Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö teitä hävetä kuljettaa isoja penskoja rattaissa?

Vierailija
21.11.2005 |

Taas oli tänään täydessä bussissa iso tytön könsikäs rattaissa. Oli niin iso että hyvä kun mahtui rattaisiin. Ja ei kyllä näyttänyt mitenkään vammaiselle. Onhan se kiva ajella ilmaiseksi.

Kommentit (147)

Vierailija
121/147 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustin 8 kuukautta pummilla Helsingin joukkoliikenteessä (metro, raitiovaunu, lähijunat) ennen kuin jäin kiinni Itäkeskuksen asemalla. Maksoin tarkastusmaksun. Se oli paljon halvempi kuin 8 kuukauden kausilippu.   :D

Vierailija
122/147 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän bussissa joskus kiinalainen äiti 3 lapsen kanssa, on 2 rattaat, yksi lapsista kuljettaa rattailla yhtä lasta ja äiti toista lasta toisilla rattailla.. Eivät ole enää pieniä taaperoita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/147 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta te jaksattekin kinastella ja vouhkata! 🙄

Vierailija
124/147 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kantoliinaan tai repun kanssa ois hyvä päästä myös ilmaiseksi, vaunupaikkoja on vähän ja vauvan kanssa ei ole kiva odotella seuraavaa vuoroa mihin voisi mahtua kyytiin. 

Miksi repun tai kantoliinan kanssa pitäisi päästä ilmaiseksi kun maksuttomuuden syy on alun perin ollut se että vaunuja ei voi jättää mennäkseen bussin etuosaan maksamaan? 😀 Pitäiskö munkin päästä ilmaiseksi kun mulla on painava kauppakassi? Tosin tuohan nyt on muutenkin ihan sekavaa kun useimmissa kulkuvälineissä kyllä on lukija myös keskiovien vieressä, nykyään jopa joillain bussilinjoilla, joten maksaminen olisi ihan mahdollista myös vahinkovankkureiden kanssa. Ihmeellinen jäänne kaiken kaikkiaan ja moni mamma ilmeisesti luulee että maksuttomuus on joku palkinto porsimisesta. 

Vierailija
125/147 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ajatellut samaa. En itse kehtais.

Tämä! Härskiä porukkaa. Vois muut matkustajat sitte lässytellä lapselle niinku vauvalle;)

Vierailija
126/147 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse imetän 8-vuotiasta ratikassa

Vierailija
127/147 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kyllä erikoista miten kaikki teknologinen kehitys ei muka ole tehnyt tätä vapaamatkustusoikeutta tarpeettomaksi. Siihen ei vaan uskalleta puuttua koska saavutettu etu. Muistelen että oma äitini taivasteli tätä jo kasarilla kun naapurin rouva tunki kouluikää lähestyvän penskan rattaisiin ajellakseen ilmaiseksi. 40 vuotta vierähtänyt ja mikään ei ole muuttunut. 

Vierailija
128/147 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle mainostetaan tämän ketjun lomassa Nysseä eli Tampereen joukkoliikennettä. :D

Vierailija
129/147 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ap:ta hävetä tehdä tällaisia aloituksia? On aivan käsittämätöntä, että tällainen asia saa jonkun menemään raiteiltaan! Terv 60-vuotias nainen

Vierailija
130/147 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pummi sieltä huutelee. 

Vierailija
131/147 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pummi sieltä huutelee. 

🤣 käytpäs kierroksilla! Joo jatka, minua ei kiinnosta tässä ketjussa olla!

Vierailija
132/147 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pummi sieltä huutelee. 

🤣 käytpäs kierroksilla! Joo jatka, minua ei kiinnosta tässä ketjussa olla!

Joo ei selvästikään. 🙄 Ihan niin tosi vähän kiinnostaa että vastatakin pitää. 

Vierailija
133/147 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kaikki ei näy päällepäin. Itse kuljetan 6vtä rattaissa koska hänellä ei ainakaan toistaiseksi ole pyörätuolia.

