30+ ESIKOT ~~ viikko 50
Kommentit (55)
Heti aamulla herättyäni tuli mieleen, että jokohan Katja kohta katoaa palstalta, mutta ethän sinä taida olla vähään aikaan minnekään lähdössä...! ;)
Laitan tämän vauva-aikataulun tähän taas, kun tuntuu ettei millään muista edes keitä kaikkia meitä täällä onkaan. Mulla on aivot ihan jumissa ja päähän on koskenut eilisestä iltapäivästä lähtien mielettömästi. Jos lähtisi ulos happea haukkaamaan ja antaisi koiran riekkua pihalla hangessa, ehkäpä se pääkin siitä selviäisi.
Mukavaa perjantaita!
tutanna 25+4
------------------------------------------------
30+ ESIKOT VAUVA-AIKATAULU
Seireeni@
la 19.9.2005
Poika s. 16.9.2005 Naistenklinikka
Beibi0905
la 30.9 Naistenklinikka
Tyttö s 13.10.2005 Naistenklinikka
paino: 3844g pituus: 49cm pipo: 34cm
SoleMio
la 10.10.2005
Mari@lokavaavi
la 10.10.2005
Tyttö s. 7.10.2005
annam75
la 2.11.2005
Cindi ja Hgin Naistenklinikka
la 06.11.2005
Toukkis73 KOS
la 10.11.2005
SnowApple KOS ja Haikaranpesä
la 14.12.2005
Swheatie KOS ja Haikaranpesä
la 26.12.2005
Kanika, NKL
la 31.12.2005
Turpo-Urpo KOS ja Haikaranpesä
la 4.1.2006
Frida75, NKL
la 14.1.2006
susumi, NKL
la 15.1.2006
Lene74
la 25.1.2006 Naistenklinikka
Olivera
la 29.1.2006, Naistenklinikka
Suiza
la 29.1.2006 , Kättäri (KOS)
Modesty68, Kättäri
la 2.2.2006
RouvaSukkula, KOS & Haikaranpesä
la 3.2.2006
Ruddycat, Tays
la 7.3.2006
Tutanna PKKS
la 27.3.2006
Callistrate, NKL
la 27.3.2006
Kirsi10, HYS
la 3.4.2006
Jaipur, NKL
la 10.4.2006
Vähän tekemisen pulaa täällä.... Päivitin siis tuon vauva-aikataulun - jos nyt vahingossa merkkasin jollekin syntyneeksi pojan vaikka kyseessä oli tyttö tai painoksi jotain 20 g niin korjailkaa. ;) Hui, enää 5 ennen mua.... johan tässä alkaa jännitys tiivistyä. Jännitys tiivistyy senkin vuoksi että ryökäle puhelin ei suostu käynnistymään (tiputin sen eilen lattialle, siitä se varmaan hermostui) joten jos nyt alkaisi jotain tapahtua niin pitää " juosta" naapureille soittamaan. No, koputan puuta ettei just nyt. :)
30+ ESIKOT VAUVA-AIKATAULU
Seireeni@
la 19.9.2005
Poika s. 16.9.2005 Naistenklinikka
Beibi0905
la 30.9 Naistenklinikka
Tyttö s 13.10.2005 Naistenklinikka
paino: 3844g pituus: 49cm pipo: 34cm
SoleMio
la 10.10.2005
Poika s. 25.10.2005
Paino: 3562 g pituus: 53 cm
Mari@lokavaavi
la 10.10.2005
Tyttö s. 7.10.2005
annam75
la 2.11.2005
Poika s. 11.11.2005
Paino: 3760 g pituus: 53 cm
Cindi ja Hgin Naistenklinikka
la 06.11.2005
Tyttö s. 3.11.2005
Paino: 2760 g pituus: 48 cm pipo: 33 cm
Toukkis73 KOS
la 10.11.2005
Tyttö s. 13.11.2005
Paino: 3610 g pituus: 51 cm
SnowApple KOS ja Haikaranpesä
la 14.12.2005
Swheatie KOS ja Haikaranpesä
la 26.12.2005
Kanika, NKL
la 31.12.2005
Turpo-Urpo KOS ja Haikaranpesä
la 4.1.2006
Frida75, NKL
la 14.1.2006
susumi, NKL
la 15.1.2006
Lene74
la 25.1.2006 Naistenklinikka
Olivera
la 29.1.2006, Naistenklinikka
Suiza
la 29.1.2006 , Kättäri (KOS)
Modesty68, Kättäri
la 2.2.2006
RouvaSukkula, KOS & Haikaranpesä
la 3.2.2006
Ruddycat, Tays
la 7.3.2006
Tutanna PKKS
la 27.3.2006
Callistrate, NKL
la 27.3.2006
Kirsi10, HYS
la 3.4.2006
Jaipur, NKL
la 10.4.2006
perjantaiterkuin
susumi rv 35+5
Täältä kirjoittelee iloinen lomalainen :o) Eilen oli siis viimeinen päivä töissä ja nyt totutellaan kotona oloon (tuntuu ihan viikonlopulta toistaiseksi). Vimeiset päivät töissä oli tosi hektisiä että sain kaikki asiat järjestykseen ja eilen illalla olin ihan irtipoikki väsynyt kotiin tullessa. Sitten yöllä näin painajaisia ja heräsin miettien työjuttuja, yhtä päätöstä mitä olin kirjoittanut viimeksi ja tajusin etten ollut maksanut asiakkaalle viivästyskorkoa mitä piti... no pikkujuttu (kyse parista eurosta :o) ), ehkäpä nämä nyt pikkuhiljaa hellittää. Tänään olen menossa Andrea Bocellin konserttiin- ihanaa, siitä se loma sitten todella alkaa.
