Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4-vuotias putosi jäihin. 15min veden alla. Mitkä mahdollisuudet selvitä?

Vierailija
03.02.2013 |

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013020316629449_uu.shtml

Kylmä vesi tietty hieman antaa lisäaikaa. Toivottavasti selviää!

Kommentit (96)

Vierailija
41/96 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan, kyllä ymmärretään, että onnettomuuksia sattuu lasten kanssa. Kaikkea ei voi estää. MUTTA esimerkiksi sen voi estää, ettei vie nelivuotiastaan laskemaan mäkeen, joka vie autotielle tai jokeen.

Onhan se kivaa sitten aina jälkikäteen hyssytellä, että voi voi, kun vanhemmilla nyt on paha olla, ei saa tuomita. Mutta jos tällaisen hyssyttelyn seurauksena taas parin viikon päästä joku saa päähänsä, että viedäänpäs vauveli mäkeen samanlaiseen kohtaan, niin asiat ovat huonosti.

Näitä juttuja pitää vain korostaa, vaikka kuinka ikävää sitten olisikaan. Voin ihan suoraan sanoa, että minua ainakin lapsena kiellettiin laskemasta tuollaisissa paikoissa, vaikka niissäkin kyllä olisi ollut houkuttelevia mäkiä. Tietysti lapset menevät joskus kielloista huolimatta, mutta tässähän isä vei lapsen tuollaiseen paikkaan ihan itse.

Vierailija
42/96 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset arvostelee täällä vaikka eivät tiedä asiasta muuta mitä lehdet kirjoittavat. Minä tiedän paikan ja olen itsekkin leikkinyt sielä lapsena, siinä on ollut erittäin huonoa tuuria lapsen on täytynyt liukua pyöratien yli ja ylittää aurauksesta syntyneen reunavallin.

Eli siinä oli vielä ensin autotie vastassa ja sitten se joki? Olipa tosiaan hieno mäenlaskupaikka...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa psykoterapioida täällä meitä, tämä ei ole provoilua

Mutta sitähän se juurikin on eli turha yrittää jeesustella. Se on provoilua sanan ikävässä merkityksessä tavoitteena haavoittaa verkon toisessa päässä olevaa oikeaa ihmistä. Pisteitä raadonsyöjä saa jos aloitusviestin kirjoittaja hermostuu ja tulee suuttuneena vastaamaan tai puolustelemaan kirjoitustaan. Jos näin käy niin raadonsyöjäa tietää mistä kohdasta purra lisää. Varsin sairasta huvia minun mielestäni.

Olen itse joskus yrittänyt ymmärtää tätä anonyymiä pippelinheilutusta ja siihen osallistuvia mutta vielä se ei ole minulle auennut. Kovin yleiseltä se valitettavasti vaikuttaa. Lieneekö eräänlainen realityshow jossa toisen keskustelijan pudotukseen ja oman orgasmin saamiseen tarvitaan tietty määrä tölväisyjä?

Nimimerkkien pakollinen rekisteröinti usein poistaa sairaimmat tapaukset palstoilta, kun pippelinheilutusviestit kertyvät samojen nimimerkkien kohdalle ja paljastavat raadonsyöjän. Täällä AV:ssä voi kirjoittaa täysin anonyyminä joten sairaatkin yksilöt jäävät iloksenne.

Vierailija
44/96 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmalla on paljon esimerkkejä siitä, että kun ruumiin lämpö laskee tarpeeksi alas, elimistön hapenkulutus loppuu lähes kokonaan ja ihminen selvitytyy.

Huikein esimerkki on Ruotsalaisesta tytöstä (synt 1970), joka oli hiihtoreissulla Norjassa ja laski sulaan. Hän oli jään ja veden alla 80 minuuttia! Hänen ruumiinlämpönsä oli vain 12,7 astetta.

Kun on järkevät auttajat jotka osaavat nostaa ruumiinlämpöä varovasti ja tietäen vaarat, potilas voi todellakin pelastua.

Anna valmistui lääkäriksi jokunen vuosi sitten.

Vierailija
45/96 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi äskeisestä linkki pois:

http://en.wikipedia.org/wiki/Anna_B%C3%A5genholm

Vierailija
46/96 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa psykoterapioida täällä meitä, tämä ei ole provoilua

Mutta sitähän se juurikin on eli turha yrittää jeesustella. Se on provoilua sanan ikävässä merkityksessä tavoitteena haavoittaa verkon toisessa päässä olevaa oikeaa ihmistä. Pisteitä raadonsyöjä saa jos aloitusviestin kirjoittaja hermostuu ja tulee suuttuneena vastaamaan tai puolustelemaan kirjoitustaan. Jos näin käy niin raadonsyöjäa tietää mistä kohdasta purra lisää. Varsin sairasta huvia minun mielestäni.

Olen itse joskus yrittänyt ymmärtää tätä anonyymiä pippelinheilutusta ja siihen osallistuvia mutta vielä se ei ole minulle auennut. Kovin yleiseltä se valitettavasti vaikuttaa. Lieneekö eräänlainen realityshow jossa toisen keskustelijan pudotukseen ja oman orgasmin saamiseen tarvitaan tietty määrä tölväisyjä?

Nimimerkkien pakollinen rekisteröinti usein poistaa sairaimmat tapaukset palstoilta, kun pippelinheilutusviestit kertyvät samojen nimimerkkien kohdalle ja paljastavat raadonsyöjän. Täällä AV:ssä voi kirjoittaa täysin anonyyminä joten sairaatkin yksilöt jäävät iloksenne.

Ensinnäkin: mitähän sinä täällä arvostelet anonyyminä kirjoittamista, kun itsekin niin teet? Tännehän ON mahdollista rekisteröityä, joten näytäpä meille kaikille muille nyt sitten esimerkkiä.

Toiseksi: Minulla ei ole ensisijaisesti tarvetta hermostuttaa jonkun viestin kirjoittajaa. Ihan vain vilpittömästi olen sitä mieltä, että tuon lapsen isä teki suuren munauksen, kun päästi lapsensa laskemaan tuollaisessa paikassa. Ikävistäkin jutuista pitää ottaa muiden opiksi eikä vain hyssytellä koko juttua, että olipas ikävää ja "yllättävää". Kummallista, että esimerkiksi minun vanhempani osasivat aikoinaan ajatella omilla aivoillaan ja kieltää kaikki laskemiset tielle ja jokeen päin.

Samaan linjaan menee nämä lumitunneli-jutut. Minua kiellettiin lapsena menemästä pään yli meneviin lumitunneleihin ja vanhempani olivat siinä nähtävästi erittäin oikeassa. Vaara on todellinen. Sen toteaminen pitää olla mahdollista eikä taas alkaa hyssytellä, että voi voi kuinka ikävä ja yllättävä onnettomuus, ketään ei saa tuomita jne...

Vierailija
47/96 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lapsi laski auton alle. Sitä ei saanut kirjoittaa, että miksi parivuotias lapsi oli ollut laskemassa mäkeä ulkona autotielle ilman vanhempien valvontaa.

Koska palstamamman lapsi reiutaisee itsensä kädestä irti ja hyppää laiturilta alas ja sille ei voi mitään.

No, tämä tapaus on vähän eri juttu,koska jokeen on ollut matkaa ja on ollut yleinen laskupaikka.

Mutta tapaukset, missä lapsi on joen rannassa yksin tai uimassa yksin tai ulkona 4 vuotiaana yksin.

Niistä voi ottaa hiukan oppia.

Aivan, kyllä ymmärretään, että onnettomuuksia sattuu lasten kanssa. Kaikkea ei voi estää. MUTTA esimerkiksi sen voi estää, ettei vie nelivuotiastaan laskemaan mäkeen, joka vie autotielle tai jokeen. Onhan se kivaa sitten aina jälkikäteen hyssytellä, että voi voi, kun vanhemmilla nyt on paha olla, ei saa tuomita. Mutta jos tällaisen hyssyttelyn seurauksena taas parin viikon päästä joku saa päähänsä, että viedäänpäs vauveli mäkeen samanlaiseen kohtaan, niin asiat ovat huonosti. Näitä juttuja pitää vain korostaa, vaikka kuinka ikävää sitten olisikaan. Voin ihan suoraan sanoa, että minua ainakin lapsena kiellettiin laskemasta tuollaisissa paikoissa, vaikka niissäkin kyllä olisi ollut houkuttelevia mäkiä. Tietysti lapset menevät joskus kielloista huolimatta, mutta tässähän isä vei lapsen tuollaiseen paikkaan ihan itse.

Vierailija
48/96 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliymmärtäminen on päivän sana.

Se, mikä tällaisista tapauksista pitäisi kaikkien ottaa opikseen, on se, että lapsen "perään katsominen" ei riitä, jos lapsi laskee auton alle tai sulaan. Tästä se tuli ja oho tuonne se meni- ihmettely paljon auttaakin! Pitää opettaa vaaranpaikat ja vaatia, että niistä pysytään poissa. Siten ainakin osa onnettomuuksista jää tapahtumatta.

Tarkoitus ei ole siis syyttää ja syyllistää, kuten herkkähipiäiset ylireagoijat aina näyttävät ajattelevan. Ilmeisesti syyllisyydentunto - ymmärrys, että enpä ole omille lapsilleni opettanut tätä, enkä ole huolehtinut heidän turvallisuudestaan niin kuin pitäisi - nostaa tällaiset tunteet pintaan.

Vierailija
49/96 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliymmärtäminen on päivän sana.

Se, mikä tällaisista tapauksista pitäisi kaikkien ottaa opikseen, on se, että lapsen "perään katsominen" ei riitä, jos lapsi laskee auton alle tai sulaan. Tästä se tuli ja oho tuonne se meni- ihmettely paljon auttaakin! Pitää opettaa vaaranpaikat ja vaatia, että niistä pysytään poissa. Siten ainakin osa onnettomuuksista jää tapahtumatta.

Tarkoitus ei ole siis syyttää ja syyllistää, kuten herkkähipiäiset ylireagoijat aina näyttävät ajattelevan. Ilmeisesti syyllisyydentunto - ymmärrys, että enpä ole omille lapsilleni opettanut tätä, enkä ole huolehtinut heidän turvallisuudestaan niin kuin pitäisi - nostaa tällaiset tunteet pintaan.

Tuo yliymmärtäminen on siis vaarallista. Kun omasta syyllisyydentunnosta ei oteta oppia ja heti mennä omille lapsille kertomaan, että näin sitten ei saakaan tehdä. Sen sijaan kaikilla pitää edelleenkin olla mukavaa: vanhemmilla mukavaa, kun eihän tällaista tarvitse opettaa, kaikki onnettomuudet on niin "yllättäviä" aina. Lapsilla mukavaa, kun edelleenkin saa laskea siinä kivassa tielle tai jokeen vievässä mäessä. Näin se oma terve syyllisyydentunto torjutaan ja kaikilla on jatkossakin mukavaa esim. niissä paremmin rakennetuissa lumitunneleissa. Kunnes sitten ei olekaan vaan tapahtuu seuraava "yllättävä" onnettomuus omalle kohdalle.

Vierailija
50/96 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä lohdutellaan itseä, että kun meillä on lapset opetettu varmasti rakentamaan tunneli jotenkin paremmin kuin siinä onnettomuustapauksessa ja totta kai meidän alakouluikäiset lapset myös sen paremman rakentamisen taitavat, osaavat ottaa sääolosuhteet huomioon jne. Näin ei tarvitse myöntää nolosti lapsille, että nyt isä teki väärin, kun opetti teitä kaivautumaan lumen alle. Eikä tarvitse sitten alkaa taistella lasten kanssa, kun nämä kielloista huolimatta edelleen jatkavat tunnelityömaita.

Vierailija
51/96 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmalla on paljon esimerkkejä siitä, että kun ruumiin lämpö laskee tarpeeksi alas, elimistön hapenkulutus loppuu lähes kokonaan ja ihminen selvitytyy.

Huikein esimerkki on Ruotsalaisesta tytöstä (synt 1970), joka oli hiihtoreissulla Norjassa ja laski sulaan. Hän oli jään ja veden alla 80 minuuttia! Hänen ruumiinlämpönsä oli vain 12,7 astetta.

Kun on järkevät auttajat jotka osaavat nostaa ruumiinlämpöä varovasti ja tietäen vaarat, potilas voi todellakin pelastua.

Suomessa murjotaan elvytyksessä ruumista muutama minuutti ja sitten kuskataan "kuolleena" ensiapuun. Siellä lääkäri katsoo että ompa paha, ei kannata enää elvyttää, viekää ruumishuoneelle. Näin on, sanokoot "ammattilaiset" itse mitä tahansa.

Vierailija
52/96 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa murjotaan elvytyksessä ruumista muutama minuutti ja sitten kuskataan "kuolleena" ensiapuun. Siellä lääkäri katsoo että ompa paha, ei kannata enää elvyttää, viekää ruumishuoneelle. Näin on, sanokoot "ammattilaiset" itse mitä tahansa.

Elvytyksessä ei murjota, mutta siinä käytetään voimaa kun on hätä ja elonmerkit vähissä. Katkenneet kylkiluut paranevat kyllä ja mustelmat katoavat ajan myötä, ne ovat pieni hinta siitä, että henki saadaan pelastettua.

Vierailija
53/96 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tällaisia pitäisi lukea aamusta, ne koskettaa aina niin syvältä ja tekee ihan fyysisestikkin pahaa.

Sitä ei vaan koskaan voi kuin ajatella omaisten ja vanhempien tuskaa. Tällaista ei toivo ei niin kenellekkään.

Toivottavasti kuitenkin aurinko pilkahtaisi pilvistä ja toisi iloisia uutisia lapsen selviytymisestä ja kuntoutumisesta.

Emme ole uskovaisia, mutta tällaisissa tapauksissa sitä vain rukoilee ja heristelee nyrkkiä taivaaseen, notta perkele et kyllä vie sitä.

Vierailija
54/96 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset arvostelee täällä vaikka eivät tiedä asiasta muuta mitä lehdet kirjoittavat. Minä tiedän paikan ja olen itsekkin leikkinyt sielä lapsena, siinä on ollut erittäin huonoa tuuria lapsen on täytynyt liukua pyöratien yli ja ylittää aurauksesta syntyneen reunavallin.

Eli siinä oli vielä ensin autotie vastassa ja sitten se joki? Olipa tosiaan hieno mäenlaskupaikka...

Etkö osaa lukeaPYÖRÄTIE. Se on puistoaluetta missä ei autoilla ajella.

Vierailija
55/96 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ne kehtaa, hävytöntä. Toivon että tuollaiselle sattuu omalle kohdalle niin loppuu tuo paskanjauhanta.

vanhempi vastaa lapsen turvallisuudesta ja jos lasketaan mäkeä paikassa, jossa mahdollisuus joutua veden varaan niin kyllä siinä on isällä miettimisen paikka.

SE vaan nyt on fakta ja sille ei voi mitään. Ainakin minä en antaisi itselleni ikinä anteeksi,jos omalle lapselle tapahtuisi jotain siksi, että en taannut paikan turvallisuutta.

Totuus on, että tätäkään hukkumista ei olisi tapahtunut, jos olisi laskettu mäkeä paikassa, missä ei ole mahdollisuutta joutua esim. veden varaan ei ole jyrkkiä penkareita, joihin voi päänsä loukata. Minä ainakin aina tsekkaan tällaiset ennekuin anna lapseni laskea.

se ärsyttää lastani, mutta on mielstäni tarpeen..tämä tapaus taas vahvisti sen, että aion olla pinko myös tulevaisuudessa.

ärsyttää kun täällä ollaan niin herkkiä, että ei saa syylistää..se ei ole syyllistämistä vaan faktan toteamista...ja sille tosiasialle ei voi mitään, että paikka ei ilmiselvästi ollut turvallinen mäen laskuun niin pienen kuin 4 vuotiaan kanssa.

Mutta jo ottaa riskejä niistä on myös kannettava vastuu...jokainen vanhempi mietii sen sisällään.

Vierailija
56/96 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ne kehtaa, hävytöntä. Toivon että tuollaiselle sattuu omalle kohdalle niin loppuu tuo paskanjauhanta.

vanhempi vastaa lapsen turvallisuudesta ja jos lasketaan mäkeä paikassa, jossa mahdollisuus joutua veden varaan niin kyllä siinä on isällä miettimisen paikka.

SE vaan nyt on fakta ja sille ei voi mitään. Ainakin minä en antaisi itselleni ikinä anteeksi,jos omalle lapselle tapahtuisi jotain siksi, että en taannut paikan turvallisuutta.

Totuus on, että tätäkään hukkumista ei olisi tapahtunut, jos olisi laskettu mäkeä paikassa, missä ei ole mahdollisuutta joutua esim. veden varaan ei ole jyrkkiä penkareita, joihin voi päänsä loukata. Minä ainakin aina tsekkaan tällaiset ennekuin anna lapseni laskea.

se ärsyttää lastani, mutta on mielstäni tarpeen..tämä tapaus taas vahvisti sen, että aion olla pinko myös tulevaisuudessa.

ärsyttää kun täällä ollaan niin herkkiä, että ei saa syylistää..se ei ole syyllistämistä vaan faktan toteamista...ja sille tosiasialle ei voi mitään, että paikka ei ilmiselvästi ollut turvallinen mäen laskuun niin pienen kuin 4 vuotiaan kanssa.

Mutta jo ottaa riskejä niistä on myös kannettava vastuu...jokainen vanhempi mietii sen sisällään.

mutta tarviiko niitä faktoja tuoda esille, kun isä varmasti tajuaa toimineensa väärin ja kantaa siitä vastuun koko loppu elämän? Koko perheen elämä saattaa olla lopullisesti pilalla ja sä toitottelet faktoja? Eiköhän isä oppinut läksynsä.

Vierailija
57/96 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

veteen.

Veikkaan että paikka on ollut ihan jees mutta lapsen vauhti onkin ollut niin kova ettei se töyräs ole sitä pysäyttänyt vaan on mennyt sen yli ja siitä veteen. Aika hurja juttu ja varmasti isä säikähtänyt.

En ala vanhempia syyttämään mutta noin yleensä miehet on vähän reilumpia lasten tekemisissä ja eivät ole niin ylihuolehtivi kuin åidit . Tämä on ihan puhdas vahinko. Niitä sattuu. Ei sille mitään mahda.

Vierailija
58/96 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella toivon, että sinulle, täydelliselle vanhemmalle, ei koskaan satu virhearviota :(

Vierailija
59/96 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Potilailla, joiden arvioitu upoksissaoloaika oli 10 minuuttia tai pidempi, elämänlaatu oli huomattavasti alhaisempaa kuin potilailla, jotka olivat upoksissa alle 10 minuuttia"

http://www.terve.fi/vauvaika/suomalaistutkimus-hukkumista-lahella-kayne…

Vierailija
60/96 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suomessa murjotaan elvytyksessä ruumista muutama minuutti ja sitten kuskataan "kuolleena" ensiapuun. Siellä lääkäri katsoo että ompa paha, ei kannata enää elvyttää, viekää ruumishuoneelle. Näin on, sanokoot "ammattilaiset" itse mitä tahansa."

Et ole ilmeisesti käynyt ensiapukurssilla?

Minulle ohjaaja sanoi, että hukkuneen elvytyksessä melkein aina rikkoutuu luita, koska se on tehtävä oikein, eikä liian hennosti. Luut voi korjata ja korjataankin, rintakehässä ei ole ihmisen vahvimmat luut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi