Vituttaa! Esikoisen isän äiti avannut lapselle säästötilin jonne joka kk
palkastaan siirtää tietyn summan, lapsi saa varat sitten kun täyttää 18v. Mä oon yh ja opiskelija, sairauslomalla nyt masennuksen takia JOKA AIHEUTUI siitä että lapsen isä petti mua koko raskausajan ja lopuks jätti kun vauva oli just syntymässä, sit halus takas, otin, mies eli kaksoiselämää yli 2v pettäen jatkuvasti ja levitellen musta vaikka mitä perättömiä huhuja pitkin kyliä..Lopulta suhde loppui miehen väkivaltaisuuteen + siihen kun yksi hänen monista tyttöystävistään otti muhun yhteyttä. Masennuin totaalisesti ja kärsin unettomuudesta ja ahdistuneisuus häiriöistä edelleen tuon takia vaikka vuosia jo aikaa..
Miehen äiti tietää tuon jutun kuten myös sen, että poikansa kierrättää elaritkin ulosoton kautta, vaikka rahaa ois maksaa, ei maksa. Me käydään leipäjonossa. POINTTI tässä oli se, että mua ärsyttää kun tämä miehen äiti siis lapsen mummo isoon ääneen mekastaa miten säästää ölapsen lapselleen rahaa (HIENO juttu tietysti sinänsä!) mutta rikkaakaan ei oo ristiin pistäny meidän hyväksi nyt kun lapsi vielä pieni ja todellakin tietää mun taloudellisen ja muun ahdingon ja siihen johtaneet syyt...Viimeks kehtasin jopa pyytää lapselle synttärilahjaks talvikenkiä vaan ei niitä tullut..Ei mitään muistamista muutenkaan,ei jouluna ei synttärinä.Tuntuu että se vaan haluaa "lahjoa" lasta noilla rahoillaan sitten kun lapsi on isompi,eikä viis veisaa siitä miten paljon vois saman lapsen elämää helpottaa jo nyt jos ei ois noin kylmä. Kiitos kun sain purkaa..kaamea ahdistus.
Kommentit (103)
Ymmärrän täysin. Tuossa ei ole kyse niinkään mummon auttamishalusta, vaan siitä että hän haluaa että lapsi varmasti myöhemmin tietää, KUKA niitä rahoja on hänelle säästänyt. JOs mä haluaisin auttaa lapsenlastani, auttaisin silloin kun avuntarve on suurin. Ei väliä, vaikka lapsi ei saisi edes koskaan tietää siitä.
Mutta... sun lapsellas on nyt tällainen mummo, minkäs teet.
Taas niin suomalaista ajattelua. Ei kuulu isovanhemmille eikä kenellekään muullekaan kenenkään auttaminen, ei. Ihan hirveä ajatuskin, että autettaisiin, koska meillähän on yhteiskunta, joka auttaa. Se on onneksi nimetön ja kasvoton, sieltä vaan apua pyytämään ettei meitä muita tarvitse vaivata.
Kuvottava asenne ja onneksi harvinaisempi noin yleismaailmallisesti. Suomi on tässä mielessä ehkä pahinta lajia.
18-vuotias on lukio- tai ammattikouluikäinen. Jos hän on kesätöissä, niillä rahoilla pärjää jo hyvin talven, kun kerran asutaan kotona. Minusta 18-v ei tarvitse niitä rahoja yhtä paljon kuin 14- tai 15-vuotias, joka ei ikänsä puolesta pääse vielä oikein mihinkään kesätöihin, mutta menojalka jo vipattaa.
SIksi - jos säästäisin lapselle - antaisin rahat käyttöön rippilahjana, en vasta myöhemmin.
Vai että oikein kaksi huoltajaa :D
Itse olet provo.
Leskeneläkettä ei saa noin lyhyen avioliiton jälkeen.
Hahaha, no mä olen sitten umpirikollinen, kun käyn jatkuvasti lapsen tilillä. Hän kun ei itse voi rahojaan nostaa, kun on vasta 9 v. Ja ne rahat olen itse tilille laittanut.
