Olisitko selvinnyt, jos olisi pitänyt synnyttää saunassa?
Kommentit (73)
En menettänyt paljoa verta (200 ml) ja tuli vain pieniä repeämiä 5 kpl, mutta ponnistusvaihe oli niin pitkä, että olisin varmaan uupunut kesken kaiken ilman epiduraalia.
Ekassa synnytyksessä kaikki sujui oppikirjan mukaan, mutta supistukset eivät alkaneet itsestään vaan sain oksitosiiniä kun oli mennyt kaksi vuorokautta lapsivesien menosta. Tulehdusriski olisi kai melkoinen eli olisin ehkä kuollut sitten lapsivuodekuumeeseen ja samoin ehkä lapsikin.
Toisessa olisi lapsi ainakin kuollut. Päädyttiin sektioon, kun lapsen sydänäänet romahtivat. Olisi siis varmaan kuollut kohtuun ja tullut palasina ulos. :(
olettaen että äitinikin olisi synnyttänyt saunassa, olisimme kuolleet molemmat hänen synnyttäessään minua.
henkitoreissani olisi ollut, verenvuoto sen verran reipasta. Tiedä sitten olisinko ilman nesteytystä ja punasoluja tullut jossain vaiheessa tolkkuihini..
Raskaus myrkytys olisi tappanut meidät molemmat
synnytykseen ja toiseenkin jos niikseen tulee.
Kummassakaan ei kohdun suu auennut supistuksista ja käynnistyksestö huolimatta - kirellinen sektio. Eli sinne olisin riutunut saunan lauteille.
Minä en voisi kävellä ehkä tai olisin rampa
sydänäänien heikettyä ja vielä oli napanuorakin kaulan ympäri.
Mä olisin kuollut verenhukkaan. Mulla mitattu verenhukka oli 1,8 litraa, mutta ilman kohtua supistavia lääkkeitä verenhukkaa olisi ollut paljon enemmän. Lapsi olis selvinnyt, mutta minä en.
Esikoisen kanssa on vaikea sanoa miten olisi käynyt. Olisiko synnytys pitkittynyt tai jopa pysähtynyt ilman oksitosiinia? Olisinko jaksanut tämän pitkittymisen jälkeen, ilman epiduraalin suomaa hengähdystaukoa, ponnistaa lähes viisi kiloisen ulos? Kuten joku edellä mainitsi, olisi myös ollut aika pitkälti siitä kiinni miten repeämiä olisi hoidettu/ olisiko siis ylipäänsä hoidettu? Episitomia ompeluineen ei varmaan olisi saunassa järjestynyt, joten repeämät olisivat olleet luultavasti aika massiivisia ja kun verenvuotoa oli nytkin reilusti, olisiko sitä ollut tuolloin liikaa? Olisi se saattanut kuitenkin onnistua.
Jos ensimmäisestä olisin selvinnyt, ei seuraavissa olisi ollut ongelmaa. Toisen lapsen kanssa repeämät ilman tikkejä olisivat voineet hidastaa toipumista, jolloin tulehdusriski olisi kasvanut. Repeämät eivät kuitenkaan olisi verenhukan puolesta aiheuttaneet ongelmia, verenvuotoa oli sairaalassakin niin vähän, että vaikka olisi tuplaantunut olisin pärjännyt.
Kolmannessa ei olisi ollut pienintäkään ongelmaa.
olisi juminut vauva kiinni varsin todnäk ja kai lopputulema olisi ollut kuolema molemmille.
huonosti olisi voinut käydä molemmille.
ei tullut mitään komplikaatioita enkä revennyt kummallakaan kerralla pahasti..
Esikoinen olisi varmaan syntynyt terveenä, mutta luultavasti olisin itse kuollut. Tokan kohdalla lapsi olisi kuristunut napanuoraan.
Kolmas sitten syntyikin kotona (ei tarkoituksella) ja kaikki meni hyvin. Istukka syntyi vasta sairaalassa.
Luin 21 vastausta, kaikki asiallisia. Yksikään ei vääntänyt puujalkavitsiä selvitä-verbistä. Miesten palstalla viina olisi naurattanut kovasti. Ja minä siis olen mies.
Keuhkokuume pääsi niin pahaksi.
Synnytyksessä minä olisin selvinnyt, lapsi varmaan ei. Imukukuppia käytettiin apuna.
Olisin selvinnyt, mutta tuskin yksin. Mutta jos olisi ollut joku pätevä työntämässä vauvaa ulos vatsan päältä niin sitten.
Molemmilla kerroilla.
Ekassa olisin tarvinnut kyllä ammattitaitoisen lapsenpäästäjän. Tokassa olisin selvinnyt yksinkin.
äitini olisi ollut ilman lääkäreiden apua olisimme molemmat kuolleet.
Siinä ja siinä.. Jos kätilö olisi saanut omin konstein vauvan ulos niin sitten. (juuttui virheasennon takia ja syntyi imukupilla). Toiseen olisin kuollut. ( istukan juuttumisen takia , mitattu verenhukka oli 3200ml ja hätä oli jo salissakin..) kolmannen synnytys olisi mennyt on vaikka missä.