Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Roihuvuorenkoulun tiedote rehtorilta huoltajille

Vierailija
21.12.2005 |

Laitan tänne ihan omana aloituksena (laitoin myös ketjuun, joka oli tästä aiheesta), mitä vanhemmille on tiedotettu koulun taholta.

Se, ettei rehtori ole paikalla juhlissa tai muissa tiedotus tilaisuuksissa on ihan tavallista. Minulle jäänyt käsitys, että hän karttaa kaikkea missä voi tulla tiukkoja kysymyksiä tai mielipiteitä. Meillä on koulunvaihto ollut mielessä ei olla muutenkaan tyytyväisiä opetukseen eikä muuhun toimintaan.

___________________________________________





Roihuvuoren koulun huoltajille







Koulujen joulujuhlista on jostakin syystä paisunut viime päivinä

valtakunnallinen mediatapahtuma. Toimittaja toisensa perään kyselee

joulujuhlista ja sähköpostini täyttyy erilaisista viesteistä.







Kun jutuissa varmasti meidänkin koulu on esillä monikulttuurisena

kouluna, niin tässä kodeille selvennyksenä koulumme joulujuhlakäytänteet.







Helsingin kaupungin kouluissa noudatetaan opetusviraston linjauksia

uskonnonvapauden toteuttamisesta kouluissa. Juhlien ja tilaisuuksien

osalta johtava periaate on, että pyritään sellaisiin käytäntöihin, jotka

mahdollisimman hyvin palvelevat kaikkia koteja, jotta kaikki lapset

voisivat kokea olevansa tervetulleita koulun yhteisiin juhliin. Toive

on, että ei ajauduttaisi tilanteeseen, jossa esim. joulujuhlasta tai

kevätjuhlasta tai niiden osasta vapautettaisiin oppilaita. Tarvittaessa

tietysti niinkin tehdään.







Opetusvirastosta saamani tiedon mukaan kaikissa kouluissa on erikseen

joulukirkko, joka on koulun järjestämä uskonnollinen tilaisuus, josta

ilmoitetaan koulun toimintasuunnitelmassa ja erikseen kodeille, ja jonka

vaihtoehtona on muuta toimintaa. Lukukauden päättäjäisjuhla on eri

tilaisuus ja luonteeltaan kaikille sopiva - koulun oppilaiden taustoista

riippuen varmasti eri kouluissa jonkin verran erilainen - jouluteema on

esillä vaihtelevassa määrin. Samoin menetellään myös kevätjuhlan osalta.







Meidän koulun joulujuhlajärjestelyt ovat pääpiirteissään olleet

samanlaiset jo varsin pitkään - toistakymmentä vuotta. Tietysti juhla on

aina joittenkin opettajien järjestämä ja heillä on vapaat kädet laatia

ohjelma.



Meidän koulussa joulujuhla on keskiviikkoiltana. Sen ohjelma ei sisällä

uskonnollista ainesta muuten kuin muutaman joululaulun ja salin

koristelun muodossa. Näin kaikki oppilaamme voivat olla tilaisuudessa

mukana, yhteisesti päättämässä syyslukukautta. (Meidän oppilaitten

katsomustaustatilastot löydät abc-kirjasta - vähän yli puolet on

evankelisluterilaisia, kolmasosa on uskonnottomia ja loppu jakaantuu

ortodoksiuskonnon, islamin ja muiden pienempien ryhmien kesken.)

Joulukirkko on torstaina Roihuvuoren kirkossa, jossa seurakunta

järjestää perinteisen luterilaisen jouluohjelman. Kirkkotilaisuus on

avoin kaikille, mutta ei pakollinen kenellekään. Huoltajilta on pyydetty

perusilmoitukset siitä osallistuuko oppilas tällaisiin tilaisuuksiin vai

ei, joten kirkkoon osallistumista ei ole erikseen kysytty vaan opettaja

toimii tuon perusilmoituksen mukaisesti. Niille oppilaille, jotka eivät

mene kirkkoon on koululla kynttiläjuhla.







Rehtorina pidän tärkeänä, että koululla on yhteisiä juhlia, joissa

kaikki oppilaat tuntevat viihtyvänsä ja joihin kaikki kodit voivat

luottavaisin mielin lähettää lapsensa. Sen lisäksi on lukuisia

tilaisuuksia erilaisille ryhmille. Meillä on lisäksi jatkuvasti koulussa

esillä eri kulttuurien perinne ja etenkin suomalaisen kulttuurin

juhlapäivien ja tapojen esittely.















Virkistävää loma-aikaa kaikille











Satu Honkala, rehtori



(en valitettavasti osallistu joulujuhliin, olen vuosilomalla ja ulkomailla)





Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi