tyhmiä kysymyksiä papereista
olen taas niin tietämätön=) tiedän että saan neuvolasta ens kerralla jotain papereita äitiys lomista ja muista (?), mutta ilmeisesti minun täytyy täyttää joitain papereita myös esimieheni kanssa, saanko nämä paperit myös neuvolasta, vai pitääkö hakea kelasta? pomoni lähtee pitkälle lomalle, ja aloin vain miettimään onko siinä joku tietty aika jolloin ne paperit pitää palauttaa, siis esim 2kk ennen äitiys lomalle jäämistä tai jotain?
tulikohan tarpeaksi monimutkaisesti selitettyä=)
tuhat kiitosta kuitenkin etukäteen kaikille vastaajille=)
Kommentit (3)
itse tarvitsin kolme paperia:
-hakemuslomake (saat neuvolasta)
-todistus raskauden kestosta (saat neuvolasta)
-työnantajan täytettäväksi lomake palkka-asioista (tulosta Kelan sivuilta tai hae konttorista)
Viimeinen tarvitaan, jos työnantaja maksaa palkkaa ensimmäisiltä kuukausilta (jolloin Kelan korvaus menee työnantajalle) ja/tai jos tulosi ovat nousseet viimeisestä valmistuneesta verotuksesta huomattavasti ja haluat tuet laskettaviksi viimeisten 6 kk tuloista.
Jos työnantajakin täyttelee papereita, voit pistää nipun eteenpäin itse tai työnantajan kautta. periaatteessa kaikkia papereita ei kai tarvitse lähettää yhtä aikaa, mutta on ehkä selkeämpää.
Hakemisen takarajaa en muista, mutta löydät sen Kelan sivuilta (www.kela.fi)
Hei,
kuten joku jo aiemmin kirjoittikin, saat neuvolasta todistuksen raskauden kestosta sekä vanhempainetuushakemuksen, lomake SV 9. Jälkimmäisen voit tulostaa myös Kelan nettisivuilta (tai tietysti myös hakea Kelan toimistosta).
Mikäli työnantaja maksaa palkkaa äitiyslomasi ajalta (riippuu alan työehtosopimuksesta), täyttää työnantaja lomakkeen Y17 tai SV9. Samoin ko. lomake tarvitaan etuushakemuksen liitteeksi, jos aiot hakea äitiyspäivärahaa 6 kk:n / 1 kk:n tulojen perusteella.
Omassa tapauksessani toimitin vanhempainetuushakemuksen itse Kelaan ja työnantaja toimittaa lomakkeen Y17 (kopiot vanhempainetuushakemuksesta + raskauden kesto -todistuksesta työnantajalle em. lomakkeen täyttöä varten).
Useimmiten vanhempainetuushakemus + todistus raskauden kestosta toimitetaan palkanlaskijalle, joka liittää mukaan tuon työnantajan lomakkeen ja pistää paperit eteenpäin Kelaan.
Vanhempainetuutta on haettava viimeistään 2 kk ennen vauvan laskettua syntymäaikaa, ei siis 2 kk ennen äitiysloman alkamista. Työnantajalle on kerrottava raskaudesta jälkimmäisen mukaisesti eli 2 kk ennen äitiyslomalle jääntiä.
tulostettua Kelan sivulta. Työnantajalta en saanut mitään papereita. Tosin työnantajani toimitti paperit eteenpäin Kelalle sen vuoksi, että maksaa mulle sen kolme kuukautta äitiyslomalta palkkaa.