Ratkaiskaa riitamme: mitä eroa hyttysellä ja itikalla???
Minä olen aina luullut, että hyttynen on se inisevä, verta imevä hyönteinen, jotka etenkin loppukesäisin ovat onnenamme. Olen luullut, että itikka on jonkinlainen yleisnimike hyttysille, mäkäreisille yms ötököille.
Mieheni taas väittää, että asia on toisin päin. Että hyttyneen onkin oikealta nimeltään itikka ja hyttynen taas on yleisnimike kaikille pienille lentäville hyönteisille.
Mieheni on savolainen ja minä taas vantaalainen. Kultturiero vaiko vain minun tyhmyyttäni? ;)
Kommentit (57)
Kuitenin niin, että hyttynen on enempi yleisnimitys.
No siis ne on täysin sama asia joten olkaa hiljaa.
Itikka on lehmä ja hyttynen on se hyönteinen.
Mä olen sun kanssa samaa mieltä. Hyttynen on se vertaimevä helikopteri ja itikka on kaikki lentävät öttiäiset.
tämä on aika real jee jee woop woop
Itikka inisee ja pistää.
Hyttyset on mitä tahansa itikkaa pienemmät itikan tyyppiset lentelijät, mut ne ei pistä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Hyttyset
Hyttyset (Culicidae) ovat kaksisiipisten hyönteisten heimo, johon kuuluu monia verta imeviä lajeja. Puhekielessä hyttysiä kutsutaan usein nimellä sääsket tai itikat. Tieteellisesti kaikki hyttyset ovat sääskiä, mutta kaikki sääsket eivät ole hyttysiä
Hyttynen ja itikka on itselle samaa tarkoittavia asioita. Itikkaa en kyllä itse puheessa käytä.
En käytä mitään muita kuin verneimijä, hyönteinen yms.yleisimitystä kaikille.
-vantaalta
Hyttynen on yleisnimitys savolaisten itikoille. T: savoon muuttanut
Ne tarkoittaa ihan samaa. Hyttynen on yleiskieltä ja itikka on murresana.
Kumpikaan ei tarkoita kaikkia öttiäisiä, vaan kumpikin sana tarkoittaa sitä inisevää verenimijää.
Itikka on yleisnimitys kaikille lentäville öttiäisille. Hyttynen on laji.
Kuten joku tuolla jo asiaa avasi niin tarkoittavat samaa asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyttynen on yleisnimitys savolaisten itikoille. T: savoon muuttanut
Ei ou meillä itikat hyttysiä vua itikoeta. t.60v sitte savvoon syntynnä ja savossa asunna.
Jos meidän perheessä kaikkia pikkujyrsijöitä on nimitetty hiiriksi, tarkoittaako se, että metsämyyrä, peltomyyrä, metsähiiri ja kotihiiri ovat kaikki samoja hiiriä, koska vaari niin sanoo?
Itikka on murresana, joka tarkoittaa iniseniä ja pistäviä hyänteisiä.
Vierailija kirjoitti:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Hyttyset
Hyttyset (Culicidae) ovat kaksisiipisten hyönteisten heimo, johon kuuluu monia verta imeviä lajeja. Puhekielessä hyttysiä kutsutaan usein nimellä sääsket tai itikat. Tieteellisesti kaikki hyttyset ovat sääskiä, mutta kaikki sääsket eivät ole hyttysiä
Sääsket asuu Lapissa. Ovat isoja itikoita, ottavat lihapalan niskasta ja menevät vaivaiskoivun oksalle syömään.
Vierailija kirjoitti:
Itikka on lehmä ja hyttynen on se hyönteinen.
Pohjanmaalla ne lentää lehmätkin.
ja joka ikinen kesä käymme kiivasta väittelyä tästä aiheesta!! :) Eli kulttuurierosta selkeästi on kysymys...