Ensi viikolla on aika paljon tekemistä, ennen kuin joulu ja miehen poika ja sisko miehineen saapuu torstaina. Lisäksi maanantaina on neuvola ja tutustuminen NKL:lle. Vointi on hyvä ja ihan kohtalaisesti jaksaa tehdä kaikkea- ihan kiva ettei ole ihan ktoiin sidottu vaikka kömpelö olo onkin. Vauva liikkuu vilkkaasti eikä maha ole laskeutunut mihinkään vaan on isompi ja isompi päivä päivältä.
Jännä nähdä tuleeko mullekin aika pitkäksi (kuten Katjalle) sitten tammikuussa, nyt uuden vuoden yli on ainakin tarpeeksi tekemistä ku nuo vieraat on täällä tosiaan puolitoista viikkoa.
Susumi: jos olet vielä uuden vuoden jälkeen yhtenä kappaleena, ähtäisiinkö vaikka Kolumbuksessa kahvilla? Kävin muuten siellä imetystukiryhmän miitingissä 7.12. ja siellä oli tos kivaa porukkaa (eivät tuntuneet miltään fanaatikoilta). Ihan epämuodollista keskustelua se oli. Menen vielä seuraavan kerrankin (4.1.) kun aiheena on vastasyntyneen imetys. Kiinnostaisiko lähteä mukaan? Sai ihan hyvää tietoa ja vinkkejä.
Sorry kun en nyt muista mitä piti kmmentoida muuta mutta palailen asiaan kun nyt taitaa olla aikaa täällä kotona!
Olivera & Charlie 33+5
...olikin aika inhottava päivä eilen siis käytiin ekaa kertaa siellä pneumokokki-tutkimuksessa. Ensin piti lukea paperit ja allekirjoittaa suostumus. Suonet löytyi käsivarren taipeista, mutta niistä ei tullut mitään, kun olivat niin pieniä. ensin yritetiin oikeasta kädestä sitten vasemmasta ja vielä oikeasta ja lopuksi lääkäri otti päästä, josta sieltäkin saatiin juuri ja juuri tarvitava määrä. Tytöllä oli vain vaikea löytää päästäkään verisuonta ja lääkäri etsi sitä tosi kauan. Itse sain päättää aina jatketaanko yrittämistä vai ei. Jos näytettä ei olisi saatu niin eivät olisi rokottaneet. Eli kahden vaiheilla istuin noiden yritysten välillä varsinkin kun tyttö huusi tietysti jokaisen näytteenoton aikana ihan hirveästi. Viimeisellä kerralla toivottavasti verinäyte saadaan ekalla kerralla. :(
Rokotus menikin sitten edelliseen verrattuna nopeasti. molempiin reisiin pistos. Tyttö nukahti heti autoon ja unissaankin vielä nyyhki tapahtunutta. :( Illallakin nukkui poikkeuksellisesti tosi pitkän tovin. Yöllä valitti sängyssä joten kun nostin syliin oli aivan kuuma eli nousi kuume rokotuksesta, joka on ihan tavallista. Annoin supon varmuudeksi ja nukkuikin loppuyön hyvin. Pitää seurata tutkimuksen takia tyttöä pari päivää tarkemmin, mitata lämpö joka ilta ja täyttää seurantalappua.
Vielä 3 kertaa jäljellä, josta kahdella kerralla pistettään ja vikalla kerralla otetaan vain verinäyte. Saamme osallistua myös jatko tutkimukseen, jossa annetaan noille rokotuksille vahvisteet 1v iässä, jolloin suojaavat ehken eliniän ajan. Eli neuvolasta emme nyt rokotteita otakaan.
Käykääpäs lukemassa netistä karhuntassu unikoulusta (googleen hakusana karhuntassu). Kokeilin eilen illalla ja nyt äskenkin ja tyttö rauhoittui melkein heti. Illallakin suostui nukahtamaan omaan sänkyynsä tuolla menetelmällä kun aiemmin oon (oma syy) aina ottanut syliin kun tyttö on vähänkin pihahtanut. Monesti onkin nukahtanut juuri tuon takia tissille tai äidin rinnan päälle. Eli äidin/isän käsi vauvan selälle, ei katsekontaktia eikä puhetta. Ei ole vaikeudella pilattu eikä tarvii huudattaa lasta.
