Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Annatteko jo noin 2,5 vuotiaan maistella suklaanamuja Jouluna?? Itseä mietityttää kun en ole tähän mennessä vielä antanut.

Vierailija
18.12.2005 |

Jouluna valitettavasti vaan joka paikassa on tyrkyllä ja nyt on jo pari kertaa kysynyt, että saisiko maistaa.....

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
19.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista nähdä, ettei useammalla ole samanlaisia mielipiteitä tällä palstalla. Esikoiseni on tasan kaksi vuotta, eikä ole karkin karkkia maistanut vielä. Eikä maista ennen kolmea ikävuotta ainakaan (ehkä kauemminkin pidän vielä karkit poissa, koska kuopus on 10kk, eipähän opi nuorempikaan). Asia on tehty selväksi kaikille sukulaisille ja ystäville jo odotusaikana, joten kukaan ei ole edes tuputtanut. Ihan turhia pienen lapsen suuhun nuo lisäaine-sokerinamut (itse kyllä miehen kanssa välillä syödään). Meillä herkutellaan pipareilla, pullalla, mansikoilla, rusinoilla yms. ja kovasti ovat tytön mieleen nuo.

Vierailija
22/47 |
19.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on kuitenkin juhla ja juhlissa ei toimita samoin kuin arkena.

Lapsen on hyvä oppia erilaisia tapoja käyttäytyä ja toimia.

Ja ehkäpä siten on helpompi säilyttää jonkinlainen kontrolli vaikkapa syömisenkin kanssa. Kun saa syödä kohtuudella luvan kanssa, ei tarvitse mättää itseään täyteen salaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
19.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme tiukkapipo!

Vierailija:

Surullista nähdä, ettei useammalla ole samanlaisia mielipiteitä tällä palstalla. Esikoiseni on tasan kaksi vuotta, eikä ole karkin karkkia maistanut vielä. Eikä maista ennen kolmea ikävuotta ainakaan (ehkä kauemminkin pidän vielä karkit poissa, koska kuopus on 10kk, eipähän opi nuorempikaan). Asia on tehty selväksi kaikille sukulaisille ja ystäville jo odotusaikana, joten kukaan ei ole edes tuputtanut. Ihan turhia pienen lapsen suuhun nuo lisäaine-sokerinamut (itse kyllä miehen kanssa välillä syödään). Meillä herkutellaan pipareilla, pullalla, mansikoilla, rusinoilla yms. ja kovasti ovat tytön mieleen nuo.

Vierailija
24/47 |
19.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

en jaksa olla tiukkapipo, ruuaksi purkista ja jälkkäriksi suklaarasiasta...

Vierailija
25/47 |
19.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Sinulla taitaa olla jokin syömishäiriö?

Vierailija
26/47 |
19.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

Sinulla taitaa olla jokin syömishäiriö?

Ihan totuus se on meidän perheestä. Jonkin sortin syömishäiriö minulla todellakin on, mutta se on syntynyt liiallisesta terveysterrorismista lapsuudenperheessä. Äläkä huoli, kyllä meidän lapset ihan riittävän terveellistä ruokaa saavat!

Vierailija
27/47 |
19.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe mitään syytä miksi en antaisi.

Vierailija
28/47 |
19.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja poika on nyt 5v enkä usko että kärsii asiasta kummemmin.. ei sitä osaa kaivata mistä ei tiedä.. reikiä pojan hampaissa on kuitenkin että kyllä se taitaa aika isoksi osaksi tosiaan olla kiinni hammasaineksesta. minä (vanhempani tuntien...) olen todennäköisesti puputtanut suklaata yms siitä asti kun olen synnäriltä kotiutunut eikä reiän reikää koskaan hampaissa. oman lapseni kanssa mulla on lähinnä se politiikka etten osta kotiin mitään karkkia mutta kylässä saa kyllä syödä jos tarjotaan. tietysti esim. kesäisin markkinoilla ostan hattaraa tai jäätelöä.. eipä tarvitse kaupassa asiasta tapella.

Vierailija
29/47 |
19.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan maistella. En anna syödä vatsaa täyteen herkuilla, en karkeilla, enkä rusinoilla tai kotitekoisilla pullillakaan. Mutta maistaa saa.

Vierailija
30/47 |
19.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime jouluna jo sai muutaman suklaakarkin maistaa, samoin tulee käymään tänä jouluna. Silloin tällöin ostamme hänelle xylitol-karkkiaskin. Jouluna kyllä saa sii ihan tavallistakin karkkia maistaa, siis sitä mitä on muillekin tarjolla.

Minulla on yksi kysymys teille, jotka ette anna mitään karkkia lapsille. Miten se onnistuu? Pidättekö karkit piilossa? Vai ettekö tosiaan itse esim. juuri jouluna herkuttele karkeilla/suklaalla?

Meillä lapsi on AINA halunnut sitä mitä muutkin syö. Ihan aina. Toki vauvana emme hänelle sitä suklaata antaneet, mutta kun vuoden ikä tuli täyteen, niin en ihan oikeasti enää jaksanut kietää. Meillä siis lapsi ei todellakaan reagoinut kieltoon tyynen rauhallisesti, vaan alkoi huutaa, raivota ja sitten todennäköisesti myöhemmin yritti salaa mennä herkkuvarkaille... Muistan senkin kerran kun 1v1kk ikäinen lapsi on mun vessareissun aikana kiivennyt keittiön tasolle apunaan pieni jakkara ja aukaissut kaapin ja vetänyt herkut kaapista alas... Lapsi siis näki, että joku muu saa jotain hyvää eikä todellakaan voinut ymmärtää, että miksi hän ei saa maistaa!

Meillä ei siis tosiaan syöttämällä syötetä herkkuja lapselle. Mutta jos esim. jouluna on suklaata kulhossa tarjolla ja lapsi sen näkee, niin millä perusteella sen yhden palan häneltä kieltäisin? Eikö teidän " karkittomat" lapset tosiaan kinu sitä herkkua? Ei meillä ikinä maistatettu ja tuputettu karkkia/suklaata, vaan lapsi itse näki että muut syö ja vaati saada maistaa!

Eli onko tosiaan sellaisia lapsia, jotka ei tajua toisten herkuttelevan? Ja miten kiellätte niitä lapsianne (siis jos vaikka kaupassa joulupukki tarjoaa karkkia)? Että ei saa ottaa, ne on vain aikuisille? Jos lapsi kysyy " Miksi?" niin mitä silloin sanotte? Että ne nyt vaan on liian hyvää lapsille...? Vai?

Vierailija
31/47 |
19.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin annat lapsen herkutella jouluna jos itsekin herkuttelet!

Vierailija
32/47 |
19.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa muksu syödä namipäivänä herkkuja.

Vierailija:

ja poika on nyt 5v enkä usko että kärsii asiasta kummemmin.. ei sitä osaa kaivata mistä ei tiedä..

Vierailija
33/47 |
19.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karkeissa on lisäaineita, väriaineita yms turhaa myrkkyä sokerin lisäksi.

Ja sulle, joka väitit, ettei hampaiden huollolla ja rei' illä ole yhteyttä:

Toivon, että perehtyisit asiaan paremmin. Olen suuhygienisti ja kohtaan päivittäin n kpl ihmisiä, jotka väittävät huonon suugygieniansa johtuvan hammasluusta tai syljestä tai geeneistä. Kuitenkin 99% tapauksista selviää, että hampaat huolletaan huonosti. On hyvin hyvin harvinaista, että reikiä päästäisiin selittämään jollain muulla syyllä kuin puutteellisella hammahuollolla. Toki toisilla ihmisillä riittää pelkkä harjaus aamuin illoin (tosin epäilen tulevan hammaskiveä kuitenkin), mutta useimpien pitää käyttää hammaslankaa yms.

Ja pienten kanssa tärkeää on välttää sylkikontaktia!

Vierailija
34/47 |
19.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole lapset saaneet karkkia, mutta jäätelöä ja leivonnaisia kyllä. Me emme syö itse karkkia koskaan. Oiskohan kerran ollut tilanne, että ostin Englannin lakritsaa ja karkkien väri kiinnosti lapsia. Ei annettu silloinkaan, ja kulho sai olla rauhassa.

Jouluna lapset saavat nyt suklaata, jos haluavat. Eivät ylettömästi, mutta vähäsen. Siis jos haluavat. Suklaa ja lakritsi ovat kohtuullisen puhtaita tuotteita verrattuna lisäaine-karkkeihin.

Vierailija
35/47 |
19.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muutenkin joistain jutuista olemme todenneet niiden olevan aikuisten / isompien juttuja ja antaneet jotain korvaavaa lapselle. On mennyt vielä läpi ;)

Vierailija
36/47 |
19.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nyt 2 v. on saanut namuja jo alle vuoden ikäisestä alkaen. Tänä jouluna sitten saikin oman suklaajoulukalenterin. Karkkia syömme silloin tällöin, lähinnä viikonloppuisin. Hampaat harjaamme hammastahnalla iltaisin. Järki käteen nyt arvon mammat. Pullissa ja jäätelössä on myös sokeria, niin miksi ei karkkia anneta ?? Outo ajattelumalli ap:lla.

Vanhin poikamme (la 10 v. täyttänyt) on myö syönnyt karkkia vauvasta alkaen lähinnä myös viikonloppuisin, eikä hänellä ole yhtään reikää.

Vierailija
37/47 |
19.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

karkkia. Ja yleensä syömme miehen kanssa karkkia vasta illalla kun lapset ovat jo nukkumassa.

Kerran naapurissa sai suklaakonvehdin käteen, mutta tehtiin " vaihtari" piparilla, jonka otti paljon mieluumin. Jos ei olisi ottanut piparia olisin varmasti antanut maistaa suklaankin.

Kuitenkin lisäaineet, joita karkit ovat pullollaan ovat mielestäni turhia pienille lapsille (ja hampaille), joten niin kauan kuin pystyn pidän ne poissa lapseni syömisistä. Tyttö nyt kaksi vuotias.

Vierailija
38/47 |
19.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ystäväni poika ei ole koskaan ollut esim. päivähoidossa, kaikki sukulaiset ja tuttavat tietävät tästä periaatteesta.. mielestäni tosiaan siinä mielessä epäreilua poikaa kohtaan kun esim lapsemme ristiäisissä kaikki muut söivät täytekakkua yms leivonnaisia, limsaa jopa pojan äiti, ja poika sai vain voileipäkakkua. lapsethan suorastaan rakastavat sitä..

Vierailija
39/47 |
19.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ainainen suklaan tuputus. Päiväkodin joulujuhlan ylläripussissakin oli suklaapatukka jota ei sitten meidän tyttö saanutkaan syödä, kiva selittää sitä 1v9kk ikäiselle. Pieni rusinarasia tai pipari olisi paljon parempi vaihtoehto.

Vierailija
40/47 |
19.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

missään nimessä anneta.. Suklaahan pilaa koko lapsen ;) nami nami!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi