Töihin, vauva 3kk :(
Olen lähdössä töihin ensi viikolla kun vauva täyttää 3kk. Tämä sen vuoksi, että mieheni haluaa puolestaan jäädä kotiin (2 aikaisempaa lasta).Kun työhön paluu lähestyy myös ahdistuneisuuteni lisääntyy. Pärjääkö isä lasten kanssa, tuleeko nuorimmaiseni kärsimään siitä, että äiti ei ollut kotona, alkaako vauva vierastamaan, miten imetyksen käy?
Kommentit (44)
Hyvin on mennyt. Imetys jatkuu, korviketta ei anneta. Päivällä syö kiinteitä, aamuisin, iltapäivisin ja iltaisin tissiä. Yöt perhepedissä, imetän pari kertaa.
Minusta oli aivan huippua palata töihin! Mies puolestaan tykkää olla kotona. Vauva suhtautuu meihin nykyään tasapuolisesti, kumpikin kelpaa yhtä hyvin lohduttamaan.
sitten kun sinä olet kotona töiden jälkeen, mies tekee kotitöitä ja sinä olet lasten kanssa. Useimmat miehet meinaan ei saa niitä kotitöitä tehtyä lastenhoidon ohessa. Eli anna hänelle kotityörauha,kun olet kotona, ja nauti lapsistasi!
Se on kaikkein ihaninta. Saat olla lasten kanssa, ja pääset töihin tuulettumaan, tiskaamista tuskin niin ikävöit : )
oikeitten asiantunjoiden lausuntoja siitä, mitä merkitsee lapsen hylkääminen.
Mutta haluan kommntoida imetykseen ja työssäkäyntiin. Kyllä se saattaa onnistua! Jopa yöimetykset. Kaikki vauvathan eivät syö hirveän tiheästi öisin ja osalle perheistä sopii perhepeti, vauva kainaloon nukkumaan ja nostat vaan puoliunisena paitaa kun se alkaa hamuilla ja jatkat unia.
Toisille taas perhepeti ei sovi ja kaikki eivät selviä katkonaisilla yöunilla työpäiviä, yksilöitä kun olemme, äidit, vauvat ja perheet.
Itse jatkoin opintoja vauvani ollessa 7kk. Mies jäi vanhempainvapaalle. Lapsi söi öisin ja nukkui välissämme. Meille se oli hyvä ratkaisu. Lapsi sai tankata äidin läheisyyttä yöllä vieressä, kun joutui päivällä olemaan erossa minusta. Minulla oli rintapumppu mukana koulussa ja harjoittelupaikassa. Lounastauolla pumppasin maidot seuraavalle päivälle.
Imetin kuitenkin 1-v 1kk asti, meillä vaan imetys kiepsahti sitten yöaikaan tapahtuvaksi. Eli lapsi söi öisin yhtä useasti kuin ennen päivisin. Mua se ei haitannut, koska nukuimme perhepedissä, ja käänsin vain aina kylkeä tarvittaessa.
Käytännössä olin töissä 3-4pv/vko, ja lasta hoiti isä tai mummi. Meillä kaikki meni tosi hyvin.
Mua niin raivostuttaa nää.. PÄÄASIA ON, ETTÄ JOKU!!! on lapsen kanssa kotona, ja jos ei voi niin sitten hyvä hoitopaikka... Ja tässäkin on kyse LAPSEN ISÄSTÄ,VITTU HALOOOOOOOO!! Niin sehän o lapselle mitä parhain ratkaisu, saa olla vuorollaan MOLEMPIEN vanhempien kanssa!!!
Ei ollut ongelmia, en alkanut vierastaa äitä tai muuta.
on tosi hyvä jakaa hoitovapaat, ja niin olemme mieheni kanssa tehneetkin, mutta mulle olisi ollut ihan hirveätä lähteä töihin tuossa vaiheessa. Ja mä en usko, että se olisi hyväksi vauvallekaan. Tiedän, että tästä ei ole kunnon tutkimustietoa, mutta kehityspsykologinen tieto viittaa siihen, että vauva muodostaa kiinteän suhteen sen ihmisen kanssa, joka on hänen kanssaan koko ajan. Tuo suhde on vauvalle elinehto ja ainakin alle 9kk lapselle tuon ihmisen katoaminen jonnekin tunneiksi joka päivä voi olla vahingollista. Tuo ihminen voi olla yhtä hyvin isä kuin äiti, mutta jos isä käy normaalisti töissä ekat kuukaudet niin se ei ole isä.
Eikö miehesi voisi jäädä vaikka vuoden vanhan kanssa kotiin, vaikka vuodeksi?
Menin "lupaamaan" miehelleni että hän saa jäädä kotiin koska itse koin aikoinaan aika rankkana kotona olemisen kahden pienen kanssa. Nyt kun tämä uusi on syntynyt kotona olo on ollut ihanaa, vanhemmat lapset ovat jo koulussa. Mieheni on erittäin lapsi rakas ja silloin kun kaksi muuta olivat pieniä mieheni teki kahta työtä eikä pystynyt nauttimaan vauva-ajasta, tämän vuoksikin minusta tuntuu, että olen sen velkaa miehelleni että hän saa nauttia vauva-ajasta. Työni on iltapainotteista joten toisaalta en menetä kuin muutaman tunnin vauvan valveillaolo ajasta..Koitan nyt jotenkim tsempata itseäni, keskiviikkona alkaa työt.
