Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Töihin, vauva 3kk :(

Vierailija
02.02.2013 |

Olen lähdössä töihin ensi viikolla kun vauva täyttää 3kk. Tämä sen vuoksi, että mieheni haluaa puolestaan jäädä kotiin (2 aikaisempaa lasta).Kun työhön paluu lähestyy myös ahdistuneisuuteni lisääntyy. Pärjääkö isä lasten kanssa, tuleeko nuorimmaiseni kärsimään siitä, että äiti ei ollut kotona, alkaako vauva vierastamaan, miten imetyksen käy?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/44 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vasta valmistunut opettaja ja työpaikat kiven alla. Paikka tuli hakuun ja sain viran, isä jää hoitamaan lastamme kun lähden muutaman viikon kuluttua töihin. Lapsen isä on ollut läsnä kaiken aikaa ja vauva on luonut hyvän suhteen isäänsä, en ole lainkaan huolestunut siitä etteikö isä lapsen kanssa pärjäisi. Kirjoitit että miehesi on lapsi rakas, ei sinulla ole mitään huolta. Raskasta sinulla tulee varmaan aikaajoin olemaan ja ikäväkin vauvaa mutta se on vain merkki siitä, että rakastat vauvaasi ja hän on sinulle tärkeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kyllä pystyisi kuvittelemaankaan tuollaista vaihtoehtoa kuin ehkä aikaisintaan jossain 6-7kk tienoolla.

Imetys ainakin tulee olemaan todella haasteellista ja teettää sulla ylimääräistä työtä hirveästi, jos meinaat omaa maitoa pumpata työpäivän aikana juotavaksi.

Minulla on myös nyt kolmas lapsi suunnilleen tuon ikäinen ja nautin kotona olemisesta n. 100x enemmän kuin kahden ekan lapsen kanssa, kamala ajatus jos nyt joutuisi töihin!

Vierailija
4/44 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä ratkaisu on nykyaikana harvinainen. Ennen vanhaan se oli ihan todellisuutta, ei mikään valinta, eikä isäkään voinut jäädä kotiin.

Mä lähdin aikanaan jatkamaan opintojani, kun toinen lapseni oli 5 kk ikäinen. Lapsi vaan tarhaan, tai siihen aikaan seimeen. Isompi tarhan puolella. Ei ollut vaihtoehtoja. Myös myöhemmin, v. 1995 lähdin töihin ja opintoja tekemään, kun vauva oli 1,5 kk. Isä jäi kotiin vanhempainvapaille. Ihan kelpo ihmisiä noista lapsista kasvoi, isän hoidossa pärjäsivät ihan hyvin. Tietenkin asiaa helpotti se, että mulla ei koskaan noussut millään keinoilla maitoa kuin max kuukauden, eli isä pystyi sitä korviketta juottamaan pullosta aivan hyvin. En tiedä sitten, jos olisi imetys onnistunut jne.

Vierailija
5/44 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki voit pumpata ja mies syöttää pullosta, mutta toisaalta jos olet aiemminkin imettänyt hyvällä menestyksellä ja edes 6 kk täysimetys olisi suotavaa, niin siinä kohti kyllä miettisin. Itse en siis ole kyennyt imettämään kuin osittain ja lyhyen aikaa, joten en ole mikään imetysfanaatikko.

Muuten lasten isä varmasti pärjää aivan mainiosti oman lapsensa kanssa.

Vierailija
6/44 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin "lupaamaan" miehelleni että hän saa jäädä kotiin koska itse koin aikoinaan aika rankkana kotona olemisen kahden pienen kanssa. Nyt kun tämä uusi on syntynyt kotona olo on ollut ihanaa, vanhemmat lapset ovat jo koulussa. Mieheni on erittäin lapsi rakas ja silloin kun kaksi muuta olivat pieniä mieheni teki kahta työtä eikä pystynyt nauttimaan vauva-ajasta, tämän vuoksikin minusta tuntuu, että olen sen velkaa miehelleni että hän saa nauttia vauva-ajasta. Työni on iltapainotteista joten toisaalta en menetä kuin muutaman tunnin vauvan valveillaolo ajasta..Koitan nyt jotenkim tsempata itseäni, keskiviikkona alkaa työt.

Vierailija
7/44 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

yön jälkeen aamulla heti jos pumppaa, tulee yleensä paremmin. Jos et jaksa (pumppaaminen voi olla raskasta) niin ei haittaa vaikka vauva saisi korviketta - oivallista ravintoa sekin nykyaikana. Ei se silti estä imettämästä, jos haluat niin tehdä kotona ollessasi.

Olet rohkea äiti, ja hienoa että annat isälle tilaisuuden nauttia vauva-ajasta samoin kuin olet itse aiempien kanssa tehnyt!

Vierailija
8/44 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työni on iltapainotteista joten toisaalta en menetä kuin muutaman tunnin vauvan valveillaolo ajasta..Koitan nyt jotenkim tsempata itseäni, keskiviikkona alkaa työt.

Tuo kuulostaa hyvältä. Oikeastihan noin pienellä vauvalla ja äidillä on normaalitilanteessa vielä symbioosivaihe menossa. Sen tunnustaminen ei ole mitään äitimyyttiä vaan tosiasia. Ymmärrän siksi haikeutesi erittäin hyvin, itseltäni vaatisi kyllä mahdottomia lähteä noin pienen vauvan luota töihin. Voimia!

Vierailija
9/44 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi isä ei voi jäädä kotiin kun vauva on vaikka 6kk tai 9kk? Onko sen pakko olla juuri tuo 3kk varsinkin jos imetät?

Miten luulet jaksavasi yöllä imettää parikin kertaa ja mennä aaamulla töihin?

Ja työpäivän jälkeen pitää riittää voimia myös isommille lapsille!

Eikö se vanhempi hoida yösyötöt joka on kotona eli teillä sitten isä ja hän ei voi imettää niin taitaa se imetys tyssätä ellet ole vähäuninen tapaus joka jaxaa ja jaxaa...

Vierailija
10/44 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä olisi lähtenyt työpäivän mittaiseksi ajaksi eroon vauvasta kuin aikaisintaan hänen ollessa 7 kk (ja söi lusikasta enemmän kuin tissistä). On senkin ikäinen vielä vauva. Tämä siis ennen kaikkea itseni takia, suojeluviettini on ollut vahva.

Siitä ei ole epäilystäkään, etteikö isä vauvan kanssa selviäisi, ja varmasti vauvallekaan se ei ole pahaksi jos saatte hänen ruokailunsa järjestettyä hyvin.

Vierailija
11/44 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta haluan kommntoida imetykseen ja työssäkäyntiin. Kyllä se saattaa onnistua! Jopa yöimetykset. Kaikki vauvathan eivät syö hirveän tiheästi öisin ja osalle perheistä sopii perhepeti, vauva kainaloon nukkumaan ja nostat vaan puoliunisena paitaa kun se alkaa hamuilla ja jatkat unia.

Toisille taas perhepeti ei sovi ja kaikki eivät selviä katkonaisilla yöunilla työpäiviä, yksilöitä kun olemme, äidit, vauvat ja perheet.

Itse jatkoin opintoja vauvani ollessa 7kk. Mies jäi vanhempainvapaalle. Lapsi söi öisin ja nukkui välissämme. Meille se oli hyvä ratkaisu. Lapsi sai tankata äidin läheisyyttä yöllä vieressä, kun joutui päivällä olemaan erossa minusta. Minulla oli rintapumppu mukana koulussa ja harjoittelupaikassa. Lounastauolla pumppasin maidot seuraavalle päivälle.

Vierailija
12/44 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä jäi kotiin hoitamaan lasta. Se teki selvästi paljon hyvää isän ja lapsen suhteille, ja isästä tuli yhtä kätevä lapsen hoitaja kuin minustakin.

Minä olin töissä päivisin, mutta ihan hyvin vauvaa pystyi vielä imettämään monta kertaa päivässä: aamulla ennen töihin lähtöä, töistä tullessa, kerran tai kaksi illan aikana ja kerran yöllä. Päivisin vauva joi pakastimeen varastoimaani äidinmaitoa ja sen loputtua korviketta.

Valitettavasti meillä ei töissä ollut sopivaa paikkaa maidon pumppaamiseen. Jos olisi ollut, olisin voinut pumpata maitoa työpäivän aikana, panna sen jääkaappiin ja tuoda töistä tullessani kotiin. Isä olisi voinut juottaa sen vauvalla päivän aikana. Meillä ainoa mahdollinen paikka oli työpaikan wc, joka ei ollut tarpeeksi hygieeninen vauvalla annettavan maidon pumppaamiseen. Niinpä jouduin ensimmäisinä päivinä lypsämään maitoa työpaikan wc:n viemäriin ennen kuin rinnat tottuivat uuteen imetysrytmiin.

Vierailija
13/44 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin töihin kun lapsi täytti 5 kk, mies jäi kotiin hoitamaan. Asumme lähellä työpaikkaa, joten kävin aluksi lounasaikaan kotona imettämässä, lisäksi pumppasin paljon maitoa pakkaseen. Toki hätävarana oli korviketta. Lapsi jätti imemisen lopulta reilun puolen vuoden ikäisenä; on nyt 3 v eikä mitään allergioita tai sairauksia, reipas lapsi jolla on ihana, läheinen isä. Minun oli helppo lähteä töihin koska tiesin mieheni pärjäävän, hän kun oli ollut jo kotona lapsen syntymästä lähtien ja osasi rutiinit. Tsemppiä siis, ja mikään ratkaisu ei ole lopullinen, aina voitte muuttaa tilannetta jos ei sujukaan.

Vierailija
14/44 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos viesteistä. Eihän tätä asiaa auta jäädä märehtimään. Oli kannustavaa lukea että joissakin perheissä tämä on saatu toimimaan.

Vierailija
15/44 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat lapset kouluikäisiä. Minusta on ihanaa, että mieheni saa vihdoinkin pitkän loman, olla kotona. Minä sain sen kokemuksen jo kahden aikaisemmin lapsen kanssa.

Menen innolla töihin! Näen tässä vain hyviä puolia, kumpikin saa mitä haluaa :)

Vierailija
16/44 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin töihin kun esikoinen oli 7 kk: imetys oli vielä kesken enkä halunnut lopettaa. Isä jäi vanhempainvapaalle. Huonosti kävi: jotta maidon eritys säilyi jouduin jatkamaan yöimetyksiä, eli heräilemään öisin ja sitten heräämään aikaisin töihin. Väsynyt ihan hirveästi ja sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen, josta toipuminen kesti kauan. Nyt kuopuksen kohdalla olen päättänyt olla kotona niin kauan kuin imettää tarvii eli varmaan vajaan vuoden. Isä jää sitten tekemään 3-päiväistä viikkoa minun palatessani töihin, eli saa olla tämän nuoremmallakin kanssa kotona vaikka vähän eri muodossa.

Vierailija
17/44 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse mennyt töihin, kun esikoinen oli 3,5 kk (maassa maan tavalla, tuossa oli jo pari viikkoa "ylimääräistä" äitiyslomaa).

Minuakin mietitytti imetys ym. etukäteen, mutta hyvin sujui. Olin kotona pumpannut hieman maitoa pakkaseen ja töissä pumppasin hyvällä sähköpumpulla työpäivän aikana kaksi kertaa (minulla meni matkoihinkin n. tunti suuntaansa).

Lapsi söi kyllä öisinkin ja aina maanantaisin söi huonommin pullosta, mutta maidontuotanto säilyi hyvin ja imetin lasta yli 1,5-vuotiaaksi. Korviketta ei koskaan käytetty, kiinteät aloitettiin varovaisesti n. 5kk iässä.

Meillä isovanhemmat hoitivat vauvaa, joten osasin olla hoidon suhteen levollisin mielin töissä. Olihan se välillä rankkaa lähteä aamulla töihin, mielelläni olisin jäänyt vauvan kanssa kotiin, mutta siihen ei tuolla kertaa ollut mahdollisuutta. Muiden lasten kanssa olen sitten ollut pidempään kotona (olin kotiäitinäkin välillä), ja kaikin puolin tasapainoisiksi koulussa ym. on kaikkia lapsia aina kehuttu. Ei tuo vanhin mitenkään erityisen kärsineeltä vaikuta... :) 3kk:n äitiyslomahan on ihan tavallinen muuallla maailmassa.

Kyllä se hyvin sujuu! Ihmettelyjä varmaan kohtaat, joten muista säilyttää positiivinen asenne ratkaisuunne.

Vierailija
18/44 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on paljon parempi mieli, kiva lukea muiden kommentteja. Kiitos tuhannesti

Vierailija
19/44 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on paljon parempi mieli, kiva lukea muiden kommentteja. Kiitos tuhannesti

että kiva kun saitkin positiivisia kommentteja. Joskus elämässä on tehtävä ratkaisuja, jotka poikkeavat valtavirrasta. Hienoa, että sulla on hyvä mies, joka haluaa jäädä lapsia hoitamaan. Ihan varmasti kaikki sujuu silloin hyvin. Ja tuohon imetykseen en pystynyt mitään neuvomaan, mutta muilta saitkin jo hyviä neuvoja.

Joten tsemppiä, ja hyvää kevättä perheellenne!

Vierailija
20/44 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On nyt puolivuotias. Hirveän hyvin on mennyt, minä päästän töistätullestani miehen tekemään kotitöitä tai lähtee harrastuksekseen, olen jatkuvasti vauvasta hullaantunut eikä mitään vierastamista tietenkään ole tullut, harva vauva varmaan työssäkäyvää isäänsäkään vierastaa :)

Tietenkin imetys tuo omat haasteensa, minä en ole imettänyt töissäaloituksen jälkeen joten siihen en osaa sanoa mitään.

Mutta hyvin on sujunut!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä