Sertralin hexal ja lihominen??
Kärsin paniikkikohtauksista ja masennuksesta, ja viime aikoina tilanne on ollut sen verran sietämätön, että harkitsen lääkitystä. En kovin mielelläni, mutta tuntuu, että alkaa olla pakko.
Sain lääkäriltä Sertralin Hexal- nimistä lääkettä (SSRI). Eniten pelottaa, nouseeko paino, koska en todellakaan halua lihota. Se lisäisi ahdistusta entisestään. Lääkäri sanoi, ettei tarvi pelätä lihomista. Olen kuitenkin lukenut masennuslääkkeistä niin monta keskustelua, jossa ihmiset kertovat lihonneensa jopa 20 kiloa lääkkeitä syödessään. Tietekin tämä on aina yksilöllistä.
Onko kellään kokemusta juuri tuosta Sertralin Hexal- lääkkeestä?
Haluaisin välillä lukea myös positiivisia "en lihonnut kiloakaan"- tarinoita, mutta ne ihmiset taitavat harvemmin eksyä lihomis-keskustelun otsikon alle..
Kommentit (6)
paniikkikohtaukset ovat vain jäävuoren huippu...ennemmin lähtisin terapiaan, ei ehkä tarvittaisi lääkettä?
kiitos kaikista vastauksista. mietin juuri tuota, että lihottaako tää lääke (ja muutkin mielialalääkkeet) sen takia, että masennuksen helpottaessa ruoka maistuu paremmin, vai onko lääkkeissä oikeesti joku "lihotusainesosa"... en tiedä. olis kiva kuulla lisää, jos teillä on kokemuksia tuosta sertralinista!
Käyn psykologilla 2 viikon välein ja lisäksi parin viikon päästä pääsen sellaiseen ryhmään, jossa on keskustelua juuri paniikkihäiriöstä, itsetunto-asioista yms. Itselläni on kyllä todella huono itsetunto ja samaan aikaan olen myös todella perfektionisti ja muutenkin tapana murehtia ja stressata asioista. Kärsin myös jonkin asteisesta sosiaalisten tilanteiden pelosta, osittain juuri huonon itsetunnon ja koulukiusaamisen takia. Eli tiedän kyllä, että "pinnan alla" on paljon asioita, jotka aiheuttavat ahdistusta ja paniikkikohtauksia.
Viime aikoina tilanne on kuitenkin sen verran huonontunut (paniikkikohtaukset häiritsevät jokapäiväistä elämää), että voisi olla hyvä ottaa lääkkeet "kainalosauvoiksi" ja ne voisivat tuoda enemmän energiaa asioiden käsittelyyn. Tämä lääkeasia tosin vaivaa mieltäni, koska olen jossain määrin lääkevastainen. Varsinkin kun osaan nimetä monta tekijää elämässäni ja ajattelussani, jotka aiheuttavat ahdistusta. Paniikkikohtaukset ovat kuitenkin vähän mysteeri.
sekä yleistynyt ahdistuneisuushäiriö itselläni ja tuo lääke (alkuperäinen zoloft)oli viides tai kuudes kokeilemani lääke ja ensimmäinen, joka auttoi. olen syönyt sitä nyt 13 vuotta, aluksi 200 nykyisin 50mg/pvä, eikä ole vaikuttanut kroppaani millään tavalla. Toisin kuin lukuisat muut tekijät näiden vuosien varrella.. :D
ahdistukseen. moni masentunut syö masennukseensa tuntiekseen itsensä rauhallisemmaksi, saadakseen unta ym. vie ryuokahalun aluksi. auttaa juurikin paniikkiin melkein parhaiten.
Siis kärsin paniikkikohtauksista ja ahdistuksesta, en masennuksesta. Pyöri masennus mielessä, koska masennuslääkehän tuo Sertralin on :)