Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epiduraalin laittaminen, sattuuko?

17.03.2007 |

Olen menossa sektioon ja siellä laitetaan ensin epiduraalitilaan katetri kipupumppua varten ja varsinainen leikkaus tehdään spinaalissa.

Olen ihan paniikissa tuosta epiduraalin laittamisesta....

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
17.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se ei ole mitään supistuksiin verrattuna. :) Niitä tosin sinä et joudu kokemaan...

Vierailija
2/21 |
17.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuntunut missään...

Toisaalta olin ihan omissa maailmoissani kivun takia, joten voi olla syy siihen, etten tuntenut mitään (hyvä että edes miestäni) ;)).

Siinä vaiheessa kun sitä pyysin, oli myös kaikenlaiset pelot unohtuneet (johtuen siis kunnon supistuksista).

-e-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
17.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvetillisintä oli paikallaan pysyminen, kun supistus oli tuloillaan juuri epiduraalin laiton hetkellä..

Vierailija
4/21 |
17.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

koittaa pysyä paikallaan supistuksissa.

Miehen katseesta sain voimaa ja turvaa! :)

Vierailija
5/21 |
17.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestäni kipu oli suunnilleen samaa luokkaa kuin rokotus eli ei paljon mitään. Nopeasti se myös oli ohi.

Vierailija
6/21 |
17.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se neula satu, iho puudutetaan ennen epiduraalineulan laittoa. Lääkäri kokeilee ruiskulla milloin on epiduraalitilassa. Se tapahtuu niin, että hän painelee ilmaa siitä ruiskusta ja sitten kun vastus häviää, niin hän on oikeassa paikassa. Juuri se ilman paineleminen tuntui minusta ikävältä.

Mutta en voi sanoa sitä kivuksi, se oli vaan epämiellyttävää. Jos on kokenut anestesialääkäri, niin ei siinä pitkään mene. Tärkeintä on vaan olla paikallaan ja oikeassa asennossa. Sillä tavalla toimenpide helpottuu. Saathan sinä kieltäytyä siitä epiduraalin laitosta. Siinä tapauksessa laitetaan vain spinaali ja sitten saat kivunohoidoksi kipulääkettä lihakseen pistettynä.

Mutta on tuo epiduraalikatetri ihan omaa luokkaa siinä kivunhoidossa. Sektion jälkeen on todella kipeä ja tehokas kivunhoito edistää paranemista.

Tytteli-83 (töissä leikkurissa, joten tiedän tuosta epiduraalista hieman enemmän)

Vierailija
7/21 |
17.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä tiesin että nyt anestesialääkäri pisti kun kuului pieni rusaus.

Vierailija
8/21 |
17.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyksessä supistuskivut vei kaiken huomion, en edes huomannut kun laitettiin se epiduraali.

Toisella kertaa sektioon mennessä piti laittaa kolme kertaa ennenkuin se onnistui, ja sitten jo sattui oikeasti ja oli hankala olla paikallaan se tarvittava aika, kun oli rusikoitu selkänikamien väliä jo pari epäonnistunutta kertaa. En tiedä mitä ne sössivät, eka kerta ei johtunut minusta kuulemma, toisen piikin sössivät kun liikahdin kivusta (samaan kohtaan kai yrittivät ja oli jo turvonnut tai jotain, että sattui) ja kolmatta kertaa jo jännitin sen verran että sekin sattui. Joku opiskelijaharjoittelija oli katsomassa, mutta oikea ja kokenut anestesialääkäri kyllä laittoi, tai sanoi laittavansa, harjottelija vahti vierestä ja jotain avusti.

Vierailija
9/21 |
18.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla epiduraalin laittoi esikoisen aikaan anestesialääkäri, joka ei ilmeisesti ollut kovin kokenut.. Päivystävä anestesialääkäri siis.. Ei meinannu saada millään sitä neulaa oikeeseen paikkaan.. Ja mua kyllä sattui! Mutta helpostus sen jälkeen oli niin valtava, että nytkin annan laittaa epiduraalin jos sille tuntuu..

Timpura rv 36+6

Vierailija
10/21 |
19.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on kiinni laittajasta. Mulla se ei ainakaan sattunut, koska uskoin, että supistuskivut helpottavat laiton jälkeen ja keskityin lähinnä siihen. Ehkä se voi hieman epämukavalta tuntua, mutta ei mielestäni kannata sitä yhtään pelätä/jännittää, koska mitään tuskallista se ei ole.

Vierailija
11/21 |
19.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä sattunut minulla.

Ekassa synnytyksessä en tuntenut yhtään mitään, tokassa olin enemmän " tolkuissani" ja pieni pistos ja paine tuntui, muttei sattunut. Hetken päästä taivaallinen olo.. :)

Vierailija
12/21 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos mammalla ei ole kovin paljon ylipainoa tai skolioosia/muuta ongelmaa selässä, ei laittaminen yleensä juuri satu eikä kestä kovin kauan. Poikkeuksiakin tietenkin on... Joitakin ihmisiä sattuu kamalasti aivan ohkaisen neulan pistokin ja toiset taas kestää lähes mitä vaan.

Vierailija
13/21 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähinnä tuntui paineen tuntua ja rokotusta muistuttava pieni pistos. Luulen, että eri lääkäreissäkin on eroja, näin olen kuullut. Itselläni oli sairaalan paras anestesialääkäri, joka sai piikin kerralla sisään. Jos joutuu koittamaan monta kertaa ennen onnistumista niin varmaan sattuukin.

14/21 |
13.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli vaikea olla paikoillaan, kun tuli vähän väliä supistuksia. Mä odotin kokoajan, että milloin sattuu ja yllätyin, kun en tuntenut ollenkaan. Meni pari minuuttia ja kivut lähti eli suosittelen epiduraalia! Mä kun odotin liian pitkään ja kun lopulta sanoin sen haluavani, niin olikin toisen luona laittamassa ja jouduin odottamaan. Ens kerralla sanon kyllä aikaisemmin. Toinen raskaus on nyt puolessa välissä.

Vierailija
15/21 |
15.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska minulla on kuulemma ahtaat nikamavälit. Ensimmäisessä synnytyksessä epiduraalia koitettiin pistää 4 kertaa ja se oli todella tuskallinen toimenpide. Kun se sitten onnistui, helppotus oli kyllä suuri.

Toisessa synnytyksessä epiduraalin laitto meni väärään väliin eikä koskaan vaikuttanut- synnytin siis ilman mitään kivunlievitystä, onneksi suhteellisen nopeasti kuitenkin.

Että tälläisiäkin tapauksia voi olla...

Vierailija
16/21 |
15.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli selkärankani on vinossa ja silti laittaminen ei sattunut.

Tuo jonkun mainitsema paikallaolo oli kyllä kamalaa, siinä sikiöasennossa selkäranka kaarella piti yrittää olla ihan paikallaan ja se oli tuskaisaa.

Mutta ihanaa, mikä helpotus parin supparin jälkeen tuli!!

Nyt tässä toisessa haluan kokeilla jotain muuta puudutetta, vaikka tuo epiduraali toimikin tosi hyvin ja nopeutti minulla synnytystä.

Mukavaa synnytystä, sitten kun sen aika on :)

OP, Käpy 36+5 ja " Iivari" 1v7kk

Vierailija
17/21 |
16.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntui että se epiduraalin laittaminen vaan nipisti ei varsinaisesti sattunut.

Vierailija
18/21 |
04.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se sattui ihan kamalasti ja tuntui inhottavalta kun nikamien väliin työnnetään ruiskua, mutta ottaisin sen minä päivänä tahansa uudestaan jos lähtisin synnyttämään! Oli ehdottomasti sen arvoista.

Vierailija
19/21 |
04.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kun en vaan ollut tullut ajatelleeksi, että voisi tosiaan sattuakin. Kipu oli hetken aikaa kuin sähköisku tms selkään, en voinut olla huutamatta, mutta toisaalta teho oli onneksi toivottu, eli auttoi sitten tosi mukavasti.

Minulle oli aiemmin muussa laikkauksissa laitettu spinaali useampaankin kertaan, eikä sen laitto tuntunut juuri missään. Taitaa siis olla kerrasta, laittajasta ja tuurista kiinni.

Vierailija
20/21 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekassa synnytyksessä em edes huomannut pistoa, supistukset vei kaiken huomion. Ja kaikki kivut hävisivät heti pariksi tunniksi. Toisessa synnytyksessä laittaminen kesti noin 20min ja aika oli todella tuskallista. Pistettiin neljästi ennen " onnistumista" eikä vaikuttanut mitään. Oli ihan hirveää ja melkoinen kammo jäi siitä. Ja jälkeenpäin pistoskohta oli monta päivää kosketusarka.

Tipy