Soitin hätäkeskukseen,ja siellä avstasi todella töykeä työntekijä josta tein valituksen
ja kohta muhun ottikin yhteyttä erittäin ystävällinen mies,joka kertoi kuunnelleensa nauhoitteet,ja totesi että virhehän siinä kävi.Tämä työntekijä josta tein valituksen,ei suostunut lähettämään poliiseja paikalle,vaikka soitin häkeen 6 kertaa,kun (nyt ex-)mieheni riehui kännissä keskellä päivää yhteisessä kodissamme.Kysyi etteikö minulla ole ketään sukulaista tai ystävää kelle soittaa,ja kun olin jo muutaman puhelun tehnyt,niin ärähti ettei tämä ole mikään parisuhdekriisi-puhelin.Toivottavasti tämä työntekijä oppi jotain virheistään.
Kommentit (56)
"saa vapaasti tulla hakemaan asunnostani omat tavaransa. Ei mitään väliä että tuli omilla avaimillaan joita oli kieltäytynyt palauttamasta, keskellä yötä ja tukevassa humalassa"
Omasta kodistaan voi tulla hakemaan tavaroitaan, vaikka olisi humalassa. Eihän sellaista voi kieltää.
järkyttävää, millaisia ihmisiä siellä onkaan töissä. Onneksi ei ole tullut sellaista tilannetta, että olisi pitänyt soittaa..
"tottakai niilä on aikaa odotella,sitä vartenhan hätäkeskus on!"
Hätäkeskus voi odottaa, jos kyseessä on esim. elvytys. Kaikissa tilanteissa niin ei tehdä.
Miksi hätäkeskuksen ei olisi pitänyt käskeä hiljentämään hysteeristä äitiä? Miten se ilmoitus onnistuisi, jos joku huutaa kurkku suorana vieressä?
Hätäkeskus odottaa a i n a tilanteessa,jossa ihminen on loukannut itsensä.Sain sanottua selkeästi,että naapurin vauvalla on kuumekohtaus laitatteko ambulanssin osoitteeseen x,ja työntekijä laittoikin heti,ja sen jälkeen alkoi kysellä kaikkea,johon vastasin mitä äiti minulle oli kertonut,mutta kukaan meistä ei tiennyt mikä vauvalla oikeasti oli hätänä.Tässä tilanteessa nainen muuten kielsi sulkemasta puhelinta,ennenkuin apu oli saapunut.
ap
aika identinen kokemus ap.n kanssa.. sanoi myös "Menkää terapiaan" ??! Sanoin kyllä loppuun sitten että omituisen vastahakoista toimintaa ja että näin ne taitaa kaikki pahoinpitelyt ym..vielä vakavemmat jutut tapahtua kun ei auteta kun vielä voisi.. löin itse luurin kiinni.. TurvaKodistakin sain omituista palvelua sen yhden kerran kun sinne soitin.. "ei tänne noin vain tulla" ahaa.. Olen muös kerran saanut salmonellan ulkomailta mikä sitten täällä kotona paheni kamaliin kouristuksiin ja vatsaa polttavaan tuskaan kun useiden soittojen jälkeen ei hätäkeskusta kiinnostanut "kyllä aikuinen perusterve ihminen vatsataudin kestää" löi luurin korvaani. loppujen lopuksi kyllä lanssi kävi katsomassa kun en pystynyt itse liikkumaan.. :( että näin :D
"Kaiken huippu oli se, että se halusi lopettaa yhetyden, vaikka ambulanssi ja paloauto eivät olleet vielä saapuneet. Olisin tarvinnut lisäohjeita, jos naapuri olisi lakanntu hengittämästä, olisi alkanut kouristaa tai oksentaa"
Ei hätäkeskuksella ole aikaa odottaa, että apu aina saapuu paikalle. Sellainenhan olisi aivan järjetöntä. Jos sinne soittaa uudestaan, niin puhelu menee pääsääntöisesti samalle päivystäjälle.
Miksi et sitten hiljentänyt ääntäsi, kun päivystjä niin käski? Hätäilmoitus ei onnistu, jos ilmoittaja ei pysty kommunikoimaan.
tottakai niilä on aikaa odotella,sitä vartenhan hätäkeskus on! Samankaltainen kokemus kuin tuo mummo juttu on myös mulla,missä häken työntekijä käski mun hiljentämään hysteerisen äidin,jonka pieni vauva oli saanut jonkun kohtauksen.Ja naapuri siis olin silloin minäkin.
ap
Katsos kun siellä jonossa odottaa jo uusia hätäpuheluja ja muita hädässä olevia. Ei ne voi odotella että JOS sulle sattuis vielä tulemaan hätä. Sulle on apua laitettu ja tilanne hallinnassa. Seuraavaksi autetaan linjalla odottavaa. Sä soitat uusiksi jos tulee hätä.
Ja valitettavasti se hysteerinen äiti ehkä häiritsi pahasti eikä päivystäjä kuullut kunnolla, sehän on iso riski jos auttaja ei saa tarvittavia tietoja tai kuulee väärin. Onhan se karua kuulla kun sanotaan että hiljennä vauvan äiti, mutta joskus se voi olla pakkorako. Päivystäjän on saatava ne tiedot ja oikeat tiedot. Se on vaikeaa jos taustalla joku kiljuu ja huutaa.
"Hätäkeskus odottaa a i n a tilanteessa,jossa ihminen on loukannut itsensä"
Kuka potkut saanut työntekijä?
Ei hätäkeskus aina voi odottaa että apua saapuu paikalle. Ajattele nyt, ambulansseilla on kaupungeissa parin tunnin jonot päivisin, ei hätäkeskus voi odotella puhelimessa, että kaikki saavat apua.
Mutta jos sanon vauva ja kohtaus samassa lauseessa,niin mitä väliä sillä on,huutaako äiti taustalla,kun apu on jo tilattu.Jälkeenpäin mietin että olikohan sama työntekijä kyseessä,samanlainen karjahtelija ainakin.
ap
tulossa. Voi olla sen vauvan kannalta hyvinkin tärkeää, että paikalle tulijoilla on jo ennakkotietoa. Sitä tietoa taas ei saa jos äiti kiljuu taustalla niin ettei päivystäjä kuule yhtään mitään.
Mutta sovitaan sitten niin että päivystäjälle saa kiljua ihan miten paljon hyvänsä ja taustalla saa vaikka pärisyttää moottorisahaa jos siihen tuntee olevan oikeutettu. Jos päivystäjä ei kuule mitään tai kuulee väärin niin syytetään sitä sitten kuolemantuottamuksesta. Koska minulla on OIKEUS.
Katsos kun siellä jonossa odottaa jo uusia hätäpuheluja ja muita hädässä olevia. Ei ne voi odotella että JOS sulle sattuis vielä tulemaan hätä. Sulle on apua laitettu ja tilanne hallinnassa. Seuraavaksi autetaan linjalla odottavaa. Sä soitat uusiksi jos tulee hätä.
Ja valitettavasti se hysteerinen äiti ehkä häiritsi pahasti eikä päivystäjä kuullut kunnolla, sehän on iso riski jos auttaja ei saa tarvittavia tietoja tai kuulee väärin. Onhan se karua kuulla kun sanotaan että hiljennä vauvan äiti, mutta joskus se voi olla pakkorako. Päivystäjän on saatava ne tiedot ja oikeat tiedot. Se on vaikeaa jos taustalla joku kiljuu ja huutaa.
Sanoin etten ole vauvan äiti,mutta kerroin tasan sen minkä äitikin ja käski hiljentämään äidin,ei rauhottamaan.Omituinen sananvalinta ihmiseltä joka auttaa toisia työkseen.Ei niillä mitään näköpuhelinta ole,ja joskus arvioivat tilanteen väärin,ymmärrän sen,mutta kai sitä ystävällinen voi silti olla.Täällä eilen lynkattiin se yksi työntekijä joka huuti pomolleen,miksi tuo häken työntekijä saa mulle huutaa että hiljennä se äiti?
ap
mutta se millä sävyllä ja tyylillä onkin eri juttu. Hädässä olevat ihmiset eivät ole otollisia sille, että tekevät luurin toisessa päässä olevan päivästä mukavamman. On tärkeää olla myötätuntoinen, tehokas ja asiallinen. Tällöin sen huutavan ihmisen volyymi laskee ja se, jonka vieressä kirkuu se hysteerinen äiti, rupeaa rauhoittelemaan äitiä, kun toinen sitä ystävällisesti ehdottaa. Ei siis tyyliin hiljennä se äiti vaan katso, voitko tehdä jotain äidin hyväksi ja mielellään muuten ohjeita siihenkin kehiin.
"Täällä eilen lynkattiin se yksi työntekijä joka huuti pomolleen,miksi tuo häken työntekijä saa mulle huutaa että hiljennä se äiti?"
Häken työntekijä ei ole alaisesi, vaan virkamies, jonka tehtävänä on hoitaa hätätilanteita. Ei se ole samanlaista asiakaspalvelua kuin puhelinmyynti.
"Täällä eilen lynkattiin se yksi työntekijä joka huuti pomolleen,miksi tuo häken työntekijä saa mulle huutaa että hiljennä se äiti?"
Häken työntekijä ei ole alaisesi, vaan virkamies, jonka tehtävänä on hoitaa hätätilanteita. Ei se ole samanlaista asiakaspalvelua kuin puhelinmyynti.
Hätäkeskuksen työntekijä tekee tosiaan TYÖTÄÄN. Siihen ei kuulu tiuskiminen eikä huutaminen. Ammattilainen osaa olla asiallinen ja tehokas, vaikka vastassa on kovaa huutava ja lähes hysteerinen asiakas. Mitä ihmettä se työntekijä saavuttaa sillä, että on ilkeä hätää kärsivälle? Ei voi olla niin ainutlaatuinen tilanne, etteikö osaisi asiaa hoitaa ammattitaitoisesti.
Kyllä minä väitän, että työntekijältä, joka tiuskii ja äkäilee puhelimessa, on karannut mopo käsistä. Joskus on tarve sanoa tiukasti, mutta se, että naputetaan toistuvasti toisen liian kovasta äänenkäytöstä, on vain ikävää. Ihmisillä on tapana rauhoittua, kun heillä on tunne, että heitä kuullaan. Pitäisiköhän useamman häken työntekijän sisäistää tämä?
"Ammattilainen osaa olla asiallinen ja tehokas, vaikka vastassa on kovaa huutava ja lähes hysteerinen asiakas"
Se hysterisoitunut oli kyllä tämän keskustelun perusteella sen ilmoittajan vieressä seisonut äiti. Jos mamma ei kerralla rauhoittunut, niin kai sitä voi useammankin kerran sanoa?
Jäin bussista pois opiskelupaikan lähellä ja samantien kun ylitin katua edessäni kävellyt nainen jäi auton alle. Paikalle kerääntyi heti noin 4 ihmistä ja mä sanoin välittömästi, että mä lähden hälyyttämään apua (tää oli aikaa ennen kännyköitä).
Juoksin opiskelupaikan kirjastoon ja pyysin saada käyttää puhelinta. Hätäkeskus tivasi tosi vihaisena osoitetta. Mulla oli tiedossa paikka (eli se kirjasto, joka on kyllä paikkakunnalla tunnettu), mutta en tiennyt osoitetta. Hätäkeskus vaan huusi mulle ja mä oln jo itku kurkussa, mutta onneksi kirjaston täti kertoi osoitteen.
