Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

30+ ESIKOT ~~ viikko 50

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

...tuolta toisesta kirjoituksestani, kun joku pyysi listaa että mitä on vauvalle hankinut. Mutta eikö heti jo joku kommentoinut että puoltakin vähemmällä selviää (ei kyllä itse tehnyt listaa tavaroistaan) ja kaupathan on aina auki, . Meinasin kommentoida (mutta jätin väliin) että joka paikassa ei kaupat ole auki 24h ja vauva on yleensä kipeä illalla ja yöllä eikä silloin välttis huvita lähteä jonnekin ajelemaan.

Listasta puutuvat äitiyspakkauksessa olevat tavarat (harja, veden lämpötilamittari yms) ja sänkyyn tehty verho ja sen pidike sekä lelut (mm vedettävä soittolelu). Ja noita lääkkeitä olen hankkinut vasta vauvan syntymän jälkeen ja jotain muutakin, mutta nyt ei ole tarvinnut sitten mitään oikeastaan enää ostaakaan. Kuumemittarinkin hankin vauvalle oman, sillä jos sillä mittaa takapuolesta, niin ei viitsi oikein itse käyttää samaa suussa.

toivottavasti tästä on jollekin iloa! Mutta siis kaikkea ei tarvii hankkia sillä tavarahan ei ole mikään rakkauden mitta.

j+beibi

-Sänky+patja+petari (+reunukset+tyyny)

-pussilakanoita+lakanoita(+tyynyliinoja)

-hoitopöytä+ hoitoalusta (Ikea valkoinen puhallettava)+alustan päälle jotain pehmeää: harsoja/froteepyyhkeitä

-babysitteri (vasta 3 viikkoisesta voi istuttaa)

-kantoliina/reppu

-vaunut +hoitolaukku+sadesuoja+verkkokassi

-turvaistuin autoon

-itkuhälytin+pattereita+talvella villasukka tai vastaava suojaksi ulkona

-vaatteita (muista että saatat saada vaatteita lahjaksi, yritä vihjata että ostavat suurempia kokoja)

-unipussi(itsetehty)

-vaippoja (kerta/kesto)

-kellimispeitto (itse tehty)

-imetystyyny (itse tehty)

-vauvan kertakäyttöisiä puhdistuspyyhkeitä (ainakin reissuja varten: Pirkka/Daily halvimpia)

-harsoja (lisää sillä äitiyspakkauksen muutamat eivät riitä)

-pyllyn kuivauspyyhkeitä (Ikea 10kpl pakkaus)

-vanua

-pumpulipuikkoja

-vauva lusikka

-sappisaippuaa

-hellää pyykinpesuainetta (softcare ainakin tarjoustalosta saa)

-vauvakirja

-tuttipullonharja

-lämpömittari (miettikää mikä malli, (perus/otsa/korva)

-tuttipulloja (kantsii valita rintapumpuun sopivia Huom! Aventin rintapumpun kanssa tulee 2 pulloa mukana)

-tutteja (vaihtoehdot: luonnonkumi/silikooni) + tutteille säilytysrasia (löytyy joistakin kaupoista)

-tuttinauha

-talkkia

apteekista:

-niistäjä/liman imiä+filttereitä (ei nyrkkiin puristettavaa mallia)

-nenätippoja (suolavedeksikin sanottu)

-rela-maitohappobakteeria

-cuplaton/disflatyl (voi hankkia myöhemmin jos tulee vatsavaivoja)

-puhdistusainetta

-särkylääkettä (siis valmiiksi myöhempää tarvetta varten)

-d-vitamiinin saa neuvolasta ostin kyllä toisen merkin varmuudeksi vatsavaivojen takia

itselle:

-rintapumppu (avant)

-rintakumit ja niille säilytysrasia

-imetysliivit (ainakin kahdet jos ei kolmet, koska joutuu vaihtamaan päivittäin+ sellaiset että menevät vauvapyykin mukana)

-liivisuojuksia (pestäviä 6kpl*2 tai kertakäyttöisiä)

-maidonkerääjä (vähintään yksi)

-bepanthen-rasvaa

En ole tarvinnut:

-rasvaa (siis laitettu tasan pari kertaa syntymän jälkeen)

