Lemmikkiä harkitsevat huomio! Vanhan kissamme saattaminen HAUTAAN maksoi melkein tonnin!
Siis pelkästään eläinlääkärikulut viimeisen kahden kuukauden ajalta olivat 1000 euron luokkaa. Siihen sisältyi mm. röntgeniä, verikokeita, ultraääntä, erikoisruokavaliota, lääkkeitä, kontrollia, nesteytystä jne. Ja lopuksi tietenkin piikki kotona ja tuhkaus. Ja lääkäri oli kaiken lisäksi sitä mieltä, että oltaisiin voitu yrittää vielä jotain kolmatta hoitoa, joka olisi voinut tuoda vähän lisäaikaa elämään. Me päätimme päästää vanhan pois kärsimästä.
Eli tämä muistutuksen sanana niille persaukisille, jotka ajattelevat, että maatiaiskissa on ilmainen. Ei muuten ole, jos siitä on valmis pitämään kunnolla huolta!
Kommentit (61)
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 22:38"]
Ap:n viestistä tuli mieleen sanonta "On moraalisesti väärin antaa tyhmien pitää rahansa".
Uskoakseni ennenpitkää on lemmikeillä kaikenlaisia tekoniveliä, proteeseja ja mitävaan kun niistä tekee kunnon tiliä.
Tuo kissa saunan taakse olinainoa järkevä vastaus. Kissa on vaan kissa. Uusia tosiaan saa ilmaiseksikin.
[/quote]
Tietenkin. Kuten kaikkia elollisia olentoja, ihminen mukaanlukien. Eipä maksanut lasten teko mitään, ei.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 23:14"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 23:07"][quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 22:08"]
Itse olen köyhä opiskelija. Olen halunnut kissoja jo 4vuotiaasta asti, ja pari vuorta sitten sain 2 leikattua poikakissaa eläinsuojeluyhdistykselta. Kissoihin menee kuussa 60e, koska käytan laadukasta kissanhiekkaa ja eläinkauppa ruokaa. Rokotuksiin menee vuodessa 100e, vaikka kissat ovat sisäkissoja. En halua ottaa mitaan riskiä.
[/quote]
Mä en kyllä tuota laadukasta kissanhiekkaa ymmärrä. Miks siitä pitäis (varsinkin köyhänä opiskelijana) maksaa itsensä kipeeksi, kissalle kyllä riittää kunhan vessa on siisti. Ei se kissan terveyttä paranna, käyttää sitten euroshopperin puruja tai luksusmerkkejä.
Sisäkissoja ei tarvitse rokottaa joka vuosi, harvemmallakin aikavälillä riittää se rutto- tms. rokotus. Näin minulle ainakin eläinlääkärissä kerrottiin.
[/quote]
Laadukas kissanhiekka riittaa yli kuukaudeksi, halpa markettihiekka alkaa haista alle viikossa, vaikka ulosteet poistetaan päivittain, testattu on.
Olen tekemisissa myös muiden kissojen kanssa, ja kesällä pelastin maatilalta kasan kissoja jota olisi muuten ammuttu (kaikki saivat uuden kodin eläinsuojeluyhdistyksen kautta). Pelkään, että tuon kotiin puolivilleilta kissoilta jonkun taudin. Kissaruttohan elää pinnoilla yli vuoden.
[/quote]
Noh, taitaa minulla olla sitten huono hajuaisti kun ei tuo markettihiekka nenääni ole vuosien varrella haissut. Eikä kyllä vieraidenkaan.
Kyllä järkeäkin saa käyttää. Eläinkin on arvokas olento, mutta silti vain eläin. Ei lemmikkiin kannata syytää omaisuutta, varsinkaan kun kyseessä on vanha kissa. Meidän vanhat kissat (maaseudulla) ovat aina lähteneet muualle kuolemaan, niin kuin kissat yleensä tekee jos voi. Vähän sama kuin "kyllä kissa haavansa hoitaa", niinhän se hoitaa.
Minusta niin on parempi, ei tulisi mieleenkään retuuttaa raihnaista kissaa jonnekin ultraääneen. En tietenkään halua, että eläin joutuu kärsimään, mutta näin meidän kissat vaan ovat kuolleet, katoamalla jonnekin.
En tasan maksaisi mistään eläimen tuhkaamisesta tai hautuupaikasta, haudatkaa vaikka mummolan tai kesämökin maille, jos ite asutte jossain kerrostalossa. Rahastusta vain hömelöille kaikenmaailman lemmikkien hautauspalvelut...
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 23:29"]
En tasan maksaisi mistään eläimen tuhkaamisesta tai hautuupaikasta, haudatkaa vaikka mummolan tai kesämökin maille, jos ite asutte jossain kerrostalossa. Rahastusta vain hömelöille kaikenmaailman lemmikkien hautauspalvelut...
[/quote]
Oli kyllä taas niin maalaisen tekstiä kuin olla ja voi. Onko tullut mieleen, että maassamme asuu myös monen polven kaupunkilaisia, joilla ei ole mummolaa tai kesämökkiä maalla?
Gerbiilit on haudattu aikoinaan vanhempien pihalle, väkersin jopa hautakivet. Kissani ovat vielä niin nuoria, että toivottavasti ei ole hetkeen ajankohtaista tuo hautaaminen. Sillon varmaan ne pãätyvat eläinsuojeluyhdistyksen uurnalehtoon tai kesämökin pihalle.
T. Se kalliin kissanhiekan ostaja
Labrakokeita, ultraääniä, antibiootteja, kontrollina verikokeita, kuriiripostina kissan eritteitä USA:han.. mitä ihmettä! Kyllä eläinlääkäri nauraa matkalla pankkiin. Ymmärrän tietysti myös heitä, jos kaikkia toimenpiteitä ei suoriteta, sekopäiset kissanomistajat laittavat julkisen herjan liikkeelle facebookiin.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 23:42"]
Labrakokeita, ultraääniä, antibiootteja, kontrollina verikokeita, kuriiripostina kissan eritteitä USA:han.. mitä ihmettä! Kyllä eläinlääkäri nauraa matkalla pankkiin. Ymmärrän tietysti myös heitä, jos kaikkia toimenpiteitä ei suoriteta, sekopäiset kissanomistajat laittavat julkisen herjan liikkeelle facebookiin.
[/quote]
Kerro oi fiksu, mikä olisi järkevä vaihtoehto, kun kissalla on kipuja/oireita, joiden syy ei silmämääräisesti/käsikopelolla selviä? Kuvitellaan, että on esimerkiksi nuori rotukissa kyseessä, jonka hankintahintakin oli jo lähemmäs tuhatta euroa. Piikille vaan ja uusi kissa hankintaan? Halvemmaksi olemassaolevan kissan hoito sentään tulee, vaikka ei muuta kuin rahaa ajattelisikaan (kuten en näköjään ajattele).
Ei kai kukaan huvikseen maksa eläinlääkärin kalliita laskuja, mutta vaihtoehdot on tosiaan usein vähissä.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 23:32"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 23:29"]
[/quote]
Oli kyllä taas niin maalaisen tekstiä kuin olla ja voi. Onko tullut mieleen, että maassamme asuu myös monen polven kaupunkilaisia, joilla ei ole mummolaa tai kesämökkiä maalla?
[/quote]Olen joo monen polven maalainen, enkä voi käsittää jotain maaseudullakin olevia lemmikkien hautausmaita... Kaupunkilaisena varmaan lähtisin jonnekin Nuuksioon tai lähimmälle mehtäpläntille ja hautaisin kissan sinne, luvalla tai ilman. Tai sitten tuhkaisin, mutta sitä ennen olisin silti jättänyt kissan röntgenit ja tekonivelet väliin.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 23:47"]
(kuten en näköjään ajattele).
[/quote]
...kuten ET näköjään ajattele, siis.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 23:42"]Labrakokeita, ultraääniä, antibiootteja, kontrollina verikokeita, kuriiripostina kissan eritteitä USA:han.. mitä ihmettä! Kyllä eläinlääkäri nauraa matkalla pankkiin. Ymmärrän tietysti myös heitä, jos kaikkia toimenpiteitä ei suoriteta, sekopäiset kissanomistajat laittavat julkisen herjan liikkeelle facebookiin.