Jotain rotia nyt tähän kakanpuhumiseen, jooko.
Harvat mummot ehkä tekee tällaista, mutta moni vähävarainenkin mummo autta lastenlastaan silloin kun apua tarvitaan eikä panttaa apuaan tulevaisuuteen. Tulevaisuudesta kun ei voi edes tietää, mikä siellä odotta. Ehkä lapsi on silloin narkkis tai ei edes elossa, silloin ei auta laskea pennosia ja ajatella, että ihanaa, kun sain säästettyä rahaa, ettei tarvinut ajoissa auttaa.
Se on kyllä paskapuhetta, että exän pettämisestä aiheutuu masennus. Ei tasan aiheudu. Muuten kaikki petetyt olisivat masentuneita. Joku voi reagoida masentumalla, toinen ei. Se on itsestä kiinni, ei kenestäkään muusta. Enkä tarkoita sanoa, että se on oma syy, vaan sitä, että toista ei voi masennuttaa, vain itse voi masentua.
Lakitesksti on kyllä todella oudon kuuloista. Elatusmaksuja saa käyttää lapsen elatukseen vaikka kokonaa, ei vain kohtuullisessa määrin, mutta perhe-eäkettä (esim. puoliorvon eläkettä) ei sitten saisikaan. Puoliorvon eläkehän korvaa nimenomaan kuolleelta vanhemmalta aiemmin tulleen elatukseen tulleen osuuden. Ei kokonaan tietysti, mutta osan.
Sen ymmärrän, että lapsen tilille laitettuja lahjarahoja ei voi käyttää elatukseen, mutta kyllä minulla on tuttuja, jotka käyttävät lapselle annettuja lahjarahoja vaikka harrastusvälineiden ja matkojen maksamiseen. Sehän on ihan ok. Vai pitäisikö mulla sillä olla jokin suurikin ero, annetaan ko raha suoraan käteen vai pannaanko se tilille. Jos rahan saa käteen, ymmärrän että se on "tässä on rahaa, osta sillä itselles jotain mistä tykkäät" -rahaa. Ja jos panen sen tilille, se yhtäkkiä muuttaisikin jotenkin muotoaan.
Lapsen tilin käyttöoikeus voi olla vanhemmilla ja heilä on tietty oikeus hallinnoida silloin rahoja ja käyttää niitä. Eikä ole vaaraa, että lapsi nostaisi myöhemmin syytteen rahojen kavaltamisesta :D
Hienoa kun mummo osaa ajatella eteenpäinkin. Minäkin olisin ollut tyytyväinen jos anoppi olisi laittanut rahaa lasten tilille. Meillä mummo osteli lapsille vaatteita ja leluja älyttömät määrät. Esim. tytär sai 6 kuukauden ikäisenä kymmenet potkuhousut, joita ei sitten edes ehditty kunnolla käyttää. Yhtenä pääsiäisenä lapset sai yhteensä sata pääsiäismunaa, niitä kalliita ja isoja. Siis ihan sairasta ostelua Ja kaikki kalliita, Stockmannilta ostettua kamaa ja nimenomaan anopin maun mukaan. Olisin mielelläni ottanut ne rahat lasten tilille odottamaan myöhempää käyttöä.
No nyt anoppi ei enää ostele turhia. Hän shoppaili parhaillaan/pahimmillaan viidellä luottokortilla, sairastui masennukseen ja on nyt velkasaneerauksessa.
Lisäisin vielä että isovanhemmilla ei ole mitään elatus- eikä hoitovelvollisuutta lastenlapsiaan kohtaan. Emme vanhemmat sellaista millään perusteella vaatia. Toki monet isovanhemmat haluavat auttaa ja tukea lastensa perheitä mutta se kaikki on ihan vapaaehtoista.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2013 klo 14:39"]
Tämä ei ole Suomessa mahdollista. Yksikään pankki ei avaa pankkitiliä lapselle ilman huoltajan (niitä on kaksi) kirjallista suostumusta.
