Tänään päivystyksessä nähtyä.
Olin itse suppareiden takia näyttäytymässä synnärillä. Samaan aikaan odotushuoneessa oli perhe, about 30-vuotiaat vanhemmat, muutaman päivän ikäinen lapsi ja lapsen mummi (äidin äiti, yhdennäköisyys todella huomattava, ei varmasti voinut olla vauvan isän äiti).
Se, mihin kiinnitin huomiota, oli se, että vauvaa hoiti IHAN KOKO AJAN tuo mummi. Siis syötti, hyssytteli ja muutenkin piteli kuin omaansa. Ja vauvan vanhemmat vaan katselivat vierestä. En voi tajuta. Itselleni ainakin oli alusta asti tärkeää, että päävastuun lapsesta kannamme ME mieheni kanssa.
Joskus voi tietty olla, että tuore äiti on niin poikki, että tarvitsee apua, mutta tässä tapauksessa hän näytti ihan hyvävointiselta. Ja vaikka olisikin ollut huonovointinen (sehän ei aina päällepäin näy), niin tosi epätodennäköistä on, että se vauvan isäkin olisi ollut niin kipeä, ettei olisi voinut kantaa vastuuta vauvasta tuon sairaalareissun aikana.
Koko tilanne näytti vaan niin täysin siltä, että tuoreet vanhemmat olivat vauvan kanssa aika ihmeissään ja varmasti pysyvätkin ihmeissään, jos eivät ala itse ottaa vastuuta.
Kommentit (23)
vauvan hoitokokemuksella ihmettelen tuota, että vanhemmat seisoo tumput suorina vieressä ja katsoo vierestä, kun mummi tekee kaikki asiat ja käyttäytyy, kuin olisi itse lapsen äiti. Kun minulla ja miehelläni (ja aika monella muulla tutullani) oli kyllä tuossa vastasyntynyt -vaiheessa halu nimenomaan kantaa vastuuta itse. Ja jo heti ekan lapsen kohdalla.
Ja vaikka olisi mummi kylässä, niin ei koko sukua tarvitse sairaalakeikalle raahata mukaan, etenkin, kun jos on hyvävointinen isä mukana kuvioissa. Jotenkin vain jäi aika epäitsenäinen kuva ko. henkilöistä.
T. ap
ja annan muiden toteuttaa hoivausviettiään lasteni kanssa. Näin saan pieniä hengähdyshetkiä kahden alle kaksivuotiaan kanssa.
Täytyy muuten sanoa, että ulkomaillakin asuneena tämä suomalaisten ydinperhekeskeisyys joskus hämmästyttää. Täällä halutaan sulkea oman perheen ulkopuolelle kaikki muut paitsi oma puoliso ja lapset, ja " liian" tiivistä yhteyttä omiin vanhempiin ja muihin sukulaisiin pidetään outona. Muualla on toisinpäin. Liekö siinä yksi syy suomalaisten masentuneisuudelle?