Ollaan varmuudeksi ainakin tää päivä pääosin sisällä tuon rokotuksen takia. Tuntuisi tyttö olevan vieläkin vähän kuumempi kuin tavallisesti. 24h pitäisi tuon rokotuksen jälkivaikutusten kestää.
hauskaa viikoloppua!
j+beibi
...ettei tarvii huudattaa lasta yksinään kuten vanhan ajan unikoulussa kai tehtiin.
Heippa,
Nyt sitten taas supistelee! Eilen se alkoi. Aina kun lähdin liikkeelle, meni massu aivan kovaksi palloksi. Noh, tänään sitten oli työmatka jo ihan tuskaa. Sain massun rentoutumaan aina kun istuin bussissa tai metrossa, mutta siirtymiset sujuivat ihan köpöttelyvauhtia. Verrattuna niihin supisteluihin, joita oli silloin marraskuun alussa, on nyt kohdun yläosakin aivan kova. Muutaman kerran on myös vihlaissut, mutta muuten ovat olleet pääasiassa kivuttomia, vain erittäin epämukavia.
Miten teidän muiden kokemukset, eli missä vaiheessa pitäisi ottaa tämä vakavasti ja käydä hakemassa sairaslomaa? Siis työnihän ei ole niin raskasta etten voisi täällä olla, mutta tänne pääseminen on se päivän pahin rasti. Seuraavaksi pahin on sitten kotiin siirtyminen.
Olen ajatellut, että yritän töihin vielä maanantaina, kun on ne ulkomaiset vieraatkin tulossa, mutta jos supistelee silloinkin, varaan lääkärille ajan ja eiku viimeiset 4 päivää saikkua. Eihän tässä tosiaankaan ole töitäkään enää kuin ensi viikko jäljellä. Pakko näiden on täällä tajuta, etten voi paahtaa täysillä 110 lasissa loppuun saakka.
Tiedän kyllä tämän supistelun osittain johtuvan psyykkisistäkin asioista. Tilanne naapurin kanssa sai nyt eilen illalla vihdoin jonkinlaisen ratkaisun. Naapurin isäntä tuli juttelemaan ja ehdotti, että vietäisiin auto maalattavaksi hänen ystävänsä firmaan ja me maksaisimme vain omavastuuta vastaavan osuuden korjauskustannuksista. Mieheni oli sitten pakko sanoa, että kuule, kun meidän mielestämme noila kottikärryillä ei tuollaisen naarmun kanssa ole mitään tekemistä. Keskustelimme sitten asiasta ja kun varsinkin olen aika emotionaalisessa latauksessa, annoin tulla tekstiä. Sanoin että olen valvonut öisin ja minulla on jatkuvasti supisteluja, kun tällainen tilanne huolestuttaa ja harmistuttaa minua niin kovin. Sanoin miettineeni, että olisin pyytänyt naapurin emännän istumaan saman pöydän ääreen ja sanonut hänelle, että lopetetaan tyhmän leikkimistä, eli voisitko olla nyt rehellinen ja kertoa mitä todella oikeasti on tapahtunut. Siihen naapurin isäntä tietysti, ettei vaimo ole valehdellut. Ja me puolestamme, ettei meidän insinöörin aivot kykene tajuamaan, kuinka 7,5 kg:n painoiset kottikärryt olisivat voineet lentään ilmassa 3 metrin matkan heidän auton kylkeen aiheuttaen tuollaisen naarmun, mutta ei mitään lommoa. Lopulta isäntä totesi ettei viitsisi ryhtyä siihen vakuutusyhtiörumbaan, joten hän hoitaa nyt nämä korjauskustannukset, mutta ei kerrota vaimolle. Annetaan hänen luulla meidän maksaneen koko potin.
Noh, hyvä tietysti niin, mutta ainoa huoleni on nyt se, että eukko tulee heittämään tätä juttua minun silmilleni jatkossa. ja mikä onkaan sitten se seuraava syytös, kun nyt tällä kertaa pääsi kuin koira veräjästä tarvitsematta tunnustaa valhettaan?
Juu, mutta omalta osaltani on tietysti nyt tärkeintä unohtaa koko eukko ja hänen valehtelunsa aiheuttama mielipaha, keskittyä omaan itseeni ja vauveliin!
SnowApple, synnytysvalmennus Haikaranpesässä oli tosiaankin positiivinen kokemus! Jo ne vapaaehtoiset luennot huojensivat mieltäni niiden huolten osalta, joita synnytys on mielessäni herättänyt. Nyt oli kivaa, kun mieskin oli mukana ja hän alkaa olla ihan innostunut tulevasta koitoksesta!
Mitenkäs Lenen kunto? Ei ole sinustakaan kuulunut pitkään aikaan mitään! Päädyitkö takaisin töihin vielä muutamaksi hetkeksi silloin 7.12.?
Nyt katson jaksanko vielä tehdä jotain, mutta lähden kyllä ajoissa kotiin tänään täältä.
Kaunista viikonloppua!
Terv.
RouvaSukkula & Astronautti (tasan 33)
siis kokeilkaa Tassuhoito -sanalla hakua.
Ja tervehdys pitkästä aikaa! Olen kyllä käynyt lueskelemassa juttujanne, mutta ei ole jaksanut kirjoitella mitään. Toukkikselle ja beibille kiitokset täältäkin noista listoista ja vinkeistä, minäkin olen bongannut sieltä muutamia juttuja joita en olisi itse huomannut hommata valmiiksi. Eli älkää hävitkö minnekään, muutenkin mukavaa kuulla vauva-arjen kuulumisia kun itsekin on näin loppusuoralla ja kohta tuo arki itsellekin koittaa.
Kävin neuvolassa aamusta, mullakin on toi alapaine ollut nyt parit viime kerrat kohollaan, tänään oli 88. Lisäksi viikon aikana painoa oli tullut hävyttömän paljon - mutta olenkin herkutellut enkä toisaalta ole kauheasti uskaltanut liikkua kun on niin liukasta ja noita kipuja tuolla alapäässä alkaa olla aika paljon. Mutta täytynee yrittää lisätä tuota liikuntaa ja vähentää herkkujen syöntiä jotta saa sitten jouluna mussuttaa sydämmen kyllyydestä.
Rva Sukkula - sinuna kävisin hakemassa jo saikkua noille muutamille päiville, saat ihan rauhassa keskittyä omaan ja vauvan hyvinvointiin eikä tarvitse stressata. Ikävää toi teidän tilanne naapurin kanssa, hyvä kuitenkin ettette suoralta kädeltä ryhtyneet maksumiehiksi vaan piditte puolenne! Ja jos naapurin rouvan taholta jotain ikävää kommenttia jatkossa alkaa jatkuvasti tulla, niin kehota häntä keskustelemaan asiasta miehensä kanssa.
Ja siitä rintapumpusta, eilisessä Hesarissa oli Lastenvaunutukun Espoon liikkeen avajaistarjouksia ja siellä mm. Aventin rintapumppu 45,- (norm. 60,-). Liike löytyy siis Kauppakeskus Merituulesta sieltä Suomenojalta ihan Länsiväylän vierestä osoitteesta Isonniitynkuja 2 toinen kerros Mustapörssin vierestä. Ja löytyy sieltä muutakin tarjoustuotetta.
Sonja
Rv 37+2
...alla oman kirjoituksen mittarikeskustelun tuolta vauva-puolelta. Siellä joku kysyi miten vauvalta mitattua lämpöä tulkitaan. Taaspa totesin, että täällä palstalla on ikäviä ihmisiä, jotka eivät vastaa kysymykseen vaan kommentoivat v...mäisesti jotain muuta mitä ihminen on viestiinsä kirjoittanut. :(
Toivottavasti siis olitte jo viisaampia kun minä, joka on ennen kuumemittarin ostoa luullut, että kuumetta on kun mittari pompsahtaa 37 rajan yli mistä tahansa mitattuna.
ostin...digitaalisen tavallisen kuumemittarin apteekista ja sen mukana on seuraavat ohjeet:mittaus suusta:
mittausaika 60 sek.
normaali 35.7-37.3mittaus peräsuolesta:
mittausaika 60 sek.
normaali 36.2-37.7mittaus kainalosta:
mittausaika 5-10min
normaali 35.2-36.7Lisäksi ovat korva- ja otsakuumemittarit, joilla on varmaan omat rajat.
eli lämmön normaalisuus vaihtelee sen mukaan mistä mitataan. Lisäksi itse mittarikin voi heittää, sillä ostamani mittarin ohjessa sanotaan että pitäisi kalibroida 2 vuoden välein.
Kiva että Susumi päivitit tuota listaa, ajattelinkin että jos jollain olisi tekemisen puutetta... ;)
Pitää ihan kommentoida tuota puhelinasiaakin, meillä sattui nimittäin tänään sellainen huvittava juttu, että kun oltiin äsken autolla ajamassa tuonne yhden harjun kupeeseen aikomuksena juoksuttaa koiraa hangessa rinteitä ylös ja alas, niin mies tuumasi yht' äkkiä kesken ajomatkan että hänellä ei ole kännykkää mukana, entäs jos nyt synnytys käynnistyy! Kyllä olisi naurattanut, rauhoittelin sitten ettei se todennäköisesti vielä kuukausiin synny, mutta hyvähän sitä on tietysti varautua jo hyvissä ajoin. :) Toivottavasti ei tarvitse oikeasti " hädän hetkellä" naapuriin kömpiä.
RouvaSukkulan kottikärryepisodikin alkaa jo selvitä, kyllä se niin uskomattomalta kuulostikin, että ei voi kuin ihmetellä miten se nainen on voinut pokkana selittää versiotaan. Liekö ajellut itse vaikka kännissä siihen teidän kottikärryyn tms. Ei oikeesti voi tapahtua noin kuin se on väittänyt. Ne naapurit, ne naapurit... ;)
Supistelut kannattaa ottaa vakavasti, sen minäkin olen nyt alkanut vihdoin uskoa. Sitä on vaan painanut eteenpäin kuten mummo lumessa uskotellen itselleen ettei ole mitään huolta, mutta terkkarin pelottelut jopa osastolla makuuttamisesta saivat uskomaan että tilanne kannattaa ottaa vakavasti. Joten ei muuta kuin saikulle sielläkin vaan, mars mars! :)
Äiti kävi eilen illalla miehensä kanssa kylässä, harmi kun tulivat niin myöhään etten oikein muuta jaksanut kuin haukotella sohvalla pitkällään. Päähänkin koski niin pirusti. Mutta sainpahan kuitenkin joulupaketin. :) Oli pehmeä paketti, tekis mieli jo kurkata mitä siellä on... Mutta laitoin sen kuitenkin piiloon ettei kiusaus kävisi liian suureksi.
Tänään tulee kaveri kylään kuuden maissa, kiva turista pitkästä aikaa oikein kunnolla. Silläkin on kuulemma mulle joku paketti. Mulla ei kyllä ole mitään hommattuna, mutta kai se ymmärtää kun sanon etten ole kyennyt jouluostoksille. Enkä oikeasti ole pystynytkään, kävelykin saa supisteluja aikaan. Pitänee pistää mies ensi viikolla hommaamaan lahjat, sille itselleen käyn kyllä salaa ostamassa sen rintarepun. Lastentarvikeliikkeessä nyt ei paljon onneksi tarvitse kävelläkään ja ovelle asti pääsee autolla.
Päänsärkykin on jo parempaan päin, raitis ilma ja pari kupillista kahvia ilmeisesti tehoavat siihenkin vaivaan. Eilen illalla kun mies tuli yhdentoista jälkeen töistä niin olin puolikuolleena pään kanssa sängyssä, en voinut oikein liikahtaakaan, makasin vaan. Mies oli katsellut pitkään makkarin ovelta ja tuli sitten varovasti kysymään: hengitätkö sinä? Olin kuulemma ollut niin liikkumaton, että vaikka oli kuinka katsellut liikkuuko edes maha, niin mikään paikka ei ollut värähtänytkään. Voi toista, oli oikeesti tosi hellyyttävää. ;)
Pyysin miestä tuomaan kaupasta vähän hedelmiä, että olisi mulla teveellisempää ja ei niin lihottavaa naposteltavaa. Nyt on jääkaappi pullollaan omenoita ja mandariineja. Tässäkin tätä viestiä naputellessa olen huomaamattani napsinut kaksi omenaa ja yhden mandariinin... Pilkoin valmiiksi jääkaappiin rasiaan pieniä napostelupaloja, ja nyt olen sitten " vahingossa" syönyt koko rasiallisen... Parempi kai näitä kuitenkin on napsia kuin suklaata tms... Oli tuo paino noussut kolmessa viikossa yli kolme kiloa, joten pakko alkaa miettiä mitä suuhunsa laittaa. Liikkuminen kun on jäänyt aika lailla minimiin.
Jees, taidan lopetella tällä erää.
Mukavaa viikonloppua! :)
susanna 25+4
Beibi, älä välitä jos tulee tympeää kommenttia joihinkin aiheisiin, joidenkin pitää päästä vaan pätemään, edes näin netin välityksellä jos ei muuten. Meille " tumpeloille" täällä 30:sissä varmasti kaikki tieto kelpaa. :) Kurjalta muuten kuulosti tuo verinäytteen otto, toivottavasti ens kerralla löytyy suoni helpommin.
Olivera, käydään vaan uuden vuoden jälkeen kahvittelemassa kolumbuksessa, jos tässä tosiaan sitten vielä yhtenä kipaleena ollaan. Ja samoin ajattelin että voisi mennä siihen 4.1 imetystukiryhmän tapaamiseen, kun tuo vastasyntyneen imetys sattuneesta syystä kiinnostaa. Ja jos ei se kerran ole sellaista tuputusta vaan yleistä keskustelua. Tosin eiköhän yhden kerran kestäisi vaikka tuputustakin. :)
RouvaSukkula vaan saikulle, itselläni oli just tuota samaa, eli työmatkat (tai siis se kävelyosuus) oli tosi kurjaa kun maha oli jatkuvasti kovana ja ikävän tuntuisena, ja metrossa & bussissa sitten helpotti. Lopulta kyllä suppaili jo istuessa töissäkin. Terkkarihan totesi silloin että pitäisi aika herkästi jäädä saikulle, ja muistutti vielä että mikäs tässä nyt olikaan tärkeintä... Kun itse olen sellainen kärvistelijä helposti, enkä " kehtaa" jäädä sairastamaan. Onneksi kottikärryjupakka ei sitten jääkään teidän kontolle, johan se olisi ollut huutava vääryys.
Susanna, sulla on kyllä huolehtivainen mies kun nyt jo miettii että miten saada sut synnärille jos ei ole kännykkää. Toivottavasti ei nyt ihan vielä tarvitse lähteä! Ja mielelläänhän saisi tässä itselläkin mennä sinne vuodenvaihteen jälkeen. Saisinkohan uuden kännykän joululahjaksi jos tuo vanha on tommoinen romu....?
No, mutta mukavia viikonloppuja kaikille!
susumi
yhä rv 35+5
Kivaa susumi että olit päivittänyt vauva-aikataulun. Minua ennen onkin vain neljä... huiii! Saa nähdä kummalla meistä vauva tulee ensin maailmaan vai ollaanko peräti samaan aikaan sairaalassa. Oletteko ajatelleet perhehuonetta jos sellainen sattuisi olemaan vapaana? Onko sulla ollut jo lääkärineuvola? Antoiko lääkäri mitään arviota aikataulusta? Mulle sanoi että menee laskettuun aikaan kohdunkaulan tilanteesta päätellen.
Mulla ei ole vielä tekemisen puutetta ollut. Saa nähdä koska se iskee. Varmaan joulun jälkeen. Ajattelin siinä vaiheessa aloittaa villahaalarin kutomisen, ja olisi kiva lukeakin enemmän. Se Tracy Hoggin kirja jäi hakematta kirjastosta kun oli niin kaukana. Ja joulun jälkeen alkaa alennusmyynnit, olisiko halukkaita vauvanvaateostoksille?
Ääks. Huomasin että kestovaipat pitää pestä ihan tietyillä pesuaineilla, ei riitä että on Miniriskiä. Imukyky ja " vesieristys" voi kärsiä vääristä aineista. Onpa tarkkaa....
Tutanna, oletko sanonut tuosta kovasta päänsärystä neuvolan terveydenhoitajalle? Nyt tärkeintä on tosiaan lepäillä, ja mikäli tuo päänsärky jatkuu/pahenee tai olo muuten huononee, niin soita äitiyspoliklinikalle ja varmista ettei verenpainetta, painoa ja pissaa pitäisi kontrolloida. Raskausmyrkytyksessähän tulee turvotusta (paino nousee), verenpainetta ja pissaan proteiinia. Sitähän sinulla ei onneksi ollut? Oireena voi kuitenkin olla päänsärky jos myrkytys kehittyy, ja se voi tapahtua melko nopeasti. Saatan olla ylihuolehtivainen enkä haluaisi pelotella turhaan, mutta jos päänsärkysi vain pahenevat niin soita ihmeessa ÄPKL:lle! Itse olen soittanut sinne lukuisat kerrat, ne kyllä arvioivat tilanteen eikä haittaa vaikka soittaisi turhaan.
J: kiitos taas vinkeistä. En olekaan lukenut mitä muilla palstoilla on kommentoitu. Toivottavasti tyttö tokenee pian rokotuksista!
RouvaSukkula: Mikä helpotus ettäa asiat ratkesivat jollain lailla. Tuo Turpourpon vinkki oli hyvä, jos rouva rupeaa hankalaksi niin kehota keskustelemaan miehensä kanssa....
Katjalle terävät supparitoivotukset! Toivottavasti saadaan pian jo lukea kärvistelysi tuloksista!
Mukavaa viikonloppua kaikille! Taitaa olla vihdoin kylmä tulossa tänne eteläänkin, harmi vain ettei ole lunta tiedossa.
Frida rv 35+5 (huomenna ratkaisevat 36!!!)
Tutanna kirjoititkin oikeastaan että päänsärkysi ovat helpottamassa. Ei siis varmaan mitään syytä huoleen! Päänsärkyhän sinänsä on maailman yleisin vaiva, vaikkakin ikävä, ja voi johtua niin monesta syystä. Toivottavasti en saanut aikaan turhaa huolta...
On Frida tosiaan nyt helpottanut, pientä jomotusta enää tuntuu. Mullahan on ollut päänsärkyjä ja migreeniä pikkutytöstä asti, joten en ehkä osaisikaan huolestua vaikka pitäisi... Verenpaineet oli keskiviikon neuvolakäynnillä hieman koholla, mutta turvotuksia ei ole onneksi. Taitaa vaan jumiutuneet yläkropan lihakset nyt olla säryn syynä. Mutta seurataan miten jatko menee, hyvä että täällä joku muu osaa huolestua minun puolesta kun en itse sellaista älyäisi! :)
Miehellä tosiaan on välillä sellaisia huolehtivaisuuspuuskia. ;) Toisinaan taas on sellainen mörökölli/jöröjukka ettei näe omaa napaansa pidemmälle. Nyt sillä on hirveä stressi siitä, että miten se vauva tarkenee kontata meidän lattioilla, pitäisi kuulemma laittaa lattioihin uuden pinnoitteet. Kyllä mie olen ainakin tarennut avojaloin tepastella kun vaan uunia on lämmitetty joka toinen päivä. Ja jos ei uunia ole lämmitetty niin sitten patterit päälle ja taas tarkenee ihan hyvin. Käyttää varmaan vaan vauvaa tekosyynä että pääsisi laittamaan uusia lattioita. ;)
Ja tosiaan mihin se mies sitä kännykkää tarvitsisi jos lähtö sairaalaan tulisi kun yhdessä liikkeellä omalla autolla ollaan, sinnehän ajaa muutamassa minuutissa! Niin se vain taitaa järki jumittaa jos oikeesti hätä tulisi. ;)
Ei mutta nyt on maltettava pysyä poissa täältä netistä vähän aikaa, ihan addiktoituneena ramppaan vähän väliä katsomassa onko tullut uusia viestejä... Jotain vajausta sosiaalisessa elämässä kenties? ;)
Jeps, nyt lopetan.
susanna
Viikonloppuja kaikille!
Olin tänään kätilöopistolla sopimassa sitten sen sektioajan perätilan takia. Eli jos synnytys ei käynnisty aiemmin, niin meidän joululahja syntyy rv 39+1 ensi viikon tiistaina 20.12!
Päädyin sektioon pitkän pohdinnan jälkeen, minunhan piti synnyttää Haikaranpesässä, suunnittelin jopa mahdollisesti vesisynnytystä eli se siitä " luomuilusta" ja synnytystapasuunnittelusta...
Pitäkäähän peukkuja sitten tiistaina :)
Terveisin Swheatie
RouvaSukkula: Tuo naapurienne auton naarmuuntuminen haisee huijaukselta tänne asti. Onneksi äijä suostui maksamaan sen itse ilman turhaa riitelyä. Kyllä sun olisi hyvä levätä ja hakea sitä saikkua, supistelut ei ole hyvästä. Olin itse töissä tuossa välissä vain kolme päivää, sillä liitos- ja selkäkivut äityivät todella pahoiksi jo sinä aikana. Lisäksi stressi aiheutti supisteluja, jotka ovat pysyneet lomalla poissa. Tänään olikin viimeinen sairaslomapäivä, ja maanantaina olen virallisesti äitiyslomalainen! Mulla ei ole ollut huono omatunto saikusta, sillä se tuli tarpeeseen.
Kävin tänään keskustassa ja Stockalla. Jos joku on ajatellut puuhamaton ostamista vauvalleen, Stockalla on tarjouksessa suloisia, pehmeitä Babyfehnin mattoja 60 eurolla (ovh esim AT Lastenturvassa 75 euroa). Meidän vauva saa sellaisen lahjaksi äidiltäni. :) Kaivoin myös pinnasängyn varastosta, pesin sen pölystä ja mies saa nyt viikonlopun aikana koota sen.
Koirillekin tarttui vähän jouluherkkuja mukaan kaupungista. Meillä on muuten ollut tapana laittaa jouluksi uunissa kalkkunarulla koirillemme. Tämä tehdään tänäkin jouluna. Vanha otuksemme, joka on jo siirtynyt paremmille metsästysmaille, päivysti tuntikaupalla kalkkunan valmistumista uunin edessä eikä suostunut hievahtamaankaan. :-D Koirat tietävät jo, että kun kuusi tuodaan sisään ja lahjat laitetaan sen alle, ne saavat mennä valikoimaan omat lahjansa sieltä kasasta. Kumma kyllä, ne aina ottavat sen siankorva- tai luupaketin ja jättävät suklaarasiat rauhaan. :)
No juu, nyt nukkumaan! Olen ihan poikki...
Lene rv 34+2
Vielä siis olemme vauvan kanssa yhdessä kasassa ;) Edelleenkään ei supistele, niitä ennakoivia on ollut kaikkiaan yhteensä kolme kertaa ja nekin ihan eri päivinä. Oliko se eilen, kun valittelin jo tylsistynyttä oloani? Päätin nyt sitten ottaa uuden suunnan tähän loppuraskauteen. Lasketusta ajasta on vasta kolme päivää, joten vauvan syntymä voi mennä joululle tai ylikin. Niinpä olimme mieheni kanssa eilen tosi aktiivisia. Kävimme ulkoilemassa ja siivosimme. Tänään sitten kävimme keskustassa ostoksilla ja syömässä. Mukaani tarttui 2Plus-lehden kustantama Suomalainen vauvakirja, jossa on ihan mukavia ja aika lyhyitä lukuja vauvan ja leikki-ikäisen lapsen hoitamisesta.
Swheatie saat sitten ainakin joululahjan. Oikein paljon onnea sektioon :)
Lenen koirien joulunvietosta tuli hyvä mieli. Meidän naapureillamme on niin paljon koiria, että oma koirakuume sen kuin vain kasvaa.
Piti kommentoida muutakin, mutta enpäs nyt muista mitä. Siispä leppoisaa lauantaita kaikille Esikoille!
Katja ja masuvauva rv 40+3
PS. Jokos Toukkis, Beibi ym. olette pohtineet pinon perustamista Vauva-puolelle? Nyt joulukuun lopussa ja tammikuussa onkin tuon listan mukaan luvassa monta vauvaa :)
Aloitan näin aamun alkajaisiksi meille pinon, en jouda pitkään naputtelemaan itse nyt koska pitää lähteä kaivamaan autoa lumikinoksen alta että pääsen töihin.
Mutta olette siis olleet mielessä heti aamusta! ;)
Palailen palstalle töiden jälkeen.
Mukavaa maanantaita toivottelee jopa viisi tuntia nukkunut
Tutanna (25+0)
Kiitos Toukkikselle ja Beibille vinkeistä! Älkäähän nyt ihan kokonaan vauvapuolelle kadotko, teidän vinkit on tosi tarpeen! Tällä vkolla kipaisen sitten rintapumppu ja -kumi ostoksille. Lauantaina ostin maidonkerääjät. Ilmeisesti mun bodyostokset on osuneet aika nappiin. Muutama solmittava kietaisubodykin meillä tosin on. Yöhaalarit meillä on vetoketjumallia. No, toivottavasti niiden kanssa selvitään.
Fridalle; mulla tuli kanssa loppuvaiheessa vähän pahoinvointia. Nlatäti sanoi mulle, että saattoi tulla siitä, että vatsalaukussa on niin vähän tilaa, kun kohtu painaa sitä, että vähänkin isommat annokset tekee huonon olon.
Sweatie mietti perätilasynnytystä. Se onkin vaikea päätös! En tiedä, uskaltaisinko omalla kohdalla ensisynnyttäjänä kokeilla sitä. Toisaalta mun kaverin kokemus perätilasynnytyksestä oli hyvä. Vauvan koolla on varmaan päätöksenteossa iso rooli, niinkuin itsekin kirjoitit. KAverin vauva oli vähän alle 3kg ja synnytys oli mennyt ihan käsikirjoituksen mukaan.
Me soitettiin taas vkl naistenklinikalle. En saanut vauvaa liikkeelle sunnuntaina ennen kello kuutta. olin tosi hermostunut. Kuudelta söin sitten päivällisen päätteeksi suklaata ja rupesin ravistelemaan vatsaa. ei tapahtunut mitään. sitten taas laitoin klassisen musiikin soimaan ja jatkoin ravistelua. Puolen tunnin päästä oli 10 liikettä kasassa. huh huh. soitin kuitenkin varmuudeksi naistenklinikalle, koska mun neuvolatäti on ollut kanssa huolissaan tilanteesta. Naistenklinikalla sanoivat, että 10 liikettä/pvä on normaali ja riittävä määrä vauvan liikkeitä. olin vähän hämmästynyt. Olen ymmärtänyt jo aiemmin, että 10 liikettä/tunti ei välttämättä tarvitse tulla, mutta 10 liiketta
/pvä kuulosti aika vähäiseltä määrältä. Saatiin sitten puhelun jälkeen taas sielullemme rauha, vaikka kyllä huomaan, että mietin vauvan terveyttä nykyään aika paljon. Ja itku on tietty herkässä.
Suizalle piti vielä kommentoida, että hienoa, että äitisi asiat ovat nyt selkiintyneet. Josko sinäkin nyt voisit keskittyä enemmän pienen ihmisen kasvattamiseen sisälläsi ja nauttia siitä.
Rouva Sukkulan kottikärry-juttu kuulosti uskomattomalta. Törkeetä, jos kyse on keksitystä jutusta. Toisaalta, aika outoa, jos kottikärryjen lento auton kylkeen ei saa lommoa aikaiseksi.
Mukavaa vkoa kaikille!
t.Kanika rv 37+2
Nyt ensimmäistä kertaa alkaa loppuraskaus tympimään! Tiedän, että olemme menossa " vasta" raskausviikolla 40+2, mutta en keksi enää mitään tekemistä kotona. Olen ollutkin koko ajan niin kauhean aktiivinen, tavannut ihmisiä, leiponut, lukenut, kirjoittanut, katsonut elokuvia, ulkoillut, valmistellut joulua ja ennen kaikkea laittanut melkein kaiken valmiiksi vauvaa varten. Nyt pitääkin alkaa kehittää jotain ihan uutta puuhaa.
Kävin aamulla neuvolassa. Ensimittauksella verenpaineet olivat korkeammat kuin koskaan, alapaine minulle tosi hurjat 89! Terkkari mittasi jonkin ajan kuluttua uudelleen, jolloin paine oli 83. Painonikin oli noussut maanantaista 800 grammaa, mutta toisaalta painoni on nyt sama kuin reilu viikko sitten, koska maanantain neuvolassa paino oli laskenut. Nyt vauvan syke oli ensimmäistä kertaa alle 140:n ja muutenkin vauva oli aika vaisu :( Onneksi terkkari sai herätettyä sen, ja sykekin nousi 152:een. On myös hieman hassua, miten eri tavalla kaksi eri terkkaria tulkitsee vauvaa ja sen asentoa ja liikkeitä. Vasta maanantaina puhuttiin, miten vauva on laskeutunut. Sitten tänään terkkari tuumaili vauvan olevan vieläkin aika ylhäällä.
RouvaSukkula: Eikö Haikaranpesän valmennus ollutkin mukava? Ja ensi viikollako teillä on se toinen kerta? Silloin varmaan pääsette näkemään vastasyntyneenkin. Se oli mielestäni koko valmennuksen huipentuma.
Kirsi: Ihana oli kuulla sinusta. Oikein hyvää vointia ja olet varmasti meidän monien mielessä!
Shweatie: Mitä sinulle kuuluu?
Susumille paljon mukavia äitiyslomapäiviä! Aluksi aika voi tuntua pitkältä, mutta kyllä tämä aika menee tosi nopeaan - paitsi taas ihan lopussa.
Ja kaikille muillekin :)
Katja rv 40+2