-ihon pesuainetta

Vierailija
42/55 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa hauskaa lukea Toukkiksen kuulumisia. Kiitos hyvistä vinkeistä! Ryntäsin tänään heti ostoksille kun on taas parempi olo. Hikkakin muutti eilen alavatsalle, joten olisiko vauvan asennolla tosiaan ollut tekemistä asian kanssa. No, huomenna lääkärineuvolassa selviää missä asennossa se siellä luuraa. Hih, Suizan kanssa törmättiin Stokkan vauvaosastolla samoilla asioilla :-) Nyt on ostettu rintakumit, pestäviä liivinsuojia ja pari kietaisubodya. Tuo oli hyvä vinkki koska olin juuri ajatellut että pari bodya pitää vielä ostaa. Lindexiltä ostin imetysliivit ja mukavia mutta tukevia bokserimallisia alushousuja, jälkivuotoa ajatellen... Rintsikat oli kaikki -25% ja bokserialkkarit 3 kpl hintaan 12,90 (vinkki jos joku tarvitsee:-) Imetysliivejä oli ainakin Triumphin ja Swegmarkin, ja ainakin nuo Swegmarkit jotka ostin tuntuivat tosi hyviltä ja myyjäkin kehui niitä. Ja ovat melko kauniitkin ollakseen imetysliivit...

Vaunut saatiin sitten ostettua viikonloppuna. Löytyi käytetyt vuoden -04 Teutoniat. Niitä on nyt sitten ihasteltu...

Mitäs muuta... kiitos kun kommentoitte tuota pahoinvointia. Tänään on tosiaan parempi päivä sen suhteen. Toivottavasti pysyisikin poissa. Ja Kanika: toivotaan että vauvasi on vain rauhallisempaa sorttia, jospa hän on sitten synnyttyäänkin samanlainen unelmatapaus kuin J:n tyttö :-)

Nyt suihkuun, tuli kamala hiki shoppaillessa. Ja sitten pyykkäämään ostoksia, kivaa!

Frida rv 35+2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Beibi: Tuo lista hankinnoistasi on hyvä ja hyödyllinen. Kiitos! Huomasin, että aika hyvin olemmekin osanneet ostaa kaikenlaista. Nenänniistäjää meillä ei vielä ole. Pitäisiköhän se hankkia illan kauppareissulla?!

Loppuraskauden vaivoja en valittele, mutta kummastelen selkäkipuani! Mikään asento, istuminen, seisominen, makaaminen, ei tunnu hyvältä. Ja viime yönä koin elämäni ensimmäisen oikean supistuksen, jee! Se tuntui alamahassa ja -selässä. Supitus jäi tuohon yhteen ainoaan, joten mitään kiirettä ei masuvauvalla tunnu maailmaan olevan.

Kävin aamulla neuvolassa ja verenpaine oli hieman laskenut. Se on edelleenkin korkea ja sitä pitää käydä mittauttamassa viikollakin ennen seuraavaa neuvolaa. Turvotus sen sijaan on poissa, koska paino oli pudonnut viime torstaista 900 grammaa - hyvä juttu! Valkuaisen kanssa on vähän niin ja näin. Sain kotiin indikaattoriliuskoja, joilla voin ennen tulevan perjantain neuvolakäyntiä mitata pissan valkuaisen itse. Paikalla oli kaksikin terkkaria, jotka molemmat käskivät minun soittaa heti, jos päänsärky kovenee. Hmm, tätä samaa tämä on ollut koko ajan ja aina vaan pitää soitella! Vauvalla kaikki tuntuu kuitenkin ja ONNEKSI olevan hyvin :)

Laskettuun aikaan on kaksi päivää ja päänsäryn vuoksi oloni on huolestunut. Täytyy luottaa siihen, että neuvolassa pidetään hyvää huolta. Tuntuu, että päähän mahdu juuri muuta kuin tuo lasketun ajan läheneminen.

:)

Katja ja masuvauva rv 39+5

Vierailija
44/55 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka viestini äitiyslomilta. :) Joka siis alkoi viime perjantaina ja nyt ei ole enää mitään tekemistä kun pyykit on pyykätty ja silitetty ja laitettu kaappiin. ;) Voi että, tästä tulee pitkä kuukausi. Mutta siis onhan se ihanaa olla vapaalla.

