***ELOHIIRIEN ELÄMÄÄ jouluviikolla***
No minä sitten aloitan rohkeana pinon. Odottelin, että joku muu tällä kertaa.
Ja oikeastaan mulla ei ole kummempaa kirjoitettavaa, vasta huomenna menen ultraan ja toivottavasti sitten pääsen kirjoittelemaan mukavia uutisia. Väsymys on rankkaa täälläkin, onneksi sain viikonloppuna nukuttua miehen ollessa lasten kanssa mummolassa.
Ei kyllä meinaa millään uskoa, että on jouluviikko! Pakkanen paukkuu täällä etelässäkin, hyvä niin.
Jakselkaahan paksusti!
Pumpuli 7+5
Kommentit (72)
Tulin kurkkimaan elohiirien kuulumiset, ennenkuin alan siivoamaan ja perunalaatikkoa laittamaan. Kovin paljon en tosin viitsi kotiin jouluruokia laittaa, kun joulu menee osittain töissä ja sitten perinteisesti vanhempien notkuvien pöytien äärellä. Perunalaatikkoa on kuitenkin pakko tehdä, muuten ei tule joulu lainkaan... Ja mies haaveilee omasta kinkusta, mutta hmmm, saas nyt nähdä..
Välillä alavatsaa ja selkää nippailee, ja ihan älyttömästi paleluttaa, mutta muuten ei ole kummempia tuntemuksia. Flunssaltakin olen välttynyt toistaiseksi, ja hyvä niin. Koputan puuta... Tammikuun alun jälkeen ajattelin käväistä omalla gynekologilla katsastamassa, että kaikki on kunnossa, ja josko sitten neuvolaan soittelisi sen jälkeen. Mitään äitiyspakkaus-juttuja tai muitakaan ei olla vielä ajateltu, mietitään niitä sitten myöhemmin, jos kaikki menee hyvin.
Nyt hyviä vointeja ja mukavaa joulun odotusta kaikille tasapuolisesti!!
Terv. Kumkwatti, rv 5+?
Mie en ole kyenny istumaan koneella muutamaan päivään, kokoajan on paha olo. Yöt on oikeesti kaikkein pahimpia, tänä aamuna meinasin taas saada tuommosen paniikkikohtauksen mistä jo aiemmin puhun ja taas syynä se että esikoisen tulevaa hoitoa ajattelin!!!! Siis kai mulla sitten on jonkinlainen stressi siitä vaikken sitä näin täysjärkisenä osaa myöntää :). Käytiin eilen tutustumassa siellä ja ihan hyvältä vaikutti.
JOULUPUKISTA ei ole mitään havaintoa, varmaan joku sukulainen toimii pukkina, esikoinen ei vielä semmosta kaipaa kun on niin nuori, mutta äitistä se ois ihan kiva :).
ÄITIYSPAKKAUSta en aio ottaa, on tosiaankin vuoden takanen pakkaus + kaamee läjä muitakin vaatteita, eiköhän niillä pärjätä. Maksetaan sillä rahalla sitten sen vaavin haku reissu :).
eipähän nyt tähän hätään muuta keksi hän...
hanneli ja masukki
Eli uusi elohiiri ilmoittautuu joukon jatkoksi.
Kävin eilen ultrassa ja kaikki näytti olevan kohdallaan. Kyllä sitä jännittikin koko viime viikon! LA olis 10.8. eli viikkoja on kasassa 7+1. Suosittelen minäkin lämpimästi ultraa heti kun on mahdollista, saa viettää joulun levollisin mielin.
24h-kuvotus on minullakin päällä, tosin se helpottaa syömisen ajaksi ja mikä tahansa ruoka uppoaa. Kiloja onkin jo kertynyt pari kun ei jaksa vastaavasti liikkua eikä touhuta, sohvalla köllöttely vaan maistuisi...
Meille tulee esikoisen ja uuden tulokkaan kanssa ikäeroksi melkein 1 v 11 kk. Saas nähdä mitä tuumii kun on nyt jo mustasukkainen äidistä kaikille muille.
Mukavaa päivänjatkoa! Ja tsemppia alkuraskauden olotiloihin!
