Väkisinkin tulee mieleen, että mitäs poltit koko raskausajan melkein askin päivässä!
Tuttuni 1v5kk lapsi ei vielä kävele eikä puhu. Tuttuni on tästä kovin huolissaan.
Eihän se sitä tarkoita, että olis joku kehitysviive. Kun noi on niin yksilöllisiä juttuja. Tekis mieli sanoa, kun sitä marinaa kuuntelen et mitäs mariset itsepähän sauhuttelit. Pidän kuitenkin mölyt mahassani.
Käsittämätöntä touhua. Luulis että ei huoleta kun ei näyttäny huolettavan raskausaikanakaan.
Kommentit (68)
mutta muistakaa se että tupakka ja alkoholi ovat myrkkyä ja lapsi tulee näin ollen helpommin sairaaksi. Ja tervettä lasta on huomattavasti helpompi hoitaa.
nimin: poltan, mutta kaksi positiivistä raskaustestiä olen tehnyt ja tupakointi on loppunut siihen. Raskauden ajaksi siis...
tekstisi on juuri semmoista paasaamista ettei sitä viitsi kukaan kuunnella...koita ottaa vähän rauhallisempi ja maltillisempi asenne niin joskus jopa vaikka joku saattaakin kuunnella mitä sinulla on sanottavaa..
Eihän kaikki tietenkään tupakasta johdu, mutta tutkitusti hyvin moni asia johtuu.
Miksi siis leikkiä lapsen terveydellä? Eihän kukaan laittaisi vauvalle röökiä suuhun käryämään, saati jotain nuuskamälliä suuhun. Miksi siis myrkyttää vauvaa kohdussa, kun se on periaatteessa ihan sama asia.
av-mammoille jatkamalla röökaamistaan " ku se on niin kuulia ja kato mähän teen just niinku mä haluun" , vaikka todellisuudessa ainoa ketä ne vahingoittaa on oma itse ja oma lapsi.
Todella kypsää touhua eikö totta? Aikuisen ihmisen hommaa suorastaan.
ihmiset on erilailla riippuvaisia.Toisille se on tosi helppo lopettaa,toisille se on tosi vaikeaa!!!
jotka yrittää olla niin kapinahenkisiä. " En mä lopeta, jos sanot tolla tavalla, vaan sun pitäis sanoo silleen toisella tavalla ni sitte ehkä lopettasin..."
VOI V*TTU!!! OTTAKAA NYT ITSE VASTUU OMASTA JA LAPSENNE ELÄMÄSTÄ!
Kohta joku taas inisee, että ei saa syyllistää, vaan pitäis silleen niinku ymmärtää ja silittää päätä. Suututtaa tuollaiset idiootit.
Aikuisuus tarkoittaa myös vastuunottamista yli oman navan!!!
Tahdonvoimaa tehdä jotain epämiellyttäviä asioita jonkun toisen hyväksi, eli " lopetan röökin edes raskausajaksi koska en voi olla varma mitä se tekee lapselleni, vaikka se on helvetin vaikeaa mulle ja tykkäisin niiiiin sauhutella päivät pitkät"
Tajutteko, röökaajat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
Tupakoinnin lopettaminen ei ole mahdotonta, eikä siihen lopettamiseen kukaan kuole. Siinä ei kenenkäänterveys vaarannu tms.
Se on tasan omasta valinnasta kiinni. Mä tein itselleni selväksi jo ennen raskautta, että raskausaikana en polta. JA vaikka kuinka teki välillä mieli polttaa vaan se yksi rööki, niin en polttanut, koska tiesin, että se seuraava rööki olisi niin paljon helpompi jo sytyttää.
Samoin arvostan todella paljon yhtä ystävääni, joka on todellinen ketjupolttaja, ja ihan varmasti niin riippuvainen tupakasta kuin olla ja voi, mutta niin vaan hammasta purren hänkin lopetti sen röökaamisen plussatestiin, joka vielä kaiken lisäksi oli yllätys.
Se on oikeasti omista arvovalinnoista kiinni. Jos uskottelee itselleen, ettei se niin paha juttu ole, ja suhtautuu kaikkeen tietoon vana yliolkaisesti ja pitää sitä propagandana, niin varmastikaan se tupakoinnin lopettaminen ei tunnu niin isolta jutulta, että siihen pystyisi.
Heti kun Plussasin niin sauhuttelu loppui välittömästi. Tiedän kyllä mitä lopettaminen on!
ap
Siinä vois olla mm. testejä onko tuleva äiti liian tiukkapipo jne.
ja addiktio on sairaus..
Siihen ei av mammojen kapinahenki auta ja toisten ihmisten haukkuminen.