Kyllä anoppi onnistui avaamaan Pirkanmaalla Sampopankissa tilin esikoiselle. Olipa jopa määrittänyt ettei meillä miehen kanssa ollu käyttöoikeutta. Sitä ei ollut pystynyt estämään et tuli verkkopankkiin näkyville. Sieltähän se koko tilin olemassaolokin selvisi. "Avulias" pankkivirkailija oli jopa etsinyt mun hetunkin esille ja jopa antanut sen kirjallisesti anopille "säästöön" jos vastaisuudessakin tarvitsee ko tietoa.
Jostain kumman syystä tästä nousi aikamoinen haloo. Heidän onnensa, siis anopin ja pankin, oli että asuttiin sen verran kaukana etten saapunut hank.koht. asiaa selvittämään paikan päälle vaan olin yhteydessä pankinjohtajaan puhelimitse. Meidän oma pankkivirkailija auttoi asiassa tutkimalla pankin tietokoneelta avausajankohdat ja konttorin yms tiedot.
Sen jälkeen ei ole tarvinnut olla väleissä anopin kanssa. Tili tietysti suljettiin, olihan lapsella jo ennestään olemassa säästötili. Kävin myös virkatodistuksen kanssa kaikki muut pankkiryhmät lävitse selvittämässä onko avannut sen jälkeen myös muualle tilejä.
Voi taivas mitä torveja maa päällään kantaa! Herran jumala mikä idiootti miniä, kadehtii lapseltaan rahat pois! Ei voi ymmärtää?
Ap, oletko lastensuojelun asiakas? Kuulostat siltä.
Ihmisen pitää olla jotenkin kiero tai sairas, jos estää ja laittaa välit poikki ihmiseen, joka hyvää hyvyyttään haluaa lahjoittaa rahaa lapselle! Siis miten se on keneltäkään pois, että lapsen oma isovanhempi avaa lapselle tilin jolle laittaa rahaa?!!
Enkä nyt tarkoita ap:tä, vaan tuota toista törkimystä
[quote author="Vierailija" time="31.01.2013 klo 12:36"]
Tämä ei ole Suomessa mahdollista. Yksikään pankki ei avaa pankkitiliä lapselle ilman huoltajan (niitä on kaksi) kirjallista suostumusta.
[/quote]
Voi huoh, pakko oli tähän nyt reagoida. Kyllä saa tehdä. Omat vanhemmat teki samanlaisen tilin mun tyttärelle ja senkun annoin tytön sos.tunnuksen heille ja nämä kävelivät pankkiin ja pluh, tili saatiin aikaseksi. Ei tarvinnut mun tai tytön isän mitään kirjoitella.
Tsiisus. En ees jaksa lukea koko topikkia, mutta aloitetaan nyt vaikka siitä, että puhut esikoisestasi, eli lapsia sinulla on vähintään kaksi (yhden lapsen äidit puhuvat lapsesta, kahden lapsen äidit esikoisesta ensimmäisestä puhuessaan). Ja kun kerran isoäiti on avannut tilin vaan esikoiselle, oletan, että näillä kahdella on eri isä. Ja kun kerran olet yh, on toisen lapsenkin isä tiessään.
Ole ystävällinen ja lakkaa lisääntymästä urpojen kanssa. Tehdään yhdessä maailmasta parempi paikka.
Olisit onnellinen, että edes ensimmäisellä lapsellasi on mahdollisuus helpottaa elämäänsä muutamalla roposella, kun vapautuu nuorisovankilasta.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 20:30"]
Tsiisus. En ees jaksa lukea koko topikkia, mutta aloitetaan nyt vaikka siitä, että puhut esikoisestasi, eli lapsia sinulla on vähintään kaksi (yhden lapsen äidit puhuvat lapsesta, kahden lapsen äidit esikoisesta ensimmäisestä puhuessaan). Ja kun kerran isoäiti on avannut tilin vaan esikoiselle, oletan, että näillä kahdella on eri isä. Ja kun kerran olet yh, on toisen lapsenkin isä tiessään.