Jos sulla ei kovin salainen tuo resepti perunalootaan ole niin jaksaisitko sen laittaa... Mä oon jo kahta eri versioo kokeillu eikä kyllä oo maistunut sille mille pitäis. Lanttu- ja porkkanalaatikot multa kyllä luonnistuu ja ne onkin jo pakastimessa odottamassa. Mutta jospa kuitenkin saisin vielä sen perunalaatikonkin itsetehtynä.
Väsytti tuossa joku aika sitten aikas lailla ja kahvit keitin niin nousivatpas ylös... Eli tee linjalla ollaan mikä on aika hassua kun aina oon ollut kahvin suurkuluttaja eikä edellisissä raskauksissa tökkinyt ollenkaan.
Jaahas, pojilla taas tilanne päällä...
Meillä lapset odottavat joulupukkia kovasti ja se on meillä vaihtelevasti vieraillut. Viime jouluna kävi mutta pari joulua sitä ennen jätti oven taa lahjat. Tästä vuodesta en tiedä kun muutettiin ja se pukki joka meillä on käynyt asuu siellä enkä viitsi vaivata häntä pitkän matkan takaa kun hänellä itselläänkin on lapsia tosin jo vähän isompia. Voi olla että pukki käy sillä välin kun käydään haudoille viemässä kynttilät. Niin meillä kävi kun olin itse lapsi.
Lemille: mulla kaksi viimeisintä tyttöä ja kahvi nousi aina ylös mutta ny taas uppoo ihan hyvin. Sama muutenkin pahoinvoinnin kanssa viimeksi koko ajan etovaa oloa ja kaksi tyttöä nyt pahoinvointia ei ole niinkuin ei edellisillä poika kerroillakaan.
Mä en oo laatikoita tehnyt itse Vaarilta saadaan aina porkkanalaatikkoa ja lanttulaatikon ostan kaupasta, Perunalaatikkoa ei meillä syö kukaan mies ehkä mutta ei vaadi sitä. Meillä tehdään joulupöytään iso kattilallinen tavallista perunamuusia uppoo lapsiinkin.
Puuhis pojat 97,00 ja tytöt 99,02,05 ja kirppu 6+4
Olen jo jonkin aikaa seuraillut teidän keskustelua, mutta en ole millään uskaltautunut joukkoon, kun tämä raskaus tuntuu niin uskomattomalta! Meillä takana on siis vuoden yritys, ja nyt tämä plussa tuli lapsettomuushoitojen, eli inseminaation avulla. Aluksi olin todella luottavainen siitä, että varmasti kaikki menee hyvin, mutta nyt ajoittain pelko hiipii, vaikka mitään syytä siihen ei pitäisi olla. Ei nimittäin ole ollut mitään vuotoa yms. ja rinnatkin on sopivasti arat ja kaikenlaisia nippauksia tuntuu silloin tällöin, joten kait se meidän piiperöinen tuolla masussa edelleen muokkaa omaa pesäkoloaan.
Nyt oli vihdoin sitten pakko hypätä mukaan keskusteluihin, koska tapahtui jotain aivan odottamatonta! Sain juuri tietää, että minut on valittu unelmieni työpaikkaan! Kyseessä on 10kk määräaikaisuus, mutta sanokaapas, eihän työnantajalla ole mitään oikeutta irtisanoa minua/olla ottamatta minua töihin, vaikka en kertonutkaan, että itse asiassa jäänkin äitiyslomalle jo ennen määräaikaisuuden loppumista? Raskauteni on vielä niin alussa, että mitä tahansa saattaa vielä tapahtua, eikä minun edes vielä tarvitsisi tietää koko asiasta mitään!
Meillä piti olla Väestöliitossa alkuraskauden ultra 2.1., mutta nyt siirsin sen, koska työpaikalla alkaa perehdytys heti vuoden alusta. Milloin teillä on näkynyt sydämen syke alkuraskauden ultrassa? Odotamme esikoistamme, eikä meillä ole mitään tietoa siitä, miten nämä jutut menee. Väestöliitosta sanottiin, että tuolloin 30.12. rv 6+4 ei syke vielä varmasti näy. Onko kellään näkynyt jo silloin?
-Q- ja -q- rv 5+2
Upeaa, että hoidot tepsivät ja saatte oman lapsen!
