Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei lainkaan rangaistuksia lapsille?

Vierailija
06.08.2007 |

Sain neuvolasta Tyynen rauhallisesti-kirjasen. Sisältö oli ihan mielenkiintoinen. Siellä mm. sanottiin, että hautaa rangaistukset, unohda kiristys-uhkaus-lahjonta-keinot ja lopeta valtataistelu eli minä olen aikuinen ja määrään-tyyli. Pitää arvostaa lasta, asettaa selkeät rajat, pysyä itse rauhallisena ja pyrkiä sopimukseen lasten kanssa. Pienessä kirjasessa oli paljon muutakin, yhteensä 25 kohtaa. Onko kukaan muu saanut? Oli mielestäni tosi viisas kirja. Olen itsekin aina vierastanut rangaistusten antamista, mutta olen ajatellut sen olevan pakollista lasten kasvatuksessa. Taidanpa alkaa toteuttaa ihan uutta metodia lastenkasvatuksessa, sellaista oman näköistäni.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minäkin. Kunnes tajusin 4-vuotiaan kohdalla, ettei tämä ihan toimi...

Vierailija
2/38 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me muut äidit kun nautitaan niin kamalasti siitä, että rangaistaan lasta. Siksi me sitä harrastetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kirjassa neuvotaan suhtautumaan lapseen joka esim. puree toisia lapsia? Vaikea kuvitella ettei lapsella olisi minkäänlaisia rangaistuksia. Kuinka kijanen neuvoo opettamaan lapselle syy-seuraus-suhteen. Jos viitsit niin kerro, itse en ole tuota opusta nähnyt.

Vierailija
4/38 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä toteuttanut tuollaista kasvatusta kaikkiin viiteen lapseeni, paitsi joskus olen lahjontaa käyttänyt. Mitään rangaistuksia meillä ei ole koskaan ollut käytössä. Lapset ovat erittäin kilttejä, tottelevaisia, rauhallisia, sosiaalisia, koulussa hyvin menestyviä. Edes teineistämme ei ole ollut mitään harmia koskaan kenellekään, ei ainakaan korviimme ole sellaista kantautunut. Selkeät rajat on ja kotiintuloajat ilman muuta. Ja lapset myös noudattavat niitä. Isompien lasten kanssa voidaan joistakin asioista jo neuvotellakin, mutta pienempien kanssa sellainen ei kyllä onnistu. Muuten lapsi alkaa pomottaa.

Vierailija
5/38 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olette saaneet lapsenne uskomaan ne rajat? Teinit ainakin viimeistään kokeilevat niitä rajoja.

Vierailija
6/38 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten huomaamme, lapset ovat erilaisia. Minä puolestani kasvatustieteilijänä päätin, että minun lapseni kasvatetaan vain kehumalla ja positiivisilla ilmaisuilla... Mutta ihmistä ohjaa motivaation aste, lapsikin jo miettii " miksi minä tekisin siten kuin pyydetään?" . Jos motivaatio riittää, hän toimiikin. Mutta yleensä niitä omia ajatuksia on enemmän...

Toinen asia on sitten se, millä tavoin se rangaistus annetaan. Rangaistus on myös sananllinen häpäiseminen. Joka on varmasti yhtä tehokas kuin fyysinen rangaistus, eli jäähy tms.. Ja sata kertaa traumatisoivampi.

Vierailija
7/38 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjanen on ihan pieni, ei siinä mitään tilanneesimerkkejä anneta. Rangaistuksia pidetään huonoina, koska epäoikeudenmukaisesti annetut rangaistukset herättävät lapsessa katkeruutta. Ei kai rangaistus ole pakollinen. Jos aikuisen ja lapsen välit ovat lämpimät ja luottavaiset, riittää ihan asiasta sanominenkin.

ap

Vierailija
8/38 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille sanottiin perheneuvolassa, että meidän lapsi on harvinaisen sinnikäs. Eli meille se tarkoittaa tässä vaiheessa sitä, että lapsi koettelee rajojaan harvinaisen sinnikkäästi. Tällaisen lapsen kanssa tuo rangaistukseton linja vaatii vanhemmilta tuhat kertaa enemmän poweria kuin helpomman lapsen kanssa. Ja meillä ei kerta kaikkiaan riitä aika joka ikisen rajan opetteluun rangaistuksetta, sillä tuo jaksaa yrittää rikkoa jokaista rajaa vuoden, ennen kuin uskoo, että siinä se raja menee.

