Kertokaa miten "kulut tasan puoliksi" perhe onnistuu jos puolisoilla iso tuloero?
Lähinnä miten päätetaan asunnonkoko ja -taso ja lasten elintaso? Sen mukaan mitä paremmin tienaava voi kustantaa vai sen mukaan mihin pienempi tuloinen vanhempi pystyy? Onko teillä myös tiukat avioehdot oman omaisuuden turvaamiseksi? Kuka päättää mitä syödään?
Kommentit (117)
mutta täällä on ketju toisensa jälkeen niitä parisuhteita, jossa jaetaan kaikki sentilleen tasan. Seurusteluvaiheessa se ehkä meneekin, mutta kun mukaan tulee yhteisiä lapsia niin haastavaksi menee. Saati sitten uusperheessä.
Luetun mukaan jollain pareilla on jääkaapissa omat hyllyt ja on naisia, jotka ottavat lainaa äitiyslomalla maksaakseen oman 50% kaikista menoista ...huhhuh..
mennään sen pienempituloisen tulotason mukaisesti. Minun mielestäni kaikkein järkevin vaihtoehto prosenttijako tulojen suhteessa.
Meillä mennään tasajaolla, kun suht sama määrä tienataan. Avioehto on tehty avioeron varalta minun aloitteestani. Miehelle on tulossa perintöä, rantatontti lähinnä, minulle tuskin mitään (toivon, että vanhempani käyttävät säästönsä kodinhoitopalveluihin). Lapsille on hankittu se mitä tarvitsevat.
Se, joka ruuan milloinkin tekee, saa pääsääntöisesti päättää mitä syödään. Kaupasta ostetaan sitä, mitä kukin haluaa syödä. Ajoitko tuolla takaa, että ruokiin merkitään Markun makkara ja Juulian juusto, jotka kumpikin ostavat omilla rahoillaan?
Emme tietenkään ole laskeneet minkä verran kukakin syö jne, mutta yhteiselle tilille menee kummaltakin sama summa kuussa. Tuloeroa on tasoitettu sillä, että minä olen maksanut (ja myös paperilla omistan) suuremman osan talostamme, ja maksan samassa suhteessa suuremman osan myös kaikista remontti- ym. kuluista.
Perheen päivittäiseen elintasoon tällä ei ole mitään vaikutusta, se realisoituisi vain jos eroaisimme ja jakaisimme omaisuuden. Meillä on myös avioehto.
Joko yhteiset rahat tai sit yhteinen tili jonne molemmat laittaa sovitun prosenttimäärän tuloistaan.
nainen joutuu laittamaan kaiken yhteiseen pottiin.
Siitä syystä meillä perheenä yhteiset rahat!
Mies omistaa talon yksin ja siten siis vastaa yksin kaikista siihen liittyvistä kuluista. Näin siksi, että avioehdon mukaan omaisuuteen ei ole avio-oikeutta, joten on väärin, että pienempituloinen joutuu kustantamaan toisen omaisuuden karttumista.
Lasten kulut menevät puoliksi, ruokakulut samoin (ja kaikki muukin marketista ostettava). Kumpikin maksaa omat vaatteensa, harrastuksensa, autonsa, kesämökkinsä jne. eikä meillä ole ikinä ollut ongelmia siinä, että toinen tienaa paljon toista paremmin. Päinvastoin - nyt minun rahojani ei kulu asunnon maksamiseen.
perheen rahat on yhteisiä, sillä ei todellakaan ole väliä kuka mitäkin tienaa! Perheelle on yksi elintaso, ei se muuten ole perhe
urheiluliikkeestä 130:llä? Tai ostetaanko kallis haalari vai halpa haalari. Jos toinen haluaa syöttää lapselle luomuruokaa ja toinen halvinta vaihtoehtoa, miten päätetään mitä tehdään? Tai jos päätetään ostaa jäätelöä, kuka päättää ostetaanko kallista vai halpaa jäätelöä?
Siis oletteko vain kavereita vai perhe? Jos kyse on perheestä, riippumatta siitä, kuuluuko perheeseen lapsia vai ei, niin rahat ovat yhteiset. Ei tulisi pieneen mieleenikään sanoa miehelle, että minä nyt tuhlaan kun minulla on siihen varaa, kitkuttele sinä siinä vierellä.
Roolit saattavat muuttua sitten ihan milloin vain eikä minustakaan olisi hauskaa katsella, kuinka mies ajaa mersua ja minä mopoa tai mies syö kaviaaria ja minä Kallen Mätitahnaa.
Ja jos jonakin päivänä tämä idyllimme päättyisi niin so what? Raha on rahaa ja sitä tulee jos on tullakseen ja sitä menee kun on mennäkseen.
Mies omistaa talon yksin ja siten siis vastaa yksin kaikista siihen liittyvistä kuluista. Näin siksi, että avioehdon mukaan omaisuuteen ei ole avio-oikeutta, joten on väärin, että pienempituloinen joutuu kustantamaan toisen omaisuuden karttumista.
Lasten kulut menevät puoliksi, ruokakulut samoin (ja kaikki muukin marketista ostettava). Kumpikin maksaa omat vaatteensa, harrastuksensa, autonsa, kesämökkinsä jne. eikä meillä ole ikinä ollut ongelmia siinä, että toinen tienaa paljon toista paremmin. Päinvastoin - nyt minun rahojani ei kulu asunnon maksamiseen.
Siis oletteko vain kavereita vai perhe? Jos kyse on perheestä, riippumatta siitä, kuuluuko perheeseen lapsia vai ei, niin rahat ovat yhteiset. Ei tulisi pieneen mieleenikään sanoa miehelle, että minä nyt tuhlaan kun minulla on siihen varaa, kitkuttele sinä siinä vierellä.
Roolit saattavat muuttua sitten ihan milloin vain eikä minustakaan olisi hauskaa katsella, kuinka mies ajaa mersua ja minä mopoa tai mies syö kaviaaria ja minä Kallen Mätitahnaa.
Ja jos jonakin päivänä tämä idyllimme päättyisi niin so what? Raha on rahaa ja sitä tulee jos on tullakseen ja sitä menee kun on mennäkseen.
Kyllä on outoo ajatella et toinen vieressä kituttais ja toinen kylpis rahassa. Mikä malli lapsille! Eikö nykyään parisuhteessa yhtään yhteishenkeä? Ku minäminäminä vaan.. Ei mikään ihme et erot on niin yleisiä.
perheen rahat on yhteisiä, sillä ei todellakaan ole väliä kuka mitäkin tienaa! Perheelle on yksi elintaso, ei se muuten ole perhe
Peesi tälle.
Meillä ei muutenkaan voisi paljoa eritellä että kuka mitäkin maksaa, kun lopputulos on se, että kaikki kuitenkin menee! Mies tienaa huomattavasti enemmän, mutta minä olen perheemme "talousvastaava". Eli tiedän paremmin mikä milloinkin on budjetin tilanne ja mihin milloinkin on varaa. Käytännössä minä voin siis ostaa jotain 100€ maksavaa kysymättä mieheltä (esim. juuri tilasin alesta lapsille varusteita ensitalveksi) mutta mies kyllä kysyy asiaa ensin minulta ennen kuin ostaa.
urheiluliikkeestä 130:llä? Tai ostetaanko kallis haalari vai halpa haalari. Jos toinen haluaa syöttää lapselle luomuruokaa ja toinen halvinta vaihtoehtoa, miten päätetään mitä tehdään? Tai jos päätetään ostaa jäätelöä, kuka päättää ostetaanko kallista vai halpaa jäätelöä?
Jos suksilla ei ole muuta käyttöä kuin muutaman kerran vuodessa, niin kohtuukuntoiset käytetyt kyllä kelpaavat. Jos lapsi harrastaa hiihtoa, niin sitten mennään urheiluliikkeeseen.
Haalarit on ostettu sen perusteella, miten ne pitävät kosteuden ulkona ja ovat lämpimät, merkillä ei ole ollut merkitystä.
Kas, kun et kysynyt, miten perheessä päätetään, ostetaanko halpaa vai kallista vessapaperia. Luuletko oikeasti, että luomuruokafani ja grilliruualla elävä kestävät toisiaan niin kauan, että perustavat perheen?
Meillä on siis yhteinen taloustili jonne mies laittaa hieman enemmän rahaa kuin minä, koska mm. syö enemmän. Muilta osin tuloeromme (reilu 1000 nettona) tasoittuu siten, että mies hoitaa auton kustannukset (lainan lyhennys, vakuutukset, huollot, suurin osa bensoista) joista tulee yhteensä n. 800e kuussa. Mies siis myös pääosin käyttää autoa, minä lainaan sitä aina tarpeen tullen. Ja jos ero tulisi, niin auto jäisi tietysti miehelle, mutta en minä sitä muutenkaan tarvitsisi.
Näin käyttörahaa jää molemmille suunnilleen yhtä paljon, eli mielestäni toimii hyvin. Lapsi on haaveissa, ja on sovittu että äitiyslomalle jäädessäni nämä kustannusten jaot katsotaan sitten uudestaan.
tai pysykää sinkkuna.
on viisi tällaista tapausta.
Kovin hyvin näillä ei homma toiminut.
Yksi rouva kertoi, että joutuu lainaamaan vanhemmiltaan rahaa että saa ostettua itselleen vaatteita ja hygieniatuotteita. Kaikki tulonsa kun menivät miehen määrittelemän elintason ylläpitämiseen.
Toinen rouva valitteli samaa, ja sitä että joutui lainaamaan rahaa mieheltään. Mies ylläpiti velkakirjaa vähän samaan tapaan kuin Roope Aku Ankassa. ö.ö
Kaikki nämä 5 pariskuntaa ovat eronneet.
Automaattinen oletus siis on, että se on aina mies jolla on ne suuremmat tulot :-). Meillä näin ei ole, samoin monissa tuttavaperheissämme nainen on se enemmän tienaava. Meillä on täysin yhteiset rahat, mutta jos ei olisi niin mielestäni tuo prosenttivaihtoehto on ainoa järkevä.
nainen joutuu laittamaan kaiken yhteiseen pottiin.
Siitä syystä meillä perheenä yhteiset rahat!
tuloerot, yksi mikä voisi toimia, on että molemmat laittavat perheen yhteiseen kassaan suhteessa tuloihin tietyn prosentin, esim 70% tuloista perheen käyttöön ja loput omiin.
Kukaan yksin ei päätä, mitä syödään tms...huoh .D