Te jotka pidätte siivousta jotenkin "nolona" työnä
varsinkin jos sitä tekee vakituisesti. Tiesittekö, että siivoojia on erilaisia? On niitä pienipalkkaisia, kouluttamattomia (usein yksinkertaisia tai kielitaidottomia) siivoojia jotka siivoavat pääasiassa rappukäytäviä, metroasemia yms. Ja palkka on alle kympin tunti.
Sitten on laitoshuoltajan ammatikoulutuksen omaavia, jotka työskentelevät esim. sairaaloiden vuode-ja toimenpideosastoilla. Jälkimmäisistä leikkaus-sekä teho-osastoilla työsentely ei tod. sovi kaikille koska vaatii melko paljon. Ja palkkakin on kokemuslisillä ihan keskitulon tasoa. (Itselläni oli leikkausosastolla töissä ollessani vuositulot 31 000 e)
Jälkimmäisten pitää omata ripeyden, tilannetajun, paineensietokyvyn ja joustavuuden lisäksi myös paljon tietoa, mm. erilaisten eristysten purusta. Ei riitä jos Mrsa-noro-hiv-potilaan jäljiltä vain vähän huiskaisee. :-D
Että miettikääpä vähän, te jotka pidätte siivousta aina helppona ja huonosti palkattuna työnä joka ei vaadi mitään kovin ihmeellisiä ominaisuuksia.
Kommentit (48)
en todellakaan pidä siivousta nolona työnä. Maailma hukkuisi likaan jos siivoojia ei olisi. TYÖ ei ole noloa, lorviminen on.
Ap: tekstistä tuli vähän sellainen fiilis että ap itse arvottaa siivoustyötä tekevät eri kasteihin, ja varsinkin jos kyse kielitaidottomista mamuista.
Laitoshuoltaja koulutukseltani -eräs niistä- ja siivoan toimistoja iltaisin. Vuosiansio yli 40 000e / v.
Harjoitteluun isoon sairaalaan menossa:)
mä siivoon niitä kyseisiä rappuja ja tykkään siitä työstä ja teen sitä mielelläni Mua ei sais mihkään terpalle tai sairaalaan töihin. Siellä työ vuorotkin on mun mielestä ihan kamalia
Ei ole siivous noloa, kyllä siivoojiakin tarvitaan eikä kaikki voi osata monimutkaisempia asioita. Ja varmaan pienelläkin palkalla voi elää ihan tydyttävää elämää.
pidän niitä juuri niin ala-arvoisina, etteivät muuta työtä saa/ kykene tekemään.
eli ovat surkimuksia luuttujensa kanssa.
Mut mä vaan tykkään siivoojan työstä :)
Terveisin entinen varastopäällikkö nykyinen siivooja
tajuan siivoojan merkityksen!Ja iso kiitos kaikille sitä työtä tekeville!Hoitohenkilökunnan sen sijaan olen nähnyt lipsuvan eristyspotilaiden "käsittelyssä" ja heitä koskevissa säännöissä.
Ei kai mikään duuni ole toista huonompi?
Opiskelen ammattikoulussa (ikää 17) ja voin kyllä sanoa, että arvostan siivoojaamme ainakin yhtä paljon kuin esim. opettajiamme.
Harva huomaa siistijän jo tehtyä työtä, mutta suurin osa kyllä näkee heti, kun töitä ei ole tehty.
Mutta itse ko.työtä tehdessäni häpesin sitä kyllä jotenkin koko ajan. Ja päätin, että oli laitimmainen kerta sitä lajia.
siivoojia noloina?
En pidä noloina,todellakaan, vaan he tekevät tärkeää työtä, kuten kaikki julkisten tilojen siivoojat.
Siivoustyötä on kuitenkin erilaista, ei vain niitä huonopalkkaisia ja raskaita. Mutta kun kertoo olevansa laitoshuoltaja, alkaa heti se voivottelu palkasta ja jutut tyyliin "on se hyvä että joku sitäkin tekee, se on tärkeää työtä" tms. Kun sairaalan laitoshuoltajilla on ihan keskipalkka (varsinkin jos on kokemuslisiä ja henk. koht. harkinnan varainen lisä eli hyvän työntekijän lisä, kuten itselläni) eikä työkään ole kuin keskiraskasta. Ja tosiaan ollakseen siinä hyvä, pitää olla ystävällinen, asiakaspalvelutaitoinen, ripeä, ahkera ja oma-aloitteinen.
