Sukunimiongelmia! Meillä uusperhe, jossa puolisoni lisäksi mun kaksi lasta edellisestä suhteesta,
joilla mun sukunimi. Nyt saatiin yhteinen vauva, jolle mieheni haluisi oman sukunimensä, mä omani.
Mun perustelut, haluan että kaikilla lapsilla on sama sukunimi.
Olemme menossa naimisiin, voinko siis ottaa silloin kaksiosaisen sukunimen, jos kaikilla lapsilla on mun tyttönimeni? Silloin siis meidän perheessä ois kolmea eri sukunimeä. Vai onko järkevintä mun pitää vain oma sukunimeni?
Mies ei omastaan luovu.
Kokemuksia kaivataan!
Kommentit (39)
Pidä tyttönimesi ja anna se myös kaikille lapsillesi. Vanhemmilla lapsillasihan se jo on, eikö niin? Siten sinulla ja lapsillasi on aina sama nimi. (Toivottavasti hekään eivät vaihda sitä koskaan; selkeintä on, kun ihminen pysyy samannimisenä koko ikänsä. Tämä on yleinen käytäntö useimmissa kulttuureissa.)
Jos miehelläsi ja sinulla on eri mielipide lapsen sukunimestä, lain mukaan äidin kanta voittaa.
biologinen lapsi? Itse antaisin periksi ja antaisin lapselle isänsä nimen. Se on monille miehille kuitenkin jonkinlainen merkki onnistumisesta miehenä: isyys.
tulee aina isänsä nimi ja vaimolle miehensä nimi.
Meillä nimet menee näin:
Minä: Möttönen-Makkonen
Lapsi aikaisemmasta suhteesta Möttönen
Lapsi uudemmasta suhteesta Makkonen
Mies Makkonen
Minä koen olevani ennenkaikkea lasteni niminen. Miehiä voi tulla ja mennä, mutta lapset säilyy ja minun omituinen yhdistelmäsukunimi samoin.
Meillä siis 3 sukunimeä perheessä, joita minä hyvin yhdistän.
Lapsille tulee aina isänsä nimi ja vaimolle miehensä nimi.
Niin kuin jos kyseessä on maa nimeltä Suomi ja noin 50-60 vuoden ajanjakso 1900-luvulla? Nämä ehdot kun täyttyvät, niin sitten tosiaan "aina".
biologinen lapsi? Itse antaisin periksi ja antaisin lapselle isänsä nimen. Se on monille miehille kuitenkin jonkinlainen merkki onnistumisesta miehenä: isyys.
Hän haluaa lastensa ajattelevan toisiaan sisaruksina eikä minään puolikkaina. Saman äidin lapsina. Mies puolestaan haluaa erottaa katraasta sen oman lapsensa erikoistapaukseksi.
Äidin nimi kaikille lapsille on selkeintä.
Miksi miehellä ois suurempi oikeus päättää sukunimestä? Minä kuitenkin tein isoimman työn, kun synnytin. ap
Tarkoitatko, että isä ei sitten tule olemaan ollenkaan lapsen elämässä mukana, ei kasvata tätä?? Kyllä se lapsen elämä vaatii hieman enemmän kuin pelkän synnytyksen! :D
Meillä lapsilla on eri sukunimet. Vanhemmille lapsille on myös sanottu, jos haluavat nykyisen mieheni sukunimen, saavat vaihtaa. Se on miehellekin ok, heidän isää ei ole näkynyt vuosiin.
Vanhemmillakin lapsilla on äitinsä sukunimi, niin nuorimmalle sama. Lain mukaan lapsi saa äitinsä sukunimen, jollei vanhemmat yhdessä muuta päätä. Pidä itsekin oma sukunimesi, vaikka naimisiin menettekin. Jos vielä olet ennen raskauttakin sanonut, että lapsi saa sinun sukunimen, niin mieshän nyt on hankalaksi tekeytymässä.
Kompromissi on ratkaisu, joka "on sieltä väliltä". Tässä aiheessa ei voi tehdä kompromissia, vaan noudatetaan jomman kumman tahtoa. Ei kai tässä oman mielensä pitäminen (ja lain noudattaminen) tarkoita sitä, ettei voisi jossain muussa joustaa.
