Lahettavatko kaikki perheelliset joulukortteja, jotka on tehty lastensa kuvista? Kylla on taas jo tana vuonna tullut parit sellaiset kortit ipanoista ja koirista etta huh huh.
Mulle alkaisi kelvata jo ne Tiimari-kortitkin. Ei millään pahalla.
Kommentit (79)
Olen jopa ajatellut, että ensi vuoden jouluna asetumme potrettiin koko perhe - hui kauhistus :) Valtaosa meidän korteista lähtee ihmisille, joita tapaamme kerran vuodessa tai harvemmin, joten kuva on silloin mielestäni ihan paikallaan.
Kumma ajatus tuo, että ihmiset jotka lähettävät valokuvakortteja haluaisivat erityisesti ylpeillä lapsillaan... Suomalaiset on kummaa porukkaa, mistään ei saisi olla iloinen tai ylpeä, ei edes omista lapsistaan. Aina joku kadehtii ja ajattelee heti, että mikä tuokin luulee olevansa...
mikä ettei? Laita vaan talosta kuva :) . Tunnelmallinen jouluinen kuva uudesta kodista kyllä kävis mulle ja kylläpä katselisin tarkasti ja mielenkiinnolla minkänäköisen saitte rakennettua. eikä haittais ollenkaan vaikka olisi sisältäkin kuva, kunhan jotain joulumeininkiä olis mukana(kynttilöitä ja vaikkapa koristeltu kuusi).
Onko suomalaiset tosiaan näin kateellisia toisilleen?
en ymmärrä ollenkaan, mutta olenkin vain puoliksi suomalainen ;)
Lapseni on käsittämättömän suuri lahja, jonka olemassaoloon ja/tai ihanuuteen minulla ei ole osaa eikä arpaa.
mä en siis jaksa innostua muiden mukuloista, ja toki omani on se kaikista ihanin. Siksi en laitakaan hänen kuviaan muille, lapsi on mun rakas lapseni eikä ole oikein että hänen kuviaan levitellään kaikille tutuille ja puolitutuille (varsinkin kun tietää miten muut ajattelee muiden lapsista)
henkilöille, joille niistä kuvista on oikeasti iloa ja merkitystä, esim näkevät rakkaan sukulais- tai tuttavalapsen ja hänen kasvamisensa, mutta en kyllä tajua mitään joukkopostituksia, että vaikka opiskelija-aikainen sinkkukaveri saa kuvan 2-vuotiaasta jota ei ole koskaan nähnyt... Mulle tulisi ainakin tuosta vähän hassu käsitys lähettäjästään, siis lapsihan olisi silloin minulle vieras, vaikka äitinsä olisikin tuttava.
Saahan niitä kortteja lähettää, jos omasta mielestään sen on paras aihe joulukortiksi, mutta ei niistä tosiaan kaikki ole kyyneleet silmissä haltioissaan. En ainakaan tykkäisi että mun lasten kuvia olisi kaikilla etäisimmilläkin tuttavilla joille hyvää joulua silti haluan toivottaa. Ei ne tosiaan tee sillä lapsen kuvalla mitään, eikä se ole niistä erityisen ihana. Ajattelevat vaan että eikö toikaan osaa mitään muuta elämää elää kun ton lapsensa kautta. Voisin lähettää kuvakortin ehkä lähisukulaisille, mutta niissäkin sitten ne tekstit pilaa kauniin valokuvan, joten lähetän kortin ja kuvan erikseen. Ja kuvan voi antaa muunakin aikana kun jouluna.
Ja tänä vuonna laitetusta tonttukuvasta on kamalan moni kiitellyt vielä testiviestillä erikseen... Varsinkin ne, jotka eivät ole lasta aikoihin nähneet. Voi, mulle saa laittaa vaikka joka vuosi noita kuvia, on kiva katsoa minkänäköisiä kunkin lapset milloinkin ovat!:)
KAit sä itse olet ottanut selvää kaikista lähipiirisi traumoista, ettet esim. vaan lähetä tontun kuvaa ihmiselle joka on lapsena säikähtänyt joulupukkia? Mitä jos se nyt siellä yksin nyyhkyttää kun sää niin loukkasit...