Ja onnea myös työstä! Menet vaan töihin ja kerrot sitten kun aika koittaa. Työnantajalla ei ole mitään oikeutta perua päätöstään sinun raskautesi perusteella. Työsuhteesi päättyy sitten vaan kun äippäloma alkaa.
Syke saattaa näkyä jo rv 6, mutta koska se on epätodennäköistä, kannattaa mennä vasta rv7 tai mielummin jopa8.
Onnea odotukseen ja kiva kun tulit mukaan! Ja hei kerropa vähän nikistäsi, mistä se tulee. Alkoi kiinnostamaan ;-)
Pumpuli
Heippa Q: uskaltauduit sinäkin tänne puolelle. Hyvä niin kun ei tuolla ensikoitten puolella ole ollut kovin ahkeraa kirjottelua.
Minullakin kiinnostaisi suunnattomasti tuo väestöliiton ultra juttu ja millon kannattas mennä?
Tuosta työpaikka hommasta. Minullakin oli sopimus katkolla vuoden vaihteessa ja sanallisesti se on luvattu, mutta kirjallisena en vielä oo saanut joten ei meillä tarvitse tietää vielä että ootetaan, vai... ? =o)
Tuon takiakin olen ihan hissukseen vaan....
Pukkia ei meillekkään tule koska esikoinen tulossa. Siskon luona joulu vietetään ja sinne pukki kuitenkin tulee, koska lapsia on talo täynnä. Ihan mukava joulu, kun saa kattoa lasten onnea ja iloa..
Oireita itselläni ei ole muuta kuin vähän nippailee ja rinnat on tosi kipeet. Kahvi ei maistu enää yhtä hyvin, mutta onneksi ei ole huonoa oloa eikä toivottavasti tule.
Siis apua, missä vaiheessa elolinnut ovat muuttuneet elohiiriksi? Oon tainnut olla vähän poissa kuvioista... Täällähän alkaa olla porukkaa jo reippaasti, ihanaa!!
Kaikki tuntuu saaneen hyviä uutisia ultrasta ja sama täällä. Laskettu aika pysyi tismalleen samana eli 31.7. mutta pysyttelen täällä elohiirissä, kun tänne alunperin tulinkin. Pikkuinen sydänhän se siellä sykki, se oli kyllä helpottava tunne... Toistaiseksi myös kaikenlaiset vuodot pysyneet poissa tässä raskaudessa ja aamupahoinvointi on ihan kamala. Tänään töissäkin kävin oksentamassa kaksi kertaa, mahtavaa... esikoisen kanssa ei ollut yhtään tällaista, vain vähän ajoittaista kuvotusta.
Tänään oli ensimmäinen neuvola, mutta eipä sielläkään mitään erikoista ollut. Seuraava aika on sitten tammikuun lopulla ja silloin yritetään kuunnella sydänääniä, kun niiden dinosauruslaitteilla ei kuulu mitään vielä näillä viikoilla. Neuvolassa oli kiva sijainen, joka hoiti papereiden täyttämisen 40 minuutissa, kun omalla neuvolantädillä siihen olisi mennyt varmasti 1,5 tuntia... on niin kova höpöttämään, että se on välillä jo ihan rasittavaa. Ei nyt aina jaksa niin kiinnostaa sen henkilökohtaiset asiat, kun itse olet kiinnostunut vain omasta navasta ja sen hyvinvoinnista:)
Kova pakkanen ulkona! Haen pian neidin tarhasta ja mennään kotiin kaksistaan kun isi on työasioilla myöhään iltaan asti. Oikein ihanaa joulunodotusta kaikille!
onnittelut quiero kauan odotetusta plussasta ja työpaikasta. Itsekin sain kuulla, että sain sijaisuuden unelmaduuniini, omalle alalle, hyvään paikkaan :). Se tuskin sotkee kenenkään suunnitelmia, kun päättyy jo reilusti ennen LA.