Vierailija
9/38 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällainen ketju herättää vain kateutta ja katkeruutta meissä, jotka olemme saaneet sinnikkään, kovapäisen koleerisen lapsen. Tasan ei käy onnenlahjat, että lapsi uskoo sanomalla.

Vierailija
10/38 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi heittää hiekkaa toisen päälle ja äiti sanoo, ettei saa. Lapsi heittää uudelleen. Missä meni vikaan ja mitä sitten pitäisi tapahtua, jos ei saa rangaista?

Vierailija
11/38 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hoidin ikiparkuvaa vauvaani ensimmäisen vuoden kantamalla ja heijaamalla häntä, että parkuisi edes vähän vähemmän. Tahtoa riitti jo silloin ja se tahto ilmaistiin kovalla äänellä. Ja sitä tahtoa on riittänyt siitä eteenpäinkin.

Tuon kanteluvuoden uuvuttamana ja koettelevan lapsen kasvattajana olen oppinut, että joidenkin kanssa on käytettävä kovia keinoja, jos haluaa, että lapsi on kouluikäisenä kykenevä sopeutumaan koulumaailmaan. Kyllä minäkin nauttisin siitä, että asiat selviäisivät lapsen kanssa keskustelemalla, sylittelemällä ja läheisyydellä. Mutta kun minä en pysty määräämään sitä, mikä luonto lapselleni on annettu.

Vierailija
12/38 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei hermo pidä, vaan turvaudun kyllä rangaistuksiin, vaikka en niitä erityisen autuaaksitekevinä pidäkään. Se, että ei käytetä rangaistuksia ei tarkoita sitä, että teoilla ei olisi seuraamuksia. Mutta ennen kaikkea lasten kanssa jutellaan ja heille perustellaan paljon, miksi mikäkin juttu on hyvä tai huono idea ja puhutaan siitä, mitä seurauksia asioilla on. Toimiihan valtaosa aikuisten elämästäkin ilman rangaistuksia. Rangaistus seuraa vain, jos rikkoo lakia ja jää kiinni, muuten teoistamme vain seuraa asioita tietyillä todennäköisyyksillä.

Mitä sitten ilman rangaistuksia kasvattavat tekisivät, jos lapsi heittää hiekkaa. He varmaankin kieltävät ja selittävät lapselle, miksi hiekkaa ei saa heittää ja että hiekkalaatikolla leikkiessä on sellainen sääntö, että hiekkaa ei heitetä. Jos lapsi tämän jälkeen edelleen heittää hiekkaa, niin joudutaan toteamaan, että lapsi ei osaa tai juuri sinä päivänä halua leikkiä hiekkalaatikolla sääntöjen mukaan, joten hiekkalaatikolla ei sovi leikkiä.

Kuten sanoin, meillä käytetään rangaistuksia, mutta rehellisesti sanoen en usko, että lapset niistä mitään hyötyvät. Niitä jaellaan lähinnä siksi, että tilanne pysähtyisi, vanhempi saa aikaa rauhoittua ja tilanne voidaan hoitaa jollain muulla tavalla. Ja mitä isommaksi lapset tulevat, sen järjettömämmältä rangaistusten jako tuntuu. Joskus voi rankaisemalla saada aikaan ihan hyviä lyhyen aikavälin tuloksia, mutta mitäpä se oikeasti paljoakaan hyödyttää, jos saa teininsä rangaistuksenuhalla tekemään läksynsä, mutta ei saa häntä ymmärtämään, miksi hänen pitää opiskella. Pidemmän päälle kun ei riitä, että lapsi tekee rangaistuksen pelossa jotakin tai jättää jotain muuta tekemättä, kun pitäisi saada lapsi sisäistämään arvoja, omatuntoa ja itsekuria.

Vierailija
13/38 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fletch:

Mitä sitten ilman rangaistuksia kasvattavat tekisivät, jos lapsi heittää hiekkaa. He varmaankin kieltävät ja selittävät lapselle, miksi hiekkaa ei saa heittää ja että hiekkalaatikolla leikkiessä on sellainen sääntö, että hiekkaa ei heitetä. Jos lapsi tämän jälkeen edelleen heittää hiekkaa, niin joudutaan toteamaan, että lapsi ei osaa tai juuri sinä päivänä halua leikkiä hiekkalaatikolla sääntöjen mukaan, joten hiekkalaatikolla ei sovi leikkiä.

Silloinhan se on rangaistus.

Entä mitä tehdä murkkuikäiselle joka jatkuvasti vain tupakoi? Varastaa? Huolimatta toistuvista keskusteluista.

