Onko jo puitu tän päiväisen Meidän perhe -lehden juttu
jossa naisen alle kouluikäiset lapset nukahteli joskus puoli kahden maissa yöllä tietokoneen ääreen? Nainen, joka oli sitä mieltä, että "murhapelien" pelaaminen 4- ja 6-vuotiaille on ok? Olipa tuo nainen itsekin joskus nukahtanut ennen lapsia, kun ei meinaa jaksaa valvoa niin myöhään kuin lapset. Joskus oli joku pieni karannut ovestakin ulos yöllä...
Kommentit (28)
En tiedä mutta mietin, löydänkö mistään ketjua aiheesta! Oli todella järkkyä luettavaa. Lopussa nainen vielä mainitsi, että eihän kellään varmaan mene kaavan mukaan tms.. no joo, tuntuu että menee, jos tuohon menoon vertaa! :-O
Ja on se miehellä helppoa, jos voi luistella hommista vetoamalla vaan, että lapset on niin kiintyineitä äitiinsä.. jepulisjep.
no ei ehkä joka ilta mutta tuossa perheessä ei edes ole mitään kaavaa.
on toi lehti pöydällä, täytyypä lukea juttu.
Oliko taustalla masennusta tms.
on pakko olla vähän vinksallaan, ei kukaan terveellä järjellä varustettu ihminen pidä "ookoona" sitä että alle kouluikäiset valvovat kahteen ja pelaavat murhapelejä.
Kyllähän tuohon olisi jonkin aiheellista puuttua ja uskon että tulee varmaan sossusta vieraita piakkoin.
En tiedä onko tuo tavallista, ei ainakaan minun tuttavapiirissäni. Joillakin on vähän väljemmät säännöt kuin toisilla mutta tietääkseni kukaan ei kasvata lapsiaan (tai oikeammin: ole kasvattamatta) noin räikeän huonolla tavalla.
Tuosta on todella vaikea alkaa kiristämään kasvatusmetodeja kun lapsille on annettu noin varhain noin rajattomat vapaudet.
Yleensä aina löytyy joku, jonka mielestä on ihan nipoa, neuroottista ja kaikkea, kun pidetään pilkun tarkasti kiinni nukkumaan menoajoista jne. Mut siis joo, en ole vielä lukenut tuota juttua. Täytyy lukea. Kaverillani on vanhemmuus vähän hukassa, ja olen pitänyt ihan hulluna, että heillä 3-vuotias saa kukkua vaikka kuinka pitkään lueskellen sängyssään valot täysillä päällä. Sitten jossain vaiheessa nukahtaa ja valot pidetään koko yön päällä, koska lapsi haluaa niin. Siinä jo minun mielestäni mennään pahasti metsään, mutta on nuo murhapelit tietysti ihan toinen juttu.
Tuntui uskomattomalta, että 4-vuotias nukahti yöllä yhdeltä tietokoneen ääreen. Olen jotenkin ajatellut, että suurperheissä on melko järkevät kasvatuslinjaukset ja -tavat, mutta tuo perhe ainakin vahvisti säännön, että näin ei aina ole.
Mietin tuota aivan samaa, että onko tuo vielä ihan ok lastensuojelun näkökulmasta? En ole kuullut mitään yhtä raflaavaa nukkumaanmenon saralta aikaisemmin.
ole lastensuojelun asia, jos "normaali kasvu ja kehitys vaarantuu" ja siitä varmaankin tässä kyllä on kyse! Nyt joku vaan ilmotusta tekemään!
ole lastensuojelun asia, jos "normaali kasvu ja kehitys vaarantuu" ja siitä varmaankin tässä kyllä on kyse! Nyt joku vaan ilmotusta tekemään!
ensinnäkään tietokone ei ole 4-vuotiaalle se oikea tapa viettää aikaa, henkinen kasvu vääristyy pahasti peleissä joiden ikäraja lie K-18, lapsen fysiologia menee sekaisin valvomisesta ja ylipäätänsä koko touhu kuulostaa siltä että mopo on siinä perheessä lähtenyt käsistä. Miten lie ravinnon ym laita, kyllä tuo on selkeästi lastensuojeluasia.
Tekisin ilmon jos olis tuo lehti mutta enpä tiedä edes perheen nimeä. Te jotka sitä luette niin joukolla vaan sossuun yhteys, eiköhän lähde asiat eteenpäin aika nopeasti.
Eikö kukaan läheinen tai päiväkodin ja koulun henkilökunta puutu tuohon menoon?! Sillä pakkohan tuon kotielämän holtittomuus on heijastua myös siellä. Äidillä on oltava kyllä todella pahoja ongelmia (ekana mieleen tulee mt), että jättää lapsensa tuolla tavalla heitteille. Kuinka 2v lapsi voi nukahtaa kirjahyllyn ylähyllylle?!?
Toivottavasti viimeistään tämän jutun jälkeen perhe saa pikaisesti apua! Harvoin tulee näin pysäyttäviä juttuja vastaan.
Ei ole mitenkään tavatonta että lapsi pelkää pimeää. Meidänkin 10v nukahtaa valot päällä. Mitä sitten? Ja jos lapsi saa paremmin unta kun lukee sängyssään niin mitä haittaa siitä on?
Tuo lehden juttu taas vaikuttaa ihan päättömältä. Ei todellakaan edes tietokoneita omaan huoneeseen, eikä muutenkaan rajoittamatonta ja vahtimatonta tietokoneaikaa ja yöllä nukutaan! Olisi kiinnostavaa jos tuo äiti tulisi tänne kommentoimaan.
Missä se perhe muuten asuu?
Yleensä aina löytyy joku, jonka mielestä on ihan nipoa, neuroottista ja kaikkea, kun pidetään pilkun tarkasti kiinni nukkumaan menoajoista jne. Mut siis joo, en ole vielä lukenut tuota juttua. Täytyy lukea. Kaverillani on vanhemmuus vähän hukassa, ja olen pitänyt ihan hulluna, että heillä 3-vuotias saa kukkua vaikka kuinka pitkään lueskellen sängyssään valot täysillä päällä. Sitten jossain vaiheessa nukahtaa ja valot pidetään koko yön päällä, koska lapsi haluaa niin. Siinä jo minun mielestäni mennään pahasti metsään, mutta on nuo murhapelit tietysti ihan toinen juttu.
ja juuri siksi meillä on tiukat iltarutiinit. Aikuiset yhdessä laittavat lapset nukkumaan. Seitsemältä alkaa iltapala ja iltatoimet, alle kouluikäiset ovat nukkumassa klo 20 mennessä, alakouluikäiset 21 mennessä ja yläkoululaiset 22 mennessä.
Kellään ei ole omaa tietokonetta, aikuisten koneita saa käyttää yhteisissä tiloissa, kun on oma tietokonevuoro tai jos on joku koulujuttu. Pelejä meillä ei oikeastaan pelata, telkkaria katsotaan yhdessä, ruoka syödään kun on ruoka-aika.
Luin tuon lehden jutun ja luin sitä myös ääneen miehelle. Kumpikin oltiin suu auki, että voiko oikeasti tuommoista olla? Pyydän, joku joka tuntee tuon perheen: hankkikaa heille apua!!!
äiti sanoo kokeilleensa "näitä iltarutiinejakin satuineen yms". En tiedä oliko äidin omaa ilmaisua vai toimittajan tehokeino mutta kuulosti siltä että äiti piti iltarutiineja jonain tosi eksoottisena kummallisuutena johon ei oikein jaksanut paneutua eikä sitten tietysti tuloksiakaan tullut joten yrityksistä luovuttiin aika nopeasti.
Itse en jaksaisi,enkä tajua miten jaksaa esim. se puoli kahdelta nukahtava eskarilainen. Sitten äiti harmittelee kun lapsi nukkuu päikkärit =0. Kai, jos yöunta tulee 6h...
Jäin äitiyslomalle ja 4 vuotias saa valvoa niin pitkään kuin jaksaa.. Jaksaa valvoakin oikeasti sinne kahteen. Mutta lapsi kyllä nukkuukin sitten 12 asti. Tämä järjestely passaa meille siksi, että itse olen täysi yökyöpeli ja niin on poikakin. Olisin ihan naatti, jos poika menisi koululaisen isosiskonsa kanssa jo yhdeksältä nukkumaan ja heräisi sitten 8 aikaan. Itse ehtisin nukkua vain n. 4 tuntia..
Ja poika saa pelata padilla mopopelejä, herttaa tai angry birdsiä. EI toki tappopelejä!
Tietysti kun vauva tästä syntyy, rytmi palautetaan suht. normaaliksi, koska vauva tuskin aamulla pitkään nukkuu!
Minusta ongelmaa ei ole siinä, jos lapset saavat riittävästi unta. Minulla ei tuota lehteä ole, menivätkö lapset siis hoitoon aamulla?
Kyllä meillä vielä lapsen hoidossa ollessa, viimeistään 21 oltiin unten mailla..
Nyt poika nauttii, kun saa "omaa aikaa" eli saa rauhassa valvoa ja tehdä omia juttujaan. Tähän asti kun on aina väännön kanssa jouduttu laittaan häntä nukkumaan, kun on selkeästi iltaihminen ja parhaat leikit alkavat vasta 20 aikoihin..
Ehkäpä tämä ei ole ihan normaalilinja, mutta tämä on meillä toiminut aina. Nukutaan sitten vain aamusta pitempään!
Suvusta löytyy niitäkin tapauksia, joissa lapsena on väkisin laitettu iltaihmisiä aina joka päivä klo 19 nukkumaan ja nyt aikuisena kauheat neuroosit sen nukkumisen kanssa. Kärsivät vaikeista uniongelmista.
Minä siis kannatan lapsen luonnollista rytmiä, jos siihen vain on mahdollisuus! Mutta 10 tuntia yhtäjaksoista unta pitää alle 10 vuotiaan nukkua!
En toki ole tuota juttua lukenut, mutta näin se meillä menee..
miksi se juttu on tehty? en oo lukenut enkä aio ostaa, oon vaan utelias. onks se ihan sen takia että "näin meillä päin" vai onks se joku varoittava esimerkki -artikkeli?
miksi se juttu on tehty? en oo lukenut enkä aio ostaa, oon vaan utelias. onks se ihan sen takia että "näin meillä päin" vai onks se joku varoittava esimerkki -artikkeli?
Jutussa 3 perhettä kertoo omista nukkumistavoistaan. 2 muuta perhettä ovat ihan "normaaleja".
Lehti tehnyt aiheesta tahallaan noin provokativiisen jutun, että "mammat palstalla vauhkoontuisi"..
Tuo murhapelisutkaus oli pojan vitsi.. Tajushan sen jo asiasisällöstäkin.
Ja olihan tuo aika järkyttävää. Ymmärrän että lasten nukuttaminen ei ole aina helppoa, mutta tuon perheen nukkumisissa ei ollut kyllä mitään järkeä! On laiskuus isällä ja äidillä huipussaan.
en ole lukenut mutta kuulostaa siltä että tuohon pitäisi jo lastensuojelun puuttua. Mitä järkeä pukata maailmaan tuollainen lauma tenavia jos ei tuon vertaa jaksa niitä vahtia?
Meillä lapset saivat oman tietokoneen vasta yläasteella ja vasta lukiossa lakkasin vahtimasta heidän nukkumaan menoaan. Vaikea kuvitella miten tuon perheen lapset räpiköivät koulunsa läpi. Tulee olemaan melkoisesti ongelmia viimeistään murrosiässä. Kun kukaan ei välitä niin jälkikin on sen mukaista.