Tänään on sitten nähty mun elämäni suurin ihme: 14 mm pikkuinen ja sykkivä sydän! Eilinen kunnan ultra ei näyttänyt mitään, joten yksityiselle päädyin. Viikkoja oli 7+5 suunnilleen. Nyt on ainakin mielenrauha ja joulu ja loma turvattu niin hyvin kuin nyt mahdollista on.
pumpuli27:
Ja hei kerropa vähän nikistäsi, mistä se tulee. Alkoi kiinnostamaan ;-)
No, tuo quiero on espanjaa ja tarkoittaa joko " rakastan" tai haluan" ja numero 3 tulee siitä, että meillä on haaveena kolme pienokaista. Aika pöhkö nikki, mutta kyllä silläkin on pärjätty :)
Mutta kunhan nyt sais tämän ensimmäisen lapsukaisen terveenä maailmaan, niin olisin ikionnellinen äippä! Huomasin, että Hipsuhiirellä (?) olikin näkynyt sydämen syke jo ennen kuin 7 viikkoa oli täynnä, joten toivottavasti meilläkin kävisi yhtä ihanasti.
Nyt täytyy ottaa loppukiri gradun kanssa, kun se olis kiva saada pois alta ennen uuden työn alkua. Kiitos vielä kerran tervetulotoivotuksista ja onnitteluista - ja onnittelut teille kaikille myös minun puolestani! :)
-Q-
Onnittelut ihanista ultrakuulumisista! Saas nähdä tuleeko meille ollenkaan joulurauhaa tänä vuonna, kun niin kutkuttaa ajatus tuosta ultrasta! :) On se ihmeellistä, miten niin pieni olento voikin olla niin ISO ilo ja onni tuleville vanhemmille!
-Q-
Tervetuloa quiero3 tännekin puolelle! Vähän jo odottelinkin koska uskaltaudut mukaan kirjoitteluun. Kyselit ultrasta ja sykkeen näkymisestä. Me käytiin perjantaina 16.12. ultrassa Avalla ja vaikka olikin vasta rv 6+3, niin pieni harmaa läntti sykki, eli kyllä sykkeen onnistui näkemään ainakin omalla kohdallani. Hassulta tuntuu, kun hyllyssä lojuu Avalta saatu neuvolakortti ja sen välissä kuva harmaasta pisteestä mun mahassa. Sain ekan neuvolan vajaan kahden viikon päähän eli 2.1.2006.
Miliko
Kyselit perunalaatikko-reseptiäni.. Viime vuonna tein tämän mukaan, ja onnistui oikein hyvin. Tässä se tulee, ei ole kovin salainen. Ainakaan enää.. :)
IMELLETTY PERUNALAATIKKO
2,5 kg perunoita
0,75 dl vehnäjauhoja
n. 0,5 l maitoa
suolaa
1-2 rkl siirappia
(voita)
Survo perunat keittämisen jälkeen ja anna jäähtyä vähän kättä lämpöisemmäksi. Ohenna 2-3 dl:lla keitinvettä. Massan pitäisi olla 55-75 asteista, jotta se imeltyisi. Lisää puolet vehnäjauhoista ja sekoita tasaiseksi. Laita muusikattila n. 60 ' C uuniin imeltymään, sekoita n. tunnin kuluttua loput jauhot. Jatka imeltämistä 3-4 tuntia tai esim. yön yli. Lisää sen jälkeen maitoa sen verran, että saat löysähkön seoksen. Mausta suolalla ja tarvittaessa siirapilla. Kaada vuokaan ja paista 150' C pari tuntia.
Äitini keittää perunat aina kuorineen ja kuorii ne kuumina. Itse kuorin ennen keittämistä, kun on jotenkin helpompaa. En tiedä onko tällä miten suurta merkitystä, hyvin on omanikin onnistunut.
Makoisaa joulua!
Joulua täälläkin odotellaan. Lapset alkaa kiipimään seinille. meillä on lahjat ihan vaan pusseissa täällä mun ja miehen makuuhuoneessa... Mutta se joka niitä tonkii onkin kissa! Se himoitsee joululahjanarua! Koko ajan saa olla varuillaan, ettei se pääse niitä narskuttelemaan.
Quiero3(ko se oli joka kyseli työpaikasta?): Tuli sen verran mieleeni tuosta määräaikaisuudesta, että työnantajalla on myös joissain tilanteissa oikeus olla ottamatta raskaana olevaa määräaikaiseen työsuhteeseen, jos kyseessä on esim. joku projektiluonteinen työ tai tutkimustyö tms. Jos siis on tärkeää, että sama henkilö tekee sen työn alusta loppuun. Yhdelle tutulle nimittäin kävi joskus näin, ja se todettiin ihan lailliseksi se irtisanominen... En nyt jaksa koko juttua kirjoittaa. Mutta siis jos kyseessä on vaan joku ihan tavallinen duuni, johon voi myöhemmin ottaa sijaisen, niin sittenhän ei ole mitään huolta. Onnea vain työpaikasta!
Oma olo on surkea. Tänään ollut kaikkein pahin päivä! Oksettaa, nälkä, ruoka ei maistu, nukuttaa... Sitten tuntuu alavatsalla supisteluja. Aiemmissa raskauksissa ei ole koskaan ollut näin alussa mitään. Mietityttää vähän, että josko ei kestäkään tämä. Onneksi saan olla kotona. Ei tarvi istua luennoilla tai olla töissä. En ole aiemmin koskaan ollut näin väsynyt. Ehkä mä olen jo niin vanha.
Niin, mä jo tuolla aiemmin kirjoitinkin, että eka neuvola on tammikuun tokalla viikolla. Nyt tilasin myös ultra-ajan. Se on vasta helmikuun alussa. Ja sain myös tietää, että tällä kertaa mulla on uusi neuvola" täti" . Hyvä juttu. Aiemman kanssa ei oikein synkannut.
Huomenna esikon joulujuhla koulussa ja sitten pitäis joulusiivous tehdä. Jos näin kuollut olen, niin siitä ei taida tulla mitään. Jää joulusiivo tekemättä. Mutta oikeesti, kukas siitä välittää. Me ollaan vaan oman perheen kanssa. Perjantaina meinattiin tehdä jouluruokaostokset ja valmistaa laatikkoruuat. Mulle tulee joulu vasta kun teen peruna-, porkkana- ja lanttulaatikot. Imelletty perunalaatikko on vallan herkkua. Pitänee taas tänäkin vuonna tehdä pieni perunalaatikko gluteenittomana kun on tuo yksi " gluteeniton" hlö meidänkin perheessä.
Eipä muuta tällä kertaa
joulumielellä (ja pahoinvoivana)
Jamssa rv 6+4 luulen
Moi kaikille elohiirille!
Tein sitten sen testin eilen ja to-si yllätys yllätys näytti siis kahta viivaa. Tosiaan ei silleen yllättänyt kun lähes varma asiasta olin muutenkin, kun menkat oli jo sen verran paljon myöhässä ja yleensä melko säännöllisinä ovat tulleet. Jännä olo kieltämättä silti oli tänään kun soitin neuvolaan ja varasin ajan. Sain ajan 28. päivän aamulle. Jännittää silleen mennä neuvolaan, kun ystävälläni on pienokainen ja ihan hyvin saattaa tulla samaan aikaan sinne eikä siis tiijä asiasta vielä yhtään mittään...heh heh...
No jouluna tosiaan on varmaan pikku pakko kertoa isovanhemmille ja veljelleni jne. koska en sitten sitä holillista viiniä pystykään nauttimaan - yleensä kun appivanhemmatkin tarjoavat aina ruuan kanssa jne...
En muuten korjannut LA:tani tuonne listaan, koska se nyt ei ole varma, mutta saattaa olla että on ennemmin 5.8. kuin 16.8. joka mulla siis tällä hetkellä siellä on... Mutta ilmoittelen sitten jos muuttuu i-han radikaalisti jatkossa jne.
Pakkauksesta:
Mä oon kovasti miettinyt tuota jo aiemminkin et jos tulis toinen et ottaisko ollenkaan sitä. 03 paketti siis on, mut musta värit on aika sopivat molemmille, muuten emillä onkin aika sinisävyistä muut vaatteet. Mut jospa sitä ostelis ihan ite muutaman uduen ja kiertelis kirpparit läpi, niissäkin kun monissa on tosi hyväkuntoisia vauvanvaatteita.Ja tuo oli muuten hyvä vinkki tuo tuplarattaat, vaikka esikoinen onkin sitten elokuussa jo 3v5kk että käveleekin/pyöräilee jo vierellä reippaasti (ainakin toivon näin...)tai sitten jos meidän vaunuihin sais sen seisomalaudan, sekinois kätevä.
Joulusta:
Joulupukki tulee, sama kuin viime vuonnakin ja meillä poika sitä jo kovasti odottaa myös =)
Jouluvalmistelut on vaiheessa, nytkin " lösähdin" tähän vaan koneelle...vaikka kauppaan piti lähteä.
No, mutta hiivin sinne nyt heti.
OIKEIN MUKAVAA joulunaikaa kaikille!!!!
Tein sitten sen testin eilen ja to-si yllätys yllätys näytti siis kahta viivaa. Tosiaan ei silleen yllättänyt kun lähes varma asiasta olin muutenkin, kun menkat oli jo sen verran paljon myöhässä ja yleensä melko säännöllisinä ovat tulleet. Jännä olo kieltämättä silti oli tänään kun soitin neuvolaan ja varasin ajan. Sain ajan 28. päivän aamulle. Jännittää silleen mennä neuvolaan, kun ystävälläni on pienokainen ja ihan hyvin saattaa tulla samaan aikaan sinne eikä siis tiijä asiasta vielä yhtään mittään...heh heh...
No jouluna tosiaan on varmaan pikku pakko kertoa isovanhemmille ja veljelleni jne. koska en sitten sitä holillista viiniä pystykään nauttimaan - yleensä kun appivanhemmatkin tarjoavat aina ruuan kanssa jne...
En muuten korjannut LA:tani tuonne listaan, koska se nyt ei ole varma, mutta saattaa olla että on ennemmin 5.8. kuin 16.8. joka mulla siis tällä hetkellä siellä on... Mutta ilmoittelen sitten jos muuttuu i-han radikaalisti jatkossa jne.
Pakkauksesta:
Mä oon kovasti miettinyt tuota jo aiemminkin et jos tulis toinen et ottaisko ollenkaan sitä. 03 paketti siis on, mut musta värit on aika sopivat molemmille, muuten emillä onkin aika sinisävyistä muut vaatteet. Mut jospa sitä ostelis ihan ite muutaman uduen ja kiertelis kirpparit läpi, niissäkin kun monissa on tosi hyväkuntoisia vauvanvaatteita.Ja tuo oli muuten hyvä vinkki tuo tuplarattaat, vaikka esikoinen onkin sitten elokuussa jo 3v5kk että käveleekin/pyöräilee jo vierellä reippaasti (ainakin toivon näin...)tai sitten jos meidän vaunuihin sais sen seisomalaudan, sekinois kätevä.
Joulusta:
Joulupukki tulee, sama kuin viime vuonnakin ja meillä poika sitä jo kovasti odottaa myös =)
Jouluvalmistelut on vaiheessa, nytkin " lösähdin" tähän vaan koneelle...vaikka kauppaan piti lähteä.
Oikein mukavaa joulun aikaa kaikille!!!!
Pakkauksesta:
Joulusta:
Pakkauksesta:
Joulusta:
Vastailen noihin kyselyihin, mitä täällä on esitetty. Äitiyspakkauksesta: juu otetaan, koska eka on tulossa. Rahan arvoinen pakettihan se taitaa olla. Enkä minä todennäköisesti saisi muuten aikaiseksi haalia kasaan riittävästi tarpeellisia vaatteita ja mitä muita tarvikkeita siinä nyt tuleekaan. Mielessä ehkä on vauvan vaatteiden ja tarvikkeiden hypistely kaupoissa, mutta ostetuksi niitä en varmaan koskaan saa, kun aina on niuhotettava hinnoista ja rahatilanteesta jne. :)
Joulupukki.. Kun ei noita lapsia ole, niin tietysti ei. Miehen vanhempien luoksekaan ei tule, vaikka siellä nyt pieni poika onkin. Perheen lapsi kun on vasta 11 kk. Eli pukki ei varmaan vielä viihdytä. Pari vuotta sitten meillä oli hauska joulu minun äitini luona. Paikalla oli vain aikuisia ihmisiä ja meille tuli joulupukki. Enkä tosiaankaan tiedä, kuka se oli.. ilmeisesti harjoittelukeikalla joku naapuritalojen pukeista :) Hassu tilanne se oli, mutta tulihan siitä jännästi joulun tunnelmaa.