Tänään käytiin NKL:llä tutustumassa synnytysosastoon. Ihan mielenkiintoista, vaikka ei paljon mitään osannut kysyäkään. Yllättävän hiljaista siellä oli, tänään kahteen mennessä ei ollut syntynyt yhtään vauvaa. Huomasi kyllä että kätilö painotti kovasti kipulääkkeiden saatavuutta ja sitä että niitä ei tosiaan pihtailla, ja siitä hän myös puhui että suurin osa siellä synnyttää ihan sängyssä, vähemmän käytetään jakkaraa tms. Eli tuntui siltä, että siellä mennään aika perinteisen kaavan mukaan. Jakkara sentään tuotiin esille. Allaskin sieltä löytyi, mutta kuulemma aika harvat jaksavat lillua siinä supistusten aikana. En vieläkään osaa jännittää varsinaisesti tuota synnytystä, enemmän jännitystä tässä tuottaa se kun ei tiedä milloin se tapahtuu. Kun mistä sitä koskaan tietää, vaikka ensi viikolla. :)

Frida, huomasin että muut olivat kommentoineet pahoinvointiasi. En nyt muista missä viestissä olet siitä maininnut, mutta mulla on myös ollut ainakin viikon verran joka ainut päivä vähän huono olo. Ei niin, että olisi mitään tullut ulos, mutta sellainen ihmeellinen etomisen tunne. Ei ihan koko ajan, mutta kuitenkin aika usein. Olen kanssa ajatellut sen liittyvän jotenkin siihen että sisuskalut ovat nyt vähän ahtaalla.

Beibi ja Toukkis, kiitos vinkeistä! Tosi hyvä tuo tarpeellisten tavaroiden lista. Itse kukin voi siitä sitten soveltaa mitä hankkii. Nyt muuten huomaa oikeasti sen, että tosiaan, niitä pieniä vaatteita (lasken pieniksi nyt 70 cm:iin asti) on saanut vaikka kuinka paljon tuttavilta mutta sitä isompia ei pahemmin ole. Ehtiihän niitä sitten myöhemmin hankkia. Mutta nyt jos saataisiin vielä pikkuvaatteita lahjaksi, voi olla että osa jäisi käyttämättä.

Pitiköhän kommentoida jotain muuta... Ai niin, ihmeellinen se RvaSukkulan kottikärryn lentämisjuttu! Onko asia edennyt mihinkään vielä? Inhottava ajatus että joku yrittäisi vedättää naapureitaan noin! Koska mulle tulee mieleen myös, että aika myräkkä saa olla että kottikärryt muuttuvat lentäväksi kapistukseksi. Koskaanhan sitä ei tietty tiedä.

Eipä muuta, kovasti jaksuja taas kaikille!

susumi

rv 35+1

Vierailija
45/55 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä tuntui taas työpäivä pitkältä... Lepäsin keskellä päivää tunnin maaten sohvalla jalat ylhäällä, se teki kyllä hyvää. :)

Viikonloppu mennä hurahti taas liian nopeasti. Mitään ihmeellistä en saanut aikaan, tai no ompelin itselleni yhdet äitiysfarkut vanhoista farkuistani. Laitoin siis vaan trikoosta mahaosan siihen kuten ostamissani Lindexin farkuissakin on. Eli itse farkut jäävät aika matalalle, trikoo tulee mahan päälle. Tuli ihan hyvät, ainakin pitkän paidan kanssa niitä voi pitää ihan mainiosti.

Muuten kyllä meni viikonloppu levätessä, en edes pahemmin ulkona käynyt.

Miehellä on iltavuoroviikko nyt, joten mulla on kaikki illat aikaa ihan itselleni. Taidan ommella tuosta flanellista jotain vauvalle, ja kestovaippoihin pitäisi vielä niitä imuosia ommella jonkun verran.

Kaveri tulee käymään joku päivä ja toinen kaveri toisena päivänä, sisko kolmantena (mitään päivää ei siis olla lyöty vielä lukkoon, mutta näin on ainakin ollut puhe) joten eiköhän tämä viikko mene nopeaan.

Töissä on aamuvuoroa paljon, joten tälle aamukukkujalle sopii hyvin, pääsenpähän aikaisin pois. Huomenna tulevat lukiolaiset esittämään Lucia-juttua, perjantaina on joulukirkko, tänään käytiin enkelinäyttelyssä.

Keskiviikkona on viimeinen käynti tällä neuvolan terkkarilla, sitten vaihtuu uusi. Saas nähdä mitä se sanoo kun annan tuon supparipäiväkirjani... Siitähän näkee että ovat päivittäisiä jne.

No, jos se ei huolestu, niin ei kai mullakaan sitten ole syytä huoleen.

Tuli taas syötyä riisipuuroa kattilallinen eilen... Mikähän ihme himo siihen nyt on tullut, kun jaksaa harva se päivä tunnin puuroa keitellä ja sitten pitää litra syödä ja vieläkin jää mieli tekemään...? Vaan eipähän noita himoja muuten ole pahemmin ollutkaan raskauden aikana.

Älkää hyvät äidit meitä jättäkö, pysykää vaan palstalla, teiltä saa hyviä vinkkejä. :) Tulostin tuon beibin listan, nyt vaan loppuviikolla tilipäivän kunniaksi shoppailemaan. ;)

Meiltä hajosi digikamera. Pakkohan se on uusi saada tilalle, että voi sitten vauvaa kuvata kyllästymiseen asti. Mies onkin nyt sitten monta iltaa viettänyt netissä kameroita vertailemassa ja asiaa tutkimassa muutenkin. Uusi kamera on kuulemma nyt tilattu ja sitä jännitetään ehtiikö kotiin jouluksi. Miten ihmeessä mie taas sen käytön opin...? Entistäkään en vuodessa ehtinyt oppia, aina piti miestä pyytää tekemään säätöjä yms kun ei vaan oma älli riittänyt. Mulle pitäisi olla vaan pelkkä nappi josta painetaan, ei mitään muuta... En ymmärrä valotusajoista sun muista yhtään mitään, saati niiden säädöstä. Jospa se mies sitten olisikin se meidän valokuvaaja jatkossakin jos en ehdi paneutua opiskelemaan sen uuden kameran käyttöä...

Jaahas, pikku-möhköfantti potkiskelee rakkoa kohti siihen malliin, että on pakko lähteä pissille ennen kuin lirahtaa housuun.

Mukavaa maanantai-iltaa!

susanna (ja yhä edelleen se 25+0)

Vierailija
46/55 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

SnowApple: niistäjä kantsii kyllä olla kotona varalta, sillä yöllä/aamulla vauvan nenä on tukkoisin. Ostakaa semmoinen suulla imettävä malli (apteekki/city-market?) olisiko nimi ollut (nenä-frida) sekä myös niitä nenätippoja (suolatippoja).

j+beibi

Vierailija
47/55 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

... joo niinpä Fridan kanssa hauskasti törmättiin Stockalla, tosi yllättävä paikka tuo vauvaosasto... ;-)) Lisäks kävin vielä Sokokselta hakemassa yhden joululahjan miehelle. Muutaman tunnin pyöriminen kaupoissa on kyllä aivan riittävä aika tällä hetkellä, paljon pidempään ei enää jaksa.

Kävin kaupunkireissulla myös akupunktiohoidossa, käsiin + niskaan laitettiin. Harmi vaan, että tämä jolla tänään kävin lähteekin loppuvuodeksi Kiinaan. Nyt pitää etsiä uusi paikka, tuo yksi hoitokerta ei kuitenkaan vielä ihmeistä saa aikaan. Joskus vuosia sitten olen myös ottanut akuhoitoa niskaan ja on ollut tehokas hoitokeino.

Tosi hyviä ovat olleet sekä Beibin että Toukkiksen vihjeet tulevaa ajatellen. Kiitos kummallekin ja älkää kokonaan vielä hylätkö meidän palstaa.

Viikonloppu meni lepäillessä, pitkästä aikaa tuli nukuttua melkein 12 tunnin yöunia ja vähän vielä päikkäreitäkin päälle.

Kirsi10:stä ei muuten ole vähään aikaan kuulunut mitään... ainakin musta tuntuu siltä. Olikos sillä joku reissu jota en muista vai muuten hiljaiseloa...

Pitää kopsaa ja printtaa itselle vielä tuo Beibin tekemä lista. Tosi hyvä, nyt ei tarviikaan itse kirjoittaa (olin suunnitellut tekeväni). Lista tuntuu ihan välttämättömältä koska sen verran hajamielinen/huonomuistinen olen nykyisin.

Snowapplelle jaksamista viimeisten päivien/viikkojen ajaksi. Ehkäpä pian alkaa supistella enemmänkin... Kurjaa tuo loppuajan päänsärky

toivottavasti panadol helpottaa oloa. Valkuaisen kanssa on varmaan niin, että jos sitä ilmaantuu selkeästi pissaan niin synnytys käynnistetään kai sitten aika pian, vai kuinka?

Mukavaa viikkoa kaikille!

Suiza 33+1

Vierailija
48/55 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

...vinkkejä:

- Ostin makkarin yhteen pöytävalaisimeen clas ohlsonilta sellaisen pistorasiaan laitettavan himmentimen eli saa säädeltyä valon määrä, jolloin ei häiritse liian kirkkaana yöllä vauvaa, itseä ja nukkuvaa miestä. Tämän olen todennut erinomaiseksi hankinnaksi.

- malttakaa hyvät siskot odottaa tammikuun alennusmyyntejä sillä silloin saa toivottavati vauvan vaatteita alennuksella. Itse ostin syksyllä alennusmyynnistä isompia vaatteita jo ensi kevääksi ja kesäksi. Ja nytkin yritän katsella myös isompia vaatteita eli pidän itselläni ostokieltoa vaatteille vielä parin viikon ajan.

-itse en tykkää potkareista ollenkaan, kun jäävät äkkiä pieniksi ja liian isoina ovat makkaralla. Housut ovat paljon paremmat kun niistä saa lahkeet käännettyä tarpeen mukaan. Tänä aamuna kaivoin ä-pakkauksen 60 senttiset vaatteet esille ja panin pesukoneeseen.

-Olettehan kaikki lindex-clubin jäseniä? Sieltä tulee kotiin kerran kuussa alennuskuponkeja esim 30% yhdestä lasten vaatteesta ja/tai joku muun tyyppinen alennus. Ihan hyvä prossa ja saa valita minkä normaalihintaisen vaatteen vaan. Lindexissä on musta ollut kaikkein näteimmät vauvan vaatteet.

jos tulee jotain mieleen niin ' pakkosyötän' taan näitä neuvoja

j+beibi

Vierailija
49/55 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hyvä juttu toi Beibin listaus tavaroista, kiitos! Itellä on pää niin jäässä ettei pysty ajattelemaan mitään ja töissäkin pitäsi vielä käydä hetki... Tosin ton alennusmyyntihomman muistinkin, kun joulu ja vuodenvaihde vaan lähestyy. Itselle sieltä tuskin mitään löytyy, mutta eipä nykyisin teekään mieli ostaa muuta kuin vauvalle tavaroita/vaatteita :)

Imetysliiveistä kysyisin, että miten lähellä laskettua aikaa ostitte ne liivit? Ja miten sitä osaa arvioida, että minkä kokoiset sitä tarvitsee? Tosin eipä taida pienistä mitään jättiläisiä tulla ... turha pelko... hih.

Frida: mistä ajattelit tilata kestovaippoja? Mua kans kiinnostaa kestoilu, en vaan ole perehtynyt aiheeseen. Niitä kestoja on varmaan eri materiaaleista jne?

Katjalle tsemppiä viime päiviin ja toivottavasti pääkipusi loppuu. Ja muille myös jaksamista.

-Rudis 27+6

Vierailija
50/55 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruddycat, kantsii käydä katsomassa www.kestovaippainfo.fi sivuja, sieltä löytyy paljon tietoa ja linkkejä. Sieltäpä minäkin löysin ohjeet, joilla tein itse vaipat! Tai no vielä on vähän kesken imujen teko, mutta käytännössä valmiita on eikä maksaneet paljon mitään. :) Mutta jos ei itse halua tehdä, niin noilta sivuilta löytyy linkkejä verkkokauppoihinkin.

Ja nyt nukkumaan!

Vierailija
51/55 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

...oon näköjään kokonaan unohtanut ammeen listasta. Itsellä on käytössä sellainen versio, jossa on pohjassa tyhjennys aukko (vähän kalliimpi kuin perinteinen). Tosi kätevä kun nostaa vain ammeen suihkukaivon päälle ja avaa tapin niin vedet valuu suoraan kaivoon ja kylpyhuone pysyy kuivana (ainakin vielä). On sen verran painava nostella että jos yrittäisin vielä kaata vettä pois niin olisi varmasti koko kylpyhuone täynnä vettä.

Ruohonjuuressa voi kanssa käydä katsomassa kestovaippoja. Itselle ostin sieltä yhdet kuoret kokeilumielessä. Ja käytin harsoja ja riisipaperia niiden sisällä. Mutta koska kävin luennoilla, niin oli pakko käyttää kertiksiä, koska en viitsinyt kanniskella märkiä vaippoja mukana eikä niitä päässyt ihan niin usein vaihtamaankaan. Nyt pitäisi ostaa uudet isommat kuoret tai pari ja tehdä froteesta imuja.

Itselle ostin yhdet imetysliivit jo ennen synnytystä, mutta mulla onkin alunperin A-kuppi, jota ei ole imetysliiveissä (tai en ainakaan en löytänyt) eli B:tä ostin. Itse en kiinnittänyt huomiota tuohon malliin van katsoin missä ne on pestävä ja H&M löysin 60 astesssa pestäviä puuvillaisia liivejä. Kun ostin toiset, niin siellä ei ollutkaan valkoisia, joten otin mustat. Mustat olen pessyt myös valkopyykin mukana ja niissä on myös se hyvä puoli, että maito ei näy niissä. Valkoisissa tulee kellertävä kohta kun niihin menee maitoa. Enää en viitsi ostaa kolmansia, mutta seuraavan kerran ostaisin kolmet, sillä yhdet on kokoajan pesussa ja välillä jouduin pitämään tavallisiakin liivejä, kun eivät kerinneet kuivua (meillä ei ole kuivuria).

Tytölle tulee tänään siis 2 kk täyteen ja mun jälkitarkastus olisi päivällä. Itse olen nuhassa ja aamulla oli tunne että olisi kuumettakin, mutta mittaamisella jäi alle 37 mutta oli vähän kohollaan. Toivottavasti tyttö ei saa tätä tautia. Tyttö nukkuikin niin pitkään että heräsin siihen että rintoja pakottaa ja oli pakko nousta 4:30 pumppaamaan, kun olivat niin kovat. Sainkin yhden pullon täyteen maitoa, ja lisääkin olisi tullut. Pitänee pakastaa myöhempiä tarpeita varten.

Meillä pitäisi päättää mennäkkö pneumokokkirokotus-kokeiluun mukaan, soittavat tänään. Testaavat uutta ja vanhaa rokotetta, eli osa (1/4) saa vanhan rokotteen, jota ei tietenkään saa tietää (tylsää). Ottavat verinäytteitä (inhottavaa kyllä näin pienellä :( ) ja rokotuskertoja on kolme, ja joka kerta lääkärintarkastus. Lisäksi tyttö saisi myös samalla hepatiittirokotteen. Yritän kysellä mitä haittavaikutuksia tuolla on, mutta periaatteessa olen jo kallistumassa tuon tutkimuksen kannalle.

Päivän jatkoja!

Nuhanenä j + beibi 2kk

Vierailija
52/55 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

...missäs luuraatte kaikki?

Kiitos taas beibi vinkeistä :-) Täytyy lisätä joitan juttuja ostoslistalle.

Rudisko kyseli kestovaipoista? Tosiaan tuolla kestovaippa.netissä (vai mikä se nyt on) on tietoa, mutta itsestäni tuntui tosi vaikealta hahmottaa koko juttua pelkästään lukemalla, vaihtoehtoja on niin kamalasti. Myös uusimmassa 9 kk -lehdessä on juttu kestovaipoista. Kävin tänään Ruohonjuuressa kestovaippailevan kaverini kanssa. Auttoi hahmottamaan tarjontaa kun pääsi hipelöimään vaippoja, ja myyjät olivat oikein asiantuntevia. Vaippaan tulee pääpiirteissään kuoret ja täytteet. Pienelle vauvalle kuulemma riittää täytteeksi harso. Harsoa suositeltiin koska se kuivuu nopeasti ja on halpa. Lisäimuja ei kuulemma tarvitse vielä vastasyntyneelle. Kuorisssa on yö- ja päiväkuoria, ja sitten on villaisia vaippahousuja. Villahousut kuorena on ilmeisesti hyvät, mutta ne pitää pestä käsin, tosin melko harvoin. Itse päädyin ostamaan yhden yökuoren ja yhden päiväkuoren, ja ajattelin käydä toisessa liikkeessä (Uudenmaankadulla on ainakin MeAndMama) ostamassa vielä toisenmerkkisen päiväkuoren. Täytteeksi ajattelin kokeilla harsoja, mutta ostin kokeeksi myös yhden flanellisen vaipan, ja ehkä ostan toisenmerkkisenkin vielä. Noita täytyy vissiin vaan kokeilla että tietää mistä itse tykkää ja mikä sopii omalle vauvalle. Noitahan voi sitten tilailla netistä lisää sen mukaan mitä tarvitsee. Voi kun olisi käsistään kätevä (ja omistaisi ompelukoneen...) niin ompelisi itse niinkuin Tutanna. Ai niin, lisäksi on kuulemma hyvä olla tiivis likavaippakori, koska jos harsot pääsee kuivumaan ennen pesua niin tahrat pinttyy.

Tilkka vettä pohjalle ja vähän etikkaa niin ei pitäisi haista. Liottaa ei varsinaisesti tarvitse. Niin ja kuulemma vanha suuri tyynyliina on hyvä likavaippapussiksi, sen voi heittää suoraan pyykkikoneeseen eikä tarvitse koskea likaisiin vaippoihin siinä vaiheessa.

Imetysliiveistä oli vielä puhetta. Itse menin ostamaan C-kuppiset, pelottaa tuliko ostettua liian isot... B:t oli sopivankokoiset, ennen raskautta koko on ollut A. Myyjä Lindexillä sanoi, että ensimmäiset pari kk rinnat on helposti tosi piukeat ennen kuin tilanne tasoittuu, ja silloin on mukavaa ettei liivit purista. Eipä nuo C-kuppisetkaan NIIN isoilta tuntuneet etteivät liiviensuojien kanssa menisi jos mitään räjähdystä ei tapahdukaan.... ja jos rinnanpäät on kipeät alussa niin on varmaan ihan mukavaa ettei ole liian ahdasta. Nuo Swegmarkit oli valkoiset ja pesu 60 astetta, joten menee vauvapyykin mukana. Hinta oli 29,90 -25 %, mitä siitä nyt tulee, vähän yli 20 e.

Tänään oli lääkärineuvola ja huoleni vauvan tarjonnasta osoittautui turhaksi. Helpotus. Ultralla vielä varmistettiin että pieni on raivotarvonnassa. On jo laskeutunut ja kiinnittynyt, joten ei enää pitäisi kääntyä. Kohdunkaula oli vasta aavistuksen pehmentynyt, joten synnytystä saa kyllä vielä odotella, hyvä niin.... painoarvio 2600 g. Oma painoni nousee aavistuksen verran turhan nopeasti, mutta muuten kaikki oli hyvin. Turvotuksia on ruvennutkin pikku hiljaa tulemaan. Huonosta olosta lääkäri vain totesi että peppukin voi painaa mahalaukkua. Oli oikein mukava lääkäri mutta kiireinen.

Auts, nyt meni niska jumiin kun kirjoitan niin kummassa asennossa. Taidan painua silittämään, kun intoa tuntuu riittävän.

Ai niin, mistäköhän saisi villahaalarin neulontaohjeen?

Frida rv 35+3

Vierailija
53/55 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen uusi käyttäjä näillä sivuilla enkä oikein tiedä mihin ryhmään luokittelisin itseni... Mut muutamia vinkkejä mullakin voisi olla, tilanteeni tällä hetkellä: poika 11/01, tyttö 06/04, rv 32+2.

Frida kyseli neulepuvun ohjetta... Käypä kirjastossa, Suuri Käsityö-lehdissä on monet ohjeet aina vuoden varrella. Taatusti löytyy mieleinen malli. Tai suoraan jostain lankakaupasta, siellä on vielä enemmän vaihtoehtoja nimimerkillä kokemusta on.

Myös imetysliiviasiaan ajattelin muutaman sanasen sanoa. Joku kysyi missä vaiheessa ostaa liivit. Itse olin esikoista odottaessa A- ja B-kupin käyttäjä. Synnytyksen jälkeisenä päivänä olo oli kuitnekin kuin Dolly Partonilla, eikä D-kupin liivit olleet yhtään liian suuret. Eikä rinnat pienentyneet koko imetysaikana. Toisen lapsen odotuksen aikaan käytin normaalisti B- ja C-kuppia. Ostin kahdet imetysliivit lisää, tällä kertaa C-kuppia ja hyvät olivat koko imetysajan. Sen jälkeen ne tissit hävisikin jonnekin... saa nähdä jääkö kolmannen imetyksen jälkeen mitään jäljelle! Mut nämä kahdet mitkä silloin ostin olivat KappAhlin laavejä, mustia ja valkeita kaarituellisia pitsiliivejä á 16,95e. Tosi hyvät päällä!! ja halvat ennen kaikkea... Itse käytän pelkästään kaarituellisia ja jotenkin en osaa kuvitella imetysajallekaan muuta. Varsinkin kun jo normaalisti on tottunu hyvään tukeen niin kyllä vielä painavammat rinnat tuntuu tarvitsevan entistä enemmän tukea. Mutta enpä jaarittele enempää, ehkä kuulette minusta vielä... Käyn ainakin salaa lukemassa palstaanne.

Annukka 32+2

Vierailija
54/55 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä ottaa päähän!!! Mulle oli jo merkitty työvuorolistaan ensi viikon ke-pe lomaa, mutta tänään tuli pomo sanomaan etten voikaan jäädä ensi viikolla lomalle, eli olenpa sitten vielä aatonaattona töissä puoli kuuteen asti... Voi per*** että suututtaa!!! Sitä kun on selkä ja moni muukin paikka kipeänä kituuttanut töissä vaivaiseukon lailla siinä toivossa, että pääsen sitten ansaitulle joululomalle, niin ei onnistukaan. Arvatkaapa onko huomisessa neuvolassa valitusta vaivoista, jos vaikka sairaslomalle sitten jäisin kun ei kerran vuosilomalle!?! Ei voisi vähempää kiinnostaa olla töissä näin puolikuntoisena supistusten säestämänä, kun kiitos sitkeydestä on tässä. Ei sitten yritetä enää, vaan valitetaan oikein kunnolla!!!

