TAMMIKUISET keskiviikkoon
Huomenta! Ajattelin nousta ylös,kun sielä sangyssä tuli jo tarpeeksi pyörittyä. Mies oli eilen kaverinsa firman juhlissa, enkä nukkunut ennen kuin se tuli, ei onneks ollut myöhään(1.20). Nukkumaan mentiin vasta kahden maissa.Katkonainen oli viime yö, jotenkin oli oksettava olo illasta saakka.Eilen tuli myös paperiin jotain punarusehtavaa muutaman kerran vessareissun jälkeen,(kaikkee sitä ihminen selittääkin ja yksityiskohtaisesti, sorry)Mietin jo hetkisen josko se olisi orastavaa limatulpan vuotoa ja kyllä alkoi synnytys jännittämään, sillein hyvällä tavalla. Nyt aamulla satunnaisia kivuliaita supistuksia, mutta lyhyitä eikä mitenkään säännöllisiä.Vaan eihän tuo vielä ole syntymässä, kunhan muuten vaan juimii,ehkä?
Kohta täytyy esikoinen mennä herättämään kouluun lähtöä varten.Onneksi alkaa loma, ja saavat muksutkin nukkua aamuisin pidempään. Täytyy alkaa tänään varmaan esikoista valmistamaan synnytykseen, siis puhua että kun hetki koittaa niin hänet viedään isälleen jne. Ja että sairaalaan saa tulla kyllä katsomaan yms.
No eipä tähä hätän muuta, hyvää pakkaskeskiviikkoa.
Tänään rv 37 tasan
Kommentit (22)
Mulla meinaa vissiin jouluflunssa pukata päälle :( Päätä on särkenyt toissa yöstä asti, oon joutunut panadolia syömään. Ei kivaa. Päänsärky on vaan jotenkin niin kokonaisvaltainen vaiva, että mistään touhuista pojan kanssa ei meinaa tulla mitään, jos koko ajan päätä juilii... Parista hirvittävän kivuliaasta migreenistä tän raskauden aikana oon oppinu, et paree ottaa se panadol heti, kun alkaa särkeä tai muuten koko lääkkeestä ei ole mitään hyötyä.
Oon kyllä miettinyt myös sitä raskausmyrkytyksen mahista, kun turvotuksiakin on tosi paljon. Paineet on kuitenkin normaalit ja pissa ainakin tähän asti ollut puhdas, joten kyllä nää pääpipit on vissiin ihan jotain muuta.
Tänään olisi taas äpolille käyrille meno ja sitten synnytyskeskustelu kätilön kanssa. Alunperinhän halusin pelkopolikeskusteluun, kun luultiin et on iso vauva tulossa, niinkuin ekakin oli. Nythän tämä meitin armas on ihan pikkuruinen, mutta menen nyt kuitenkin keskusteluun, on jäänyt niin paljon epäselvää ja hämärää siitä ekasta maratonsynnytyksestä. Pelottaa tuleva... toivottavasti vauvan pieni koko auttais helpompaan synnytykseen tällä kertaa.
Jouluvalmistelut alkaa olla tehty, en niitä kovin paljoa ole jaksanut kyllä tehdäkään. Siivota vielä pitäis, missähän välissä? Ajattelin kuitenkin, jos saisi lattia pestyä... seuraava kerta lienee joskus hamassa tulevaisuudessa vauvelin syntymän jälkeen.
Jotenkin ei tää joulu jaksa innostaa samalla lailla kuin yleensä, kun odotan niin kovasti vuoden vaihtumista ja vauvan syntymää. Se on niiiiin paljon isompi juttu kun joulu :)
Mites muilla?
Terkuin Toukoaarre ja armas 36+4
Niin ne vaan lehdessä veikkailee pääkaupunkiin lumetonta joulua :( No, onhan se joulu se mustakin joulu.
Täytyy myöntää, että tuo vahvahko lääkitys tepsii siedettävästi, päivän saa kuljettua läpi ilman kyyneliä. Jospa sitä pääsisi synnyttämään ilman käynnistystä. Perjantainahan siihen otetaan kantaa äitipolilla, jätän kohtaloni lääkärien käsiin.
Nursen jutuista tuli mieleen omat uusperhekuviot. Tuo nuorimmainen on leikkinyt vauvanukellaan tosi paljon viime aikoina. Aina välillä se kiikuttaa nuken toiseen huoneeseen " isin luo" . Se sanoo nukelleen, että: " Nyt olet isän luona yhden yön ja yhden päivän." Jonkun ajan päästä se käy sen sieltä sitten tyytyväisenä hakemassa. Saa nähdä, miten tyttöön vaikuttaa se, että uusi vauva ei isin luo menekään.
Limatulppaa ei ole täällä näkynyt, joskaan en ole sitä kaikilla kerroilla nähnyt lainkaan. Jonkinlaisia supistuksia tulee lähinnä iltaisin.
Tänään tulee sisarusten siivouspartio avuksi. Vähän ottaa luonteen päälle päästää muut siivoamaan omia sotkuja, mutta tällä hetkellä nielen ylpeyteni ja otan kiitollisena avun vastaan.
enyo 38+1
Täällä sitä vielä flunssassa törötetään.Hitto!,sais jo parantua.Tyttökin sairastui eilen illalla.Tänään pidetään koulusta vapaapvä ja huomenna käydään hakeen todistus.Mun äitinkin pitäis tulla huomenna siivoileen ja leipomaan ;) ja tieten joulua viettämään.Musta tuntuu että mulla masu kasvaa kohisten,onneksi on pe neuvola tietää kuinka kauheesti tämä asukki on kasvanut.Musta on tullut varsinainen nakkisormi.Mitkään tavarat ei pysy käsissä,itse itseä työllistäen.Yöt ovat mitä ovat,sellasta koiranunta.Jäi tossa kaiveleen kun kävin sairaalassa käyrässä niin vaavin syke putos supistuksen aika .Kätilö kyllä meinas et unohdin hengittää supistuksenaikana.Sit vielä ajettiin puolituntia lisää ja kaikki oli kunnossa. Lääkärikin tarkasti käyrän ja sanoi ettei hätiä mitiä,vaan ittekun on niin kauhee huolehtiin.Vois kait sitä lähtä vaikka synnyttään alkaa olla tää olo niinku michelin-ukolla.
Vaan jos ei tänään synny niin sit saa pysyä joulun yli kyydissä ;)
Eipä tässä tämän hurjempia,tää lähtis imuroimaan.
Päivänjatkoja kaikille !
lettis 37+5
enpä ole taas pitkiin aikoihin kerenny koneelle, viime viikon torstaina taisin viimeeksi pinoutua =D
täällä vasta alkaa joulutohinat =/
toki lahjat on ostettu ja muutenkin on laiteltu jo joitain joulujuttuja, mutta vielä puuhaa riittää 8/
tänään olisi vuorossa koiran pesu.. yäkh! inhoo hommaa, mut onpa sitten puhdas koira jouluna =D
huomenna pitäis sitte pestä sauna, kun tänää meinattii vielä saunoa..perjantaille jääkin sitten siivoukset ja pipareiden leipomiset =/ aattoaamuna ois tarkotus aikaisin aamulla ruveta leipomaan vielä torttuja ja pasteijoita =D niin ja se joulukuusen laittokin pitäis sijottaa aattoaamuun..kiirusta tulee =D
kaikkea kun ei jaksa samana päivänä tehdä tämän valtavan pallomahan kanssa!
( . )täällä kaikki ennallaan. kävin viime viikon keskiviikkona viimisellä neuvolalääkärillä ja paikat olivat edelleen kiinteät ja kiinni.. nyt on vahva tunne että yliaikaseks tää menis ;D
mullahan on ne kaksi laskettuuaikaa, 6. ja 13. päivä..saa nähdä kumpi osuu lähempään =) neuvolatäti ja lääkäri sitä mieltä että tuo 6.päivä ois lähempänä ja kätilön mukaa taas tuo 13.päivä =/
lohduttaudun ajatuksella että viimeistään kuukauden päästä on vauva kainalossa =)
supistellu ei ole vieläkään, ei minkää näköistä harjotussupparia..
närästys edelleen riesana =( ja kamalat liitoskivut ja olo on muutenkin kuin virtahevolla..
tulipas tässä turinoitua kaikenlaista turhaa =D
iloista joulua kaikille tammimasuille!
nekkuli ja elmeri 37+5
Meillä koululaisella alkoi eilen puuron ja pieni muotoisen juhlan jälkeen joululoma, mut ei se aamun ylösnousuun vaikuttanut hänellä mitenkään.
Itellä kun oli vähän katkonainen yö, kun tuli tehtyä illan aikana kolmesta S:stä kahta ja voin sanoa, että siivousta en tehnyt. Vasta rempattu sauna oli pakko testata ja miehen kanssa tuli eilen 9vuotta täyteen...
Se on sit kumma juttu, kun toiset sanoo, että seksin jälkeen uni tuntuu aivan taivaalliselle, niin meikäläinen(onnex vaan tän raskauden aikana) vaikka kuinka nauttisi miehensä hellyydestä niin silti pyörin sängyssä tunteja.
Mutta ei supisteluja lainkaan illan ja yön aikana, vaikka tilanteeni on se, että olis voinu aivan hyvin syntyäkin.
Tänään neuvolareissu, mahtaiskohan olla vika. Esikoisen syntymäviikot(37+6) koittaa ens sunnuntaina ja kakkosen viikot(38+1) ens tiistaina. Se oliskin hauskaa jos tää syntyis rv 38+3...
Tuosta muiden siivomisesta omassa kodissasi: meillä anoppi, joka siivoo aina oman kämpän viimeisen päälle tiptop kuntoon, imuroi lattiat ihan hyvin, mut pesu oli kyllä vähän huolimatonta(tiesin ennestään missä on tahroja lattialla ja siellä ne on vieläkin...). Ärsyttää, kun alunperinkään ei anoppi olis halunnu tulla siivoomaan, mut kun ukko sanoi, että Heidi ei yksinkertaisesti kykene seisomaankaan välillä. Niin sit tuli vastaus: " jos mä nyt sit tulisin" . Anoppia olin helpottanut jo sen verran, että olin siivonnu 2kpl muksujen huoneita ja vienyt matot ulos, jolloin toisen ei tarvinnu kuin imuroida ja pestä lattiat, mut joillekin se on niin vaikeeta silloin kun ei haluu tehdö jotain, mut enpä pyydä enää toiste. Pyydän ens kerralla äitiäni, jonka kädet on huomattavasti huonommassa kunnossa, mutta joka avunpyyntöön vastas " TOTTAKAI AUTAN" .
Nyt kutsuu kauppareissu, täytyy lähtee ostamaan 2kpl 30vuotislahjaa. Onnex molemmat ovat just pienen ajan sisällä muuttaneet, toinen rivariin ja toinen omakotitaloon, joissa on saunat...
Heidi+" villehermanni" 37+2
p.s. tulipa jotenkin sekava viesti.
Annoin itelleni vapauden nukkua niin pitkään, ku huvittaa, lapsilla tänään joululomaa!!
Unohdin jo, kellä myös ottaa luonnon päälle antaa muitten siivota omaa huusholliaan, samaa vikaa täällä. Meillä pakkaa tuo äitimuori muutenki jakamaan kysymättä neuvojaan. Muutenkaa meillä ei niin lämpöset välit oo ja taidanki antaa sen vaan keskittyä noihin lattioihin, ite huolehdin pölyjen pyyhinnästä ja järjestämisestä, niin löytää joskus vielä tavaransa. Ja voihan se olla että muori ei tuukkaa siivoomaan, ei oo kuulunu mitää, mut aiemmin kyllä lupaili joulusiivoja avuks. Tulipas siivouksesta asiaa..
Eikä mustakaa tunnu toi joulu niin tärkeeltä, en toki muutenkaa oo mikää jouluihminen, vaikka tos aiemmin syksyllä tuntuki hienolta, että saapi laittaa joulua. Ja olishan se varmaan kiva laittaakki, mut remppa venyy ja lasten huoneet ei oo valmiit ja joka paikas hirvee sotku. Mä en oo oikestaan laittanu tikkua ristiin koko joulun eteen vielä, nyt alkaa ahistaan, ku meille on tulos porukkaaki aattona. Mut täytyy vaan takoo ittelleen, että parempi viettää joulunsa vähä sekases kodis, ku sairaalan petis pakkolevos tai jopa synnyttämäs. Mä niin haluan, että vauva syntyy vasta ens vuonna... Tulkoon tästä siis erilainen joulu ton siisteyden ja kimalluksen kannalta ja jos jotain se häirittee, niin menköön omaan kotiinsa yksin ihailemaan siivottuja kaappeja, perkele... Sori purkaus, mutta ihmiset arvostelee liikaa, varsinki meidän molempien sukulaisilla tuntuu olevan asiaa aiheesta.
Ja mä hullu pyydän nämä ihmiset kotiini jouluksi.....
Taitaa järki paeta ja joudunki siksi sairaalaan " lepäämään" . Tulipas omia pohdintoja, koittakaa ottaa rauhallisesti ja laittaa asiat tärkeysjärjestykseen!!! (Kunpa ittekki osais)
Hemppa vähä kiihtyneenä 35+1
Kävin tässä hieman lisää nukkumassa pojan lähdettyä kouluun.Aamuiset supistelut olivat ilmeisestikin " mielikuvituksen" tuotetta, ja tällähetkellä muisto vain. Ulkona on todella ihanan näköinen ilma, täytynee kohta lähteä tekemään viimeisiä jouluostoksia, kukka pitäisi myös ostaa pojan opettajalle(joka on todella pätevä ja osaa käsitellä lapsiaa todella rakentavasti).
Kyllä makuuhuoneessa haisi sitten vanhalle viinalle, taitaa ukkoparalla olla pää kipeä, heh! nyt ei käy yhtään kateeksi kun itse ei ole voinut ottaa.
Soitin eilen terv.hoit.(en tavoittanut vaan jätin vastaajaan viestin) ja kysyin voiko itse vaikuttaa mitenkää siihen, kun sikiön verenpaineet laskevat,ovat alhaalla. Maanantain neuvolassa sikiön RR oli 120-130. Jos olisi ollut koko ajan 118, niin olisi pitänyt lähteä äippäpolille. Terv.hoit. soitti juuri ja rauhoitteli, paineet kuulema alkavat lakeä raskauden loppupuolella, synnytyksen lähestyessä, ei ole mitään hätää siis.:)
No nyt lopetan tän juoruilun, eihän näitä jorinoitajaksa kukaan lukea.
Hyvää päivänjatkoa kaikille ja voimia niille joilla on kivuliaat oltavat.
Nurse rv37
Tänne ei mitään uutta; samat vanhat valitukset ja voivotukset. Ja täällä sama juttu että jos ei viim. tänään synny, niin odottakoon tammikuuhun.
Olo on sellainen että kyllä tästä synnyttämään vois vaikka lähteäkin. Eilen saunan jälkeen supisteli tosi ärhäkästi mutta hyytyivät sitten yön tunteina..
Liman tulo (luojan kiitos)vähentynyt ja aloin tuossa miettiä että altistaako limatulpan meno myös lapsivesien menolle? Kun tuolla limatulppa pinossa moni kertoi että niin ja niin kauan tulpan menosta menivät vedet.. Esikoisesta en huomannut mitään tulppaa ja synnytys alkoi suppareilla.. Osaatteko sanoa??
Siivouksesta; Meillä minä saan ihan yksin tehdä noi siivous touhut. Mies makoilee sohvalla kun minä siivoan ja muistuttelee ottamaan rauhallisesti; P*r*e*e kuka meillä sitten siivoais jos en mä..? Jos hänestä ois siivous kiinni niin me asuttais kyllä kaatopaikalla. Ja nyt kun minusta on tullut vielä ihan siisteysfriikki, pitää kaiken olla ainakin suunnilleen tiptop, ja mies ei voi käsittää..
Sukulaisilta saisin varmasti apua jos pyytäisin, mutta mä olen sitä mieltä että en kyllä kehtaa pyytää ketään " ulkopuolista" auttamaan jos mies ei saa tikkua ristiin asian eteen. Tai ehkä pitäisikin soittaa anopille että jos viittis tulla keräilemään olohuoneen lattialta poikansa sukat ja kalsarit, kun ei niitä itse pyykkikoriin osaa toimittaa.. Anteeksi purkautuminen mutta miehen saamattomuus raivostuttaa välillä ihan kunnolla.Tollaisia pikkujuttuja ei saa tehtyä. Itselleni itsestään selvyys että vaatteiden paikka ei ole olohuoneessa.. Luulee asuvansa täyshoitolassa. Kyllä minä normaali oloissa mielelläni pidän kodista huolen, mutta varsinkin nyt kun kaikki liikkuminen ja kyykkiminen tekee kipeetä, niin tuntuu ikävältä kulkea siivoamassa aikuisen miehen sotkuja.. Onneksi poika ei ole tullut isäänsä, vaan auttaa äitiä kaikissa kotitöissä pienestä iästään huolimatta..
Huomenna ois tarkoitus paistaa kinkku ja sitten kun saa vielä ruokaostokset tehtyä, niin joulu saa tulla!
Nyt lähdetään hieman ulos nauttimaan raittiista ilmasta ja jos pystyis olemaan hetken ilman lapasia, niin laskis vähän toi sormien turvotuskin kylmässä.. Ai niin ja pikaista parantumista kaikille flunssasta, pukamista, liitoskivuista, selkäsärystä ym. kärsiville!!
-Onemam kera tonttulin 37+4 (?)
Tuli ihan kylmän väreet aamulla kun katoin mittaria ja näytti melkein
-15' C!! Eipä ole koirakaan halunnut vielä ulos kunnolla, riitti kun käytiin hakeen posti ja sit tuli takas sisälle koisiin.
Mulla tänään suunnitelmissa leipomispäivä, ajattelin kohta pyöräyttää pullataikinan turpoomaan ja tehdä sit samalla pasteijoita, torttuja ja pikkuleipiä. Täytynee vaan ottaa rauhallisesti eikä kiirehtiä ettei lähde synnytys käynnistyyn. TAHTOO OLLA JOULUN KOTONA! ja muutenkin on alkanut nyt tuntuun että kun ei ole kerta tähän mennessä vielä tullut niin toivottavasti pysyis vielä kyydissä sinne vuodenvaihteen yli. No, huomenna äitipolille meno, jossa katsotaan tilanne ja tehdään nyt vihdoinkin se synnytystapa-arvio (toivottavasti se ei myöskään aiheuta mitään...!) Aamulla otin kinkun sulamaan, toivottavasti siitä saa myös sitten jouluna nauttia.
Tänään ajattelin tosiaan leipoa ja huomenna on käynti siellä polilla niin eipä siinä huomiselle paljo muuta ohjelmaa ehdi, jos ei sit illalla käväse parissa kyläpaikassa viemäs jouluterveisiä. Perjantaina jos sit pesis lattiat ja laittas VIHDOINKIN matot paikoilleen :) Meillä on ollut remonttia niin matot on ollut lattioilta pois melkein puoli vuotta!! Anoppi ja oma äitee olis varmasti tulossa siivoomaan jos pikkasenkaan vihjais, mut niin kuin monella muullakin niin jotenkin se ajatus käytännössä ei houkuta... yritetään selvitä omin päin..
