Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te jotka pidätte siivousta jotenkin "nolona" työnä

Vierailija
10.02.2013 |

varsinkin jos sitä tekee vakituisesti. Tiesittekö, että siivoojia on erilaisia? On niitä pienipalkkaisia, kouluttamattomia (usein yksinkertaisia tai kielitaidottomia) siivoojia jotka siivoavat pääasiassa rappukäytäviä, metroasemia yms. Ja palkka on alle kympin tunti.

Sitten on laitoshuoltajan ammatikoulutuksen omaavia, jotka työskentelevät esim. sairaaloiden vuode-ja toimenpideosastoilla. Jälkimmäisistä leikkaus-sekä teho-osastoilla työsentely ei tod. sovi kaikille koska vaatii melko paljon. Ja palkkakin on kokemuslisillä ihan keskitulon tasoa. (Itselläni oli leikkausosastolla töissä ollessani vuositulot 31 000 e)

Jälkimmäisten pitää omata ripeyden, tilannetajun, paineensietokyvyn ja joustavuuden lisäksi myös paljon tietoa, mm. erilaisten eristysten purusta. Ei riitä jos Mrsa-noro-hiv-potilaan jäljiltä vain vähän huiskaisee. :-D

Että miettikääpä vähän, te jotka pidätte siivousta aina helppona ja huonosti palkattuna työnä joka ei vaadi mitään kovin ihmeellisiä ominaisuuksia.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoshuoltaja koulutukseltani -eräs niistä- ja siivoan toimistoja iltaisin. Vuosiansio yli 40 000e / v.

Ja lehmätkin lentää :)

Onhan tämä palsta ihana paikka mielikuvitusleikkeihin.

JA

Siivooja on siivooja vaikka voissa paistais.

Arvostan ihmisiä jotka reilusti sanoo olevansa siivoojia, eikä leiki ja hienostele ihmenimikkeillä. Leikkaussalisiivoojakin on siivooja vaikka millä nimikkeillä itseään tituuleraisi.

No kuten tuolla joku jo mainitsikin, sairaaloissa käytetään laitoshuoltaja-nimikettä koska monilla osastoilla laitoshuoltaja tekee muutakin kuin siivoaa. Esim. meidän sairaalassa keittiövuorossa oleva laitoshuoltaja pelkästään jakaa ruuat ja tiskaa koneella astiat päivän aikana, ei siivoa ollenkaan. Siivousvuorossa oleva taas siivoaa koko päivän. Ei tuo nimike siis sairaaloissa ole mitään hienostelua. Vai siivoojako ruuat jakaa? Hei siivooja, saisinko lisää maitoa, niinkö? :-D

Vierailija
2/48 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kakki laitsarit ovat ihan mielettömän hyviä työntekijöitä, jotka tekevät työnsä todella tunnollisesti. Heistä on ns. moneksi, auttavat myös lapsiryhmissä.En itse jaksaisi viikkoa kauempaa heidän työtään,en edes osaisi.Ei se siivoaminen ole mitään huoskintaa sieltä täältä, jos sen tekee (kuten meillä) kunnollisesti.Haastavimmista paikoista puhumattakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta itse ko.työtä tehdessäni häpesin sitä kyllä jotenkin koko ajan. Ja päätin, että oli laitimmainen kerta sitä lajia.

Tuo kertoo huonista itsetunnosta. Tekisit sille jotain.

haastavamman työn:)

Vierailija
4/48 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kakki laitsarit ovat ihan mielettömän hyviä työntekijöitä, jotka tekevät työnsä todella tunnollisesti. Heistä on ns. moneksi, auttavat myös lapsiryhmissä.En itse jaksaisi viikkoa kauempaa heidän työtään,en edes osaisi.Ei se siivoaminen ole mitään huoskintaa sieltä täältä, jos sen tekee (kuten meillä) kunnollisesti.Haastavimmista paikoista puhumattakaan.

Nimenomaan.En minäkään tee töitäni vasurilla.

Esim. lattioiden peruspesuista ei tulisi hutiloiden kuin sanomista.

Itsekin olen ollutpäiväkodissa laitoshuoltajana, ja tykkäsin. Siivoamisen ja ruokien jaon ja pöytien kattamisen lisäksi autoin myös lasten pukemisessa uloslähtötilanteissa, käytin pienempiä vessassa, vaihdoin vaippoja yms.

Vierailija
5/48 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta itse ko.työtä tehdessäni häpesin sitä kyllä jotenkin koko ajan. Ja päätin, että oli laitimmainen kerta sitä lajia.

Tuo kertoo huonista itsetunnosta. Tekisit sille jotain.

haastavamman työn:)

Häpesit siksi siivota, että halusit älyllisesti haastavamman työn? Miten työnsä häpeäminen liittyy siihen ettei työ ole älyllisesti haastavaa? Eli mielestäsi kaikki työ on noloa, joka ei ole älyllisesti haastavaa? Silloinhan suurin osa duuneista on mielestäsi noloja. :-D

No, ihan ymmärrettävä asenne on tuokin, kaikille on onneksi paikkansa, niille jotka pitävät työstä joissa joutuu vaivaamaan päätään, ja niille joille sellainen on kauhistus. :-)

Vierailija
6/48 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ihan skeidaa puhut tuosta leikkurin siivouksen vaativuudesta.

Normi leikauksen jälkeen pyyhittiin leikkauspöydän jalka, tarkkailulaitteesta 4 johtoan ja lattia.

Eristysleikkauksessa suojattiin kaikki niin hyvin että siivoaminen oli oikeistaan helpompaa.

Päivä kului lähinnä kahvihuoneessa notkuen ja ikkunasta katsellen kenen kyytillä kukainenkin tulee töihin.

Vierailija
7/48 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus nuorena 90-luvulla rahapulassa yrittänyt hotellisiivousta ja ei ollut kyllä minun lajini. Yhden huoneen siivoamisesta sai 7 markkaa, olivat laskeneet että tunnissa pystyisi siivoamaan 6 huonetta ja pääsisi 42 euron tuntipalkoille. Minulta onnistui hädin tuskin 2-3 huonetta tunnissa vaikka kuinka yritin kiirehtiä. Sain hotellin edustajalta hyvää palautetta siivousjäljestä, mutta ei minusta siihen työhön ollut. Siivousainekin sai veren vuotamaan nenästä, luovutin suosiolla kolmen päivän jälkeen.

Tuollakin hotellissa oli aiemmin ollut kuukausipalkkaiset siivoojat ja sitten otettiin siivousfirma tilalle epärealistisen kireällä urakkapalkkauksella. Mahtaako tuollainen nykyisin olla laillistakaan?

Vierailija
8/48 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ihan skeidaa puhut tuosta leikkurin siivouksen vaativuudesta.

Normi leikauksen jälkeen pyyhittiin leikkauspöydän jalka, tarkkailulaitteesta 4 johtoan ja lattia.

Eristysleikkauksessa suojattiin kaikki niin hyvin että siivoaminen oli oikeistaan helpompaa.

Päivä kului lähinnä kahvihuoneessa notkuen ja ikkunasta katsellen kenen kyytillä kukainenkin tulee töihin.

Niin, sinä ilmeisesti olet ollut pienellä leikkausosastolla? Et siis sellaisella, jossa on 13 leikkaussalia, ja jossa tehdään mm. yli vuorokauden pituisia sydänleikkauksia sekä muita todella vaativia leikkauksia. Osaatko kuvitella esim. miltä sali näyttää kun siellä on leikattu ihminen joka on pudonnut 10 metriä ja jäänyt henkiin? Tai ihminen joka on olut pahassa autokolarissa tai puukotettu monta kertaa keskivartaloon? Tai joka on ampunut itseään vatsaan? Jos potilaalla lisäksi on MRSA ja vaikka HIV ja C-hepatiitti, eipä taida leikkauspöydän jalan ja muutaman piuhan pyyhkiminen riittää.