Omasta mielestäni aikuisuuteen kuuluu juuri ennenkaikkea toisten ihmisten kanssa kommunikointikyky ja järkevä keskutelu, paljon enemmän kuin tupakanpoltto. On aika naurettavaa tulla sanomaan vaikka vanhaa tupakoivaa sotaveteraania keskenkasvuiseksi ja tyhmäksi.
Keskustelun taso tässä on ala-arvoista, eikä ole ensimmäinen kerta tällä palstalla. Lienee samat ihmiset kyseessä..en tiedä?
Hämmästyttää!
tomuus hoidoissa.
Vierailija:
Vuosi sitten oli Tiede-lehdessä uuden englantilais-tanskalaisen tutkimuksen tuloksista, joissa selkeästi osoitettiin äitien raskaudenaikaisen tupakoinnin ja poikalasten hedelmättömyyden yhteys. Tänä syksynä tutkimusta on siteerattu ahkerasti muissakin lehdissä ja suomalaisetkin tutkijat ovat vahvistaneet tulosten paikkanspitävyyden.
Mutta ei se raskaudenaikainen tupakointi juu ole vaarallista, jos kerran raskausaikana tupakoineet niin sanovat. :-D
joka oisi puhunut 1.5-vuotiaana. Joitain lauseita kyllä ja sanoja, mutta että puhunut.
Turha inistä siitä että lapseni on ihan terve vaikka poltin koko raskauden ajan. Laitapa sitten lapsellesi rööki hampaisiin aina ruoan jälkeen vaikka jos se ei kerran haittaa eikä aiheuta lapsellesi mitään. Hyväähän se vaan tekee. Pelaatte venäläistä rulettia lapsenne terveydellä/hengellä. Niin onhan se sikiölle suurempi vaara se stressi joka tulee kun odottava äiti lopettaa polttamisen kuin se että polttaa... Tämän olen kuullut raskaana olevalta äidiltä, kirkkain silmin näin väitti! Itsepähän lapsenne vaarannatte oman selkärangattomuutenne tähden, onnea matkaan.
lapselle, niin eihän SE TIETENKÄÄN johdu siitä, että äiti röökasi ja sikiö kärsi. Sehän olis suorastaa paskamaista vastuunkantamista, jos äidille sanottaisiin suoraan, että yksi aiheuttaja voi olla toi sun raskauden aikainen tupakointi. Kyllä äidille on varmasti ollut tiedossa tupakoinnin riskit sikiölle. Pitäiskö nyt sitten hyssytellä, että voi voi eihän se nyt tietänkään tupakoinnista johdu.... mistäs se tiedetään. Mutta ei asiaa kyllä pidä vaietakaan....
niin mitä se sitten on jos ei kerran puhumista?
Kuka helvetti on tässä ketjussa tuominnut KAIKEN tupakanpolton?
Puhe on nyt RASKAUDENAJAN tupakanpoltosta jolla on ilmiselviä yhteyksiä lapsen tuleviin vaivoihin ja sairauksiin.
Rinnastuksesi sotaveteraaneihin on surkuhupaisuuden huippu!
Senkus polttavat sotaveteraanit, äititeresat, pressat ja paavit, mutta kyse on RASKAUDENAIKAISESTA tupakanpoltosta!
Siinä äiti vahingoittaa syntymätöntä lastaan TIETOISESTI, ihan sama vaikka jatkaa syntymän jälkeen kessutteluaan mutta ettei sen vertaa ajattele omaa napaansa edemmäs, että välittäisi lapsensa terveydestä niin että lopettaisi edes 9 kuukaudeksi!!!!!
Tajuatko nyt asian, vai pitääkö vielä rautalangasta vääntää??
Kyllä addiktioistakin pääsee eroon, siinä tarvitaan vain tahdonvoimaa!
ja kokonaan lopetin kun rv6.
Ei sitä ihan seinään tarvi lopettaa.
En kyllä tajua sitäkään, miten joku on niin tyhmä et raskauden jälkeen alottaa uudelleen. Jos kerran on päässy irti ni olis onnellinen.
Täysin väärää tietoa tuommoinen. Addiktio on sairaus mihin tarvitaan kyllä tahdonvoimaakin, mutta ennenkaikkea terapiaa, vertaisryhmiä, tukijoukkoja.
Muissa addiktioissa on näin!
Ajatus että addiktio voitettaisiin pelkällä tahdonvoimalla, poistaisi kokonaan taudista sairauden määritelmän ja leimaisi ihmisen vaan
henkisesti heikoksi.
Itse tupakointiin en ota kantaa, vain addiktio asiaan
vaarallisempaa on tupakoida odotusaikana, kuin esim. syödä jotain, mikä ei ole suositusten mukaista. Oletko tervejärkinen ihminen? Oletko saanut tietoa siitä, miten lapsi kohdussa reagoi kun äiti pistää tupakaksi? Kyllä minä luulen, että tiedät kaiken tämän ja silti kysyt tyhmiä kysymyksiä.
Häpeä!