[/quote]
Verikokeet eivät ole älyttoman hintaisia työssäkãyvälle, ja minä vaadin vanhempien vanhalle kissalle niitä tehtãvàksi kerran kahdessa vuodessa. Näin huomataan mahdolliset ongelmat ajoissa ja hoito tulee halvemmaksi. Kyseisella kissalla jatkyva kipulääkitys selkäongelmien takia. Lääke menee ruuanseassa ja kissaa ei satu. 14vuotta ikää ja vieläkim voittaa minut juoksukisassa (meidan hassu tapa kun ulkoilutan häntä)
T. Se kalliin hiekan ostaja jolla 2 omaa kissaa
Niin ja samalle vanhempien kissalle tehtiin myös röntgen selkävian takia. Samalla oli muita operaatioita niin isä kirosi laskua. Mutta Espoo B)
T. Kalliin hiekan ostaja
Tulipa mieleeni ystäväni, otti koiran, ilmeni koiralla muka jotain vaivaa. Käytti lääkärillä, alkoi kamala rumpa, piskiä vietiin lääkäristä ja tutkimuksesta toiseen, satoja kilometrejä tuli mittariin. Lekuri uhkaili, että piski on kohta vainaa. No sitä touhua kesti, sit olis pitäny lähteä viemään 400 kilsan päähän. Rahat oli kaverilta loppu, ja varmaan hermotkin. Päätti lopettaa "hoidot". Piski elää vieläkin, ei sillä muuta vikaa ollut kuin hölmö emäntä. Ja voi että lääkäriasemaa harmitti, uhkailivat että turre kuolee just, jos ei hoideta, kas kun jäi rahatulo kesken. Kyllä minulla oli hauskaa, kun sitä touhua seurasin.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 22:18"]
Kissa kokee hoitotoimenpiteistä ja tutkimuksesta aiheutuvan kärsimyksen ja epämukavuuden kuten ihminenkin, mutta toisin kuin ihminen, kissa ei ymmärrä että näiden kurjuuksien kautta on tarkoitus saada hieman lisää elinaikaa, vaan se kärsii mielestään turhaan. Eläin elää tässä ja nyt. Eli jos eläin on jo vanha, ei kannata turhaan pitkittää sen kärsimyksiä.
[/quote]
Sama logiikkasi pätee varmaan myös alle kaksivuotiaisiin lapsiin, kehitysvammaisiin ja dementoituneisiin ihmisiin?
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 22:52"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 22:21"]
:D Minä en maksais edes mummolleni mitään kuriiriposteja USA:han, mutta tässä on varmaan jotain kulttuurieroja, esim Porvoon ja muun Suomen välillä.
[/quote]
No sorry vaan, ei siinä hirveästi ollut vaihtoehtoja, kun kissalla oli tuskalliset oireet ja eläinlääkärin oma labra ei löytänyt mitään syytä. Maksoi 600 euroa eli melkein saman verran kuin itse kissa. Hoidettiin Kissaklinikka Felinassa Helsingissä, eli ei ihan Porvoossa kuitenkaan. ;)
t. Se kissan verinäytteitä kuriirilla lähettänyt
[/quote]
Tässä varmaan painaa sosiaaliluokka ja elämäntavat. Ei monelle ihmiselle ole omakaan terveys minkäänlaisen rahallisen panostuksen arvoinen. Osa ihmisistä haluaa poistattaa hampaansa, kun poiston saa kolmellakympillä ja korjaus maksaisi kuusikymppiä. Erotuksellahan saa useamman mäyräkoiran. ;) Lapsia voidaan käyttää lääkärissä kun ilmaiseksi saa, mutta ei niitä määrättyjä viidentoista euron lääkkeitä raaskitakaan enää ostaa.
Varmasti tuollaisesta ihmisestä on ihan hullu ajatus jo sekin, että joku viitsisi maksaa omastakaan verikokeesta - saati että jostain lemmikistä. Toisessa ihmisryhmässä taas on ihan käsittämätön ajatus, että joku ei tekisi kaikkea mahdollista lapsen tai karvaisen lapsen terveyden eteen. Siltäkin osin tämä kansa on jakaantunut. :)
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 00:34"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 22:52"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 22:21"]
:D Minä en maksais edes mummolleni mitään kuriiriposteja USA:han, mutta tässä on varmaan jotain kulttuurieroja, esim Porvoon ja muun Suomen välillä.
[/quote]
No sorry vaan, ei siinä hirveästi ollut vaihtoehtoja, kun kissalla oli tuskalliset oireet ja eläinlääkärin oma labra ei löytänyt mitään syytä. Maksoi 600 euroa eli melkein saman verran kuin itse kissa. Hoidettiin Kissaklinikka Felinassa Helsingissä, eli ei ihan Porvoossa kuitenkaan. ;)
t. Se kissan verinäytteitä kuriirilla lähettänyt
[/quote]
Tässä varmaan painaa sosiaaliluokka ja elämäntavat. Ei monelle ihmiselle ole omakaan terveys minkäänlaisen rahallisen panostuksen arvoinen. Osa ihmisistä haluaa poistattaa hampaansa, kun poiston saa kolmellakympillä ja korjaus maksaisi kuusikymppiä. Erotuksellahan saa useamman mäyräkoiran. ;) Lapsia voidaan käyttää lääkärissä kun ilmaiseksi saa, mutta ei niitä määrättyjä viidentoista euron lääkkeitä raaskitakaan enää ostaa.
Varmasti tuollaisesta ihmisestä on ihan hullu ajatus jo sekin, että joku viitsisi maksaa omastakaan verikokeesta - saati että jostain lemmikistä. Toisessa ihmisryhmässä taas on ihan käsittämätön ajatus, että joku ei tekisi kaikkea mahdollista lapsen tai karvaisen lapsen terveyden eteen. Siltäkin osin tämä kansa on jakaantunut. :)
[/quote]
Taitaa painaa enemmän järki ja tolkku kuin sosiaaliluokka.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 22:08"]
Itse olen köyhä opiskelija. Olen halunnut kissoja jo 4vuotiaasta asti, ja pari vuorta sitten sain 2 leikattua poikakissaa eläinsuojeluyhdistykselta. Kissoihin menee kuussa 60e, koska käytan laadukasta kissanhiekkaa ja eläinkauppa ruokaa. Rokotuksiin menee vuodessa 100e, vaikka kissat ovat sisäkissoja. En halua ottaa mitaan riskiä. Pystyn maksamaan nämä niin, että en käy baareissa yms. Kissani ovat minulle yhta rakkaita kun läheiset ihmiset. Poikaystava tietaa, etta kissat tulevat aina ennen miehiä. Jos ne sairastuisivat vakavasti, niin myisin vaikka koko omaisuuteni eläinlaakarilaskujen rahoittamiseen. Ei ihmistakaan laiteta piikille
[/quote]
Kyllä minä eläinrakkauden ymmärrän, mutta jos ihan tosissaan sanotaan, että kissa menee ihmisten (eli siis "miesten" -> poikaystävän) edelle, niin kyllä minusta silloin on jo luonteessa vikaa.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 01:22"][quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 22:08"]
Itse olen köyhä opiskelija. Olen halunnut kissoja jo 4vuotiaasta asti, ja pari vuorta sitten sain 2 leikattua poikakissaa eläinsuojeluyhdistykselta. Kissoihin menee kuussa 60e, koska käytan laadukasta kissanhiekkaa ja eläinkauppa ruokaa. Rokotuksiin menee vuodessa 100e, vaikka kissat ovat sisäkissoja. En halua ottaa mitaan riskiä. Pystyn maksamaan nämä niin, että en käy baareissa yms. Kissani ovat minulle yhta rakkaita kun läheiset ihmiset. Poikaystava tietaa, etta kissat tulevat aina ennen miehiä. Jos ne sairastuisivat vakavasti, niin myisin vaikka koko omaisuuteni eläinlaakarilaskujen rahoittamiseen. Ei ihmistakaan laiteta piikille
[/quote]
Kyllä minä eläinrakkauden ymmärrän, mutta jos ihan tosissaan sanotaan, että kissa menee ihmisten (eli siis "miesten" -> poikaystävän) edelle, niin kyllä minusta silloin on jo luonteessa vikaa.
[/quote]
Kissoja olen aina halunnut, poikaystävaa vasta viimeisen 8vuoden ajan :D. Eihän tuo "kissat menee miehen edelle" näy kun vaan ja ainoastaan siina tilanteessa jos poikaystävä on: "Joko minä lähden tai kissat lähtee"
Aikuisen miehen on helpompi saada uusi koti ;)
Voi hyvä elämä! Meillä pohditaan ihan vakavissaan, varataanko ihmiselle aika yksityislääkärille kun se maksaa monta sataa.
Meilläkin 3-vuotiaan kissan lopettamista edeltävät lääkärikulut olivat vuoden aikana n 500 euroa. Tosin, koska meillä on okt, lopetuksen jälkeen pakastimme kissan pariksi kuukaudeksi ja hautasimme keväällä omalle pihallemme. Jos ei olisi ollut omaa pihaa, oltaisiin varmaan jonkin sukulaisen pihalle saatu haudata.
Tuo kissat ennen poikakaveria.. jos mjn mies nyt vaatisi kissojen lähtöä, olisin ensin ihmeissäni, koska kaksi on hänen laittamiaan ja yksi minun. Jos nyt kuitenkin pakottava tarve (ei riitä syyksi ettei vaan jaksa niitä, kun minä ne käytännössä hoidan kokonaan) olisi niistä luopua, niin kyllä luopuisin, mies oli ensin. Vaikka olen kissaihminen henkeen ja vereen.
Jos tilanne taas olisi niin päin, että kissat olisivat olleet ennen miestä, niin surutta mies pellolle. Itsekin hyväksyn toisten lemmikit, tai jos en, niin en käy heidän luonaan. En vaadi ketään luopumaan lemmikistään vain siksi, että en siitä pidä. Sitten taas jos lemmikki aiheuttaa suunnatonta tuhoa tai vahinkoa jollekin, niin ensimmäisenä kyllä lemmikin uudelleensijoitus tai "hävitys" mielessä.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 23:07"][quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 22:08"]
Itse olen köyhä opiskelija. Olen halunnut kissoja jo 4vuotiaasta asti, ja pari vuorta sitten sain 2 leikattua poikakissaa eläinsuojeluyhdistykselta. Kissoihin menee kuussa 60e, koska käytan laadukasta kissanhiekkaa ja eläinkauppa ruokaa. Rokotuksiin menee vuodessa 100e, vaikka kissat ovat sisäkissoja. En halua ottaa mitaan riskiä.
[/quote]
Mä en kyllä tuota laadukasta kissanhiekkaa ymmärrä. Miks siitä pitäis (varsinkin köyhänä opiskelijana) maksaa itsensä kipeeksi, kissalle kyllä riittää kunhan vessa on siisti. Ei se kissan terveyttä paranna, käyttää sitten euroshopperin puruja tai luksusmerkkejä.
Sisäkissoja ei tarvitse rokottaa joka vuosi, harvemmallakin aikavälillä riittää se rutto- tms. rokotus. Näin minulle ainakin eläinlääkärissä kerrottiin.
[/quote]
Laadukas kissanhiekka riittaa yli kuukaudeksi, halpa markettihiekka alkaa haista alle viikossa, vaikka ulosteet poistetaan päivittain, testattu on.
Olen tekemisissa myös muiden kissojen kanssa, ja kesällä pelastin maatilalta kasan kissoja jota olisi muuten ammuttu (kaikki saivat uuden kodin eläinsuojeluyhdistyksen kautta). Pelkään, että tuon kotiin puolivilleilta kissoilta jonkun taudin. Kissaruttohan elää pinnoilla yli vuoden.