Ihanan huvittavia nämä " synnyttäjät" , jotka ottavat esim. epiduraalin ja
sitten esitellään suureen ääneen tutuille ja tuntemattomille kuinka rankka heidän synnytyksensä olikaan.
Nykypäivän mammat ovat niin mukavuudenhaluisia, että kaikki pitäisi tapahtua sormia napsauttamalla, niin näköjään synnyttäminenkin. On järkyttävää, kuinka yleistä epiduraalin tms. kivunlievityksen käyttö on! Kipua pelätään jo monta kuukautta etukäteen ja mielessä käydään läpi että " sitten otan sen ja sen puudutuksen" yms. Asenne synnyttämään lähtiessä on usein ihan VÄÄRÄ. Tuskaillaan että " voi voi kun minulla on (varmaankin?) se alhainen kipukynnys" . Ja höpönlöpön. On se sitten kumma kun päädytään kaiken maailman kivunlievityskeinoihin, josta luonnollisuus on kaukana.
Te, mukavuudenhaluiset mammuskat, synnytys ON synnytys, sen kuuluukin tehdä kipeää. Ihan huvittaa (ja järkyttää) lukea näitä palstoja, joilla oikein kehuskellaan " miten se ilokaasu meni päähän ja olin ihan pöllyissä" . Hyi, jos synnytyksen pitää olla tuollaista. Ei tulisi mieleenikään, että haluaisin saada lapsen jossain höyryissä ja laukoa kätilöille ja muille paikallaolijoille " muka hauskoja" juttuja. Mieluummin kestän sen kivun vaikka hammasta purren.
Ja te, joiden mielestä kenenkään ei tarvitse kärsiä synnytyskipujen takia nykypäivänä, sanon, että olette juuri näitä huvittavia ja mukavuudenhaluisia, pienimmästäkin kivunpoikasesta valittavia.
Pointtini oli, että SYNNYTYKSEN TULEEKIN SATTUA. Se tekee pirun kipeää, mutta kestän sen kun tiedän, että palkinto on maailman suloisin. Kyllä sellaisen " paketin" eteen kannattaakin nähdä vaivaa ja tehdä töitä, jopa kärsiäkin niistä kivuista. =)
Tiedän, että saan nyt paskaa niskaan ja paljon. Mutta, tämähän oli vain MINUN mielipiteeni.
Kommentit (77)
Voihan se kivunlievitys tulla vasta tuntikausien tuskien jälkeen. Kaikki ei vain aina mene niinkuin sinä kuvittelet.
Kun olet kärvistellyt 24h hirveissä tuskissa, niin kyllä sullekin varmaan
epiduraalit kelpais.
Itse en ehtinyt saada kivunlievitystä, koska synnytys oli nopea. En todellakaan olisi kestänyt niitä kipuja montaa tuntia! Ne 3 tuntia meni ihan sisulla, mutta kyllä pidemmissä synnytyksissä lievitys on enemmän kuin tarpeen!
Siitä olen samaa mieltä, että ennen synnytystä on turha asennoitua siten, että saa kaiken kivunlievityksen. Sitä ei koskaan tiedä. Mutta jos synnytyksen edistyessä tulee tarve jotain saada, niin sitten vaan pyytää.
kivunlievitystä. Eli kelpaanko sinulle?
jos se pitäs olla luonnollista niin sittenhän sun ei pitäis olla sairaalassa synnyttämässä. ja jos vauva jää kiinni eikä pääse ulos se saa kuolla sinne ja myöskin sinä? nimittäin leikkaaminen lapsen ja sinun hengen pelastamiseksihan ei ole luonnollista?
v*tun eeva mitä menit tekemään. yks omena ja me joudutaan kärsimään
oltiin avattukin. Eihän nyt kukaan ota tätä enää tosissaan, eihän! Jätetään tää tippumaan, jooko? Teille tuorreille palstalaisille: Ap EI OLE TOSISSAAN, tämä on klassikkoprovo.
-Niin ja tiedän, että just itsekin nostin ketjua, mutta voiskohan mun kirjotus olla viimeinen. (mitä nyt ap tulee tietty vielä riehumaan, että " takuuvarmasti olen tosissani" )
kipu on kipua. hammassärkykin sattuu. ja ihan perkeleesti sattuukin. ja sinun periaatteellasi sen kuuluukin sattua, tottakai. otatko sinä buranaa jos päätäsi särkee? ai otat? miksi? päänsäryn kuuluukin sattua. jos joudut kolariin ja makaat luut poikki ja maksa revenneenä teholla oletko silti sitä mieltä että kuuluukin sattua, ei kiitos minulle kipulääkkeitä. eihän se toki kuulukaan olla kivutonta. sektiokin toki pitäisi tehdä puuduttamatta/nukuttamatta. onhan palkintona sitten ihana vauva, eikö niin.
Vierailija:
Teille tuorreille palstalaisille: Ap EI OLE TOSISSAAN, tämä on klassikkoprovo.
vain nainen voi olla toiselle naiselle susi.
Kyllä, synnytykseni ovat olleet rankkoja. Kaikki kolme. Ja miten kuvittelette mummojenne ja mummonmummojenne synnyttäneen? Hei haloo, on sitä ennenkin synnytetty ilman epiduraaleja, ei tämä nyt niin ihmeellistä ole, vaikka heti tulikin sellaista kommenttia että olen suurinpiirtein Jumala kun en ole moisia keinoja käyttänyt! Mutta kuten aiemmin jo totesin, tässähän se nykypäivän mukavuudenhaluisuus taas nostaa päätään.
-ap-
Tuli vain mieleen, että pitäisi ilmeisesti sitten jättää sektiotkin tekemättä, koska se ei ole luonnollista. Kyllä äidit pelkäisivät synnytystä takuulla entistä enemmän, kun mahdollisuutena olisi lähes takuuvarma kuolema kun vauva jää jumiin. Tää nyt oli vain MINUN mielipiteeni:):):)
tyhmähän niitä hyödyntäsi. Sen takia en käytä hissiä enkä rullaportaita, sillä niitä käyttävät ovat mukavuudenhaluista lällärisakkia.
Pyysinpä kätilöltä vielä parit ruoskaniskut, sillä kyllä tuollaisen taivaanlahjan takia PITÄÄ kärsiä eihän sitä muuten ole ansainnutkaan. Varsinkaan jos koko raskausajan käyttää rullaportaita!
En tajua. Ennen kuoltiin myös syöpiin ja muihin sairauksiin, siis enemmän kuin ennen, eikö niitäkään saisi tänä päivänä hoitaa? Tai niistä aiheutuvia kipuja? Entä kun sinulla on päänsärky/hammassärky et kai ota siihen kipulääkettä, senhän kuulukin sattua? Entä jos lapsellasi on korvatulehdus et kai mene antamaan mitään kipuun, koska kuuluhan nyt senkin sattua?
Sinä ap, et varmaan sitten hoidata esim. syöpää, koska eihän ennen vanhaankaan mitään syöpähoitoja tunnettu.
en viestissäni maininnut sanallakaan sektiota. Järki käteen, mielestäni synnytys on yksi sellaisista asioista, joista voi selvitä ilman puudutuksiakin!
-ap-
Vierailija:
Ja miten kuvittelette mummojenne ja mummonmummojenne synnyttäneen? Hei haloo, on sitä ennenkin synnytetty ilman epiduraaleja,
jos se olisi ollut saatavilla... Pakkohan se oli pärjätä ilman kivunlievitystä, kun sitä EI OLLUT. Samoin ihmisten oli hyväksyttävä se, että lapset kuolevat keuhkokuumeeseen, kun lääkkeitä EI OLLUT. Listaa voisi jatkaa loputtomiin.
no miksi sektio on luonnollinen mutta kivunlievittäjä ei?
Jos kerran nykyään on kivunlievityskeinoja, miksei niitä saisi käyttää?