30+ ESIKOT ~~ viikko 50
Kommentit (55)
...unohdin: sitten on tietysti all in one -vaippoja, jotka on helppoja, mutta kalliimpia ja kuivuvat hitaammin. Ja sitten taskuvaippoja, joissa on kuori ja taskullinen vaippa yhdessä. Taskuun tulee lisäimuja. Ruohonjuuren myyjä ei näistä maininnut, ja ymmärsin jotenkin että ne on isommalle vauvalle hyviä. Olen nyt vihdoin innostunut näistä vaippa- ja imetyskysymyksistä kuten huomaa.
Ikävä pomo Tutannalla :-( Olen samaa mieltä että ota sairaslomaa jos ei jaksamistasi huomioida.
Katjalle lähetän oikein tiukkoja supistuksia, ja j:lle pikaista paranemista! Minua et ainakaan säikytä vinkeillä, oikein janoan niitä :-)
Mitäköhän tosiaan Kirsille kuuluu? Toivottavasti kaikki on hyvin, kun ei hänestä ole kuulunut aikoihin.
Nyt ulos kävelylle kun on noin ihana auringonpaiste!
Frida rv 35+4
kirpakkaa keskiviikkoa, täällä Korsossa on ainakin ihan kunnon pakkasilma tänään ja mukava auringonpaiste.
TUTANNA; en tiedä sinun alan tes;stä, mutta meillä ei ainakaan voi jo työvuorolistaan merkittyjä vuoroja/ lomia noin vain uudestaan muutella ilman työntekijän suostumusta. Kuvittelisin ,että koskee kaikkia aloja. P:sesti toimittu sun pomolta. Ei muuta kun saikkua hakemaan tässä tapauksessa.
Meillä on torstaina tutustumiskäynti Kättärillä. Joulukuun lopussa on vasta eka valmennuskerta neuvolassa. Mulla tuli eilen vähän " paniikki- fiilis" että niinköhän ehditään valmennukset käymään (vaikka ei siellä taida mitään mullistavan uutta tietoa tulla sen perusteella mitä muut ovat kokemuksiaan kertoneet). Eikä kaikki ei oo vielä valmisteltuna jos tuleekin etuajassa lähtö synnyttämään. Alkoi varmaan eilisestä neuvolakäynnistä kun hoitsu sanoi että " jos muutama viikko vielä päästäis eteenpäin" niin sitten vauva saa jo syntyäkin jos on tullakseen (tai jos tarvii käynnistää..). Tämä siis tuosta verenpaineesta johtuen joka edelleen on nippa nappa rajoilla, mutta JOS lähtee yhtään nousuun niin passittavat sitten osastolle. Eli kehitystä ei voi yhtään tietää eikä ennustaa... ja samalla pitäis osata ottaa mahdollismman rennosti ;-)).
Niin vaikka joku viikko sitten kovasti mietin että sais vauveli syntyä mieluummin ennen laskettua kuin jälkeen, niin nyt iski tajuntaan että se voi todella tapahtua piankin... Tai mahdollisesti ollaan samassa tilassa vielä tammikuun lopullakin. Meikäläisen kärsimättömällä luonteella aika piinatilanne ;-))
Tuli siis sellainen olo, että pitää tällä viikolla nyt hankkia vielä ainakin kaikki välttämättömimmät tarvikkeet jotka vielä puuttuu ettei tarvitse niiden kanssa sitten hermoilla. Auttaa meikäläisen mielenrauhaan ainakin vähän kun ei tarvii sitten pähkäillä ehtimisen kanssa enempää.
SNOWAPPLEN:n puolesta on myös edelleen jännät paikat... nuo viimeiset päivät/viikot on varmaan tuskallisen pitkiä kun odottaa, että pääsis tositoimiin ja tapaamaan masuasukin.
BEIBiltä kysyisin vauvan kotiuttamisvaatteista, oliko teillä jonkinlainen toppapuku tai makuupussi jossa laitoitte vauvelin turvakaukaloon (siis jos kotiuduitte autolla) vai oliko silloin vielä sen verran lämmintä että ette tarvinneet toppajuttuja? On olemassa uusi Lumikids- merkkinen turvakaukaloon suunniteltu lämpöpussi, joka olis tosi kätevä varsinkin jos enemmän reissaa autolla vauvelin kanssa. Mutta meillä ei varmaankaan kovin paljon tule automatkailua joten ihan heti ei raaski sijoittaa tuohon, uutena kuitenkin ovh. n. 80 euroa. Eli ei ihan halpa. Äp:n toppapukua mietin, että onko se vielä niin jätti-iso että siihen vauva " hukkuu" sisälle.
Nyt maha kurnii siihen malliin, että pitää mennä laittamaan lounasta itselle.
Suiza 33+3
Ajattelin minäkin vastata oman kokemuksen perusteella tuohon toppapuku/kaukalo asiaan... Meidän poika syntyi marraskuussa, ja esikoinen kun oli en todellakaan edes osannu kuvitella miten pieni se voisi olla. Otin siis pakkauksen puvun ja villavaatteet alle. Mut poika oli syntyessään melko pieni, 3120g ja tosiaankin hukkui pukuun. Siinä oli kuule sullominen kaukaloon kun ei yhtään tienny missä on kädet ja jalat. Pään nyt vielä nippa nappa erotti... Se on tietysti ilmastakin kiinni mitä lapsi tarvii päällensä, mut ei välttämättä muuta kuin villavaatteet ja kevytvanupuku siihen päälle jos on lämmin auto jo lähtiessä. Käsket katso miehesi ajamaan auton lämpimäksi ennenkö tulee teitä hakemaan. Pitäähän palvelun pelata ;)!!!!
Annukka 32+2
Fridalle kiitos tosi kattavista vaippavinkeistä! huh kun sitä tiedettävää onkin! Samoin beibille kiitos, lista on tulostettuna ja kaikki kullanarvoiset vinkit ovat tosi kallisarvoisia. Ja oli ihana lukea Toukkiksen juttuja pitkästä aikaa. Kyllä sä ehdit vielä sen kantoliinan kanssa vaikka minne.
Tänne ei kuulu ihmeempiä. Töissä koitan saada huomiseksi yhden artikkelin valmiiksi ja kun tapani mukaan jätin sen viime tippaan, niin nyt saa hosua ja hoppuilla. Eilen lähdin kotiin etätöihin sitä tekemään, mutta väsymys yllätti ja koko iltapäivä meni romaanin kanssa puoliunessa. Olen edelleenkin kahlannut " vauvaromaaneja" läpi, viimeksi tanskalaisen Hanne-Vibeke Holstin Theresen valinnat, joka kertoo itseäni kiinnostavasti toimittajasta joka tulee raskaaksi. Mahassa liikettä normaalisti, närästys on alkanut tiettyjen ruokien jälkeen (kun saisi selville minkä) ja sellaista muutakin tavallista täällä.
Tutanna vaan sairaslomalle jos tuntuu että tarvitset rauhoittumista - kaikkea stressiähän tulee välttää parhaansa mukaan! Itse olisin ilman liukuvaa työaikaa ja etäpäiviä varmasti myös silloin tällöin pois, nyt kun sitä lepoa yksinkertaisesti tarvitsee enemmän.
Ai niin, niistä Fridan mainitsemista Lindexin kolmen paketin boksereista, ne ovat olleet mun suosikkeja viimeisen vuoden ajan, tosi mukavat! Ja menevät vieläkin päälle ihan hyvin.
Nyt en keksi muuta kuin tsempintoivotuksia erityisesti Katjalle ja kaikille muille myös!
Jaipur 23+2
vitsit mun lukutaitoa tarkoitin tutanna. Mä joskus luen jonkun nimen/sanan huonosti ja sitten jää mieleen kummittelemaan väärä sana. :(
Suiza: Meillä vähän sama juttu kuin Annunen kirjoittikin tuossa. kun kotiuduttiin oli tosi kylmä lokakuunpäivä. Ei tosin lunta kuin nyt mutta tuulista. Ensin body ja housut sekä ä-pakkauksen sukat, tumput ja huppu sitten niiden päälle 62 cm:n topattu housut ja takki, ja niiden päälle ä-pakkauksen vihreä kevyttoppis. Hukkui kyllä noihin vaatteisiin turvaistuimessa. Nyt laittaisin alle vielä ehken sukkikset ja joku hattukin olisi hyvä koska toppisten huppu on tarkoitettu käytettäväksi hatun kanssa ja ei muuten suojaa yhtään päätä ja toi ä-pakkauksen huppu on aika ohut ja isokin. Meillä tyttö siis oli 3844g ja 49cm. Niin ja auto lämpimäksi ennen lähtöä.
Ostin fleeace-kevyttoppiksen 62cm vasta tytön syntymän jälkeen kun tiesin värin (tumma liila). Nyt alkaa olla sopiva 2kk tyttöselle. Ä-pakkauksen kevyttoppis ja toppis on vieläkin liian isoja, mutta eiköhän niitä tule kevättalvella käytettyä.
kiitos frida toivotuksista! nuha on menossa ohi.
j+beibi
... jos ketään enää kiinnostaa. Hypätkää yli ketä ei :-)
Olen viisastunut hiukan lisää. Harsovaipoilla on parasta aloittaa senkin vuoksi, että valmiit vaipat on usein alkuun liian isoja. Vaipan päälle voi laittaa ohuen kertakäyttöisen riisipaperin myös vastasyntyneelle ja harsovaippaan, joilloin kakka ei imeydy niin paljon. Myös harsojen imukyvyssä on eroja, ja harsoja kannattaa pestä muutama kerta ennen käyttöä niin imukyky paranee. Harson kiinnitystä helpottamaan on olemassa sellaisia nipsuttimia. Ostin tänään pari päiväkuorta lisää, ja pari ihanan pehmeää bambuvaippaa, joiden imukyky on kuulemma erittäin hyvä. Pienin bambuvaippa voi mennä jo keskikoiselle vastasyntyneelle. Harsojen lisäksi on hyvä olla pari valmista vaippaakin esim. muita vaihtajia ja vierailuita varten.