Mua niin raivostuttaa nää.. PÄÄASIA ON, ETTÄ JOKU!!! on lapsen kanssa kotona, ja jos ei voi niin sitten hyvä hoitopaikka... Ja tässäkin on kyse LAPSEN ISÄSTÄ,VITTU HALOOOOOOOO!! Niin sehän o lapselle mitä parhain ratkaisu, saa olla vuorollaan MOLEMPIEN vanhempien kanssa!!!
pointti tuli selväksi. Noinko sä puhut muillekin? Onneksi emme tunne toisiamme ;)
kun vauva 3 kk, isä jäi hoitamaan. Täysimetin 6 kk ja osittaisimetin 13 kk. Pumppasin työpäivän aikana kerran ja kävin myös lounastunnilla kotona imettämässä, jos kerkesin. Tai sitten pumppasin 2 kertaa töissä. Isä antoi pakkasesta maitoa, kun en ollut kotona (määrää jouduttiin toisinaan täydentämään max 1 dl korvikkeella päivässä, useina päivinä oma maito riitti). Kaikki meni hyvin, vauva voi hyvin eikä todellakaan alkanut minua vierastaa. Nukuimme yhdessä yöt (samassa sängyssä tai vauvan sänky minun sängyssä kiinni) ja vauva tankkasi läheisyyttä iltaisin ja öisin. Ensimmäinen sana oli äiti.
Tsemppiä, kyllä se hyvin menee! Mutta uskon että ahdistaa, niin ahdisti minuakin.
että vauva tarvitsee YHDEN pysyvän hoitajan! Ei siis kahta tai vaihtuvaa. Isä kyllä käy tähän hommaan,mutta hänen olisi pitänyt hoitaa homma sitten vauvan syntymästä alkaen!
Ihan turhaan työ ruikutatte muuta!
synnyin 70-luvulla kesken äitini opintojen. Hän oli kotona 3 päivää ja jatkoi tämän jälkeen kahdeksasta neljään opintojaan. Isäni vei minut lounasaikaan koululle, jossa äitini imetti minua. Ei ollut muuta mahdollisuutta, jos halusi valmistua ajallaan. Tämä selvisi minulle vasta viime kesänä 35v. jälkeen ihmetellessäni miksi isäni tunsi niin hyvin Helsingin keskustan kadut. On kuulemma lykkinyt minua siellä päivästä toiseen....
Ja kaikin puolin normaali minustakin tuli.
pointti tuli selväksi. Noinko sä puhut muillekin? Onneksi emme tunne toisiamme ;)
että vauva tarvitsee YHDEN pysyvän hoitajan! Ei siis kahta tai vaihtuvaa. Isä kyllä käy tähän hommaan,mutta hänen olisi pitänyt hoitaa homma sitten vauvan syntymästä alkaen!
Ihan turhaan työ ruikutatte muuta!
Ap sanoi että isä on lapsirakas joten ilmeisesti on kuitenkin myös hoitanut vauvaa paljon syntymästänsä asti. Vauva pystyy ja vauvalle on hyväksi muodostaa kiintymyssuhde kumpaankin vanhempaansa, joten siltä kannalta ap:n ratkaisu ei ole mitenkään vauvalle huono.
Kyllä isätkin ovat yhtä hyviä vauvojen kanssa kuin äitikin :)
Eihän siinä ole erona kuin se, että äidillä on ne tissit :)
Kuullostaa kyllä todellakarulta! Itse en olisi pystynyt jättämään tyttöäni noin aikaisin, enkä usko, että olisi ollut hyväksi lapselle.
Ei sama asia, mutta meillä isä jäi kotia vauvan ollessa 7kk. Minusta oli kauheinta se kun ihmiset aina luulivat lapsi on hoidossa vieraalla. Aina jouduin selittämään, että ihan kotona on isänsä kanssa. Miestä taas on pidetty puolijumalana tämän jälkeen.
Toinen mikä oli minulle rankka paikka. Oli se että en meinannut enään pärjätä kaksistaan oman lapseni kanssa. Kiukutteli vuoden ikäisenä mulle aivan yli paljon. Isän lähdettyä johonkin lapsi huuti parikin tuntia isänsä perään.. Arvatkaapa kuinka monta kertaa jouduin soittamaan miehen takaisin kotia.
Meidän tyttö on nyt kaksi vuotta. Ekaa kertaa juurikin tällä viikolla kutsui mua ÄIDIKSI!
Kiire ap: lla on sinne töihin palata? Etkö voisi ainakin sen aikaa olla kotona, että saisit imetettyä lasta vähintään puoli vuotta? Onko niitä lapsia pakko tehdä, jos niitä ei pysty hoitamaan? Kyllähän Sinkkonenkin sanoi, että lapsen suhde äitiin on erityislaatuinen, sanoivat feministit mitä tahansa.
Miksi lapselle ei olisi hyväksi olla kotona OMAN ISÄNSÄ KANSSA?? Mikä tekee TEISTÄ korvaamattomia?
siitä että isä ei ollut kotona?
Alkoivatko he vierastaa isää kun kotona päivisin olikin äiti?
Maitoa voit pumppailla ja kaupasta saa korvikkeita. Isähän ei pysty imettämään, mutta kaiken muun hän pystyy tekemään.
kun mies tekee jonkin verran myös yrittäjäntöitään kotona, ja siellä päiväkodilla ollaan suhtauduttu hyvin tähän systeemiin. Vain jotkut muiden lasten vanhemmat saattaa katsoa pahasti jos vauvan kanssa käyn viemässä lasta päiväkotiin. Kun eiväthän he tiedä että käyn lenkillä ja kaupassa ja lähden sitten töihin ;)