan pitäisi olla jotain sekoitetta, ihan on kenkä kaupasta nämä ohjeet...
...talvikengät lapselle. Kaveri löysi tai sai jostain vinkin syksyllä pikkujalat.fi verkkokaupasta, uusi suomalainen lastenkenkä verkkokauppa ja oli tosi iloinen kun sai tilattua sieltä nahkaiset talvikengät lapsilleen. Asuvat juuri Rovaniemen korkeudella, ja siellä maaseudulla aika huono tarjonta, ei juuri varaa mistä valita. Paitsi just ne punaiset, siniset tai mustat Kuomat... ;)
Hassua, kun täällä etelässäkin moni kaveri, siis naiset lähinnä, äidit, ovat valmiita maksamaan reippasti yli 100 euroa saapikkaista, siis jostain vuorettomista "paremmista" nahkasaappaista, joiden käyttöasteen voi jo etukäteen arvata...eli ei ehkä kuitenkaan hirveen monta kertaa jalassa.. Sitten lapsen kengissä pihdataan. Ei se , että lapset ovat ulkona paljon, ja haastavissa olosuhteissa, tarkoita sitä, että ei kande maksaa paljon kun menee huonoksi ja pieneksi. Just sen takia kandee maksaa, kun ovat yleensä aikuisten monia kenkiä paljon paljon kovemmassa käytössä ja vielä kasvavan lapsen jalassa. Niihinhän just kandee satsata....
Me tilattiin kans nuorimmaiselle talvikengät tuolta verkkokaupasta, aivan ihanat, ne on jo sisällä uutena olleet kovassa käytössä kun poika haluaa niillä tepastella... Sitten isosikot sai juhlakengät, tai siis paremmat kengät nyt joulunajan koulujen joulujuhliin ym ym Keväällä menevät sitten ihan koulussakin!
Jotkut näyttävät pitävän lapsillaan näitä täällä Etelän "pakkasissa" kelillä kuin kelillä. Tänäänkin on +7 astetta ja tosi monella lapsiparalla on kuomat jalassa. Nyt on mielestäni ihan muullaiset kelit kuin kuomakenkien kelit. Luulisi, että ne hiostavat ihan hemmetisti ja kastuvat tällaisilla keleillä. Lapset tarvitsevat kuomien lisäksi toisetkin talvikengät!
Itse en tosin osta kuomia ollenkaan, koska en halua pilata lapseni jalkoja.
Esimerkiksi Kavatilla on tosi hyviä nahasaappaita. Ovat lämpimiä myös ja pitävät vettä paljon paremmin kuin Kuomat. Hintaa on toki enemmän. Kavatilla on muuten hyvä nettikauppa ruotsissa kavat.com sivuilla ja sieltä toimitetaan alle viikossa kengät suomeen. Olen tilannut ja hyvin toimii. Kokomitoitus suunnilleen sama kuin kuomissa.
ei vitsit, meillä näytti kerran pakkasmittari -64c!!
Vierailija - 03.10.09 02:02 (ID 9306775)
tosin se oli lapsen piirrustuksessa
Ilmeisesti piruilit kirjoittajalle, joka kertoi 54 asteen pakkasista. Itse muutin Rovaniemelle 10 vuotta sitten ja eka talvena oli kuukauden verran yhteen putkeen aamuisin -45 astetta. Onneksi ei silloin ollut vielä lapsia ja töihinkin vain alle 2 km. Auto ei inahtanutkaan, järkyttävän kylmä kävellä töihin. Lähinmpään kauppaan n. 4 km, joten n. kerran viikosssa naapureiden kanssa tilattiin taksi, että päästiin ruokaostoksille. Tuon talven jälkeen ei tosin ainakaan noin pitkiä pakkasjaksoja ole ollut, muutama talvi pelkkää loskaa. Mutta tuon talven kävelin Kuomissa, kuten miehenikin, eikä ainakaan jalkoja palellut.
ja talvet Kuomissa. Kummatkin yhtä kamalat jalassa - kannattaa kokeilla itse, jos ei muuten usko. Lapsi nyt voi kehua Kuomia vain siksi, että saa ne helposti jalkaan itse.
Meillä lapset kulkee kauniissa, sopivissa (niin jalkaa kuin keliinkin) ja laadukkaissa kengissä AINA.
Miksi ne päiväkodissa nähdyt Kuomat ovat muuten aina linttaanastutut - toisin kun Goret? Voisiko joku vastata?
pojan kanssa fysioteraupiassa jalkojen vuoksi, hän nimenomaan totesi että ne on levät "pyörivät jaloissa, ei tukevaa kuppia nilkalle! -en osta pojalleni niitä, käyttäkää itse ja totekaa ovatko hyvä? - veikkaan, että tämän jälkeen jäävät teidän lastennekin osalta kauppaan.
-Niinpä taitaa..kiitti infosta, toivottavasti jalat normalisoituvat! Hyvää Joulua kaikille!
Sapetti kun mutsi pakotti kouluun, olin kasilla silloin. Eipä siellä paljon ketään muita ollut, kun bussit ei kulkenut ja autotkin vain niillä, keillä oli autotalli. Mun piti vielä KÄVELLÄ kouluun, ei ollu matkaa kuin vajaa kilsa, mutta eipä siinä pahemmin kärsiny hidastella...
Toi -54 on varmaan Pokasta tai Naruskalta.
ei vitsit, meillä näytti kerran pakkasmittari -64c!! Vierailija - 03.10.09 02:02 (ID 9306775) tosin se oli lapsen piirrustuksessa Ilmeisesti piruilit kirjoittajalle, joka kertoi 54 asteen pakkasista. Itse muutin Rovaniemelle 10 vuotta sitten ja eka talvena oli kuukauden verran yhteen putkeen aamuisin -45 astetta. Onneksi ei silloin ollut vielä lapsia ja töihinkin vain alle 2 km. Auto ei inahtanutkaan, järkyttävän kylmä kävellä töihin. Lähinmpään kauppaan n. 4 km, joten n. kerran viikosssa naapureiden kanssa tilattiin taksi, että päästiin ruokaostoksille. Tuon talven jälkeen ei tosin ainakaan noin pitkiä pakkasjaksoja ole ollut, muutama talvi pelkkää loskaa. Mutta tuon talven kävelin Kuomissa, kuten miehenikin, eikä ainakaan jalkoja palellut.
meillä on ollut kuomat nuorimmalla pienenä. Olivat ainoat mitkä pitivät jalat lämpimänä. Yli 10 asteen pakkasessa laitettiin villasukka lisäksi.
Neljä v ostettiin ekat goret. Onneksi oli leuto talvi eikä tarvinnut muita kenkiä.
Viking goreja olen itse suosinut lähinnä kevät/ syyskenkinä.
Mutta Kuomat ollaan hankittu nyt täksi talveksi, ja hyvä niin.. Kuomat piti varpaat tosi lämpöisenä 6v:llä tänäänkin :)
1.5v myös käyttää kuomia.. hänelle kyllä puin tänään tepsut villasukan kera kun oli etelässäkin 13 astetta pakkasta.
Edelleen kuoman kannattaja vaikka monet goretex kengät läpi kokeillut.
Kuomia on muuten paljon paljon muita malleja kuin ne putki kuomat :D www.kuoma.fi löytyy malleja
Kuomia voisi verrata kumppareihin. Kävelisitkö sinä kumisaappailla koko talven?
- meillä on goret + kuomat, kuomilla ei ole tarkoitus kävellä koko ajan, kylmimmillä keleillä vaan = silloin kun goreissa tulee jalat kylmiksi.
Vertaa "kumpparit kun sataa". "Kuomat kun on tosi kylmä",
ei kunnon kantakuppia ja painavat tönköt. Ollaan käytetty Eccoa ja Superfitiä ja jos on kaameet pakkaset, niin huopikkaita kevyempiä ja lämpimämpiä ei olekaan!
- mutta kun ne huopikkaat maksavat jotain 60-70 e, kuomat n 30-40 e. :)
En viitsi pakkaskelinkengiksi ostaa noi kalliita, kun Helsingissä ei tiedä montako päivää on NIIN kylmä että tarttis.
Goret saivatkin maksaa sen 80 e kun niillä on tod. näk. enemmän käyttöä.
kovia pakkasia joten goret riittää täällä kengiksi. Toisekseen meillä lapsilla on vaan viking goreja ja kyllä heillä jalat pysyneet lämpimänä sen minkä tarvii.