Vierailija
134/147 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulimme junalla helsingistä ja kiertelimme kaupungilla turussa enkä missään nimessä lähtis ilman rattaita! Ensinnäkin tyttö on turvassa rattaissa eikä juoksentele ruuhkaisissa kaupoissa ja kaduille kun istuu rattaissa. Toisekseen se ei jaksaisi kävellä. Mua ei kyllä hävetä yhtään sitä työntää rattaissa.

Jaksaa se kun otat korvasta kiinni jos ei huvita.

Olet väkivaltainen lapsia kohtaan.

Vierailija
135/147 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin just jonkun 5-6-vuotiaan rattaissa Turussa. Puhui eskarilaisista

Vierailija
136/147 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä poikkeuksellisen isokokoinen lapsi. Luullaan usein ikäistään parikin vuotta vanhemmaksi. Yksivuotiaana istui rattaissa ja kuulin kun puiston penkillä istuvat mummelit päivittelivät että noin isoa lasta työnnetään rattaissa. 

Vierailija
137/147 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Parasta" on se kun näitä änkeää bussin keskitilaan väkisin kolme, ja ihmiset ei mahdu enää sisään eikä ulos. Ei näillä hirveesti järki päätä pakota. 

Vierailija
138/147 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän siis kuljen säännöllisesti isommat kauppareissut tyhjien vaunujen kanssa. Vaunuihin saa kivasti neljäkin kauppakassia, pari koppaan ja pari alle. Näköesteenä tietysti vaunusuoja koko ajan. Vaunujen alkuperäinen käyttäjä on jo koulussa. 

Vierailija
139/147 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuljettanut yleensä kun 3-vuotiaaksi asti.

Poikkeuksena erikoistilanteet esim. kaupunkilomalla oli 4-vuotiaalle rattaat. Samoin kun vein sairaalaan oli rattaat 4-vuotiaalla. 
Samoin kun oli ikäerolla 2 ja 4 niin nelivuotias pääsi myös tuplarattaisiin,  ettei tule paha mieli ja tosiaan päiväkotiin oli metromatkan päässä. 

Muuten kyllä ihan reippaasti ilman  rattaita. 
Mites teillä? 

Vierailija
140/147 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ihmettelin samaa asiaa kuin ap, silloin nuorena siis.

Nyt olen elämänkokemukseni myötä oppinut, että

a) lapsi voi näyttää jopa pari vuotta vanhemmalta, jos on iso

b) lapsi voi olla sairas tms ilman, että se näkyy päällepäin

c) kävelymatka on ollut liian pitkä ko lapselle

d) häpeä on omien korvien välissä

Lisäksi olen alkanut ihmettelemään sitä, miksi on suotavampaa liikuttaa lasta autossa kuin rattaissa? Autossa istuvaa lasta ei kukaan ihmettele, vaikka ajomatka olisi vain pari kilometriä.

Minä olen PK-seudun laitamilta ainakin 5v:tä kuljettanut rattaissa tietyissä tilanteissa: jos lähdetään esim kesällä lintsille, suomenlinnaan, tms. koko päivän reissulle jossa on oletettavaa että lapsi väsähtää jossain vaiheessa on rattailla kulkemisessa julkisilla pelkkiä plussia. 

- ylipäätään julkisen liikenteen suosiminen autoilun sijaan on ekologista, itse hyötyy kun ei tarvitse etsiä parkkipaikkoja. 

- rattaissa pystyy lapsen lisäksi kuljettamaan myös aika paljon tavaraa. Kivempi reissu tulee jos ei tarvitse kaikkien raahata painavia reppuja selässä ja lapselle on larvittaessa lepopaikka. 

- tottakai rahan säästö! Jos on mahdollisuus mennä ilmaiseksi sekä äidin että lapsen, miksi en hyödyntäisi. Ja parkkimaksukin säästyy. Kyllä niitä lapsen kanssa kuluja tulee muutenkin ja kiva jos tällä tavalla halutaan paikallisesti tukea ja helpottaa lapsiperheiden arkea. 

Toki tämä ilo jo takanapäin, kun lapsi isompi, nyt matkustetaan ihan lipuilla molemmat. :) Mutta hyödynsin kyllä niin pitkään kun pystyin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi