Töihin, vauva 3kk :(
Olen lähdössä töihin ensi viikolla kun vauva täyttää 3kk. Tämä sen vuoksi, että mieheni haluaa puolestaan jäädä kotiin (2 aikaisempaa lasta).Kun työhön paluu lähestyy myös ahdistuneisuuteni lisääntyy. Pärjääkö isä lasten kanssa, tuleeko nuorimmaiseni kärsimään siitä, että äiti ei ollut kotona, alkaako vauva vierastamaan, miten imetyksen käy?
Kommentit (44)
Kyllä isätkin ovat yhtä hyviä vauvojen kanssa kuin äitikin :)
Eihän siinä ole erona kuin se, että äidillä on ne tissit :)
Kyse ei ole imettämisestä, vaan että pieni vauva tarvitsisi saman tutun ja turvallisen hoitajan koko ajan mielellään kahteen ikävuoteen asti. En tiedä, voisiko se sitten olla isä alusta asti. Vauvat toki ovat yksilöitä ja osalle se ei ole ongelma.
Olen itse mennyt töihin, kun esikoinen oli 3,5 kk (maassa maan tavalla, tuossa oli jo pari viikkoa "ylimääräistä" äitiyslomaa).
Minuakin mietitytti imetys ym. etukäteen, mutta hyvin sujui. Olin kotona pumpannut hieman maitoa pakkaseen ja töissä pumppasin hyvällä sähköpumpulla työpäivän aikana kaksi kertaa (minulla meni matkoihinkin n. tunti suuntaansa).
Lapsi söi kyllä öisinkin ja aina maanantaisin söi huonommin pullosta, mutta maidontuotanto säilyi hyvin ja imetin lasta yli 1,5-vuotiaaksi. Korviketta ei koskaan käytetty, kiinteät aloitettiin varovaisesti n. 5kk iässä.
Meillä isovanhemmat hoitivat vauvaa, joten osasin olla hoidon suhteen levollisin mielin töissä. Olihan se välillä rankkaa lähteä aamulla töihin, mielelläni olisin jäänyt vauvan kanssa kotiin, mutta siihen ei tuolla kertaa ollut mahdollisuutta. Muiden lasten kanssa olen sitten ollut pidempään kotona (olin kotiäitinäkin välillä), ja kaikin puolin tasapainoisiksi koulussa ym. on kaikkia lapsia aina kehuttu. Ei tuo vanhin mitenkään erityisen kärsineeltä vaikuta... :) 3kk:n äitiyslomahan on ihan tavallinen muuallla maailmassa.
Kyllä se hyvin sujuu! Ihmettelyjä varmaan kohtaat, joten muista säilyttää positiivinen asenne ratkaisuunne.
Täällä on tuo touhu ihan järjetöntä: töihin lapsen ollessa 3 kk tai potkut. Itkien on tullut parikin meidän studion (olen töissä tv-kanavalla) kameraporukan naista äitiyslomalta takaisin. Pomo sanonut, että tultava on tai ei ole enää työpaikkaa mihin palata.
Meininki ihan eri kuin siellä Pohjolassa :(
Miksi et ajattele lapsesi tulevaisuutta?
ja palasi kotiin 3 kk myöhemmin,koska ei jaksanut olla töissä. Yövalvomiset ja imetys vei voimat.