Sori kun keuhkoan täällä, mutta v*tuttaa niin mielettömästi. Pitihän sitä lomaa myöntää sitten yhdelle toiselle työntekijälle joka sitä nyt viime tingassa pyysi kun pitäisi ehtiä kuulemma tehdä jouluvalmistelut... Onko se sitten peruste perua minulle luvattu loma? Onko se nyt sitten niin, että kun minulla ei vielä niitä lapsia ole, niin minun ei tarvitse jouluvalmisteluja tehdä enkä näin ollen lomaa ennen joulua voi saada? Hitto! Odottakaas vain rakkaat työkaverit tulevia jouluja, silloin kyllä vaadin jo melkoisen kovat perustelut jos oma lomani perutaan! Tämä ei nimittäin ole ensimmäinen kerta kun joudun joustamaan näissä loma-asioissa. Eikä sitten ole sisua sanoa vastaan... Jatkossa on, uskokaa pois!

Pomo sanoi vielä miettivänsä niitä kahta seuraavaa viikkoa, voinko pitää lomaa vai en, kun ei ole sijaismäärärahojakaan kuulemma enää tälle vuodelle ja tammikuun eka viikollekin tarvittaisiin sitten kaksi sijaista jos minäkin olen lomalla. No milloinkas niitä lomia sitten oikein voi pitää? Kyllä toiset tuntuu niitä saavan ihan silloin kun vain haluavat. Nytkin työparille luvattiin kahden viikon loma keväälle. Ei sitä siltä peruta eikä varmasti mietitä sijaisjärjestelyjen vaikeutta tai mitään. Epätasa-arvoista sanon minä! En tiedä herkistääkö raskaus vai alanko vasta nyt todella tajuta miten minua sorsitaan monessa asiassa. Itkettää ja tekisi mieli huutaa... Niin moni asia on meidän työpaikalla päin peetä, että taas kerran herää vahvana halu päästä johonkin toiseen paikkaan. Olenhan minä sitä siirtoa hakenutkin, mutta ei tunnu olevan toivoakaan. Onneksi " kohta" pääsee äitiyslomalle. Mie olen juuri nyt niin täynnä tuota meidän työpaikan ilmapiiriä ja kaikkea sinne liittyvää, ettei ole tosikaan!

Huh...

Pitänee vetää välillä henkeä...

Jospa huomisen neuvolan jälkeen olisi jotain mukavampaa kerrottavaa, nyt ei täältä kovin positiivisia ajatuksia irtoa. Taidankin ottaa imurin esiin, niin tulee käytettyä patoutunut energialataus hyödyksi.

Parempia fiiliksiä odotellessa,

Tutanna 25+1

Vierailija
55/55 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

...tälläpä on tosiaan ollut hiljaista. Pelästytinkö kaikki pois vai kenties ostoksille noilla vinkeilläni? ;)

Itse istun täällä nenä punaisena. Eilen nenä valui ja valui, mutta nyt ei enää, mutta punaisuutta saa sitten parannella muutaman päivän ja ainakin tämän päivän pysyn vielä enimmäkseen sisällä kauppareissua lukuunottamatta. Toivottavasti vain tyttö ei saa samaa nuhaa. Sanotaan että äidinmaito sisältää vasta-aineita sairauksia vastaan, mutta sisältääköhän vasta-aineet myös äidin nuhalle?

Eilen sitten soittivat sieltä tutkimuksesta. Pitää parina päivää tarkkailla vauvaa ja rokotuspaikkaa, mutta muuten kuuulosti ihan hyvältä. Saa nähdä kun lukee koko paperin ennen allekirjoitusta, miltä sitten tuntuu.

Jälkitarkastuksesta: pissanäyte (ok), hemoglobiini (130), verenpaine (ok), paino (68kg) ja lääkärin tarkasstus, jossa kyseli vähän miten on mennyt ja sitten sisätilatutkimus ja keskustelua ehkäisystä ja lappu kelaa varten käteen. Aika pikakäynti oli lääkärin puheilla.

[b]tuttana:[/b] Onpa todella v...mäistä sulla työpaikalla. Esimies kuulostaisi aika epäreiluta ja ajattelemattomalta. Ei tainnut tulla sen mieleen että tulee vielä kalliimmaksi yritykselle jos haet saikkua, jolloin lomatkin jäävät käyttämättä. Itse olen todennut että oma puolensa kannattaa pitää yritystä kohtaan ja laittaa välillä itsensä työpaikan edelle, eli hae vain saikkua, sillä ei sitä kukaan muista vuoden päästä.

Keskiviikkoa!

j+beibi