Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö teitä hävetä kuljettaa isoja penskoja rattaissa?

Vierailija
21.11.2005 |

Taas oli tänään täydessä bussissa iso tytön könsikäs rattaissa. Oli niin iso että hyvä kun mahtui rattaisiin. Ja ei kyllä näyttänyt mitenkään vammaiselle. Onhan se kiva ajella ilmaiseksi.

Kommentit (117)

Vierailija
101/117 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vielä 5-vuotiastakin kuljettanut tietyissä tilanteissa rattaissa.

Huh huh !

Mikä huhuh? Minäkin olen kuljettanut. Muistuu mieleen esim. se, kun lapsella oli keuhkokuume ja piti viedä hänet sairaalaan.

Vierailija
102/117 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin kerran kokonainen päivä kävelyllä Rooman nähtävyyksillä. Kävelyä tuli niin valtavasti, että vahva isä joutui kantamaan  7-vuotiasta tytärtämme "reppuselässä" hotelliimme. Kävelyä tuli kyllä hurja määrä, joten en ihmetellyt. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/117 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en äitinä kuljettanut lastani ilmaiseksi bussissa. Viiden tonnin palkasta katsoin maksaneeni niin paljon veroa, että maksoin sekä omat että pummareiden liput. Matkustin varmaan kaksi matkaa vuodessa bussilla. Työmatkoilla toki oli seutulippu aina. 

Vierailija
104/117 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärinkäyttäjä oli se nainen (arvannette kotimaan), joka tuli Eapoossa lastenvaunujen ja valtavien ostosten kanssa bussiin. Vaunussa ei vain ollut ainuttakaan lasta. En viitsinyt ilmoittaa kuskille. 

Vierailija
105/117 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ihmisiä, jotka kyttäävät pikkulasten kävelemisiä. Esim. meillä 4v kävelee joka päivä päiväkodin jälkeen kilometrin kotiin. Silti pystyn helposti kuvittelemaan monta tilannetta, jossa lykkäisin lasta mieluummin rattaissa. Esim. jos lapsi on kuumeessa tai jos pitää liikkua vilkasliikenteisessä paikassa. Tai jos itse haluan mennä kävelylle, niin en halua edetä 4-vuotiaan kävelytahtia. Jos on kiire, niin helpompi on mennä aikuisen kävelyvauhtia.

Epäilen, että ihmiset jotka lasten kävelyä kyttäävät ovat itse ihmisiä, jotka liikkuvat joka paikkaan autolla. Kauppareissu onnistuu kävellen helposti 4-vuotiaalta, jos tarvitsee kävellä vain kaupassa. Entäs, kun kauppaan kävellään 2,5 km suuntaansa eli yhteensä 5 km? 

Vierailija
106/117 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hävettänyt kun olin yh. Kuukausilippu kelpasi vain työmatkoille. Piti ostaa erikseen liput vapaa-aikana. Olin pienipalkkainen duunari.

Vierailija
107/117 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oon nähnyt että joku 10v lapsi on ängetty rattaisiin. Ei noita pummeja mikään hävetä. Joskus niillä on jopa tyhjät rattaat mukana. 

Vierailija
108/117 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ihmisiä, jotka kyttäävät pikkulasten kävelemisiä. Esim. meillä 4v kävelee joka päivä päiväkodin jälkeen kilometrin kotiin. Silti pystyn helposti kuvittelemaan monta tilannetta, jossa lykkäisin lasta mieluummin rattaissa. Esim. jos lapsi on kuumeessa tai jos pitää liikkua vilkasliikenteisessä paikassa. Tai jos itse haluan mennä kävelylle, niin en halua edetä 4-vuotiaan kävelytahtia. Jos on kiire, niin helpompi on mennä aikuisen kävelyvauhtia.

Epäilen, että ihmiset jotka lasten kävelyä kyttäävät ovat itse ihmisiä, jotka liikkuvat joka paikkaan autolla. Kauppareissu onnistuu kävellen helposti 4-vuotiaalta, jos tarvitsee kävellä vain kaupassa. Entäs, kun kauppaan kävellään 2,5 km suuntaansa eli yhteensä 5 km? 

5km on oikein sopiva matka 4v kävellä, varaa vaan aikaa riittävästi. Omani käveli jo 2v vastaavan matkan. 

Vierailija
109/117 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

äiti työnsi tyttöä rattaissa ja tytön jalat viisti maata! Rattaissa oli muutenkin aika matala maavara, kun oli jo niin painava penska... Kukin taas tyylillään, mutta kyllä meidän muksut on jo tuon kokoisina osanneet kävellä. Aloittelivat sitä jo 9-10 kk ikäisinä, että varmasti osaavat kunnolla ennen kouluikää :-)

4-vuotias voi olla niin iso, että jalat osuvat maahan, mutta ei silti jaksa koko ajan kävellä. Kävelyä voi olla välillä paljon.

Vierailija
110/117 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä oon nähnyt että joku 10v lapsi on ängetty rattaisiin. Ei noita pummeja mikään hävetä. Joskus niillä on jopa tyhjät rattaat mukana. 

Sillä tyhjien rattaiden kuljettajalla voi olla kausilippu voimassa. Rattailla voi kuljettaa myös tavaraa.

Vierailija
111/117 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

gracon rattaissa on painoraja. 17 kg.

Mutta kantaa huomattavasti enemmän, painoraja on aina pieni että yritys ei joudu vastaamaan jos liika kuormitus rattaat rikkoo. Mullakin on ollut noissa parhaimmillaan pari muksua ja ostokset kyydissä. Ehkä 30-40kg painoa yhteensä. 

Vierailija
112/117 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantoliinaan tai repun kanssa ois hyvä päästä myös ilmaiseksi, vaunupaikkoja on vähän ja vauvan kanssa ei ole kiva odotella seuraavaa vuoroa mihin voisi mahtua kyytiin. 

Vierailija
113/117 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketä se häiritsee, jos joku kuljettaa lastaan rattaissa??Ei mua ainakaan. Ja mulla on aiankin ainoa vaihtoehto edes päästä lenkille, se että lähtee rattailla tuon 3- vuotiaan kanssa. Pitäisikö sitten istua kotona vaan, kun lapsi ei jaksa kävellä, ja kuitenkin itsekin joskus mielellään kävelisi edes lenkin??Miten joillain on niin pieni oma maailma, että jaksaa pähkäillä tuollaisiakin asioita!!!Huh huh.

Jos oot menossa lenkille niin miks kulkea bussilla? Vois kävellä se on lenkkeilyn idea... 

Vierailija
114/117 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seudun joukkoliikenteessä aikuisten lippuja käyttävät 17 vuotta täyttäneet henkilöt. 7-16 -vuotiaat matkustavat lasten lipuilla ja alle 7-vuotiaat saavat kulkea maksutta. Myös 0-6 -vuotiasta lasta vaunuissa tai rattaissa kuljettava henkilö on oikeutettu matkustamaan ilman lippua (ei U-linjoilla).

No on huomattu kun koko suku kulkee näillä selityksillä ilmaiseksi... 

Vierailija
115/117 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ollut odotettua, kun säästösyistä lähipäiväkodit lakkautettin  tai fuusioituvat suuriin yksiköihin ja se lähipäivåkoti voi olla vaikka 5km tai 7 km päässå ja aikataulusyistä lapsia joudutaan käyttämään rattaita ja julkisia liikettä, kun kaikilla ei ole autoa. 

Ennen tätä ongelmaa ei ollut, kun asuinalueella on useampi ja pienempi päiväkoti, muutama sata paikkaa ja se oli vajaan kilometrin päässä kotia, jonka lapset käveli. 

Vierailija
116/117 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5km on oikein sopiva matka 4v kävellä, varaa vaan aikaa riittävästi. Omani käveli jo 2v vastaavan matkan. 

Jos 4v kävelee aamuin illoin 5km niin se taitaa olla jo lastensuojeluasia. Ja haittaa jo lasten luustoa ja kehitystä. 

Vierailija
117/117 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos 4v kävelee aamuin illoin 5km niin se taitaa olla jo lastensuojeluasia. Ja haittaa jo lasten luustoa ja kehitystä. 

Tässä puhuttiin kauppa matkasta joka 2.5 km eli yhteensä 5km ja lapsen kanssa tuskin siellä päivittäin tarvitsee käydä. Myös polkupyörä on kätevä kulkuväline.