Ole ystävällinen ja lakkaa lisääntymästä urpojen kanssa. Tehdään yhdessä maailmasta parempi paikka.
Olisit onnellinen, että edes ensimmäisellä lapsellasi on mahdollisuus helpottaa elämäänsä muutamalla roposella, kun vapautuu nuorisovankilasta.
[/quote]
niin toivoisi, ettei kukaan ihminen voi olla näin empatiakyvytön:( Ja vinkki sulle: lue ketju, ennen kuin rupeat kommentoimaan jotain ihan järkyttävää.
Voimia sulle ap:) Toisille rautalangasta: et ole sitä vastaan, että isoäiti säästää rahaa lapsellesi. Ihmettelet vain, miksi tehdä niin vain näyttääkseen paremmalta ihmiseltä poikasi ja muiden ihmisten silmissä, muuten ei halua nostaa sormeakaan lapsenlapsensa eteen. Näitä vain on, ikävä että juuri sinun kohdallesi tällainen sattui, kun apu olisi tullut tarpeeseen:(
Mies tai se mummo on varmaan väärentänyt sun nimmarin valtakirjaan. Helppoa. Miehellä on varmaan sun henkilötunnus jossain tiedossa kuitenkin.
Ihan ymmärrettävää. Sulla lapsia useamman miehen kanssa, ja mummo haluaa nimenomaan hänen lapsenlapselleen ne rahat osoittaa. Etkä ilmeisesti ole kovin läheisissä väleissä, isän etkä mummon kanssa? Okei mummo voisi ehkä tehdä jotain hankintoja jo nyt, esim ostaa ne talvikengät jos niitä tarvitsee, mutta rahaa en minäkään mummona tuollaisessa tilanteessa suoralta kädeltä antaisi, kun ei ole mitään takuita mihin menee.
Ihan hyvä, että mummo säästää lapsen omalle tilille rahaa.
Minä jäin nuorena yh:ksi pienen lapsen kanssa, lapsen isä petti, käytti henkistä väkivaltaa, fyysistä väkivaltaa yms. Silti palasin koulun penkille ja elätin lapsen pienillä tuloilla, eikä onneksi kertaakaan kuitenkaan tarvinnut sossun luukulle mennä, kun laski menot ja tulot. Minä kuitenkin olen lapseni äiti ja minulla velvollisuus ostaa talvikengät niin kuin kesäkengätkin... Ja elaritkin tulee kelan kautta, kun ei lapsen isä ole halukas maksamaan.
Nyt otat itseäsi niskasta kiinni, ei se elämä niin syvältä ole. Sulla on varmasti ihana lapsi, sillä ihana ja ajattelevainen mummo. Alas kuule elää sitä lasta varten.
olet ilmeisesti saanut paljon voimia toisten lyttäämisestä ja itsesi ihannoinnista. Ei se mitään, pääasia että pärjää. Lapsen elatus ei ole vain äidin asia. Se on yhtä lailla isän. Ja normaalisti myös isovanhempia kiinnostaa jälkeläisten hyvinvointi. Kyllä mun mielestä ap;lla on täysi syy valitukseensa. Tietysti kannattaa myös ruveta tekemään asioille jotakin. Jos elämä on pelkkää selviytymistaistelua on luonnollista toivoa parempaa. Ja vihainen saa todellakin olla epäoikeudenmukaisuudesta, ei ole itsesääliä olla vihainen siitä ettei saa läheisiltään apua ja tukea. Se on ihan tervettä. Supersuorittajaäidit maksavat usein ennen pitkää raskasta veroa "erinomaisuudestaan". ja myös heidän lapsensa. On inhimillistä olla heikko ja sen saa myös ilmaista. Ap joutuu hoitamaan paljon asioita joista esim. lapsen isä ei ota vastuuta. ja se ei todellakaan ole äidin itsestäänselvä tehtävä vaan vääryys. Hieno elämänkoulusi ei sitten kuitenkaan myötätuntoa opettanut, vaikka muuten niin erinomainen oletkin.