No niin, se vaipoista. Annukalle kiitos kirjastovinkistä, miten ei itsellä tullut mieleen.... Kaikki vinkit kokeneemmilta ovat tervetulleita ja mielellään saa kirjoittaa tähän pinoon. Kuten otsikko tosin kertoo, olemme kaikki esikoisen odottajia, joskin osa on jo ehtinyt saada käärönsä. Mutta kaikki ovat tervetulleita ainakin minun puolestani!
Nyt pyykkämään vaippapyykkiä!!
Frida edelleen rv 35+4
No niin, eipä tarvinnut oireita sen kummemmin liioitella, saikkua napsahti heti loppuviikko ja lääkäriajan sain tiistaiaamuksi. Maanantaina on siis mentävä töihin koska terkka ei voi antaa niin pitkää saikkua. Eiköhän sen kestä. ;) Se oikeasti huolestui ja alkoi puhumaan jopa että voidaan joutua ottamaan osastolle lepoon jos paikat on pehmentyneet, oireet on kuulemma sitä luokkaa että nyt pitää oikeasti ottaa iisisti... Ups, tuli ihan sellainen pikkutytön anteeksi-anteeksi-olo...
Toivottavasti kuitenkin paikat on kiinni jne ettei nyt sen suurempaa vaaraa olisi. Terkka sanoi että nyt vaan härskisti pyydän kunnon loman lääkäriltä, pitää kuulemma sanoa ettei työnteosta todellakaan tule yhtään mitään. Se lääkäri kuulemma ymmärtää todella hyvin, on itsekin raskaana... Eli aionpa sitten olla härski! ;) Varsinkin kun pomon kommentti oli äsken kun soitin saikusta: " No ne on vaan niitä valmistelevia supisteluja, niitä nyt on kaikilla." Eli pitäisi vaan kärvistellä hänen mielestään. Vastasin, että siitäpähän lääkäri katsoo tilanteen ja arvioi onko syytä huoleen. Ketuttaa niin tuo pomo!
Joskus alkuraskaudessa kehuin teille kuinka ymmärtäväinen se on, nyt olen ihan toista mieltä. Silloin kun mulla oli se keskenmenoepäily niin sehän olisi järjestänyt mulle vapaata jollain keinolla jos ei lääkäri olisi saikkua antanut. Silloin tuntui että ymmärsi, mutta nyt on syksyn mittaan kyllä tullut sellainen tunne ettei se arvosta minua yhtään jne. Se välittyy kaikesta. Toivottavasti saankin saikkua oikein kunnolla, siitäpähän miettii sijaisia, kjäh kjäh... ;)
Muita neuvolajuttuja: painoa oli tullut yli kilo per viikko...! Pitänee hillitä tuota riisipuuronkin syöntiä. ;) Sf-mitta oli 22cm eli ihan keskikäyrällä mennään. Hemppa 120, verenpaineet vähän koholla (152/83) ja vauvelin syke 143-153. Olla lötkötteli " selällään" ihan alhaalla. Siellä se ilmeisesti viihtyy enemmänkin, potkut tuntuu useimmiten vasemmalla sivulla ja alas painaa ihan kivasti.
Sain fysioterapian puhelinnumeron, pitäisi mennä käymään muutaman kerran että saan vinkkejä tuon kipeän selän kanssa olemiseen. Olo ei kuulemma tästä ainakaan helpotu loppua kohti, joten on tärkeää miettiä mitä voi tehdä. Niinpä... Pitänee soittaa huomenna ja varata eka aika.
Huomenna pitää mennä labraan antamaan näytteitä, ottavat varmuuden vuoksi taas kaikki mahdolliset kokeet, jos jotain syytä supisteluille löytyisi. Tai sitten mulla vaan on niin herkkä kohtu.
Se oli sitten viimeinen käynti tuolla terkkarilla, ensi vuonna on uusi.
Nyt on jo paljon parempi mieli kuin eilen, toivottavasti se tästä yhä vain paranee. :)
Mutta eiköhän se riitä omasta navasta.
Mitähän tosiaan Kirsille kuuluu kun ei ole täällä ollut vähään aikaan? Toivottavasti ei ole sattunut mitään.
Jos vain voisin, niin antaisin nämä omat supistukseni mielihyvin Katjalle, että hän pääsisi tositoimiin. ;)
Onkos RouvaSukkulan kottikärryepisodi johtanut millaisiin tuloksiin?
Pakko lähteä pitkälleen, palailen myöhemmin.
tutanna 25+2
Mies tuli juuri töistä ja lähti taloyhtiömme ensimmäiseen kokoukseen. Ja minä nettiaddiktina tulin tietenkin heti lukemaan iltapäivän viestejä ;)
Kävin iltapäivällä kylässä naapurissa. Siellä viisivuotias tyttö oli aivan innoissaan vauvamasustani. Hän silitti mahaani ja piirsi minulle kuvan, jossa iloisesti hymyillen makaan sairaalan sängyllä vauvan kanssa. Sitten tyttö tuumi, että mahdankohan saada tytön vaiko pojan. Yhdestä asiasta tyttö oli varma: Mahassani ei kuulemma ole ainakaan jänistä. Hyvä juttu ;)
Tutannalle vielä voimia supistelujen kanssa! Joensuussa on muuten ihan huippuhyvät neuvolapalvelut ja se loppraskauden synnytystapa-arvio (rv 36-37) on sellainen, jota olisin tännekin kaivannut!
Mukavaa keskiviikkoiltaa!
Katja
Piti tulla kysymään,että miten se menee, kun meillä töissä sanoi työkaveri että 15 viimeistä vanhempainvapaapäivää laitetaan automaattisesti ja ihan lain mukaan vuosilomapäiviksi. Eli siltä ajalta saa siis sekä päivärahan että loma-ajan palkan, mutta tavallaanhan siinä menettää 15 lomapäivää. Onko se tosiaan näin? Miksi ihmeessä? Miten sitä voi olla yhtä aikaa vuosilomalla ja vanhempainvapaalla? Ei ole reilun kuuloista tuokaan... Mistä tuosta asiasta voisi löytää mustaa valkoisella, että voisi lukea ja ymmärtää? Ja kuulemma pitää nyt ennen äitiyslomaa anoa kirjallisesti että laitetaan vaan 15 vuosilomapäivää, muuten ne laitettaisiin siihen kaikki! Pitää siis kirjallisesti anoa että jätetään tuo 15 päivän yli jäävä osa ns. säästövapaiksi. Mistäs näistä voisi tietää kun ei pomokaan ole mitään sanonut, onneksi työkaveri joka oli kantapään kautta asian oppinut valaisi vähän. Silti olen ihan ymmälläni, miksi tällainen hullu käytäntö? Osaako joku kertoa?
[b]Tutanna:[/b]
Enpä usko että samaan aikaan voi nostaa päivärahaa ja palkkaa, kun työssäolostakin pitäisi käsittääseni ilmoittaa kelaan vanheimpanloman aikana.
Löysin seuraavan oman järjestöni sivuilta. enkä vuosiloma puolelta löytänyt mitään erityistä mainintaa äitiys-/vanhempainlomasta.
Työntekijä ansaitsee vuosilomaa äitiys-, erityisäitiys-, isyys- ja vanhempainvapaan aikana. Hoitovapaan aikana vuosilomaa ei kerry.
Ansaittu vuosiloma pidetään vuosilomalain säännösten mukaisesti. Jos työntekijä jatkaa vanhempainvapaan jälkeen hoitovapaalla, on hyvä sopia työnantajan kanssa jo ansaitun vuosiloman pitämisestä. Vuosiloman voi tällaisessa tapauksessa pitää esimerkiksi vanhempainvapaan päätyttyä ennen hoitovapaan alkamista. Tällöin työntekijälle maksetaan vuosiloman ajalta palkka sekä lomaraha.
Itseltä jäi viime vuoden lomia pitämättä ja nyt kertyy ensi vuodenkin lomat sekä lisäksi mulla on saldojakin pitämättä, eli olen lomilla ehken 9 viikkoa ennen töihin menoa.
j
minustakin kuulosti niin oudolta etten ihan kyllä perustelematta moiseen suostu. Pitänee käydä omankin liiton sivuilla katsomassa onko siellä jotain. Vai lukeeko ne jossain TESsissä vai missä...? No, koitan etsiä!
Tällaista tekstiä löytyy OAJ:n sivuilta:
Vuosiloma voidaan määrätä pidettäväksi päivärahakautena, ei kuitenkaan päällekkäin palkallisen äitiysloman kanssa. Vuosiloma-aika ei pidennä päivärahakautta, vaan em. lomien ajalta päivärahat maksetaan opettajalle.
Eli onko tämä nyt sitten kuitenkin ymmärrettävissä niin, että se työkaveri puhui asiaa...? Aika p homma!
Koitanpa etsiä vielä olisko Lastentarhanopettajaliiton sivuilla jotain lisätietoa...
