Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi, miksi kannustatte lapsianne tuppisuiksi?

Vierailija
03.02.2013 |

Tajuan, että ajatellaan usein, että se on luonteenpiirre. Mutta kun en voi antaa sen perusteella omien vilkkaiden poikienikaan juosta ja riehua kyläpaikoissa tai huutaa ja mellastaa meidän aikuisten vieressä. Miksi siis on niin sallittua ja hyväksyttävää ja ymmärrettävää, että ne ujot ja hiljaiset (usein tytöt mutta ei aina) saa möllöttää epäkohteliaasti, ei tarvitse kiittää eikä tervehtiä eikä vanhempi millään tavalla sanallakaan vihjaa tai opasta, miten kuuluisi käyttäytyä. Miksi?

Niin, seuraava puolustus on se, että kyse on ikävaiheesta. Ja kukut mikään ikävaihe ole! Tänään olin siskontyttöni synttäreillä (10v) ja niin kauan kuin muistan, on tyttö ollut arka tuppisuu. Ja on edelleen. Näemme vähintään kerran kuussa, joten mikään outo ja vieras en ole, mutta ei tervehdystä, ei kiitosta, ei vastauksia kysymyksiin (milloin on kaverisynttärit ja mitä on saanut lahjaksi). Vanhempi vain hymyilee vieressä, että liian ujo lapsi. Mitä jos minä vain hymyilisin vieressä, kun oma poikani riehuu ja huutaa, että liian vilkas lapsi? Pitäisikö ihan kokeilla?

Kyse on kasvatuksesta - myös ujojen kohdalla. Kasvatetaan siihen, että tervehditään, kiitetään ja vastataan kysymyksiin. Jos ujostuttaa, vastaa lyhyesti. Ei tarvitse aloittaa keskusteluja eikä kertoilla pitkiä juttuja. Mutta peruskäytöstavat pitää osata, oli ujo tai ei!

Kommentit (99)

Vierailija
1/99 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tosiaankaan opeteta tai kannusteta moiseen.

Täällä hiljaa jöröttävä tuppisuu on ihan normaalin rajoissa.

Itsellä tulee mieleen että moinen on niin typerä/mielipiteitä omaamaton tapaus että parempi onkin kun pysyttelee hiljaa.

Vierailija
2/99 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ujonkin lapsen pitää oppia kohtelias käytös, siis tervehtiminen, kiittäminen ja vastaaminen, jos puhutellaan. Jos on ujo, voi puhua lyhyesti. Ja tuttujen ihmisten kanssa vanhempien ohjauksessa voi harjoitella hiukan avoimempaa käytöstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/99 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain oikeasti täällä saamarin Impivaarassa tervehtimättömyys on jotenkin hyväksyttävää. "Sillä on varmaan sosiaalisten tilanteiden pelko (F40.1), kun se ei tervehdi" - näin ajatellaan aikuisestakin. Ihan sietämätöntä tupajääräilyä.

Kyse on kasvatuksesta - myös ujojen kohdalla. Kasvatetaan siihen, että tervehditään, kiitetään ja vastataan kysymyksiin. Jos ujostuttaa, vastaa lyhyesti. Ei tarvitse aloittaa keskusteluja eikä kertoilla pitkiä juttuja. Mutta peruskäytöstavat pitää osata, oli ujo tai ei!

Vierailija
4/99 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin ujo ja hiljainen. Minua ei ole koskaan kannustettu puhumaan aikuisille (siis kun olin lapsi), ei aloittamaan itse keskustelua. En vieläkään osaa esim. kysellä ihmisiltä asioita, koska tulee sellainen olo että utelen liikaa ja sopimattomia asioita.

Vierailija
5/99 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa antaa lapsen aina alusta asti opetella itse vastaamaan, on sitten kyse neuvolasta, lääkäristä tai mistä hyvänsä.

Jos ollaan vaikka ruokailemassa ulkona, lapsi tilaa oman ruokansa, ei vanhemmat. Vaateostoksilla joa tarvitaan myyjän apua, lapsi kysyy jne.

Kyllä se ujokin lapsi oppii siihen, että osaa toimia itse.

Jos äiti tekee kaiken lapsen puolesta, sinne se menee mamman jalkojen taa piiloon ja siellä pysyy, mutta jos jää ilman haluamaansa ruokaa ravintolassa, ei voi kuin syttää itseään.

Vierailija
6/99 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ujoa lasta jännittää tervehtiä, kiittää jne. Se että ei pakoteta lasta vieraan nähden vaan houkutellaan on mielestäni parempi vaihtoehto.

Toinen ääripää on juuri nämä villit ja vapaat lapset jotka ovat koko ajan suuna päänä, huutavat päälle eivätkä anna muille vuoroa. Aika monesti näkee ettei heitä kielletä kun vanhemmat ajattelevat sen olevan vain huippua avoimuutta. Muiden mielestä tämä on vain rasittavaa ja ärsyttävää.

Mun lapsista kaksi ovat olleet niin ujoja etteivät pienempinä vieraita moikkailleet ja minuta se oli ihan ok. Nyt isona tekevät sen ihan reippaasti kun en koskaan pakottanut. Jos ap kaltainen joskus mietti mun lasten olevan juroja...se on aivan hänen ongelmansa :)

Vierailija
7/99 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

HOOVEE ap ja kumppanit. Ainoa oikea tapa houkutella lasta tervehtimään mutta jos ei halyua sitä tehdän niin annetaan olla. SE ROHKEUS TULEE KUN AIKA KULUU, LAPSI KASVAA JA ROHKAISTUU ILMAN PAINOSTUSTA JA PELKOA PAKOTTAMISESTA.

Vierailija
8/99 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ujoa lasta jännittää tervehtiä, kiittää jne. Se että ei pakoteta lasta vieraan nähden vaan houkutellaan on mielestäni parempi vaihtoehto.

Toinen ääripää on juuri nämä villit ja vapaat lapset jotka ovat koko ajan suuna päänä, huutavat päälle eivätkä anna muille vuoroa. Aika monesti näkee ettei heitä kielletä kun vanhemmat ajattelevat sen olevan vain huippua avoimuutta. Muiden mielestä tämä on vain rasittavaa ja ärsyttävää.

Mun lapsista kaksi ovat olleet niin ujoja etteivät pienempinä vieraita moikkailleet ja minuta se oli ihan ok. Nyt isona tekevät sen ihan reippaasti kun en koskaan pakottanut. Jos ap kaltainen joskus mietti mun lasten olevan juroja...se on aivan hänen ongelmansa :)

sellaiselle joka ei osaa tervehtiä ja on tuppisuu?

Vierailija
9/99 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lämpimäksi, niin että säteilet ympärillesi sulaa rakkautta ja hyvyyttä.

Vierailija
10/99 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

totta kai siihen houkutellaan ja muistutetaan lasta mutta pakottaa ei tarvi. Kyllä ne sitten joskus rohkaistuvat useimmat.

Itse tykkään enemmän ujoista kuin jatkuvasti suuna päänä olevista huomionhakuisista lapsista.

Vierailija
11/99 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ohjata, ei siitä tule tuollaista ujoa piimää.

HOOVEE ap ja kumppanit. Ainoa oikea tapa houkutella lasta tervehtimään mutta jos ei halyua sitä tehdän niin annetaan olla. SE ROHKEUS TULEE KUN AIKA KULUU, LAPSI KASVAA JA ROHKAISTUU ILMAN PAINOSTUSTA JA PELKOA PAKOTTAMISESTA.

Vierailija
12/99 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ujo lapsi ei tervehdi vierasta tarkoittaa siis että hän on juro ja epäkohtelias tuppisuu. Täytyy sanoa että melkoista mielen köyhyyttä ajatella näin.

