Voiko lapsen synttareille esittaa synttarilahjatoiveet mummeille, kummeille yms. lahi-ihmisille vai onko se mielestanne torkeaa?
Kommentit (9)
Poikamme iloitsee yhtä paljon pussillisesta rataosia, kuin jostain isommastakin osasta odottaa kuin kuuta nousevaa, että rata saisi uusia mutkia. Ajattelin vain, että kehtaako suoraan sanoa, että mielummin noita osia, kuin jotain ihme örkkimörkkejä jotka maksaa törkeesti.
kaverivieraille ei oo sopivaa esittää toiveita.
Muille ne kehtaa vaateita esittää, mutta kysyttäessä toki kerron suoraan mitä voisi tuoda.
mielellään ei ostaisi turhaa krääsää. Eritoten silloin kun on kyseessä isompi lapsiperhe ja tavaraa tuntuu olevan muutenkin nurkat täynnä. Tärkeintä kai on että kummi tai joku muu ei tunne velvollisuudekseen ostaa superkalliita lahjoja. Kun ei läheskään kaikilla ole siihen halua tai mahdollisuutta.
Musta tuntuu että kummilapsetkin, ovat tosin vielä pieniä, ovat arvostaneet enemmän heidän kanssaan vietettyä yhteistä aikaa ja tekemistä, kuin yhtäkään heille antamaani lahjaa.
että saadaan ostettua kunnon turvaistuin, kun muuten siihen ei mahdollisuutta olisi. no saatiin tutulta istuin, joten ongelma ratkesi.
isovanhemmilta voi pyytää apua esim. turvaistuimen tai talvikenkien jne. hankintaan jos itsellä on talous tiukilla ja heillä ei. Kummien rahallista arvoa en sen sijaan lähtisi mittaamaan... Itse ei ole toiveita esitetty mutta kysyttäessä olen kertonut mitä meillä jo ennestään on ja mille voisi olla käyttöä. Oma lapsi ja kummilapset ovat vielä sen verran pieniä etteivät ole omia toiveitaan esittäneet. 3-vuotissynttäreille lapsi toivoi kakkua :) Itse vien kummitätinä yleensä kirjan. Haluan avata kummilapsilleni ovea tarinoiden maailmaan antamalla lahjaksi kirjoja joista olen itse lapsena lumoutunut sekä muita lastenkirjallisuuden klassikoita (suuri osa em. toki samoja) Lindgreniä, Beskowia, Kunnasta... iki-ihana Mestaritontun seikkailutkin on jo kaapissa odottamassa kummilasten kasvamista :)
Itse en siis suuresti ilahtuisi lahjatoiveista, tosin tiesivät jo kummiksi alkaessani että minulta saa sitten kirjan ;) Oma lapsi saa kummeilta yleensä jonkun lelun, ei krääsää muttei myöskään yltiökallista ja jotain kudottua pipoa tms. Ilahdun itsetehdystä kun tiedän lapsen olleen ajatuksissa silmukoissa. Koetan muutenkin viestittää vieraille että toivon tulijoita yleensä ilman tuliaisia (ei toki synttärinä!) ettei tulla tilanteeseen jossa lapsi jo ovella kerjää " mitä toit mulle" ..
Näin on parempi, koska mummeilta tulee yleensä epäsopivia lahjoja. Eivät enää oikein pysy nykylasten kiinnostusten kohteiden perässä, enkä taatusti laita heitä metsästämään Bionicle numero sitä ja tätä :)
Kummit saavat toiveita, jos kysyvät.
usein voi olla ettei läheisilläkään sukulaisilla ole mitään käsitystä siitä että minkälainen lahja olisi oikeasti toivottu ja kiva, ja silloin mun mielestä voi antaa suuntaviivaa tyyliin " palikoita" tai " lorukirja" . sen sijaan mä en itse lähtisi tilaamaan mitään juuri tiettyä tavaraa.
paitsi että olen kerran tehnyt niinkin. äitini kaveri (ja minullekin läheinen ihminen) on naimaton, lapseton ja suhteellisen varakas ihminen. hän on siis lapseton vastoin omaa tahtoaan, ja sukulaisten ja muiden lapset ovat hänelle hurjan tärkeitä ja läheisiä. minäkin olin pienenä, ja olen tietty vieläkin. niinpä hän oli hyvin innoissaan minun esikoiseni syntymästä ja halusi ehdottomasti auttaa meidän nuorta ja köyhää perhettämme ostamalla jotain sellaista johon meillä ei olisi varaa, mutta joka olisi meille tosi kiva ja mieluinen juttu. itse ehdotti vähän kalliimpia vaunuja, kuin ne joita olimme itse ajatelleet, mutta se meni jo minusta liioittelun puolelle. minä sain häneltä ihan suoran käskyn päättää mitä me tarvitaan, ja päätin sitten että tripp trapp-tuoli on sellainen vähän kalliimpi versio syöttötuolista, ja että jos hänelle tulee hyvä mieli sen hankkimisesta meille niin minä en siinä kohtaa rupea kursailemaan. saatiin tuoli ja tämä nainen sai hyvän mielen.
Toivottavasti et ole tuttujani.