Tervehdys kaikille,
minä olen pitännyt kotona hiljaiseloa liitos- ja vatsakipujen takia. Olen siis sairaslomalla. Lääkärin mukaan vauvalla on kaikki hyvin ja se kyllä jumpaakin siihen malliin että... Olen joskus käynnyt lukemassa viestejänne mutta istuminen ei ole juuri nyt ihan kivinta hommaa joten kirjoitan nytkin polviltani lattialta. Saisin kyllä kannettavan sänkyyn, mutta sitten pitää ottaa nuo nettiyhteyden makuuhuoneeseen ja vähän säätää....
Olen lukennut kirjoja. Nyt luen jonkun jenkkikirjailijan kirjaa ' tyttökaverilta vauvansaanneelle' (tai jotain sinne päin), edellinen minkä luin oli ' tyttökaverilta odottajille' .... Tuo edellien oli kyllä ihan hirveen asentellinen kirja siis sellainen että jos sinä et ole raskaana tai siten et ole saannut lasta niin olet merkityksetön... mutta kai siinä oli joitan hyviä vinkeejä.
Masentaa tämä maha tai siis kipu. ja raihnaisuus.... vauva on kyllä ihan ykkösjuttu ja maailman ihaninta. Ärsyttää vaan kököttää kotona ja tulla hulluksi... voisin tehdä vaikka mitä mutta sitten en pystykään tekemään mitään kun mahaan sattuu ja kotoa en uskalla lähteä paljoa liikenteeseen... siispä olen mökkihöperö
Nyt rupeaa tuntumaan kipeeltä, ei muuta kuin köllöttelemään... heippa
Kirsi onkohan se 24+2 ehkä... muistan juuri ja juuri mikä viikonpäivä on.... tätä nämä kotiasut tekevät
Ei löytynyt LTOL:n sivuilta lisää tietoa, oli vaan linkkejä OAJ:n sivuille.
Taidan soittaa huomenna (tai joku päivä) kuntaan sellaiselle naiselle joka tietää kaikki asiat. En tiedä onko se joku kanslisti oikeasti vai mikä, mutta sille kun soittaa niin kaikki aina selviää.
Nyt laitan kyllä saunan lämpiämään ja nautin yksikseni miedoista löylyistä, jospa se rentoutuminen siitä lähtisi käyntiin.
Leppoisaa illan jatkoa muillekin. :)
Susanna
...jonka sivuilla lukee:
Työnantaja ei saa ilman työntekijän suostumusta määrätä vuosilomaa työntekijän äitiys- tai isyysvapaan ajaksi. Jos vuosilomaa ei voida antaa äitiys- tai isyysvapaan vuoksi lomakautena, on loma annettava kuuden kuukauden kuluessa äitiys- tai isyysvapaan päättymisestä.
Mielenkiintoista että tuossa ei puhuta vanhempainvapaasta. Eli voisivatko määrätä tuon mukaan pitämään vanhempainlomakaudella lomia? Sekavaa ?:(
Tutanna kantsii tosiaan soittaa liittoon niin selviää. Parempi olla ajoissa liikellä kuin liian myöhään.
Tutanna: pyydä vaan mahdollisimman paljon sitten lääkäriltä saikkua, stressi ei varmaankaan paranna asioita. Että muka lomat perutaan noin lyhyellä varoitusajalla, ja suhtautuminen muutenkin sun raskauteen, aika p...a pomo. Työelämä on kaikenlaisia haasteita täynnää.. mieluummin aina valittaisi joku samanikäinen mies samalla koulutustaustalla/työkokemuksella kuin nainen, ja ainakin vakipaikkaa on vaikea saada. No sitten kun sen jonkun paikan sattuu saamaan niin sitten vaaditaan joustoa paljon enemmän kuin muilta, pidempään olleilta ja joilla kenties on sitä perhettä (ikäänkuin muilla ei olisi elämää) No sitten jos tulee raskaaksi, pomojen suhtautuminen on tosi kummaa, yleensä negatiivista, valitettavasti. Sitten kun aikanaan palaa takaisin työelämään ä-lomalta niin naristaan siitä, jos ei ole valmis tekemään ylitöitä tai jos lapsi sattuu sairastamaan... Työnantajan kannalta harmittavia hommia, mutta mitäs me naiset sille tehdään!? Lopetetaan lastenteko vai... vai pitäiskö hakea töitä vasta sitten kun lapset on tehty. Siinäkin tulee sitten vastaa se, että kun pitkään on ollut kotona niin tottakai ei ehkä ole sitä viimeisintä osaamista alalta. Ei tässä oikein tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa ... Lasten saaminen on ihan normaalia ihmiseloon kuuluva juttu, mutta sitäpä työnantajat edustajat eivät oikein taida tajuta. Kyllä monessa asiassa olisi vielä tekemistä! Oho, siirrytäänpä muihin aiheisiin...
Frida, kiitos niistä kestoiluvinkeistä. Kävinkin joskus jollain nettisivuilla aikaisemmin, mutta menin ihan sekaisin kaikesta... nyt alkaa hahmottua juttu vähän paremmin. Niitähän on kaikenlaisilla ihanilla kuoseilla niitä kuoria. Pitänee etsiä täältä joku kauppa missä näkis niitä livenä niin sekin varmaan helpottaisi. Olisi vaan sitä aikaa!
Kiva kuulla Kirsistäkin pitkästä aikaa.Onpa ikävää, että vointisi on noin kurjaa, ettet voi edes netissä olla meidän seurana :(
Katjalle tsemppiä viime hetkiin. Eiköhän me piakkoin lueta sunkin vauvauutiset täältä :)
Omasta masusta vielä, että nyt alkaa olo tuntua oikeesti raskaalta sanan varsinaisessa merkityksessä ja tuntuu että se masu kasvaa ihan silmissä päivänkin aikana ja alkaa painaa...
Huomiseen,
Rudis 28+1
Tutanna, kuulostaa aika erikoiselta, että vuosilomia voidaan määrätä pidettäväksi vanhempainrahakaudella, mutta niinhän tuo lainaus minkä löysit OAJ:n sivuilta vähän näyttäisi kertovan. Ilmeisesti siinä on ajateltu että rahallinen korvaus on riittävä korvaus... mikä ei kyllä mun mielestä pidä ollenkaan paikkaansa, kai nyt suurin osa olisi mieluummin edes vähän pidempään kotona. Mutta kantsii tosiaan tarkastaa liitosta! Kerro sitten mikä niiden kanta on.
Kurjaa Kirsi toi sun olo, koita nyt parannella itseäsi! Minäkin luin sen amerikkalaisen kirjailijan (Iovine tai jotain) Tyttökavereiden opas odottajalle, ja vaikka se tavallaan oli ihan viihdyttävä, niin aika paljon ärsytti amerikkalainen tyyli: " Ystäväni Maryann kertoi sitä ja tätä" .... Ja lopussa siinä olikin suomalaisille erityishuomautus, että kirjan suomennoksessa on vähän pehmennetty amerikkalaista hemaisevuusvaatimusta, meillä sentään naisten ei tarvitse (jos nyt milloin muulloinkaan TARVITSEE) raskauden aikana niin panostaa siihen että näyttääkö sitä nyt niin hyvältä...
Rudiksella tuossa olikin hyvä kooste naisten sorsimisesta työelämässä. Isolla osalla niistä sorsivista työnantajista/pomoista on omiakin lapsia - miten sitten niin monen pomon asenteet ovat sanonko mistä. Tietysti kun ei omaa perhettä kosketa, niin mitäpä sitä pienistä alaisista välittämään. Tilanne ei kyllä helpotu ennen kuin niitä kustannuksia aletaan väkisin jakamaan miestenkin työnantajille, ei auta. Grrrrr.
Mitähän pirteää juteltavaa sitä keksisi tähän päivään...? :) Parin tunnin päästä mulla onkin neuvola-aika, seuraava menee varmaankin sitten joulun jälkeen. Ajatella, kohta on mennyt jo viikko äitiyslomasta! Mitä muuta voi ihminen kotona tehdä kuin siivota kaappeja ja lueskella? Kun ei jaksaisi vielä tällä viikolla tehdä joululeipomuksiakaan. Onneksi ohjelmassa on vähän kahvitteluja kavereiden kanssa, niin ei pääse ihan mökkihöperyys iskemään.
Ai niin, Katjalle toivotan supisteluja! Eihän sulla montaa päivää vielä siitä varsinaisesta LA:sta ole mennytkään, joten sikäli ei ole mikään kiire. Eikö se niin ollut että on ihan normaalia että pari viikkoa menee yli tai alle. Paitsi tietysti haluaisit varmaan nyytin syliin niin pian kuin mahdollista. :)
susumi
rv 35+4
Heippa,
Pääsinpä vihdoinkin minäkin taas linjoille! Viikko on hurahtanut ohitse aikamoisella vauhdilla. Olimme sunnuntaista tiistaihin tiimimme kanssa risteilyllä Pietarissa ja paluumatkalla olikin sitten aikamoinen keikutus päällä. Ilmeisesti nyt raskauden takia tasapainoaisti on todella herkässä kunnossa, kun vieläkin huippaa. Kävin aamusella mittauttamassa työterveyshoitajalla varmuuden vuoksi verenpaineenkin, mutta se oli onneksi ihan normaalin matalalla, joten eiköhän tämä vain ole tätä herkkyyttä nyt.
Pietarissa oli harmaata ja märkää. Ja hinnat Nevski Prospektilla aivan pilvissä - kalliimpaa kuin Suomessa. Noh, siellähän niitä todella rikkaitakin riittää. Yksi kännykkä onnistuttiin porukaltamme kähmimään ihmistungoksessa, mutta muuten kaikki hyvin. Täytyypä sanoa, että aikamoinen oli tuo vanhan viinan lemu aamuisin, kun ainoana selvinpäin olijana kollegoitani haistelin...
Täällähän on tullut todella hienoa infoa! Beibin listan näin jo aikaisemmin jossain toisessa pinossa ja jo silloin printtasin sen itselleni talteen, niin hyvältä se vaikutti. Kiitos siitä!
Ja Fridahan on ehtinyt keräämään kestovaipoista runsaasti tietoa. Serkkuni vaimo on myös ollut kummankin lapsen kohdalla innokas kestoilija ja saamme heidät sunnuntaina vierailulle, jolloin aion pyytää kunnon tietopaketin asiasta.
Itselläni taitaa kyllä jäädä nuo valmistelut ja hienosäädöt joulun jälkeiseen aikaan, joten olen yrittänyt hienovaraisesti vinkata Astrikselle, että pysyisi siellä missä on ainakin sinne laskettuun aikaan saakka. Kova jumppa on hänellä taas tälläkin hetkellä käynnissä. Potkiskelee jotenkin tuonne sisäänpäin, ettei vatsan pinnalta kovinkaan tunnu liikkeitä.
Meidän kottikärryepisodi on nyt edennyt siihen pisteeseen, että olemme pyytäneet naapurin isäntää viemään auton ja kottikärryt autovahinkotarkastajalle arvioitavaksi. Tiistai-iltana pyydettiin naapurin emäntää asettamaan kottikärryt autoa vasten, siten kuin hän väittää ne siitä löytäneensä, valokuvia varten. eukko ei edes muistnut miten ne olivat siinä olleet... Oli muutenkin aivan mielin kielin. Jotenkin koko hänen käytöksestään haisi valehtelu monen metrin päähän. Käsittämätöntä kuinka tyhmä hän on! eikö hän tajua, ettei tuo tarina tule ikinä menemään läpi? Kuinka 7,5 kg:n painoiset kottikärryt ovat muka voineet lentää 3 metriä ilmassa hänen autonsa kylkeen? Sanoin miehelleni, etten kohta enää jaksa näytellä tyhmää, vaan haluaisin kysyä eukolta suoraan, voisiko tämä vihdoin kertoa totuuden, eli miten naarmun on saanut aikaiseksi? Ei taida olla koko kottikärryillä mitään tekemistä koko naarmun kanssa!!!
Onpa muuten aikamoisen epäselvä ja inhottava juttu tuo teidän liittonne käytäntö, Tutanna! Toivottavasti asia ei nyt ole ihan noin! Ja pomosi käytös loman eväämisestä on myös todella inhottavaa. Ihan oikein painua sitten saikulle, mitäpä kiusaat itseäsi turhaan töissä, jos kohtelu on tuommoista!
Täällä yritän keskittyä johonkin huippaavan pääni kanssa. eihän näitä töitä tosin enää ole kuin ensi viikko. Maanantaina tosin on vielä tulossa ulkomailta vieraita, jippiaijee!!! Ja toivottavasti tämä olo säilyy yhtä hyvänä sitten äitiyslomallekin, kun kerran olen niin hyvin jaksanut töissä tämän viimeisen kuukauden.
Ainiin, oli ensimmäinen virallinen synnytysvalmennus Kättärillä eilen. Tuhti paketti tietoa, täytyy sanoa. Kävimme synnytyssalissakin ja saimme kokeilla ilokaasua ja aqua-rakkuloita, jos halusimme. Huippasi sen verran etten ilokaasuun koskenut, mutta aqua-rakkulan otin. Ei taida olla meikäläisen juttu. Sen ruiskuttaminen sattui kuin ampiaisen pisto ja kivun laantumiseen meni useampi minuutti. Ihoni räjähti punaiseksi isolta alueelta ja itse pistokohtaan nousi kova vaalea patti. Kohta on vieläkin hiukan arka. Ei siis sovi minulle, vaikka kollegani kertoi vaimonsa selviytyneen synnytyksestään pelkästään noiden rakkuloiden avulla. Mutta onhan asia nyt selvitetty jo ennakkoon, niin ei tarvitse arpoa sitä itse tilanteessa.
Vaan taitaa tässä olla taas tarinaa koko viikon edestä, joten vetäydyn taas linjoilta!
Terv.
RouvaSukkula & Astronautti (32+6)
Lähetin sitten liittoon sähköpostia illalla, ja vastauksen sainkin heti. Meillähän noudatetaan siis kunnallista virka- ja työehtosopimusta eli KVTES:iä. Vastaus liitosta oli tämä:
KVTES luku IV " Vuosiloma" §7 2momentti sanoo että vuosilomaa ei saa määrätä palkallisen äityisloman päälle, mutta antaa sen sijaan luvan vahvistaa vuosiloman joko palkattoman äitiysloman tai vanhempainvapaan päälle.
(Kunta säästää sillä keinolla - aiemmin vsl:n sai pitää äityisloman ja vanhempainvapaan perään, jolloin siis saatiin olla pitempään kotona ja loppuaika vielä palkallisena. Nyt tuota soveltamisohjetta on noudatettu jo aika monta vuotta. Ei se minun mielestä ole oikein, mutta kyllä se on kuitenkin lain mukaista valitettavasti. Kaikkia lomiahan sinun ei missään nimessä kannata pitää siinä vaiheessa pois vaan jos esimies antaa, niin kannattaa jättää lomia myöhemmin pidettäväksikin.)
Eli pitänee sitten tuolta iki-ihanalta pomoltani anella ettei kaikkia lomia määräisi siihen vanhempainvapaan ajalle...
Kiva oli kuulla Kirsistäkin, toivottavasti olosi paranee jossain vaiheessa (toivottelee toinen raihnainen...).
Kestovaipoista vielä lisään minäkin muutaman sanasen. Mie tein sellaisia taskullisia kuorivaippoja, joissa ulospäin tulee sellainen kosteussulkukangas ja ihoa vasten mikrofleece. Niiden väliin jäävään taskuun taittelen sitten pienelle harson ja isompana kun imua tarvitaan enemmän laitan sinne noita froteisia ja flanellisia lisäimuja. Laitan aina valmiiksi ne täytteet, jolloin ne vaipat on helppo kenen tahansa pukea kuten kertakäyttövaipatkin. Niitä vaippoja mulla riittää parin päivän tarpeiksi (20kpl), eli pyykkikonetta tarvitsen vaipoille vain joka toinen päivä. Kiinnityssysteemi on tarranauhallinen, mielestäni sillä saa kätevimmin säädettyä sopivan kireyden (ja ne oli helpoin tapa näin tee-se-itse-naiselle).
Noita pieniä vaippoja pitäisi käsittääkseni voida käyttää tuonne puolivuotiaaksi, jolloin siirrytään isompaan kokoon. Niiden isompien teko on vielä hieman kesken, mutta jos tässä sitä saikkua kunnolla saan, niin ehdin tehdä vallan mainiosti vaikka tämän vuoden puolella sen satsin. Jos siitä isompaa kokoa vielä tarvitaan, niin niitä ehtii tehdä sitten myöhemminkin.
Kyllä nuo on mielestäni ihan nättejä, sellainen pupukuosi. :)
Nyt pitää lähteä lisäämään puita uuniin.
Tutanna 25+3
päästä synnyttämään! Laskettu aika on tänään, mutta masussa oleileva vauva ei osoita minkäänlaista kiinnostusta maailmaan tulemista ja vanhempiensa tapaamista kohtaan. Eilen illalla tuli yksi pienenpieni supistus, joka oli toinen tällä viikolla sen maanantain vastaisen yön jälkeen. Oloni on onneksi nyt aamulla melko rauhallinen: raskaushan on yliaikainen vasta viikolla 42+0 eli odotellaan vaan.
Viime yönä olin kaikkea muuta kuin rauhallinen. Yleensä vauva on hyvin aktiivinen viiden-kuuden kieppeillä. Viime yönä kävin vessassa (kiinnostavaa, eikö vaan) neljän jälkeen enkä tuntenut liikkeitä, vaikka kyljelläni makasin. Valvoin sitten tuttua liikesarjaa odotellen viiteen: Ei mitään. Ja kuuteen: Ei mitään. Minua alkoi itkettää, mihin miehenikin heräsi. Myöhemmin liikkeitä sitten tuli ja uudelleen kun uneen pääsin, heräsin vasta yhdeksän jälkeen. Loppuraskauden mielialavaihtelut ovat kyllä kiinnostavia! Nyt olen sitten seesteisyyden perikuva. Verenpaineen mittauttamista neuvolassa mietin parhaillaan. Testasin aamulla pissan valkuaisen eikä sitä onneksi ollut. Päähänkään ei koske, joten en ehkä lähde neuvolaan tänään, koska seuraava aika on jo ylihuomenna.
Imetysliiveistä: Oikean koon ostaminen on hankalaa! Minulla oli ennen raskautta jo c-kuppi ja ostin nyt varastoon kahdet dd-liivit Lindexiltä. Hurjaa on, jos nuo eivät mahdu. Sitten joutunenkin menemään tosi kalliisiin erikoisliikkeisiin. Imetysaika tietänee melkoisia hartiakipuja. Mutta niistä viis, toivottavasti vaan maitoa riittää ja vauvan ruokahalu on hyvä.
Beibi: Eivät sinun postisi säikäyttäneet ainakaan minua. Tosi mielelläni luen nyt tuoreiden äitien kokemuksia!
Ja Tutanna: Kurja juttu töissäsi. Tsemppiä!
Katja ja täysiaikainen masuvauva rv 40