Onko kyseessä avuton vai ajattelematon/välinpitämätön äiti?
En voinut uskoa korviani, kun kuulin että tutun tutut jotka saivat vauvan noin kuukausi sitten, ovat tehneet sopimuksen äidin äidin kanssa, että kun miehen isyysloma loppuu, mummi ottaa VIRKAVAPAATA 6kk ja tulee hoitamaan vauvaa, jotta äiti saa levätä?????
Mitä nämä ihmiset oikein ajattelevat? Kaikista kivointa aikaa vauvan kanssa on just noi 6 ensimmäistä kuukautta. Ja mitä äiti sitten tekee, kun mummi ei yhtä' äkkiä olekkaan hoitamassa vauvaa vaan kaikesta täytyy selvitä yksin puolivuotiaan kanssa.
Käsittääkseni tarkoituksena on, että äiti vain imettää vauvan ja mummi hoitaa muuten, jotta äiti saa käydä kahvilla kavereiden kanssa, shoppailla ja pitää kotia kunnossa.
Onko minun ymmärryksessä jotain vikaa, koska pidän tätä ratkaisua ERITTÄIN OUTONA? Vai onko tilanne muidenkin mielestä outo?
Kommentit (65)
Tähän KUKAAN ei pysty vastaamaan. Tiedän, että masennus on vakava sairaus, mutta kuinka moni vetoaa masennukseen laiskuuttaan.
ja sitä en usko koska hän aivan selvästi odottaa että täällä ruvettaisiin suureen ääneen haukkumaan moista vastuuntunnotonta äitiä.
Vierailija:
Jospa opintoja on niin vähän jäljellä, että haluaa ne alta pois? Jospa oli tiedossa jo uä-tutkimuksen perusteella, että lapsessa on jokin vika? Jospa kyseessä on nuori, epävarma ihminen, joka yksinkertaisesti pelkää miten pärjää?
Vierailija:
Kyseessä on siis IHAN TAVALLINEN PERHE! Ei mitään kummallisuuksia, mies käy töissä about 8-16 (joustava työaika) Kummallakaan EI OLE MT-ONGELMIA! Mummi tulee hoitamaan lasta (ihan pariskunnan omien sanojen mukaan) siksi että äiti saa jatkaa elämistä ihan kuin ennenkin, eli ettei vauva sekoita ÄIDIN ELÄMÄÄ!!!Enkä oikeestaan välitä noista vihaisista kommenteista kyttäävästä ap.sta, olen vaan AIDOSTI IHMEISSÄNI, että onko tämä OIKEASTI normaalia ja näköjään vielä yleistäkin???
Ymmärrän kyllä tapaukset joissa vaikka koliikkivauva ja sitten pyydetään apua, kun ei vaan OIKEESTI JAKSA, mutta että sovitaan jo enne VAUVAN SYNTYMÄÄ että mummi tulee auttamaan....
Ei ymmärrä ei....
Mielestäni upea ratkaisu. Sanontakin jo kuuluu " yhtä lasta tarvitaan kasvattamaan koko kylä" .
Aivan ihanaa että äidillä ja mummilla noin hyvät välit että haluavat jopa jakaa kasvatusvastuun. Saisi toimia enemmänkin ihmiset tolla tyylillä täällä länsimaissakin.
En kyllä usko, että syynä vaan se että äiti saa lorvia..Eiköhän mummo halua auttaa että jää äidillekkin vähän vapaa aikaa ja että helppoa vauvan kanssa kun myös omaa elämää ympärillä.
Ilmeisesti mummollä hyvä kavattajan maine kun noin suuri kunnia hänelle suodaan.
Varmasti äiti osallistuu lapsen kasvatukseen täysin rinnoin vapaa ajastaaan huolimatta. Ei se mummon auttamishalu äidinrakkautta poista!
Ihanaa että tuolla vauvalla noin paljon ihmisiä ympärillä jotka hänestä huolehtivat ja rakastavat.
Muistakaa hyvät ihmiset, että ei ole yhtä ainoaa tapaa toimia oikein, meitä on monenlaisia täällä ja tyylejä elää myös. Kuka meistä voi sanoa mikä on se oikea?
Jospa mummi on vain apuna sen kaiken ohessa? Äiti tuskin " hylkää" lastaan, vaan mummi huolehtii, että äidin ei tarvitse stressata KAIKESTA eli vauvanhoidon lisäksi kotityöt, ruuanlaitto. Vai? Ja eikös muinoin ollut ihan yleistä, että asuttiin yhdessä isovanhemmat, vanhemmat ja lapset ja heistä huolehdittiinkin yhdessä. Tuskin se ainakaan pahaksi lapselle on. Kyllä minullekin olisi kelvannut isovanhempien apu.
Ap, muista, että maailmassa on muitakin kuin sinä: ihmisillä on erilaisia tapoja ja ajatusmaailmoita. Sinä et ole ainoa, joka toimii oikein. Varmasti sinulla olisi parempaakin tekemistä, kuin huolehtia tällaisesta asiasta. Ehdit sen tehdä sitten, jos oikeasti on siihen aihetta.
Masennus on oikea, vakava sairaus. Kyllä on pieni käsityskyky ihmiselle, joka luulee, että masennus on vaan laiskuutta.
Että terveisiä vaan mielenterveyspotilaan omaiselta!
Ja sellaisen pointin vielä esittäisin: mitä väliä sillä on, kuka sen vauvan ensisijainen hoitaja on? Eikö pääasia ole, että lasta hoidetaan hyvin ja häntä rakastetaan? Jos äiti ei syystä tai toisesta jaksa ja mummo itse haluaa hoitaa, niin tosi hieno juttu! Tunnen perheitä, joissa pääasiallinen hoitaja on isä ja äiti tekee uraa. Hieno juttu sekin! Kunhan lapsella on joku turvallinen, jatkuva ihmissuhde.
" Käsittääkseni tarkoituksena on, että äiti vain imettää vauvan ja mummi hoitaa muuten, jotta äiti saa käydä kahvilla kavereiden kanssa, shoppailla ja pitää kotia kunnossa."
Ai koko ajan vai? :P Kukahan kahvittelee ja shoppailee aamusta iltaan joka päivä edes ILMAN vauvaa?? Kamoon... niin ja kahvitteleeko se äiti sitten töissäkäyvien kavereidensa kanssa, jotka ehtivät viipyä ah niin kauan poissa töiden äärestä, vai toisten äitien kanssa, joilla on ne omat kullannuppunsa mukana - mutta tällä äidillä ei? :P Tottakai... sitten hän tulee käymään kotona tissi ojossa ja lähtee taas heti kun on imettänyt. :P
Jos mummon apu antaa äidille mahdollisuuden tehdä muutaman pienen siivousasian päivittäin ja kahvitella kerran yhtenä viikkona ja vähän shopata toisena, kuten itse tapauksesta päättelisin, niin onpa kauheaa. Vain avuttomat/kylmät/julmat/ äidit eivät pysty tekemään ihan kaikkea itse, koko ajan ja yhtä aikaa, vai mitä.
tämmönen väsyttää aamulla nousta keittämään puuroa on laiskuutta, eikä masennusta ja mua ällöttää kun parikymppiset uusavuottomat ihmiset vetoaa masennukseen (eivät käy psykalla ei syö lääkkeitä mutta ollaan niin masentuneita). Jos on masentunut, niin sitä yleensä hoidetaan, eikö? Voiko joku väittää, ettei masennuksesta olisi tullut muotisairaus? Ja se todella on VÄÄRIN niille jotka sitä oikeasti sairastaa! T: 33
(osasit pukea sen sanoiksi paremmin. Kiitos :))
mä näen tänne asti että sun muksut istuu siellä lattialla ja kyttää titinallea telkkaristase passivoi lapsia, tää on kato tällänen uusi näkö-pc että elä tänne tule muita arvostelemaan ollenkaan.
" pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin.."
Vierailija:
Voiko joku väittää, ettei masennuksesta olisi tullut muotisairaus?
Masennus on sellainen juttu, ettei siitä ole viitsinyt paljon ympäriinsä mainostaa. Kun siitä alettiin puhua enemmän ja tajuttiin, että se tosiaan on sairaus (eikä huonon äidin ominaisuus) niin useampi on uskaltanut tunnustaa kärsineensä siitä.
Eli väitteesi on yhtä tyhmä kuin että AIDSista on tullut muotisairaus.
AP:n tiedoilla sanoisin, että patalaiska ihminen. Kyllä on elämä vaikeaa, kun tarvitaan yhtä vauvaa hoitamaan kaksi ihmistä 24/7. Mitäs sitten jos lapsia on kaksi tai kolme? No, ei kun päivähoitoon isommat.
päikkäreitä 10 aamulla? ja virikelapsi tarhassa...? tsot tsot;)
Mitä voi odottaa 24/7 täällä roikkujilta? Ja kyllä mäkin taidan muuten olla aika masentunut jo ihan tän palstan tasosta..
Vierailija:
päikkäreitä 10 aamulla? ja virikelapsi tarhassa...? tsot tsot;)
Taitaa tuon perheen uusi äiti olla pikemminkin energinen ja sosiaalinen. Laiska äiti istuu vauvan kanssa kotona
Sain juuri tietää,että lähisukulaiseni on sairastunut masennukseen ja en olisi ikinä uskonut,jollei hän itse olisi siitä minulle puhunut.
Ei tuollaisista masennuksista ja Mt-ongelmista puhuta TUTUN tutuille.
Minä en puhu tutun tutuille,kuin hyvin hyvin pintapuolisia asioita.Ei tulisi mieleenikään puhua,jos sattuisi olemaan mt-ongelmia kenellekkään puolituntemattomalle.
Taas näitä " hyvä äiti jaksaa itse kaiken" -tyyppejä!
Mitä kicksejä te tuosta saatte?
Voi KAMALA jos äiti osaakin ottaa apua vastaan eikä väkisin -pelkästä hyvän äidin kruunun kiillottamisen tarpeesta- selviydy kaikesta yksinään. Ja PARAS äiti ei tietenkään tarvitse apua edes mieheltään. Itse itse itse kaikki -ja jos toisin teet, niin huono olet.
" Kyllä äidin pitää jaksaa." Joo. Entäs jos ei jaksakaan? Eikö ole parempi että osaa jakaa vastuuta jo ennen kuin palaa loppuun? Miksei äiti saisi nauttia toisinaan hetkestä ihan itsekseen, jos siihen on mahdollisuus? Olisiko se marttyyri-suorittajaäiti parempi vaihtoehto kuin äiti joka rentoutuukin välillä?
Miksi äidin olisi ihan pakko selviytyä kaikesta yksin, jos apua on saatavilla?
Jospa opintoja on niin vähän jäljellä, että haluaa ne alta pois? Jospa oli tiedossa jo uä-tutkimuksen perusteella, että lapsessa on jokin vika? Jospa kyseessä on nuori, epävarma ihminen, joka yksinkertaisesti pelkää miten pärjää?