Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tupakointi raskausaikana-miten 70-luvulla?

Vierailija
14.06.2008 |

Ihmettelen vain sitä, kun joka paikassa tyrmätään tupakoiva odottaja täysin, niin miten oli 70-luvulla? joka paikassa poltettiin sisällä, myös junissa, virastoissa ym. Miten silloin syntyi terveitä lapsia? Passiivinen tupakointi kun on lähes yhtä vaarallista kuin itse polttaminen. Tämmöinen mietityttää, kun tuntuu tuo aihe kuumentavan paljon tunteita!

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
14.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Passiivista tupakointia varmaan olen saanut.

Vierailija
2/9 |
14.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja itse asissa siihen loppui tupakointi muutenkin. Kyllä 1970 luvullakin jo tiedettiin tupakoinnin vaara sikiölle, siksi oheistettiin lopettamaan tupakointi. Äitini myös vaihtoi työnsä baarista ruokalan (savuton) puolelle, täytyykin kysyä oliko ohje neuvolasta, työnantajan vakiintunut käytäntö vai hänen oma tahtonsa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
14.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi syntyi ihan täysiaikaisena mutta pienipainoisena, alle 2-kiloisena, ja joutui olemaan ekat viikot vastasyntyneitten osastolla. Toinen serkku, joka puolestaan pelkäsi saavansa ison lapsen, tupakoi ihan siksi, ettei lapsi kasvaisi liian suureksi. Lapsi kuoli kohtuun 24. viikolla. Tuskin tupakointi oli siihen syynä, mutta ei se varmaan ainakaan edistänyt vauvan terveyttä. Mun veli on hirveän allerginen ja astmaattinen, ja meillä tupakoitiin kotona 60- ja 70-luvulla. Minullakin on ajoittain ongelmia keuhkojen kanssa. Kyllä uskon, että tupakointi on ollut ainakin osasyynä kaikkiin näihin.

Vierailija
4/9 |
14.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kuulemma raskauspahoinvointi sai tupakan maistumaan sen suussa karmealta. Ei koskaan sitten aloittanut uudelleen.

Vierailija
5/9 |
14.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina olen ollut terve, ei allergioita, yms

Vierailija
6/9 |
14.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sai polttaa sairaalan aulassa 73, 77 Porvoossa oli tupakkahuone jossa hoitajatkin tupruttelivat.

81 ei saanut enää Porvoossa sairaalassa polttaa mutta 84 taas tupakkakoppi alakerrassa nykypaikalla, samoin 94.

Nykyään ei täällä saa sairaalassa lainkaan polttaa tai taitaa olla joku paikka jonne kortilla hyvin sairaat pääsevät.

Vierailija
7/9 |
14.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan että luokallani oli tyttö joka kertoi että hänellä oli "reikä sydämmessä" koska äiti ei pystynyt lopettamaan tupakanpolttoa raskaana ollessaan. Isäni tuprutteli kotona 80-luvun puoleenväliin, sitten hänet siirrettiin parvekkeelle ja lopulta lopetti polton kokonaan. Muistan että hänen konttorillaan jossa oli töissä myyntimiehiä ja insinöörejä oli aina vahva tupakansavu.

Vierailija
8/9 |
14.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja äitini tupakoi ennen minun odotustani (olen esikoinen), ja lopetti sen siksi kun neuvolassa niin kehoitettiin (kuten myös kehoitettiin lopettaa alkoholin käyttö). Kyllä tuolloin jo oltiin sitä mieltä, että tupakka on vaaraksi sikiölle, siitä ei vain oltu täysin varmoja.

Samaten äitini kertoi monen muunkin lopettaneen aina (ainakin) raskausajaksi+imetyksen ajaksi, sillä tuolloin naisen tupakointi tuomittiin yleensäkin; se oli rumaa käytöstä naiselta. Joten kyllä sitä raskausajan tupakointia katsottiin vieläkin pahemmalla silmällä, kun se oli rumaa.

Vierailija
9/9 |
14.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko lapsuuskotona asumisaikani olen polttanut passiivisesti tupakkaa.

Itse en polta eikä miehenikään.

Tuskin ainakaan edesauttanut terveyttäni tuo passiivinen tupakointi.