Mun edellisen liiton lapset isänsä nimisiä. Itse otin uuden miehen sukunimen ja uuteen liittoon syntyneellä lapsella luonnollisesti isänsä ja minun sukunimi. Ei sen ihmeellisempää. Olisi ollut hieman erikoista, jos uuteen parisuhteeseen syntyneellä lapsella olisi ollut ex-mieheni sukunimi, vaikka se minun nimeni olisi vielä ollutkin.
eli sinun nimesi. Jos mies ällittelee niin sano, että hän voi koska tahansa vaihtaa nimensä, jos se siitä on kiinni etenkin kun muilla lapsillasi on sinun sukunimesi.
Kokemuksesta (perhepiirissä) kaksi eri sukunimeä voi aiheuttaa sen, että on isän lapset ja äidin lapset, jotka eivät koskaan koe olevansa sisaruksia vaan kilpailijoita.
jos se ei voi olla lapsen sukunimi. Eli lähde siitä, että mies arvottaa nimet erilaisiksi ja siten ei kunnioita sinua ja sukunimeäsi. Jos mies perustelee asiaa sillä, että lapsi on hänen, niin voi vastakysyä, että eikö se muka ole myös minun lapseni. Olenko ihmisenä niin arvoton, että lapsi ei saa saada edes samaa nimeä kuin äitinsä ja sisaruksensa.
on "sinun, minun ja meidän" lapsia. Mun lapsilla on ex-mieheni sukunimi, miehen lapsilla miehen sukunimi ja yhteisellä minun sukunimeni, eli "tyttönimeni". Postiluukussa on kolme nimeä, hyvin mahtuu.
Itselläni ei ole ollut intohimoja sukunimien suhteen. Mies ehdotti yhteisen lapsen nimeksi minun sukunimeäni, niin on sitten minullakin sukunimikaima :)
Mutta mehän olemme niin rentoja ja boheemeja, kuten yksi lähisukulainen sen ilmaisi...
...perheessä lapsia kolmella eri sukunimellä. Tämä ei ole ongelma kenellekään - tai jos on niin eivät ole tulleet siitä meille raportoimaan.
Aika pieni asia elämässä tuo. Minä tekisin ratkaisun sillä periaatteella, mistä tulee PIENIN paha mieli jollekulle.
tyttönimesi? Ja vanhemmilla lapsillasi on myös tyttönimesi?
Silloin molempien toive on järkevä ja yhtä oikeutettu, eli tilanne on tosi hankala. Periaatteessa näin ulkopuolisena toivoisi, että tuossa tilanteessa annettaisiin mieluummin naisen nimi tasa-arvon vuoksi. Mutta toisaalta miehellä ei (kai?) ole vielä yhtään lasta omalla nimellään, joten sen puolesta sympatiat miehen puolella. Ei auta kuin keskustella asia selväksi ja yrittää päästä yhteisymmärrykseen.
Kyllä minä tuossa tapauksessa haluaisin lapselle oman sukunimeni, saman joka muilla lapsillani ja samaten pitäisin naimisiin mennessä oman nimeni. Voisiko mies ajatella muuttavansa oman sukunimensä naimisiin mennessä samaksi mikä sinulla ja lapsilla?
Mun lapsilla on mun sukunimi (tyttönimi),
miehen lapsilla on hänen sukunimensä,
yhteisellä lapsella on miehen sukunimi
ja mulla on yhdistelmänimi.
Tosin jos ei oltaisi oltu naimisissa lapsen syntyessä, olisin vaatinut lapselle oman sukunimeni.
Lapsi saa sinun sukunimesi, ja miehesi ottaa sinun sukunimesi, kun menette naimisiin. Lopputulos: kaikilla sama sukunimi. Eikö tämä ole se lopputulos, jota mies haluaa?
Äiti päättää nimestä, jos eivät ole avioliitossa.
Riitatilanteessa synnyttäjä päättää, olipa sitten naimisissa tai ei.
Ps. Mun mielestä kaikille lapsille sama sukunimi. Se on tulevaisuudessa ehdottomasti helpointa lapselle. Sulle sitten kaksoisnimi kun meette naimisiin. Miehenkin sietäis ajatella lapsen parasta.
Tässä tapauksessahan ap on antanut jo ekoille lapsilleen OMAN sukunimensä. Hänelle oman sukunimen jatkaminen lapsille on luonteva ajatus ja haluaisi jatkaa sitä edelleen. Minkäs hän sille voi, jos se uusi mieskin nyt haluaisi sukunimensä antaa tälle uusimmalle tulokkaalle, ap on jo linjansa valinnut eli äidin sukunimi lapsille. Tietysti on kurjaa, jos nyt vänkäävä uusi mies yrittää saada tätä jatkumoa loppumaan.