Oletko sinä niitä nuijia jotka ei osaa käyttää rahaa?
Tuttavissani on tapauksia, jotka ovat ottaneet kulutusluottoja. Ovat ottaneet osamaksulla auton, johon ei ollutkaan rahaa. Aina kun jotain hankitaan, se hankitaan velaksi. Eikö ne stanan nuijat laske, millaisia summia heittävät korkoihin!!??
Pienituloiset ihmiset luulevat, että heillä on varaa ostaa jotain 17%:n korolla? Missä järki?
Sitten nämä tuttavat on kirjaimellisesti sossun luukulla. Mua raivostuttaa, että mun veroistani sitten maksetaan näiden autot ja muut, kun itelläni ei ole koskaan autoon ollut varaa, kun laskutaitoa riittää!
Älkää ottako mitään lainoja, jos olette pienituloisia. Asuntolaina on ainoa kannattava sijoitus ja siinäkin pitää ola tarkkana korkojen nousun varalta.
Kommentit (41)
Pienistä rahoista vaikea säästää. helpompi laittaa kolmekymppiä kuukaudessa laskuun kuin yrittää säästää vuosi tolkulla et jotain sais. Mut eipä kertaakaan sossun luukulla olla kyllä käyty.
Se, mikä vie loputkin rahat, on osamaksulla ostaminen. Laske oikeasti joskus minkä verran tuote maksaa korot huomoiden. Aivan järjetöntä!
no mä säästän sitten vaikka vähän kauemmin. Säästämällä olen ostanut astianpesukoneen ja arkkupakastimen.
Joten ap:n verorahat on siltä osin turvassa...
aika kauan olis saanut säästää et käteisellä oltais saatu ostettua. -7-
perhe ostaa yhtäkkiä pyykinpesukoneen kun se simahtaa?????Kyllä luotot on joskus ihan paikallaan :)
Meillä ei oo kuin puhelin, sähkö ja asuminen jotka maksetaa laskukka koska on pakko. Eipä ne laskut taivaasta tipahda vaan siitä, että ostetaan asioita velaksi.
On muuten hyvä olo, kun ei ole velkoja. Jos ei ole varaa johonkin, niin ei sitten osteta.
Me otettiin just pankista 10 000 ¿ laina autoa varten, tosin remppalainana otettiin. Joo laitonta kai, tiedän. Loput 3-4000 ¿ otettiin omista säästöistä. Kyllä meillä ainakin tuohon lainaan varaa on.
Osamaksulla ostettaessa se tulee noin 50 euroa kalliimmaksi kuin jos maksaisi heti. Maksan tietokonetta noin 70 euroa kuussa.
Jos en olisi ostanut tietokonetta nyt osamaksulla niin minun olisi pitänyt säästää noin vuosi ja tarvitsin tietokoneen heti. Mielestäni tämä on osamaksulisineenkin parempi ratkaisu kuin vuosi ilman omaa tietokonetta ja koko ajan pitäisi käydä jossain kirjastossa tarkastamassa sähköpostia, etsimässä tietoa koulutöihin yms.
Mieluummin maksan tuon 50 enemmän siitä että saan tietokoneen heti.
että ei tarvi ap:n menettää mielenrauhaansa mun takiani.
Pidä nyt vain huoli omista asioistasi!
jos jotain tarttee saada niin se hankitaan ja jollei ole säästöjä kertynyt niin sitten kävellään pankkiin,eikä harmita yhtään :)
en tajuu näitä kädestä suuhun eläjiä. Kyllä tilillä pitää ainakin muutaman kuukauden palkka olla jos jotain ylläriä sattuu. Kyllä sitä rahaa voi säästää, ei aina tarvi ostaa hienointa ja kalleinta. Eikä joka vuosi uutta talvitakkia. Osaa paremmin arvostaa hankintojaan kun ostaa harvoin ja kunnollista.
aina on halvinta ostetttu eikä todella uusia takkeja joka talvi osteta. Luotolla ollaan kalliita hankintoja maksettu eikä silti koskaan sossun luukulla olla notkuttu.
Ei okt:ssa ole taloyhtiön koneita!
aina vaan pakon sanelemaa, mä jopa nautin tästä asumismuodosta. Jos joskus muutan johonkin muuhun niin se on sitten rivitalo mut mielellään vanhenen tässä kerrostalo kodissani, juu ja lapsia on ja ihana piha.
Vierailija:
Ei okt:ssa ole taloyhtiön koneita!
Herätys! Aika monta vuotta joutuis säästämään, jos esim. kunnollisen auton meinaa hankkia.
Vierailija:
Mutta sitä, en ymmärrä että otetaan lainaa ja lainana päälle uutta lainaa ja ollaan kokoajan " siinä lainojenmaksu kierteessä. Ei se huono asia ole jos asuntoa varten otetaan se laina tai sitä pesukonetta varten vaan se on mun mielestä järjen köyhyyttä jos lainaa otetaan sen takia kun halutaan ostaa " jotain kivaa" jota ei edes tarvita.