Kerran yksin yövuorossa siivosin yhtä salia 3 tuntia, verta oli litratolkulla pitkin lattioita ja leikkauspöytää.

Ja on ollut salissa myös potilas jolla oli täitä, satiaisia ja syyhypunkkeja. Ei siinäkään ihan sekunnissa salia siivota...

Joskus saattoi saleja alkaa tyhjentyä ennen iltavuoron tuloa, ja saattoi 7 salia tyhjentyä viiden minuutin sisällä, osa verisiäkin.

Anteeksi vaan, mutta et voi tuon oman työpaikkasi perusteella tietää millaista on työskennellä suurella leikkausosastolla. Voisit yllättyä, koska tu kahvihuoneessa notkuminen oli siitä toooooodella kaukana, siellä mentiin ja lujaa, ja veripisaraakaan ei saanut jäädä, oli kiire millainen hyvänsä.

Itse olen melkein ylpeä itsestäni että sovelluin ko. paikkaan ja tein sitä vuosikausia.

Ei toki mitään rakettitiedettä, muttei pätkän vertaa noloa työtä, todellakaan.

Vierailija
9/48 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

korkeakouluopintojen ajan siivoustyöllä eri laitoksissa, ravintoloissa ja kerrostalorapuissa. Työ oli raskasta ja paskaista ja usein muut ihmiset kohtelivat alentuvasti. Se ei haitannut, olin iloinen saatuani työtä ja pystyessäni itse elättämään itseni niin ettei tarvinnut vaivata vanhempiani, ja samalla kuitenkin tiesin koko ajan, että valmistuttuani saisin huikeasti parempaa palkkaa paljon helpommasta työstä.

Sinänsä en siis halveksu siivoustyötä, koska tiedän, millaista se on, mutta toisaalta ihmettelen, kuka viitsii tehdä sitä koko ikänsä, jos on rahkeita johonkin muuhun. Tulee lähinnä mieleen, että ehkä sitten ei todellakaan ole rahkeita muuhun.

Vierailija
10/48 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut otettiin suoraan lukion penkiltä kesätyöntekijäksi siivoamaan leikkaussaliin muutaman tunnin perehdytyksellä. Siinä sitä sitten oltiin. ja tämä yliopistosairaalassa n. 5 vuotta sitten.

Vierailija
11/48 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut otettiin suoraan lukion penkiltä kesätyöntekijäksi siivoamaan leikkaussaliin muutaman tunnin perehdytyksellä. Siinä sitä sitten oltiin. ja tämä yliopistosairaalassa n. 5 vuotta sitten.

että mun mielestä tämä ei ollut mitenkään hyvä juttu. lähinnä jäi sellainen olo että toivottavasti en saa kauheesti vahinkoa aikaan. kukaan ei edes sen ekan perehdytyksen jälkeen mua valvonut. mut pakko oli tehdä kun ei muuta työtä ollut. Ja muuten, kunnioitan siivoojia, enkä pidä heidän työtään mitenkään noona. Itselleni ei kyllä sopisi, lahjani ovat lähinnä matemaattisia. :D

Vierailija
12/48 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siinä on tarpeeksi haasteita.

Mä voisin tehdä esim. sellaisia raivaussiivoustyyppisiä töitä, missä siivotaan todella paskaisia, saastaisia kämppiä. Ja erityissiivousta että pitäisi siivota rikospaikkakämppiä. Siitä pitäisi sitten maksaa hyvin, mutta tekisin kyllä ja siivoan todella hyvin.

Mikään rappusiivous-nyhräys- mua ei yksinkertaisesti kiinnosta. Ei ole mitään haastetta.

Vierailija
13/48 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaanhoitajana ja arvostan kyllä laikkareiden työtä. Siis ei vitsit, jos on niin täyttä, että pitää joku potilas siirtää yöllä ja itse siivota paikka valmiiksi seuraavaa varten, siinä menee kyllä sormi suuhun! Ja muutenkin tykkään, että meillä sairaanhoitaja ei ole mikään lakanantaittelija, se ei oo mun kutsumus, enkä siksi ole opiskellut neljää vuotta ammattikorkeakoulussa.

-eh/sh

Vierailija
14/48 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatii jo rautaisen ammattiosaamisen, mutta eikö tittelikin ole silloin eri eikä mikään siivooja.

No "siivooja"nimikkeellä työskentelee enää todella harva, eiköhän kaikki ole toimitilahuoltajia/siistijöitä vähintään.

Leikkausosastoilla työskentelevät ovat laitoshuoltajia. Kun tulin taloon, sinne pääsi kyllä ilman koulutustakin samalla nimikkeellä töihin, itselläni tosin kaksivuotinen koulutus. Tilanne on onneksi muuttunut, niin ettei enää pääse ilman laitoshuoltajan ammattitutkintoa töihin.

Joskus vaan ottaa päähän kun mainitsee olevansa laitoshuoltaja, niin kaikki ajattelevat heti jotain metrotunneleiden/porraskäytävien siivousta nälkäpalkalla. :-/ Tosin en enää työskentele leikkausosastolla, vaan toimenpideosastolla. Mutta kyllä sairaalasiivous eroaa kuitenkin aika paljon yleensä siivouksesta, ja vaatii enemmän osaamista.

eikö metrossa ole huumeneuloja? en pdiä sairaalan siivousta sen kummempana, raskaampana pidän jotain baarin likaisen vessan pesua, jossa kaikki taudit jyllää.

Vierailija
15/48 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

siivoojia noloina?

En pidä noloina,todellakaan, vaan he tekevät tärkeää työtä, kuten kaikki julkisten tilojen siivoojat.

Siivoustyötä on kuitenkin erilaista, ei vain niitä huonopalkkaisia ja raskaita. Mutta kun kertoo olevansa laitoshuoltaja, alkaa heti se voivottelu palkasta ja jutut tyyliin "on se hyvä että joku sitäkin tekee, se on tärkeää työtä" tms. Kun sairaalan laitoshuoltajilla on ihan keskipalkka (varsinkin jos on kokemuslisiä ja henk. koht. harkinnan varainen lisä eli hyvän työntekijän lisä, kuten itselläni) eikä työkään ole kuin keskiraskasta. Ja tosiaan ollakseen siinä hyvä, pitää olla ystävällinen, asiakaspalvelutaitoinen, ripeä, ahkera ja oma-aloitteinen.

Eli saan sääliä kertoessani työstäni, vaikka pidän siinä, enkä aio etsiä muita töitä. Ainut joka tulee kyseeseen, on opiskelu oppisopimuksella siivoustynohjaajaksi ja ehkä jopa siivousteknikoksi, eli alalla eteneminen. Alaa tuskin vaihdan, koska oikeasti pidän siitä.

Kuulostaa ehkä käsittämättömältä, mutta siivotessa hermoni lepäävät. Ja kotonakin usein jos muu perhe on muualla, rentoudun kuuntelemalla hyvää musaa ja siivoamalla samalla. :-D

Nautin siisteydestä, ja käden jälkieni katsomisesta tulee hyvä mieli.

Meillä on töissä muutaman kk välein laatutarkistuksia, joissa on mukana sekä osastonhoitaja että pomoni, ja minä. Ne tehdään aina ns. pistokokeina. On ihanaa kun he syynäävät paikkoja jäljiltäni ja sanovat että wau, kylläpä täällä kiiltää. Ja minä hykertelen.

Ja kunnianhimosta. On minulle kunnianhimoa. Haluan olla työssäni hyvä, paras. Haluan olla ahkera ja ystävällinen. Tähtään korkealle, työnjohtoon tai sitäkin ylemmäs.

Lisäksi minulla on luova harrastus jossa olen erittäin kunnianhimoinen ja vähän perfektionisti.

Kaiken lisäksi, menoni ovat sen verran pienet,että elän loistavasti palkallani, säästöönkin jää joka kuukausi ainakin parisataa.

Olen tyytyväinen elämääni sekä työhöni, kaikin puolin. Siksi ei voi kuin ihmetellä niitä jotka katsovat minua säälinsekaisin ilmein kun kerron että siivoan työkseni. :-D

kyllä. oman kodin siivous on rentouttavaa ja mukavaa. samoin kuin kaikki konkreettinen tekeminen.

opiskelu jne. raskaampaa.

olisivatpa kaikki ihmiset yhtä innoissaan työstään ja yhtä kunnianhimoisia.

ymmärrän etä pidä työstäsi. et aiheuta sillä kenellekään mitää pahaa.

monessa työssä tehdään paljon enemmän pahaa kuin hyvää, vertaa vaikka kännykän tekijät, luonnonvarat hupenevat, jätettä, kun vanhat kännykät dumpataan nopeasti kaatopaikoille, joissa lapset erottelevat metalleja toisistaan kehitysmaissa.

Vierailija
16/48 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi siivooja tienata yli 40 00 euroa vuodessa toimistosiivousta tekemällä? Yrittäjänä ehkä, mutta työntekijänä?! L&T, SOL ja muut eivät maksa kuin sen TESin minimin, iltalisä on alle euron tunnilta jne. Aika paljon saisi painaa, että pääsisi noihin ansioihin...

Minä siivoan rappukäytäviä ja saan vähän yli 10 euroa tunnilta. Ihan ok, voin tehdä työt ihan milloin huvittaa klo 6-22 välillä ja päättää itse minä päivinä mitäkin teen. Opiskelen, joten tämä järjestely sopii loistavasti.

En työskentele missään noista riistofirmoista.

Vierailija
17/48 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan totta joka sana, peesaan!

Vierailija
18/48 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatii jo rautaisen ammattiosaamisen, mutta eikö tittelikin ole silloin eri eikä mikään siivooja.

Vierailija
19/48 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No "siivooja"nimikkeellä työskentelee enää todella harva, eiköhän kaikki ole toimitilahuoltajia/siistijöitä vähintään.

Leikkausosastoilla työskentelevät ovat laitoshuoltajia. Kun tulin taloon, sinne pääsi kyllä ilman koulutustakin samalla nimikkeellä töihin, itselläni tosin kaksivuotinen koulutus. Tilanne on onneksi muuttunut, niin ettei enää pääse ilman laitoshuoltajan ammattitutkintoa töihin.

Joskus vaan ottaa päähän kun mainitsee olevansa laitoshuoltaja, niin kaikki ajattelevat heti jotain metrotunneleiden/porraskäytävien siivousta nälkäpalkalla. :-/ Tosin en enää työskentele leikkausosastolla, vaan toimenpideosastolla. Mutta kyllä sairaalasiivous eroaa kuitenkin aika paljon yleensä siivouksesta, ja vaatii enemmän osaamista.

Vierailija
20/48 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai no koulutusta löytyy ihan muilta aloilta kuin siivous, palkka 11e/h, en ole yksinkertainen, kielitaidoton kylläkin. Siivoan eräässä virastotalossa.

Olen erittäin tyytyväinen työhöni ja ihan sama mitä muut ajattelevat.

Huomannut olen kyllä, kuinka monesti ihmiset "ottavat osaa" kun kuulevat työnkuvani. Viimeksi vanhempainillassa lapseni hoitotäti oli kovin pahoillaan, kun kuuli että olen siivooja ja muisti myös mainita kuinka tärkeää myös siivous on (osaanottavaan sävyyn). Oli yllättynyt, kun kerroin hakeneeni ihan vapaaehtoisesti kyseiseen työhön ja nautin siitä.