Vierailija:
En tietenkään sanonut tästä niille korttien lähettäjille enkä varsinaisesti loukkaantunut. Olin vain surullinen ja kateellinen. Kuvien lähettäjät eivät tienneet meidän tilanteestamme. Anteeksi vaan, että olin niin typerä. Vähän kuin lähettäisi kuvan pitkäaikaistyöttömälle työpaikastaan, että katsopa miten ihanassa paikassa olen töissä!Vierailija:
Omituinen ajatustapa myös se että ei voi lähettää lapsistaan kuvia sen takia että loukkaisi jotain lapsetonta paria/ihmistä.
Itse tämä ajatus ei mahdu päähäni ja jos joku loukkaantuu meidän lapsen kuvasta niin sitten loukkaantuu. Mielestäni kateellisuudella on siinäkin sitten osansa, ei voida iloita muiden asioista vaan heti otetaan herneet nenään siitä että jollakin on lapsia ja jollakin ei.
vauvakuvan saaminen todellakin VOI tuntua pahalta jo vauvan takia tai sitten jos tulee mieleen ajatus, että lähettäjä haluaa nyt korostaa miten ihanan lapsen he ovat saaneet.
Lapsijoulukortit on vähän sama asia kun aikuisten käyntikortit. Ulkoasu on vaan kauniissa jouluntoivotusmuodossa.
Vierailija:
KAit sä itse olet ottanut selvää kaikista lähipiirisi traumoista, ettet esim. vaan lähetä tontun kuvaa ihmiselle joka on lapsena säikähtänyt joulupukkia? Mitä jos se nyt siellä yksin nyyhkyttää kun sää niin loukkasit...Vierailija:
En tietenkään sanonut tästä niille korttien lähettäjille enkä varsinaisesti loukkaantunut. Olin vain surullinen ja kateellinen. Kuvien lähettäjät eivät tienneet meidän tilanteestamme. Anteeksi vaan, että olin niin typerä. Vähän kuin lähettäisi kuvan pitkäaikaistyöttömälle työpaikastaan, että katsopa miten ihanassa paikassa olen töissä!Vierailija:
Omituinen ajatustapa myös se että ei voi lähettää lapsistaan kuvia sen takia että loukkaisi jotain lapsetonta paria/ihmistä.
Itse tämä ajatus ei mahdu päähäni ja jos joku loukkaantuu meidän lapsen kuvasta niin sitten loukkaantuu. Mielestäni kateellisuudella on siinäkin sitten osansa, ei voida iloita muiden asioista vaan heti otetaan herneet nenään siitä että jollakin on lapsia ja jollakin ei.
0on vaan lihavien ja löysäperseisten tapa vittuilla jouluna. Niille keiltä sellasen saan, en yleensä enää sano edes päivää.
Ja yhtä hyviä kuin lapsikuvakortit on itse askarrellut kortit.
Mutta sellaset valmiskortit on kyllä ihan mauttomuuden huippu.
lähetti kuitenkin jouluna lapsensa kuvan (ilmeisesti syy tähän epäkohteliaaseen käytökseen), jossa luki alla hyvää joulua toivoo Emma ja äippä ja iskä. Postileimasta ja käsialasta sai sitten arvailla ku ihmeen Emma ja äippä. Että voi sitten joltain ajattelukyky sumentua.
Ei joulutervehdyksen tarvi olla kallis ja lapsikuvatkin kelpaa.
vanhan talon orrella istumassa. Jos joku näistä pahastuu niin on kyllä mielestäni aika typerys sillä aihe on sama kuin monissa ihan tavallisissa korteissa (enkeli) ja niissä ei todellakaan ole vain lapsen pärsti keskellä kuvaa vaan ihan oikeesti taiteellinen ja kaunis kortti. Itse tykkään lapsi aiheisista korteista eniten mutta olen iloinen kaikista korteista. Tosin mulle lapsuudessa opetettu että tiimarikortit osoittaa sitä että haluaa päästä halvalla ikävastä velvollisuudesta samoin kuin hyväntekeväisyys kortitkin kun niitä ei kuulema kukaan kuitenkaan ole maksanut ja lähettää vaan ilmaiseksi (pätee varmaan omiin sukulaisiini vaikkei moniin muihin ihmisiin). Tästä syystä nuo eivät ilahduta yhtä paljon kuin muut kortit. Erityisen illoinen olen kaikesta itsetehdystä jossa on välittämisen tuntua.
ja sitten vapaalla kädellä keskivaiheille hyvät joulut ja hileliimalla joku klöntti johonkin kohtaan. On nähty näitäkin, ja tulee mieleen, että on väkisin pitänyt olla käsityötä, muttei kuitenkaan ole jaksettu suunnitella ja toteuttaa.
Sen sijaan pidän kyllä ihan kaikenlaisista joulukorteista:
kuvakorteista, Tiimarikorteista, itsetehdyistä jne. Joka vuosi laitan ne esille johonkin kaapin oveen ja kyllä, joka ainoan kortin myös säästän!
että naurettiin vedet silmissä ja pidettiin esillä monta viikkkoa joulun jälkeenkin. Toista samanmoista ei ollakaan sitten saatu. Yleensä ne on näitä pyhämekot päällä, puna poskilla, kynttilä kädessä jä sädekehä pään päällä -kuvia. Pitää itsekin miettiä ensi vuotta varten, josko sais jonkun hyvän joulukuva-idean (kertaakaan ei olla lähetetty lapsikuvia, kerran otin meidän hevosesta kuvan hevostonttulakki päässä ja lahetin niitä).
koska minulla ei ole lapsia ja pahoitan sellaisista korteista mieleni. Älkää myöskään lähettäkö poro ym. aiheisia kortteja, koska eläimet löyhkäävät, enkä voi sietää edes niiden kuvia. Älkää lähettäkö minulle enkelikortteja. En mää mikään uskovainen ole!
Älkää missään nimessä lähettäkö kortteja, joissa sen irstaan harmaapartaisen läskin ukon kuva!
Älkää lähettäkö minulle lainkaan kortteja. Ne tuovat kotiini teidän klähmäisistä käsistänne, ja ties kenen käsistä matkan varrella, tarttuneita basilleja!
Tarkemmin ajatellen, on kai paras naulata postiluukku umpeen. Mutta sitten en saa arvosteltavakseni tuttavien lähettämiä kortteja... Hm, kinkkinen tilanne. Toisaalta niitä kortteja on kiva laittaa eri pinoihin: Tiimari-, lapsikuva-, muut inhokit pino. Ja sen jälkeen viskata takkaan!
Kortitonta joulua vaan teillekin!
Ehkä jos olisi joku hyvä aihe, vaikkapa kesäinenkin tms, mutta monet on juuri joulukuun ensi lumilla vihreällä nurmikolla hiihtävät lapset tms. Tai sitten jotain asetelmaa josta persoonallisuus on kaukana.
Mutta eikö tosiaan lastenkuvan lähettämisestä tule kenellekään muulle mieleen, että se on vähän huomion hakemista. Omat lapset on tietty minulle maailman napoja, mutta lapsi-joulukortilla minusta halutaan että he ovat maailman ihanimpia kaikkien muidenkin mielestä. Me ollaan saatu nyt jouluksi melkein valmiiksi unelmiemme omakotitalo, joka joulukynttelikkövalaistuksessaan on talvimaisemassa minusta tosi tyyni ja kaunis. Olisinko voinut laittaa joulutervehdyksessä kuvan talosta että kaukanakin asuvat sukulaiset näkevät missä nyt asutaan? Minulle olisi ainakin tullut pelko, että nyt ne ajattelee että noi nyt leveilee tolla talollaan joka on kaiken lisäksi ihan tavis.