Maiju

Vierailija
13/99 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

hohhhoijaa ei sinusta mitään älykköä saa tekemälläkään. Jos on lusikalla annettu ei voi kauhalla ottaa vai miten se nyt menikään...

Vierailija
14/99 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

totta kai siihen houkutellaan ja muistutetaan lasta mutta pakottaa ei tarvi. Kyllä ne sitten joskus rohkaistuvat useimmat.

Itse tykkään enemmän ujoista kuin jatkuvasti suuna päänä olevista huomionhakuisista lapsista.

Vierailija
15/99 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut todella ujo lapsi, ja minut pakotettiin tervehtimään ja kiittämään, ja se oli mielestäni noloa. Päätin, etten itse tee niin vaan omalla esimerkilläni näytän, miten kuuluu käyttäytyä, mutta lapseni eivät ole olleetkaan ujoja. Olen tähän asti ymmärtänyt ujoja ja heidän vanhempiaan, mutta nyt olen tullut siihen tulokseen, että ujous on tekosyy huonolle käytökselle ja huonolle kotikasvatukselle. On ymmärrettävää, että pieni lapsi on jossain vaiheessa liian ujo puhumaan, mutta kyllä jo kouluikäisen pitäisi osata tervehtiä ja kiittää ja vastata pariin peruskysymykseen, kun kyseessä ei ole ventovieras. Vanhemmat jäävät jumiin tähän ymmärrys-vaiheeseen ja ymmärtävät sitä ujoa lastaan ja samassa hengevedossa tuomitsevat ne jatkuvasti riehakkaat lapset (kysehän on niiiiin eri asiasta), mutta kun niitä riehakkaita komennetaan, kasvatetaan ja ojennetaan. Olisitpas vaan nähnyt siskoni ilmeen, kun totesin hänen 10-vuotiaalleen, että kyllä sitä tuon ikäisen pitäisi osata tervehtiä. Siskostani on kuitenkin hyvin luonnollista todeta pienimmälleni (3v), että sisällä ei saa puhua kovalla äänellä ja ruokapöydässä ei lapset puhu lainkaan. Minusta tämä on kaksinaismoralistista käytöstä. Ujoa ei saa ojentaa eikä opastaa, villiä saa.

Kyllä, pidän lastasi metsäläisenä, jos ei osaa koululaisena tervehtiä ja kiittää ja jos pienenäkin vuodesta toiseen vaan möllöttää sinun kujerrellessa vieressä, että kaikki on niiiin hienosti ja lapsesi on niiin hyvinkäyttäytyvä.

Ap

Vierailija
16/99 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei vaan rasittavien ja liian äänekkäiden ja huomionkipeiden päällepäsmäreiden mammukka siinä itsekin äänessä...onko joku käskenyt sun kakaroitas joskus olemaan hiljaa?

Vierailija
17/99 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ujo lapsi ei tervehdi vierasta tarkoittaa siis että hän on juro ja epäkohtelias tuppisuu. Täytyy sanoa että melkoista mielen köyhyyttä ajatella näin.

Maiju

Vierailija
18/99 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tavalla ne jättää vastaamatta siihen, milloin on kaverisynttärit. Moni 10v raisuli vastaa, että haista ämmä vittu äläkä kysele. Se on siis sitä avoimuutta ja puhumista, jota ap peräänkuuluttaa

Ja kun on sataan kertaan opetettu, että aikuisten keskustelua ei saa keskeyttää, niin on todella oudossa tilanteessa, kun yhtäkkiä kysytään jotain. Sitä ei todellakaan tiedä, että saako vastata tai ei, kun se sama kysyjä on vähän aikaisemmin sanonut, että älä puhu nyt aikuisten päälle.

Vierailija
19/99 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ujous on vain huonotapaisuutta? Täytyy sanoa että toivon ettei sulla ole montaa lasta kasvatettavana!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kolme