Onko kyseessä avuton vai ajattelematon/välinpitämätön äiti?
En voinut uskoa korviani, kun kuulin että tutun tutut jotka saivat vauvan noin kuukausi sitten, ovat tehneet sopimuksen äidin äidin kanssa, että kun miehen isyysloma loppuu, mummi ottaa VIRKAVAPAATA 6kk ja tulee hoitamaan vauvaa, jotta äiti saa levätä?????
Mitä nämä ihmiset oikein ajattelevat? Kaikista kivointa aikaa vauvan kanssa on just noi 6 ensimmäistä kuukautta. Ja mitä äiti sitten tekee, kun mummi ei yhtä' äkkiä olekkaan hoitamassa vauvaa vaan kaikesta täytyy selvitä yksin puolivuotiaan kanssa.
Käsittääkseni tarkoituksena on, että äiti vain imettää vauvan ja mummi hoitaa muuten, jotta äiti saa käydä kahvilla kavereiden kanssa, shoppailla ja pitää kotia kunnossa.
Onko minun ymmärryksessä jotain vikaa, koska pidän tätä ratkaisua ERITTÄIN OUTONA? Vai onko tilanne muidenkin mielestä outo?
Kommentit (65)
...mutta sanotaan nyt sekin, että on minusta ehkä hiukan outoa jos mummo ottaa virkavapaata puoleksi vuodeksi tullakseen vauvaa hoitamaan. Tulee mieleen kaksi syytä:
- mummo on innokas hoitaja ja haluaa pitää breikin työelämästä oman lapsensa vauvaa hoitaen (tämä ei mielestäni kummallista, pitäähän sitä ihmiset muutenkin vuorotteluvapaita ja sitäpaitsi voisin itsekin kuvitella mummona höyrähtäväni lapsenlapseeni), ja tytär ottaa tyytyväisenä hoitajan vastaan, pääseehän siinä itse helpolla. Itse en vaan voisi kuvitella äitiäni tai anoppiani mielle puolksi vuodeksi asumaan, huh huh, vaikka hyvät välit onkin
- tai sitten tyttärellä tai hänen miehellään on jotain mt- tai muita ongelmia jotka eivät ulospäin näy ja joiden takia tarvivat moista apua
ellet ole erittäin läheinen ystävä, enkä ihmettelisi, jos eivät olisi kertoneet sinulle siinäkään tapauksessa. Usein ongelmat pidetään ihan puolisoiden välisinä asioina, eivätkä ne näy päälle päin...
Turha tuomita ketään, jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee. Itselleni vauva-aika oli enimmäkseen helvetillistä. Nukuin tunnin pätkissä ensimmäiset puoli vuotta, ja senkin jälkeen huonosti. Koko se vaihe elämästä on sumun peitossa, koska olin niin väsynyt. :( Antaa mummon hoitaa vauvaa, hyväähän se vain lapselle tekee, kun on rakastavia aikuisia lähellä. :) Ehkä mummo on muutenkin halunnut pitää vapaata, ja nyt on siihen juuri oikea tilaisuus. Eiköhän huolehdita jokainen ihan vain omista asioistamme! Niissäkin on monille ihan liikaa..
voi tehdä minkälaisia päätöksiä tahansa,mutta se on sitten eriasia toteutuuko ne:)Eihän sitä tiedä minkälainen leijonaemo sieltä kuoriutuu,eikä anna muiden hoitaa lasta:)Hyvä AP,ymmärrystä peliin,teksteistäsi paistaa läpi kateus.Kerroithan kuinka sinun piti yksin pärjätä lasten kanssa!!
tuo alun rankkuus voi olla hyväksikin äiti-identiteetin muotoutumiselle. Kun ei ole ennen joutunut tekemään kaikkea muiden hyväksi, voi olla hyväkin kerralla saada se shokki ja myöhemmät vanhemmuuden vaiheet tuntuvat helpommilta sitten.
Olen itse kahden lapsen äiti ja saanut paljon apua lasten hoitoon. Olen saanut opiskeltua äitiyslomilla ja hoitovapailla sitä kautta. Eli aika ei ole mennyt tuohon " shoppailuun" .
Minua ihmetyttää suuresti asia erityisesti siksi, että minulla itselläni on kaksi lasta kahden vuoden välein ja mieheni on reissutöissä ja saattaa siis olla viikonkin pois kotoa. Lisäksi meillä on koira joka useimmiten jää kotiin miehen ollessa työreissuilla, eli siis minun hoidettavakseni. Vanhempi poikani on päivähoidossa (onnekseni ja surukseseni) ja nuorempi siis kotona. Silloin kun nuorimmaiseni oli pieni, välillä tuntui vaikealta ja raskaalta hoitaa yksin koti, koira ja lapset, mutta en SILTI olis halunnut ketään meille joka päivä säätämään.
Enkä todellakaan ajattele että eniten kärsinyt kirkkaimman kruunun saa, vaan otan itsekin mielelläni apua vastaan kun sitä tarjotaan ja joskus jopa sitä pyydän, mutta en millään muotoa ymmärrä että joku otetaan kaikiksi arkipäiviksi kotiin auttamaan. Ja varsinkin kun lapsia on VAIN yksi ja mieskin on kuitenkin joka päivä töiden jälkeen kotona...
Mutta se siitä sitten, jos joku oikeasti (ilmeisesti useampikin) on sitä mieltä että se on normaalia, niin kai se sitten on...