Masuasukki on selvästi rauhoittunut viime viikosta eli viime viikolla myskäs vielä oikein kunnolla, mut nykyään ei liikkeet ole enää niin " selviä" tai siis et liikkeitä kyllä tuntee mut ne ei oo enää niin isoja et lieneekö tullut seinät vastaan... Yöt menee täälläkin katkonaisesti, noin parin tunnin välein herää johonkin ja sit täytyy käydä samalla veskissä ja sit tulee supistus ja kun se menee ohi ja aikansa pyörii ja hyörii et löytäs hyvän asennon ja nukahtaa niin kohta taas herää...
mut nyt täytyy lähtä tekeen se pullataikina et ennättää jotain edes saada aikaseks ennen ku mies tulee töistä.
Päivänjatkoja kaikille!
milla_s rv 37+5
Saas nähä, kuinka moni meistä on vauvanhakureissulla jouluna...Toivottavasti ei kovin moni, ihan lapsen tulevaisuutta ajatellen...Moni tuntuukin toivovan, että jos ei tänään, niin ens vuonna sitten. Toivotaan, että näin käy! Tietysti nopeita toimia toivon niitä toivoville, osalla jo lähtö tosiaan lähellä...
(.) Liitoskivut vaivaa ja vauva jatkaa alaspäin pukaamistaan, tai en tiiä mitä se siellä päällään kaiveli taas eilen illalla. Eli kiinnittyny ei kai sitten ainakaan vielä ole, kun päätään pystyy heiluttaan, mutta tosi alhaalla kyllä. Olo alkaa olla melko kömpelö ja väsynyt...
Mistä päästäänkin tohon siivoushommaan....Mä en kerta kaikkiaan jaksa enää stressata asiasta, vaikka haluaisinkin että meillä ois siistiä ja puhdasta ja tavarat paikallaan. Meille on tänään ja huomenna tulossa vieraita ja täällä todellakin pitäis ainakin imuroida, mutta en jaksa! En jaksa ensin kyykkiä lattialta kaikkia tavaroita, joita tyttö levittää sitä mukaa kun saan niitä kerättyä, ja sitten pitäis vielä heilua imurin kanssa kahdessa kerroksessa, ei kiitos. Olkoon sotkusta ellei mies tajua imuroida töiden jälkeen. Tai eihän se nykyään tajua mitään kotihommia tehä pyytämättä, sen sai tuo eka hoitovapaa aikaan, mutta jos ei tajua sitten pyytämälläkään imuroida, niin olkoon sitten! Toiset vieraat on onneks 4 (jo ison) lapsen vanhemmat, joten ymmärtävät varmaan tän olon, varsinkin kun oon just järkänny synttärijuhlia koko viikonlopun. Puhti on kerta kaikkiaan loppu, ja kun tuntuu että pimppi halkee kun välillä repii niin kovasti tuolta alhaalta...
Onneks mennään jouluksi mummolaan, niin ei sillei tarvi huolehtia onko siistiä kotona vai ei. Oon päättäny, että tänä vuonna en mä enää siivoa, kun miehelläkin kerta lomaa joulusta uuteen vuoteen. Sen jälkeen kyllä sitten taidan alotella noi ässien harrastelut ihan sillä, että se vauva sieltä joskus tulis....Tällä hetkellä ei kyllä mikään ässä kiinnosta pätkääkään, sen verta tukala tää olo....
No joo...Eipä tässä kai sitten muuta, meen pötkölleen kun tyttökin nukkuu, ja sittenpä eka vieras tuleekin jo tänne sotkun sekaan...
Kölli tasan rv 36 (apua, voi olla pahimmillaan vielä 6 viikkoa jäljellä...)
Kyllä tuli hyvin nukuttua puoli kymmenestä nukuin kymmeneen yli kellon kierros, kyllä tuntuukin levänneeltä :)
Eilisten supistelujen jälkeen ollu masu ihan rauhassa, taisivat vaan johtua lääkärin tekemästä sisätutkimuksesta. Asukki tosin ei ole rauhassa lyhyitä pätkiä lukuunottamatta sellasta möngerystä koko ajan, no eipähän tarvii olla huolissaan hänen kunnostaan. Lääkärikin ihmetteli että miten voi olla vielä noin paljon tilaa liikkua ku teki tutkimusta. Sf-mitta kuitenkin ihan yläkäyrillä, joten ei epäile pieni kasvuisuutta.
Toisilla näyttää olevan jos jonkinlaista vaivaa. Itse kuulun siihen toiseen ääripäähän ei ole ollut pahanvointia koko raskauden aikana yhtään, turvotustakaan ei ole ollut eikä pukamia tai suonikohjuja. Täytyy kyllä sanoa, että helpolla olen päässyt, vaikka sairaslomalle laittoivatkin 7 viikkoo ennen äitiysloman alkua. Selkäkään ei ole reistaillut tavallista enenpää. Ainut vaiva mikä nyt tulee mieleen on närästys mikä vaivasi tuossa vähän aikaa, nyt kun vaavi on laskeutunut on sekin hävinnyt. Saa nähdä mitä jouluherkuttelu saa sitten aikaan :)
Tänään olis tarkotus leipomisen jälkeen lähteä jouluostoksille, jos sais kaikki tänään suoritettua niin vois sitten seuraavat viikot vaan olla ja odotella synnytystä. Oon jo kahtena yönä nähny unta, että Uutena Vuotena on meillä lähtö synnärille, saa nähdä toteutuuko. Toivottavasti ei ainakaan sitä ennen päätä tulla kun la on vasta kuitenkin 22.1.
Lähdenpä tästä pelastamaan taatelikakkua uunista ettei kärähdä kuten viimeksi kävi :)
Jaksamisia kaikkille tasapuolisesti
Kiti76 + karuselli 35+3
Moi,
ja kirpeää pakkaspäivää! Minä täällä glögiä hörpin ja torttuja mussutan aikani kuluksi, just heräsin päikkäreiltä.
Ihanaa, kun ulkona on niin jouluista kuin olla voi :)! Kyllä alkaa mielikin olla jouluinen, ja mikäs on ollessa, kun vihdoinkin on aikaa levätä. Meillä joulu on laitettu jo siinä määrin kuin sitä laitetaan - siivoukset, leipomiset ja koristelut tehtiin jo viime viikolla, ennen viikonlopun vieraita. Aika maltillahan meillä nuo hössötykset otettiin, kun kumminkin lähdetään jouluksi " mummiloihin" kyläilemään.
Siivouksesta ja siivousavusta on ollut puhetta... mulla äiti on jo niin vanha (70v.) ja anoppi niin raihnainen, ettei noista avuksi olisi, vaikka lähempänäkin asuisivat. Miehen siskoa voisi tietty pyytää avuksi, vaan eipä ole tarvinnut. Taas täytyy kehua ukkoaan - se on kyllä kiitettävän aktiivinen kotitöissä. Ruoanlaitto ja vessan pesu on oikeastaan ainoat hommat joita se ei tee, mutta sekin johtuu enimmäkseen siitä, että tähän mennessä mä oon kerinnyt hoitaa ne jo kun se älyää, että jotakin tarttis tehdä. Viime viikko oli taas oikein malliesimerkki sen käytöksestä: torstaina rankan kertausharjoitusviiko jälkeen se ihan mukisematta nous aamulla ylös ja rupes tamppaamaan mattoja, imuroimaan, pyyhkimään pölyjä ja pesemään lattioita. Mä osallistuin siivoukseen siinä missä pystyin, mutta kun meno on hidasta ja kankeaa, niin sitten se on. Viikonloppu meni meiltä vieraita kestitessä; mies kunnostautui erityisesti tiskaamisessa. Sunnuntai-iltapäivä oli sit huippu: mä tuskailin, että mitä leipoisin töihin viimeisen työpäivän kunniaks, niin mies komensi mut päikkäreille ja lupasi hoitaa asian. Kun heräsin 3,5 tunnin unien jälkeen, se oli käynyt kaupassa ja pyöräyttänyt kaksi sacher-kakkua! Ja jäljetkin oli siivottu... Eli en voi todellakaan valittaa, ettei meillä homma toimis <3.
Sitten ( . )-asioita. Kävin aamulla neuvolassa taas. Kaikki ok, vaikka virtsasta löytyikin ihan hiven valkuaista taas. Paineetkin oli meikäläiselle ihan normaalit. Turvotuksista huolimatta raskausmyrkytyksen vaaraa ei pitäisi olla, kunhan muistan ottaa rauhallisesti. Ja minähän muistan! Saatiin siis " lupa" lähteä joulukierroksellemme - tosin käski terkkari varmuuden vuoksi ottamaan äitiyskortin mukaan... Vauvalla on kaikki ok. Oli se onneksi pysynyt raivotarjonnassa. Mä pelkäsin, että se olis kääntynyt, kun liikkeitä on tuntunut vime päivinä vähän missä sattuu. Sf-mitta oli nyt 34 cm. Terkkari arvioi kolmen viikon takaisen äippäpolikäynnin ja tasaisen kasvukäyrän perusteella, että " pikkuinen" painaisi nyt n. 2700-2800g. Ennusteli siitä, että saadaan varautua sellaiseen nelikiloiseen jytkäleeseen <3. Taidan joutua ottamaan astetta isommat vaatteet mukaan vaaville synnärille mukaan - nyt suunnitelmissa olevat ei ehkä mahdu sille alkuunkaan, jos tammikuun lopulle asti päästään ennen kuin syntyy. Ja hyvinkin voidaan päästä, kun ei mulla oo suppareita, masu ei oo laskeutunut eikä vauva kiinnittynyt... ja limatulpastakaan ei oo ollut havaintoa.
Mutta nyt pyykkäämään, tiskaamaan ja paketoimaan viimeisiä lahjoja. Illalla mennään viemään lahjoja miehen sukulaisille.
Joulumieltä ja vointeja kaikille!
:) SolAngel & Rontti 34+6
mulla olikin tänään neuvola ;) kaikki oli ok.Terkkatäti kurkkas vielä kohdun tilanteen kun ompi myös kätilö.3cm auki ja kanavaa ei ole..Sanoi et rakastelua niin lähtee kaveri tulemaan.Taidan nyt sit olla harrastamatta sekstailua et päästään aaton yli.Pe tulee 38 vkoa täyteen ,terkka sanoi et oikein hyväaika syntyä.
jotta tämmöstä sitä tälläkertaa.
lettis
ihanaa kun ulkona on niin kaunista, lumihuurteiset puut! käytiin lasten kansa aamulla kirjastossa, nelivuotias on koko ajan kuin tulisilla hiilillä, koko ajan tekemässä jotain pientä pahaa. ajattelin, et rauhoittuis lueskelemaan hetkeksi. pitäs koko ajan keksiä hänelle tekemistä ja antaa täys huomio. huh.
eilen oli lääkärineuvola, kohdunsuu on ihan pehmeä ja lyhyt ja pari senttiä auki. onko teil kokemuksia, kuinka kauan olette olleet kohdunsuu auki ennen synnytystä? mulle lääkäri sano et tuskin menee la asti. sano et hyvä jos ens vuoden puolelle. siis vauva voi syntyä ihan parin viikon sisällä. hui. vaik tilanne on ollut jo monta kuukautta sellanen et jos muutama viikko vielä päästään eteenpäin niin hyvä, niin en ole osannut ajatella et se synnytys oikeesti ois lähellä. ja vauva oikeesti syntyy! nyt olo on kyllä jo niin viimesillään, turvotukset tulleet viikos kahdes kehiin. inhottavaa. ja supistukset on tosi pitkiä ja napakoita. vauva on onneks jo noin kolmekilonen ja viikkojakin hyvin.
nyt lapset vaatii äidin huomion. mukavaa päivää!
vennymari rv 37
Enpäs olekkaan taas muutamaan päivään kirjotellut... Ja tilanne on mennyt ikävämpään suuntaan sitten viime kerrasta. Eilen oli äippäpoli ja niinhän siinä kävi, että mulla todettiin raskausmyrkytys. =( Sain verenpainelääkkeet ja käskyn olla tekemättä mitään. Turvotus on kauhea, verenpaine korkea, valkuaista pissassa ja kovia päänsärkyjä. Sain onneksi vielä lähteä kotiin, mutta jos oireet pahenee entisestään tai ilmaantuu uusia niin sitten pitää mennä päivystykseen ja ottavat sitten osastolle. Koitan nyt olla kotona mahdollisimman rauhallisesti, että ei tarvitsis olla sairaalassa joulua. Onneksi mun vanhemmat tulee meille jouluksi eli saan apua sapuskoiden laitossa äitiltä.
Vauveli on jo melkoisen iso, 3200g. Haluaisivat pitää sen vielä ainakin viikon masussa, että keuhkot kypsyis. Jos viikkoja olis yksi tai kaksi enemmän niin olisivat jo eilen alkaneet käynnistelemään. Mutta viimeistään kun on 38 viikkoa täynnä niin meidän vauva syntyy. Eli jäljellä maksimissaan kolme viikkoa. =/ Kyllä se aikaa menee nopeesti. Nyt se tuntuu niin todelliselta, että meilläkin on kohta vauva.
Nyt en enempiä jaarittele vaan painun taas hiukan lepäämään.
Loppuajan odotuksen onnea kaikille!
-J ja Röllimaha- 35+1
Tuli käytyä lääkärissä. Nyt on kohdunsuu pehmeä ja lyhentynyt ja olen 1 cm auki. Nyt vaan istutaan kädet ja jalat ristissä että ei muutamaan viikkoon tarvitsi lähteä sairaalaan.
Lääkärikin sanoi samaa kuin kätilöt silloin ultrassa että heti pitää lähteä sairaalaan jos supistuksia alkaa tulemaan tiheemmin tai tulee tavallista huonompi olo. Vauva on kääntynyt oikein päin.
Lääkäri reissun jälkeen menin heti nukkumaan ja nukuin 4 tuntia.
Mutta nyt on hyvä olo ei mitään kipuja jne.
Harmi kun täällä ei ole lunta ja joulukin tule olemaan musta.
Nyt lähden tekemään ruokaa pesueelle.
Hyvää loppu iltaa teille
Minnie-71 Rv 35+4
Tänne ei mitään uutta kuulu, väsymystä pukkaa kovasti, mutta vauvalla tuntuu kaikki olevan ok. Huomenna neuvolaan antamaan uusi pissanäyte ja verenpaineen mittaus...toivottavasti ne proteiinit ei olisi plussalla enää, ja paineetkin olisi laskeneet. Jotenkin kyllä tuntuu olo siltä ettei välttämättä ole niin käynyt, mutta huomenna tulen kertomaan sitten miten kävi. Terkkarikin kyllä rauhoitteli minua ja sanoi vaikka olisikin raskausmyrkytystä, ei ns. huolta koska vauvalla painoa arviolta jo lähemmäs 3,5kg ja viikkojakin tulee joulun jälkeen 39.
Vennymari kyseli kohdunsuun tilanteesta, siis mulla olleet paikat parille sormelle auki jo 2,5 viikkoa...ja lääkäri sanoi että joulukuussa syntyy, mut kasassa vielä ollaan. Vauva on ollut myös melko alhaalla lähtökuopissan sen parisen viikkoa. No kyllä noita supisteluja on ruennut tulemaan päivä päivältä enemmän ja tuntuu et pää puskee jalkojen välistä ulos=) Mutta joulun tämä mamma haluaa jokatapauksessa kotona olla=)
vaikka melko rauhallinen siitä tulee kun kaksin ollaan, sukulaiset/perhe asuu kaukana...ja tässä vaiheessa menon sinne voi unohtaa.
-elli84- rv 38+2
No olen nyt niin innoissani täällä joulua laitellut, siivousta ja leipomista ja laatikoiden tekoa, etten ole oikein kerinnyt palstailemaankaan...Vauvan tavarat on kaikki valmiina paikoillaan, sänkykin pedattuna, sairaalakassi pakattuna... Rauhaisa mieli on joulua ja vauvaa odotellessa. Mitään supistuksia ei ole, vauva tosin on kamalan alhaalla mutta eiköhän tässä vielä joulu ja uusivuosi saada sairaalasta kaukana pysyä.
:) Joulun- ja vauvanodotusta tammiksille!
Rosa rv 37+1
Eli aamulla oli neuvola ja kaikki tuntui muuten olevan ihan ok, mutta kun terkka kuunteli vauvan sydänääniä, niin hän kuuli sellaisia harppauksia pulssissa 4 kertaa/minuutissa. No sitten hän lähetti mut äippäpolille, jonne minä marssin suorinta tietä ihan itkuisena ja paniikissa, vaikka terkka lohduttelikin, että ei tässä luultavasti ole mitään vakavaa. Polilla mut laitettiin käyrille ja sitten myös ultrattiin. Sydänkäyrä oli loppujen lopuksi hyvä, mutta ultrassa lääkäri sanoi, että sydämessä on hiukan sellaista ylilyöntisyyttä. Mistään hirveän suuresta ei ilmeisesti ole kysymys ja luultavasti tämä ylilyöntisyys menee ihan itsestään ohi vauvan vielä kasvaessa, mutta on tietysti pieni (1%) mahdollisuus, että vauvan sydämessä on jotain vialla. Onko kenenkään kohdalle sattunut tällaista?
Meillä tämä raskaus onkin mennyt tähän asti vähän liiankin hyvin, joten pitihän sitä nyt jotain ikävääkin sitten ilmaantua... =( Joten tämä päivä on mennyt lähinnä itkeskellessä, vaikka järki sanookin, ettei mistään hirmu suuresta asiasta voi olla kyse. Mutta eihän se " pieni" vika sydämessä miltään hyvältä kuulosta... No, toivotaan parasta. Onneksi ensi viikolla on vika ultra ja synnytystapa-arviointi, jonne mieskin pääsee mukaan, niin voidaan yhdessä kysellä tästä asiasta vähän enemmän, kun tänään olin tietysti niin paniikissa ja hätääntynyt, etten oikeen osannut mitään kysyäkään.
Nyt on mieli maassa, mutta ehkäpä se joulutunnelma vielä ilmaantuu. Ja voisihan ne asiat olla huonomminkin...
Piippa79 (rv 35+6)
Sain tekstin äsken valmiiksi ja se karkasi ja taas aloitan alusta.
Yö tuli nukuttua hyvin. Mut heti kun nousi ylös alko tää aamuinen pahoinvointi ja jalkoja noita sääriluita jomottaa kovasti.
Eilen yömyöhään isäntä kasasi vauvan sängyn ja sain laitettua sängyn kuntoon.
Täytyy miettiä tota kissaverkkoa, se näyttää olevan vähän hankala
käytössä. Kun siinä ei ole mitään vetoketjua vaan kiinnitys on nauhoilla ja sen pitää ottaa irti kun ottaa vauvan pois sängystä.
No katellaan kun vauva on syntynyt, kissahan nytkin pääasiallisesti nukkuu omassa korissa tai meidän jalkopäässä. Lasten sänkyihin se ei mene.
Sain myös eilen siivottua ja laitettua vauvalle oman kaapin.
Kohta on lääkäri ja mua jännittää ihan kauheesti, kun saa kuulla missä mennään. Ja samalla selviää toi kosteuden syy, mistä se johtuu.
Minnie-71, Rv 35+4