Eli saan sääliä kertoessani työstäni, vaikka pidän siinä, enkä aio etsiä muita töitä. Ainut joka tulee kyseeseen, on opiskelu oppisopimuksella siivoustynohjaajaksi ja ehkä jopa siivousteknikoksi, eli alalla eteneminen. Alaa tuskin vaihdan, koska oikeasti pidän siitä.
Kuulostaa ehkä käsittämättömältä, mutta siivotessa hermoni lepäävät. Ja kotonakin usein jos muu perhe on muualla, rentoudun kuuntelemalla hyvää musaa ja siivoamalla samalla. :-D
Nautin siisteydestä, ja käden jälkieni katsomisesta tulee hyvä mieli.
Meillä on töissä muutaman kk välein laatutarkistuksia, joissa on mukana sekä osastonhoitaja että pomoni, ja minä. Ne tehdään aina ns. pistokokeina. On ihanaa kun he syynäävät paikkoja jäljiltäni ja sanovat että wau, kylläpä täällä kiiltää. Ja minä hykertelen.
Ja kunnianhimosta. On minulle kunnianhimoa. Haluan olla työssäni hyvä, paras. Haluan olla ahkera ja ystävällinen. Tähtään korkealle, työnjohtoon tai sitäkin ylemmäs.
Lisäksi minulla on luova harrastus jossa olen erittäin kunnianhimoinen ja vähän perfektionisti.
Kaiken lisäksi, menoni ovat sen verran pienet,että elän loistavasti palkallani, säästöönkin jää joka kuukausi ainakin parisataa.
Olen tyytyväinen elämääni sekä työhöni, kaikin puolin. Siksi ei voi kuin ihmetellä niitä jotka katsovat minua säälinsekaisin ilmein kun kerron että siivoan työkseni. :-D
Mutta itse ko.työtä tehdessäni häpesin sitä kyllä jotenkin koko ajan. Ja päätin, että oli laitimmainen kerta sitä lajia.
Tuo kertoo huonista itsetunnosta. Tekisit sille jotain.
Siivoajan työ on toki tärkeää, mutta kannattaa myös ajatella sitä, kumman työpanos on helpommin korvattavissa. Jos opettaja lähtee tai siivoaja lähtee, kumman paikan saa helpommin täytettyä? Aivan.
Opiskelen ammattikoulussa (ikää 17) ja voin kyllä sanoa, että arvostan siivoojaamme ainakin yhtä paljon kuin esim. opettajiamme.
Siivoajan työ on toki tärkeää, mutta kannattaa myös ajatella sitä, kumman työpanos on helpommin korvattavissa. Jos opettaja lähtee tai siivoaja lähtee, kumman paikan saa helpommin täytettyä? Aivan.
kuin ammattitaitoisen siivoojan.
Meillä oli ala-asteen kahteen vakituiseen opettajan paikkaan hakijoita 9. Koulutettuja sijaisopettajia löytyy todella helposti.
Ammattitaitoista ja työnsä hallitsevaa siivoojaa on paljon vaikeampi löytää.
Miten voi siivooja tienata yli 40 00 euroa vuodessa toimistosiivousta tekemällä? Yrittäjänä ehkä, mutta työntekijänä?! L&T, SOL ja muut eivät maksa kuin sen TESin minimin, iltalisä on alle euron tunnilta jne. Aika paljon saisi painaa, että pääsisi noihin ansioihin...
Minä siivoan rappukäytäviä ja saan vähän yli 10 euroa tunnilta. Ihan ok, voin tehdä työt ihan milloin huvittaa klo 6-22 välillä ja päättää itse minä päivinä mitäkin teen. Opiskelen, joten tämä järjestely sopii loistavasti.
Samoin palvelutaloilla, Ja näissä paikoissa tehdään vuorotyötä mikä lisää myös palkkaa.
Muualla on siivoojia, vaikka olisikin laitoshuoltaja tutkinto. Itse siivoan koululla ja olen siivooja ammatiltani. Ei tänä päivänä pääse kaupungillekaan ilman laitoshuoltajan tutkintoa siivoojaksi. En voi tehdä vuoryötä lasten vuoksi ja muutenkin tykkään siivota kouluja ja päiväkoteja paljon mielummin kuin esim. sairaalassa.
Laitoshuoltajat tekee paljon muutakin kuin vain siivoavat työpäivänsä aikana. Siksi he ovat laitoshuoltajia, eikä vain siivoojia.