Tietysti tein itse virheen, koska en ollut kysynyt osoitetta ennen soittamista kirjastosta. Mutta mulle tämä hätäpuhelu oli ensimmäinen ( ja toistaiseksi ainoa),jonka olen tehnyt, joten olin aika paniikissa ja hätääntynyt. Minusta hätäkeskusvirkailijan olisi pitänyt rauhoitella minua ja puhua ystävällisesti. Lisäksi luulin, että he olisivat voineet jostain omista tietolähteistään katsoa, että missä tää iso kirjastorakennus on...
"Ammattilainen osaa olla asiallinen ja tehokas, vaikka vastassa on kovaa huutava ja lähes hysteerinen asiakas"
Se hysterisoitunut oli kyllä tämän keskustelun perusteella sen ilmoittajan vieressä seisonut äiti. Jos mamma ei kerralla rauhoittunut, niin kai sitä voi useammankin kerran sanoa?
laitoin siis paluatetta,ja mulle sanottiin että virhe kävi,ja jopa kysyttiin haluanko viedä asian eteenpäin.Jälkeenpäin mietittynä olisi,silloin olin vain helpottunut ettei pahempaa kerennyt tapahtua,ja mies lähti kun väitin että poliisit on tulossa.Ihmetyttää vain,kun olen tämän muutaman kerran sinne häkeen soittanut niin aina yhtä tympeä meno.
Ja sille kuka sanoi että työntekijä on virkamies eikä asiakaspalvelija,niin mikä minä olen kelleen sanomaan että ole hiljaa?
ap
ohjeiden annon pitäisi mennä sen edelle, että ei hätäkeskuksesta aleta antaa mitään äänenkäyttöohjeita.
Hysteerinen ihminen ei kuule eikä ymmärrä mitään. Ohjeita on turha antaa ennenkuin soittaja rauhoittuu edes vähän.
Tuohon puhelun lopettamiseen. Jos asia on tullut selväksi ja häke lähettänyt apua tulemaan, on turha roikottaa soittajaa langoilla. Häke sanoo aina loppuun "soittakaa uudelleen jos tilanne muuttuu". Jos jokainen hysteerinen av-mamma jätettäisiin linjoille odottamaan avun saapumista, joutuisi tulevat soittajat kuuntelemaan jonotusmusiikkia. Ja taas mammat itkisi täällä!
En siis ole häkessä töissä , mutta tiiviissä yhteistyössä ko laitoksen kanssa.
Tekikö hätäkeskus virheen, koska ei lähettänyt poliisia, vai sen takia, että oli ärtyisä?
ilkivallantekijöitä, jotka olivat aikaisemmin uhkailleet meitä monesti ja käyneet tekemässä tuhojaan. Soitin hätäkeskukseen, mistä oli poliisin kanssa jo aiemmin sovittu. Hätäkeskus ei suostunut lähettämään poliisia, ennen kuin menen paikalle laskemaan, montako tyyppiä siinä meidän oven edessä häärää. Koitin selittää, että en voi mennä, kun en oikein uskalla ja olisi tarkoitus, että he jäävät kiinni. Virkailija tivasi lukua eikä suostunut lähettämään poliisia. Keksin äkkiä jonkin numeron. Eivät jääneet kiinni, vetkuttelun takia. Minua ja niitä paikalle tulleista poliiseja se harmitti.
Tekikö hätäkeskus virheen, koska ei lähettänyt poliisia, vai sen takia, että oli ärtyisä?
näin sanoi mulle palautteen käsittelijä.Kertoi kuunnelleensa nauhat,ja poliisit olisi siinä tilanteessa ehdottomasti pitänyt kutsua paikalle.Oli aika mielenkiintoinen keskustelu tämän auttajan kanssa,oli oikeasti sitä mieltä ettei 112 ole mikään parisuhdelinja.Jännää sinänsä että meistä tehtiin lastensuojeluilmoitus häken toimesta,vaikkei mitään hätää ollut kellään?
ap
Juurihan tuolla luki,ettei mitään toimintaohjeita annettu.