Lapsen saanut ystäväni ei voi tehdä mitään ilman lasta (hoitajia olisi, kyse voi olla max 2 tunnin menosta, lapsi on 3 kk).
Hän tuo lapsen kaikkialle, myös lapselle sopimattomiin/hankaliin paikkoihin. Nyt se sitten ihmettelee ja on loukkaantunut kun en pyydä häntä enää mukaani entiseen malliin. Mitä vastaan hänelle? Olen joutunut jättämään häntä kutsumatta esim tyttöjen illanistujaisiin, vaikka ajattelin että hänkin haluaisi tulla rentoutumaan sopivaksi katsomakseen ajaksi ilman lasta. Lapsi tulee joka kerta, eikä ole aina sopiva vieras.
Kommentit (58)
Muissa tapauksessa saa vastata " rumastikin" , mutta vauvat ovat pyhiä!
Vierailija:
Mä en halua juhliini imettäviä vauvaidiootteja, jotka tulevat alentuvasti hymyilemään lapsettomille tyyliin " kyllä mäkin ajattelin noin ennen kuin synnytin" tai " sä raukka et vielä tiedä oikeasta onnesta mitään" . Se on bileiden sabotoimista, sanon minä!!!
että te ette tiedä vielä mitään...;)
Vierailija:
Muissa tapauksessa saa vastata " rumastikin" , mutta vauvat ovat pyhiä!Vierailija:
Mä en halua juhliini imettäviä vauvaidiootteja, jotka tulevat alentuvasti hymyilemään lapsettomille tyyliin " kyllä mäkin ajattelin noin ennen kuin synnytin" tai " sä raukka et vielä tiedä oikeasta onnesta mitään" . Se on bileiden sabotoimista, sanon minä!!!
Niin, ja kertoisitko 60 sitten, MITÄ sinä tiedät??
- neljän lapsen äiti-
Eiköhän ole ihan normaalia ja äidinvaistonvaraista olla olematta pois noin pienen luota. Minulla ainakin kesti melkein vuoden, ennenkuin pystyin.
kuten tuossa yhdessä ketjussa jo väiteltiin, ei ole sopivaa tuoda lasta kaikkiin paikkoihin. Esim pidin kaikille ystävilleni valmistujaisjuhlat, illalla, josta tarkoitus oli lähteä kaupungille iltaa jatkamaan, tuttavani tuli useaksi tunniksi vauvansa kanssa viettämään aikaa ja suoraan sanoen kyllästyttämään muut vieraat vauvajutuillaan. Sinkkukavereillani ei ole vauvat ihan ajankohtaista, joten heille tosi kiusallinen ilta pakkokuunnella samasta aiheesta koko ilta. Tuore äiti vaan tuntuu nauttivan niin saamastaan huomiosta, että ottaa sen väkisin.
No tähän en nyt halua puuttua, mutta ongelmana on se, että sanoisinko kauniisti vai rumasti, että en voi kutsua tätä ystävääni nyt vähään aikaan siksi, että en voi alkaa pitää äiti-lapsikerhoa vain siksi että hänelle sopii. Jos hän ei kaipaa aikuisten seuraa ja rentoutumista kodin ulkopuolella, ehkä hänen sitten olisi parempi jäädä kotiin nauttimaan ajasta vauvan kanssa.
ei sit tästä mitään sotaa, ihan hyvässä hengessä haluaisin vastauksia.
Ap
Täytyy ymmärtää, ettei se sikiö muutu yhtä-äkkiä lapseksi tultuaan kohdusta pois, vaan se siirtymävaihe on pitkä!
kyllä se pitää lapsi jättää kotia jos on menossa esim. illanistujaisiin jossa otetaan alkoholia tai muutkin ovat " lapsellisia ja haluaisivat viettää illan ilman lapsia. nyt joku sanoo että eihän se lapsi ole muiden vastuulla. En minä kyllä toivois että joku tulis lapsen kans kun itse haluaa omiinsakin pienen rentouttavan tauon. Silloin jos ei halua lasta jättää yhtään kotia niin pitää jäädä itsekkin, varsinki silloin jos on pyydetty olemaan tuomatta lasta.
Ongelma on siis se, että kyseinen äiti haluaa tulla mukaan, mutta ei kuitenkaan ilman lastaan -ja puhua lapsesta ja synnyttämisestä enemmän kun laki sallii. Ja nyt hän on osoittanut loukkaantumistaan, kun olen jättänyt hänet pyytämättä joihinkin kyläilyihin ja menoihin siksi, että en voi pakottaa muuta ystäväpiiriäni elämään hänen äidiksitulovaihetta. Miten siis sanoa tämä kauniisti?
Vierailija:
kyllä se pitää lapsi jättää kotia jos on menossa esim. illanistujaisiin jossa otetaan alkoholia tai muutkin ovat " lapsellisia ja haluaisivat viettää illan ilman lapsia. nyt joku sanoo että eihän se lapsi ole muiden vastuulla. En minä kyllä toivois että joku tulis lapsen kans kun itse haluaa omiinsakin pienen rentouttavan tauon. Silloin jos ei halua lasta jättää yhtään kotia niin pitää jäädä itsekkin, varsinki silloin jos on pyydetty olemaan tuomatta lasta.
Käytiin shoppailemassa (vauva on just hyvänikäinen shoppailuun, tyytyy vähään ja nukkuu paljon), baby-biossa, retkellä, taidemuseossa... En sano, etteikö ystävässäsi ole vikaa, mutta hän varmasti kaipaa vauvasidoksestaan huolimatta seuraa ja näissä tilanteissa se tosiystävyys punnitaan.
Kun kerran kaverisi on jo tajunnut, ettet kutsu häntä enää mukaan samaan tapaan kuin ennen, on pää jo saatu auki. Nyt asiasta puhuminen on varmaan helpompaa ja syyn kakaiseminen vähemmän vaikeata kuin jos hän ei olisi edes tietoinen siitä, että jutussa on jotain pielessä.
Mun mielestä on kiva, että myös lapsellisia ihmisiä kutsutaan lapwsettomiin juhliin. Tällöin kutsutut eivät saa talloa jalkoihinsa muiden ihmisten odotuksia ja toimia oman mielensä mukaan. Siis lapsi jää kotiin ja ellei se äidille sovi, samoin jää hän.
muutenkin tekemisissä, erityisesti hänen ja lapsen elämäntilanteeseen sopivalla tavalla ja enimmäkseen äidin ja lapsen ehdoilla. Tottakai, sanoisinko.
Ongelma on vaan se, että tästä huolimatta hän ei tunnu huomaavan, että minulla on myös muunlaisia ystäviä, joita on esim kutsuttuna bileisiin jne, jolloin lapsen mukaan tuominen ei oikein onnistu.
Nämä eivät siis ole ainoita illanviettotapoja tai kontaktimahdollisuuksia ystävääni, vaan ystäväni mielestä ilmeisesti NÄIHINKIN hänen tulee voida tulla, nykyisin lapsensa kanssa, muut sitten sopeutukoon asiaan.
Toivottavasti sanoin nyt oikein. 3 kk:n vauva on pieni, mutta oman käsitykseni mukaan äiti, joka ei halua tai voi jättää lasta hoitajalle, ei voi osallistua silloin ihan joka kyläilyyn.
Ap
Kuka tässä on olettanutkaan että pitäisi pysyä vauvasta erossa vaan että osaisi arvioida mihin voi itse tulla vauva kainalossa kun ei voi pysyä vauvasta erossa.
Mahdollisesti hän loukkaantuu, mutta sitten hän ainakin tietää pelin säännöt. Kaikilla ei ole tarpeeksi sosiaalista herkkyyttä tajutakseen itse, ettei vauva ole aikuisten illanistujaisiin sopiva kaveri. Varsinkin, kun kaverisi maailma pyörii tällä hetkellä sen pikkuisen ympärillä.
tätä ystävää siis ihan kirjaimellisesti pyydetty ettei toisi vauvaa? Kyllä kuule ne lapsettomat sinkkukaverit jonkun rakosen keksii mihin menee juoruamaan varsinkin kun on siideriä otettu pari lasia. Tässä on mielestäni kärpäsestä tehty härkänen, olisi tosi loukkaavaa jos sanoisit ettet voi vähään aikaan pyytää häntä kylään sen takia kun hänellä on vauva.. Tai jos et pidä hänestä ihmisenä, niin miksi suotta olemaan hänen ystävä, kyllä mielestäni pitäisi osata asettua sen verran toisen kenkiin, että YMMÄRTÄÄ että vauva on hänelle nyt koko elämä! itse ainakin luokittelen ystävät niin, että jonkun kanssa keskityn enemmän hänen kuuntelemiseen, jollekin voi puhua syvällisiäkin, joku on ehdoton jumppakaveri, ja kaikki erilaiset ystävät on minulle tosi tärkeitä. Ja ite kolmen naperon äitinä mua ei haittaa vaikka valmistujaisissa vilisisi miljoona tenavaa, kunhan ne eivät vaan ole omiani jos olen vapaalla :)
sitä päättää sillä etten kutsukaan häntä enää minnekään. Mutta nyt en voi kai edes kutsua, kun kutsuni halutaan ottaa vastaan vaan siinä muodossa kun se itse sopii. Sanottakoon vielä, että meille voi poiketa kylään lapsi mukana tai ilman, mutta jos muu porukka on laittautuneena viinilasit kädessä pitkästä aikaa kerrankin illan ilman omia pojan- tai tytönviikareitaan, niin kyllä te tiedätte, mitä vauva ja sen odotettu ihaileminen SIINÄ tilanteessa tekee!
Ap
Vierailija:
Mun mielestä on kiva, että myös lapsellisia ihmisiä kutsutaan lapwsettomiin juhliin. Tällöin kutsutut eivät saa talloa jalkoihinsa muiden ihmisten odotuksia ja toimia oman mielensä mukaan. Siis lapsi jää kotiin ja ellei se äidille sovi, samoin jää hän.
todella ärsyttävä. En ihmettele yhtään jos et ole haluttua seuraa illavietoissa.
t 10-kuisen lapsen äiti
Luonnollisestikaan en sanonut että et saa tuoda vauvaa. Sanoin tähän tapaan: " Ajattelin pitää silloin ja silloin valmistujaisjuhlia. Olisi kiva jos pääsisit mukaan. Myös se ja se (osa yhteisiä tuttuja) ovat tulossa ja osa jää meille yöksi. Ollaan varmasti lähdössä loppuillasta baariin, mutta jos et itse halua lähteä, tule silti juhliin" . Yritin sanoa juuri sen, että vaikka ystäväni ei tietenkään voi juhlia pohjanmaan kautta, olisi kiva että hän ei sen takia jäisi kokonaan pois. Meillä on tiivis ystäväporukka, joten hän sekä tietää illan kuviot aiemmasta että on mahdollisesti puhunut muidenkin tulijoiden (osa äitejä) kanssa. Kukaan muu ei tuonut lapsia, tosin ei muilla olekaan noin pientä. Minusta kaikkea ei tarvitse sanoa ääneen, vaan jokainen voisi itse olla hieman hienotunteinen.
Ehkäpä tästä on tehty kärpäsestä härkänen, mutta kyse ei ole vain yhdestä kerrasta, ja lisäksi haluaisin olla hyvä ja tasapuolinen emäntä kaikille ystävilleni. Tämä ei toteudu, jos yksi saa valita puheenaiheen ja muut kuuntelevat. Äiti-ystävä ei tunnu lainkaan huomaavan että hän on kuitenkin vain yksi kymmenen muun joukossa, vaikka nyt äiti onkin.
Ap
Vierailija:
tätä ystävää siis ihan kirjaimellisesti pyydetty ettei toisi vauvaa? Kyllä kuule ne lapsettomat sinkkukaverit jonkun rakosen keksii mihin menee juoruamaan varsinkin kun on siideriä otettu pari lasia. Tässä on mielestäni kärpäsestä tehty härkänen, olisi tosi loukkaavaa jos sanoisit ettet voi vähään aikaan pyytää häntä kylään sen takia kun hänellä on vauva.. Tai jos et pidä hänestä ihmisenä, niin miksi suotta olemaan hänen ystävä, kyllä mielestäni pitäisi osata asettua sen verran toisen kenkiin, että YMMÄRTÄÄ että vauva on hänelle nyt koko elämä! itse ainakin luokittelen ystävät niin, että jonkun kanssa keskityn enemmän hänen kuuntelemiseen, jollekin voi puhua syvällisiäkin, joku on ehdoton jumppakaveri, ja kaikki erilaiset ystävät on minulle tosi tärkeitä. Ja ite kolmen naperon äitinä mua ei haittaa vaikka valmistujaisissa vilisisi miljoona tenavaa, kunhan ne eivät vaan ole omiani jos olen vapaalla :)
Mutta nyt en täysin ymmärrä että miksi iltanne meni pilalle vauvan takia? Muut joi ja jokainen saa keskustella mistä haluaa. Ja olisitte sitten ajoissa lähteneet baariin jos vauva noin ahdisti.
Ja seuraavaksi kutsu kyllä ystäväsi, mutta sano että ei vauvaa. Jos loukkaantuu niin loukkaantuu -omatpahan ovat kutsusi.
Ei noin pienen vauvan äiti välttämättä tajua että kutsuessasi hänet vauva ei ole tervetullut -ne elää sympioosissa :-).