Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omaishoitaja, TE selvityspyyntö omassa työssä työll.

Vierailija
02.10.2022 |

Onko kukaan teistä joutunut selvittämään TE-palveluille, työllistyykö kokopäiväisesti omaishoitajana (tai muussa tilanteessa)? Tuleeko sieltä vain paperi, jossa lukee, että selvitä vapaamuotoisesti, oletko työmarkkinoiden käytettävissä kokopäiväisesti ja kuinka omaisen hoito järjestetään, jos työllistyt?

Minulle ei ole kunnalta luvattu mitään hoitoapuja, ainoastaan alin omaishoidon tuki. Mitä ihmettä selitän paperiin? Työllistyminen muuhun kuin työkokeiluun palkatta on erittäin epätodennäköistä. Kuka elää pelkällä 360 €/kk/netto-oh-palkkiolla?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä onko kellekään TE-palvelut tulkinnut, että työllistytte osa-aikaisesti omaishoitajana?

Vierailija
2/11 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko omaishoitajia paikalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ainakin ennen se ensimmäisen palkkioluokan omaishoitajuus ei estänyt työkkärissä oloa. Kysyin sitä työkkärissä.

Mutta nykyään säännöt on kai hieman muuttuneet, muttei luultavasti vieläkään estä.

Oletko valmis menemään töihin. Pärjääkö omaisesi sen aikaa.

Vierailija
4/11 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En joutunut, mutta sain sitä pienintä tukea, joka ei ollut sitovaa. Sitten vaihdettiin puolison nimelle, kun muuttui korkeammaksi. Työssä olevalle puolisolle maksettu omaishoitotuki ei vaikuta työttömän päivärahaan niin kuin kotihoidontuki.

Menin myös lyhyeen määräaikaiseen työpaikkaan heti kun onnistuin sen samaan todistaakseni, että omaishoito ei estä kokoaikatyön vastaanottamista. 

Hoidettavalle omaiselle kannattaa hankkia "päivähoitopaikka", jos oikein tiukka paikka tulee.

Ei työllisty osa-aikaisesti omaishoitajana, koska omaishoitotuki on sosiaalitukea eikä palkkaa. Siksi se ei myöskään vaikuta päivärahan määrään niin kuin osa-aikatyön palkka. Se on eri asia, jos varsinaisen omaishoitotuen lisäksi maksetaan jotain muuta palkkaa. Onhan näitä, että on yhdistetty eläkkeen hoitotuki, omaishoitotuki ja työllistämistuki niin, että hoitajalle on maksettu oikeaa palkkaa ainakin ennen.

Vierailija
5/11 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastaajille! Jännä, kun juuri sain takautuvasti ensimmäisten neljän kuukauden palkkiot könttänä, niin tiliotteessa luki "palkka". Itsekin luulin sitä palkkioksi. Joillekin on kaupunki jo omaishoitosuunnitelmassa kirjannut, miten sijaishoito järjestetään. Meillä ei ole ketään tuttua tai sukulaista sijaishoitajaksi, joten sopimuksessa on vain lueteltu kaikki mahdolliset vaihtoehdot (lomani järjestämiseksi), mutta kaupunki viime kädessä päättää, miten ja milloin myöntää minulle lomani. Yhtään intervallipaikkaa ei kuulemma nykyään ole kotikaupungissamme. Työssäkäynnin ajan tuurauksesta ei ole mitään tietoa eikä lupausta.

Vierailija
6/11 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastaajille! Jännä, kun juuri sain takautuvasti ensimmäisten neljän kuukauden palkkiot könttänä, niin tiliotteessa luki "palkka". Itsekin luulin sitä palkkioksi. Joillekin on kaupunki jo omaishoitosuunnitelmassa kirjannut, miten sijaishoito järjestetään. Meillä ei ole ketään tuttua tai sukulaista sijaishoitajaksi, joten sopimuksessa on vain lueteltu kaikki mahdolliset vaihtoehdot (lomani järjestämiseksi), mutta kaupunki viime kädessä päättää, miten ja milloin myöntää minulle lomani. Yhtään intervallipaikkaa ei kuulemma nykyään ole kotikaupungissamme. Työssäkäynnin ajan tuurauksesta ei ole mitään tietoa eikä lupausta.

Sillä ei varsinaisesti mitään merkitystä vaikka tiliotteelle olisi merkitty palkkana, oleellista mitä sopimukseen kirjattu, palkkiota se ilmeisesti silloin kun ei ole työsuhteessa tehtävää. 

Vierailija
7/11 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missähän muussa tehtävässä muuten joutuu maksamaan siitä, että saa pidettyä lakisääteiset lomapäivänsä? Tai hoidettavan kukkarostahan ne intervallijaksojen omavastuut kai maksetaan, mutta yhteistaloudessa se on pois kummaltakin.

Vierailija
8/11 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen omaishoitajan sijaisena 3 päivää/kk. (varsinaisen omaishoitajan lomapäivät). 4 kk. jälkeen työttömyysturva katkaistiin raskaiden selvittelyjen ajaksi. Sitten työttömyysturva palautettiin, koska kyse on vain 3 päivää/kk. ja voin sopia ne mahdollisen kokoaikatyön viikonloppuvapaiden ajalle.

Vierailija
9/11 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä selität siihen paperiin, että koska palkkio on alin mahdollinen, omaishoito ei ole sitovaa eikä estä kokoaikatyön vastaanottamista. Omaishoitotuki on sosiaalitukea, joka ei vaikuta työttömyyspäivärahoihin.

Itse järjestin hoidettavalla tilapäistä hoito, kun pääsin määräaikaiseen työhön. Sillä todistin, että ei ole hoito sitovaa. Kun omaishoitotuki nousi, se vaihdettiin työssä olevalle puolisolle, niin ei tarvinnut selitellä.

Ei se hoitajan niitä intervallihoidon maksuja maksa. Nehän maksaa potilas itse.

Vierailija
10/11 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lähetin aikanaan kopion lapsen päivähoitosopimuksesta, toiseen selvityspyyntöön myöhemmin ilmoitin hänen olevan koulussa.

Vierailija
11/11 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tilanne täällä, selvittävät estääkö omaishoitajana toimiminen työllistymistä, selitä miten ja missä ajassa saat omaishoidettavan hoitopaikan järjestymään mikäli työllistyt. Itse osa-aikaisesti työskentelen lisäksi, koko ajan työtunnit lisääntyneet niin silti useampi selvitys..