Valmistuin viime keväänä lähihoitajaksi ja haluan pois hoitoalalta
Opiskelijana sitä ei niin huomannut, että resurssit hoitotyön tekemiseen ovat aivan liian vähäiset. Mutta nyt työelämässä tuskastuttaa, kun ei ehdi hoitaa kunnolla. Edes asiakkaiden hampaita en ehdi pestä joka päivä!
Vaatimuksia on valtavasti, aikaa niiden täyttämiseen ei kuitenkaan anneta. Pitäisi kuntouttaa, järjestää aktiviteetteja, viedä asiakkaita ulkoilemaan ja keskustella heidän kanssaan. Todellisuudessa aika ei riitä muuhun kuin siihen että osa asukkaista kärrätään pikaisten aamutoimien jälkeen pyörätuolissa tv:n eteen ja jätetään siihen koko päiväksi. Ja kaikkia ei ehditä nostaa, vaan osa vain kuivitetaan pikaisesti ja jätetään sänkyyn.
V*ttaa mennä töihin. En jaksa enää kertoa päivästä toiseen asiakkaille että nyt en valitettavasti ehdi viedä vessaan tai että minulla ei ole aikaa kuunnella heidän juttujaan kun pitäisi vain nopeasti saada syötettyä kaikki.
Viimeinen niitti oli, kun kuulin työpaikaltani ollaan vähentämässä yksi hoitajan paikka. Asiakaspaikkojen määrä aiotaan pitää samana, eli työmäärä vain kasvaa entisestään. Kohta ollaan varmaan tilanteessa jossa ketään ei enää ehditä nostaa sängystä ylös, vaan kaikki makaavat 24/7 sängyssä.
Kommentit (22)
Ryhdy henkilökohtaiseksi avustajaksi. Silloin on aikaa.
Vaihda työpaikkaa.. kun sulla on koulutus niin voit mennä vaikka päiväkotiin, sairaaloihin, osastonsihteeriksi eri paikkoihin jne.
Ainakin pois yksityiseltä ja heti. Siellä saakin juosta pää kolmantena jalkana.
Jos koko ala ei ole nyt ehdoton ei, niin hae muihin paikkoihin, juuri vanhusten hoidossa kiire on alan pahimpia. Itse teen ihan leppoista työtä kehitysvammaisten päivätoiminnassa, ei hoitotyötä lainkaan ja aikaa on kaikille asiakkaille. Yksi jossain mt-osastolla työskentelevä tuttu on myös kehunut työpaikkaansa.
Jos ei sotealaa lainkaan niin sitten vaan uutta opiskelemaan. Amiksessa hyvällä tuurilla pääset tekemään opinnot oppisopimuksella ja saada normaalia palkkaa.
Rupee ammatilliseksi tukihenkilöksi. Esim. Humana, Mehiläinen, Familar jne.
Vierailija kirjoitti:
Anna mennä vaan, kun palkka juoksee. Teet mitä ehdit ja lähdet kotiin.
Vaikka se ei missään nimessä ole yhdenkään tavallisen hoitajan vika, niin hankalaa sitä on kestää että joutuu tekemään työtä oman moraalinsa vastaisesti. Kyseessä on kuitenkin oikeiden ihmisten elämät, ei ole helppoa vaan ajatella että tämä on vaan työtä, ihan sama.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin pois yksityiseltä ja heti. Siellä saakin juosta pää kolmantena jalkana.
Olen töissä julkisella puolella
-ap
Vaihda työpaikkaa, ei se nyt ihan tuollaista ole kaikkialla. Itsekin olen ikääntyneiden hoivayksikössä töissä ja ihan mukavatahtista meillä pääasiassa on. Tietenkin on superkiireisiäkin päiviä kun kaikkea sattuu ja tapahtuu samaan aikaan tai jos vuoroon osuu pariksi joku priorisointikyvytön pilkunviilaaja. Pääosin päivät ovat kuitenkin ihan kivoja. Itsekin valmistuin ammatinvaihtajana alalle vasta pari vuotta sitten ja kokemusta on kolmesta eri paikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka se ei missään nimessä ole yhdenkään tavallisen hoitajan vika, niin hankalaa sitä on kestää että joutuu tekemään työtä oman moraalinsa vastaisesti. Kyseessä on kuitenkin oikeiden ihmisten elämät, ei ole helppoa vaan ajatella että tämä on vaan työtä, ihan sama.
Juuri näin. Olen yrittänyt ajatella että minä teen sen minkä ehdin siinä ajassa joka minulle on annettu, ja että ei ole minun vikani että se ei riitä työn tekemiseen kunnolla.
Silti surettaa ajatella niitä vanhuksia jotka joudun hoitamaan hutaisten kun aikaa parempaan ei ole. Ja osalla ei edes ole omaisia, vaan me hoitajat olemme heidän ainoa tuki ja turvansa. Hirveä ajatuskin.
Mä työskentelin vuoden sairaanhoitajana ja sitten päätin hakea kauppatieteitä opiskelemaan yliopistoon. En ole katunut sekuntiakaan. Osaan ainakin arvostaa mahdollisuutta opiskella ja olenkin menestynyt opinnoissa erinomaisesti hyvän motivaationi ansiosta 😄
Veronmaksajat taas kiittää kun sinutkin pitänyt kouluttaa turhaan.
Hyvin yleistä joka alalla. Itsekin Stockalla oli halu palvella asiakkaita ja tehdä kaikki työt mutta henkilöstövähennyksien takia ei ehtinyt. Päällikön kommentti oli että jätä tekemättä ne mitkä et ehdi työaikana. Aikani kestin kunnes lähdin litomaan.
Onko kokemusta/tietoa, käyttävätkö hoivayksiköissä asuvat ikäihmiset omaistensa taloudellisella tuella lisäksi yksityisiä hoitajia esimerkiksi tunnin-pari päivässä saadakseen varmistettua edes kerran päivässä hampaidensa pesun, intiimihygieniansa ja ihonsa hoidon yms. ?
Vierailija kirjoitti:
Veronmaksajat taas kiittää kun sinutkin pitänyt kouluttaa turhaan.
Ei ole kyse vain minusta, Suomessa on melkein 200 000 lähihoitajan tutkinnon suorittanutta mutta alle puolet meistä tekee lähihoitajan töitä.
Tämä on siis aika iso yhteiskunnallinen ongelma jota ei ratkaista alanvaihtajia syyllistämällä. -ap
Tein sairaanhoitajan töitä 12 vuotta ja siirryin sitten lasten sijaishuoltoon töihin. Leppoisaa työtä. Tilanteita voi tulla eteen, mutta yksin ei olla töissä koskaan. Ei kiirettä, kohtuullisesti asioiden hoitamista ja paperitöitä.
Voit tehdä muutakin töitä lähihoitajana kuin palvelutalo töitä
Nyt sitten ihan ehdottomasti kommenttia julkisuuteen, ettei asiakkaiden hampaita keritä pestä paikassa, jossa työskentelet. TODELLA vakava asia.
Ihan olennaisimpia asioita on suun terveyden hoito. Siitä jos alkaa lipsumaan, niin tervetuloa ientulehdukset ja vaaralliset verenmyrkytykset jne.
Ilmoita nimettömänä epäkohdista ja muutkin siellä. Se on muuten rikollista toimintaa jättää heitteille ja hampaat pesemättä, siltä firmalta joka ylläpitää tätä. Ei voi kärrätä tv:n eteen koko päiväksi ketään. Kauheaa. Missä omaiset. -Ymmärrän että haluat pois alalta.