Vierailija
14/38 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fletch:

Jos lapsi tämän jälkeen edelleen heittää hiekkaa, niin joudutaan toteamaan, että lapsi ei osaa tai juuri sinä päivänä halua leikkiä hiekkalaatikolla sääntöjen mukaan, joten hiekkalaatikolla ei sovi leikkiä.

Vierailija
15/38 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

rangasitus, toisille hienommin seuraamus kun heidän pilttejähän ei rangaista.. Haluasin todellakin tavata lapsen jota ei joskus ole rangaistu = otettu jotain pois, otettu jostain pois, jätetty jotain antamatta.. Eli rangaistu minun kielelläni. Ilmeisesti rankaisu / kuri yhdistyy jollain niin totaalisen voimakkaasti ruumiilliseen kuritukseen???

Vierailija
16/38 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sille murkulle varmaan sitten selitettäisiin uudestaan ja uudestaan, mitä tupakointi tekee keuhkoille, sademetsille, iholle jne. ja kuinka paljon siihen kuluu rahaa jne. Joko toimisi tai sitten ei, vähän niin kuin rangaistuksetkin. Murkkua on jo käytännössä mahdotonta estää yhtään millään kotikonstilla tekemästä jotain, mitä murkku todella haluaa, siinä eivät mitkään rangaistukset paljon paina. Itse oikeastaan uskon, että järjen puhumisessa onnistumisprosentti on jopa suurempi kuin rangaistusten lätkimisessä. Varastamisessa taas on jo itsessään niin paljon seuraamuksia, että jos ne eivät riitä, niin tuskin siinä kotiaresti tai pleikkakieltokaan enää auttaa.

Ja kuten jo sanoin, meillä rankaistaan lapsia. Välillä tuntuu, että liikaakin, mutta minulla ei ole kummoista uskoa rangaistusten tehoon. Mikään ei meidän pojilla ainakaan kovin pitkään rangaistusten voimalla toimi, vaan se järki pitää jotenkin muuten saada taottua heidän päänuppeihinsa.

Morre:

Silloinhan se on rangaistus.

Entä mitä tehdä murkkuikäiselle joka jatkuvasti vain tupakoi? Varastaa? Huolimatta toistuvista keskusteluista.

Vierailija
17/38 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

rangasitus, toisille hienommin seuraamus kun heidän pilttejähän ei rangaista.. Haluasin todellakin tavata lapsen jota ei joskus ole rangaistu = otettu jotain pois, otettu jostain pois, jätetty jotain antamatta.. Eli rangaistu minun kielelläni.

Hiekkalaatikkotapauksessa seuraamus = rangaistus.

Okei, murkkuikäiselle ei ehkä sitten voi mitään, mutta entä jos ekaluokkalaiselle vaikka tuo pelkkä puhe ei tehoa? Onko esim. varastamisesta koituva pleikkari-kielto rangaistus vai seuraamus? Tai valehtelusta koituva kotiaresti seuraamus vai rangaistus?

Termeillä leikkimistä.

Vierailija
18/38 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rangaistus taas on teosta eriytetty negatiivinen vaste tiettyyn tekoon. " Sanoit kaverille rumasti, mene jäähypenkille istumaan ja miettimään, saako noin sanoa." Nuo " tässä paikassa on tällaiset säännöt, niitä pitää totella tai täytyy poistua" , ovat tietysti enemmän rajatapauksia, mutta itse kuitenkin miellän ne enemmän seuraamuksiksi kuin rangaistuksiksi.

Vierailija:

rangasitus, toisille hienommin seuraamus kun heidän pilttejähän ei rangaista.. Haluasin todellakin tavata lapsen jota ei joskus ole rangaistu = otettu jotain pois, otettu jostain pois, jätetty jotain antamatta.. Eli rangaistu minun kielelläni. Ilmeisesti rankaisu / kuri yhdistyy jollain niin totaalisen voimakkaasti ruumiilliseen kuritukseen???

Vierailija
19/38 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän näytti toimivan ihan hyvin. Siellä oli juuri niitä lapsia, joita ei oltu rangaistu kuin sanallisesti moitittu.

Jos minun teinini olisi sellainen hävytön, niin kyllä minäkin hänet tyrkkäisin vastaavanlaiselle leirille. Ja saisi kyllä rangaista niin paljon kuin sielu sietäsi.

Vierailija
20/38 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

surullista jos murkkujen kohdalla nostetaan kädet pystyyn. Murkut kaipaavat myös rajoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän