Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vituttaa! Esikoisen isän äiti avannut lapselle säästötilin jonne joka kk

Vierailija
31.01.2013 |

palkastaan siirtää tietyn summan, lapsi saa varat sitten kun täyttää 18v. Mä oon yh ja opiskelija, sairauslomalla nyt masennuksen takia JOKA AIHEUTUI siitä että lapsen isä petti mua koko raskausajan ja lopuks jätti kun vauva oli just syntymässä, sit halus takas, otin, mies eli kaksoiselämää yli 2v pettäen jatkuvasti ja levitellen musta vaikka mitä perättömiä huhuja pitkin kyliä..Lopulta suhde loppui miehen väkivaltaisuuteen + siihen kun yksi hänen monista tyttöystävistään otti muhun yhteyttä. Masennuin totaalisesti ja kärsin unettomuudesta ja ahdistuneisuus häiriöistä edelleen tuon takia vaikka vuosia jo aikaa..

Miehen äiti tietää tuon jutun kuten myös sen, että poikansa kierrättää elaritkin ulosoton kautta, vaikka rahaa ois maksaa, ei maksa. Me käydään leipäjonossa. POINTTI tässä oli se, että mua ärsyttää kun tämä miehen äiti siis lapsen mummo isoon ääneen mekastaa miten säästää ölapsen lapselleen rahaa (HIENO juttu tietysti sinänsä!) mutta rikkaakaan ei oo ristiin pistäny meidän hyväksi nyt kun lapsi vielä pieni ja todellakin tietää mun taloudellisen ja muun ahdingon ja siihen johtaneet syyt...Viimeks kehtasin jopa pyytää lapselle synttärilahjaks talvikenkiä vaan ei niitä tullut..Ei mitään muistamista muutenkaan,ei jouluna ei synttärinä.Tuntuu että se vaan haluaa "lahjoa" lasta noilla rahoillaan sitten kun lapsi on isompi,eikä viis veisaa siitä miten paljon vois saman lapsen elämää helpottaa jo nyt jos ei ois noin kylmä. Kiitos kun sain purkaa..kaamea ahdistus.

Kommentit (103)

Vierailija
61/103 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole Suomessa mahdollista. Yksikään pankki ei avaa pankkitiliä lapselle ilman huoltajan (niitä on kaksi) kirjallista suostumusta.

Kyllä anoppi onnistui avaamaan Pirkanmaalla Sampopankissa tilin esikoiselle. Olipa jopa määrittänyt ettei meillä miehen kanssa ollu käyttöoikeutta. Sitä ei ollut pystynyt estämään et tuli verkkopankkiin näkyville. Sieltähän se koko tilin olemassaolokin selvisi. "Avulias" pankkivirkailija oli jopa etsinyt mun hetunkin esille ja jopa antanut sen kirjallisesti anopille "säästöön" jos vastaisuudessakin tarvitsee ko tietoa.

Jostain kumman syystä tästä nousi aikamoinen haloo. Heidän onnensa, siis anopin ja pankin, oli että asuttiin sen verran kaukana etten saapunut hank.koht. asiaa selvittämään paikan päälle vaan olin yhteydessä pankinjohtajaan puhelimitse. Meidän oma pankkivirkailija auttoi asiassa tutkimalla pankin tietokoneelta avausajankohdat ja konttorin yms tiedot.

Sen jälkeen ei ole tarvinnut olla väleissä anopin kanssa. Tili tietysti suljettiin, olihan lapsella jo ennestään olemassa säästötili. Kävin myös virkatodistuksen kanssa kaikki muut pankkiryhmät lävitse selvittämässä onko avannut sen jälkeen myös muualle tilejä.

Vierailija
62/103 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietipä nyt hetkinen vielä: lapsi saa kivan pesämunan aloittaessaan itsenäistä elämää, upea homma isoäidiltä. Ilmeisesti sinä et pysty lapselle säästämään rahaa, hienoa että joku sen tekee.

Isoäidin ei tarvitse (eikä pidä) elättää sinua tai lasta.

En ymmärrä reaktiotasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/103 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, olet väärässä sanoessasi et kelan elarit on "vaikea" saada ja et joudut jonkun kanteen nostamaan. Ei pidä paikkaansa.

Sä täytät yhden helpon lomakkeen joko netissä sähköisesti tai vie paikanpälle liitteineen. Liite tarkoittaa elatusmaksusopimusta.

Sit saat 4-6viikon päästä elaripäätöksen ja takautuvasti jopa usealta kuukaudelta. Päätös annetaan siihen asti kun lapsi täyttää 18-vuotta joten asia on kerralla hoidettu. Kela hoitaa itse perinnät yms. ne ei edes sinulle laillisesti kuulu eikä sinun niihin tarvitse puuttua.

Asia ei ole vaikea eikä vaadi sulta mitään normaalia toimintaa suurempaa.

Lopeta toi itsesäälissä rypeminen ja liioittelu. Kyllä sä pärjäät.=D

on varsin helppoa ja yksinkertaista eikä tarvitse tapella exän kanssa. Ja tosiaan asia hoitui muutamalla paperilla, vaikka exäa asiaa vastustikin.

Vierailija
64/103 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietipä nyt hetkinen vielä: lapsi saa kivan pesämunan aloittaessaan itsenäistä elämää, upea homma isoäidiltä. Ilmeisesti sinä et pysty lapselle säästämään rahaa, hienoa että joku sen tekee.

Isoäidin ei tarvitse (eikä pidä) elättää sinua tai lasta.

En ymmärrä reaktiotasi.

Minunkin mielestä tämä on todella hieno asia että mummi säästää lapsenlapselleen pesämunan. Todella harvat mummut tälläistä tekee. Todella kiittämätöntä porukkaa täällä. Sun poika varmaan osaa arvostaa tätä aikuisena.

Vierailija
65/103 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi avata tilin lapselle ihan lapsen omalle nimelle. Tilin avauskirjoitihin kirjataan kuka tilin on avannut, mutta tämä henkilö ei saa tiliin käyttöoikeutta. Tilille laitetaan usein sulku siihen asti kun lapsi täyttää 18.v.

Lahjoitustarkoituksessa voi avata tilin alaikäiselle ilman huoltajan suostumusta. Tähän tiliin ei tule kellekään käyttöoikeutta, vasta lapselle, kun täyttää 18 vuotta.

enkä kysellyt kenenkään suostumuksia. Tilin omistajat ovat minä ja kummilapsi, ja siihen asti kunnes lapsi on 18-vuotias, hänen sijassaan tilinkäyttäjänä minun lisäkseni on hänen äitinsä. Tililtä ei saa nostaa rahaa muutoin kuin minun ja lapsen äidin yhteisellä suostumuksella. Tällaiset ehdot sanelin tiliä varten pankissa. Minä saan kuukausittain tiliotteen, koska laitan tilille kuukausittain rahaa, lapsen äiti taas saa kerran vuodessa tiliotteen. Koska rahaa säästyy pikkuhiljaa, verottaja ei saa summasta mitään edes silloin, kun lapsi täyttää 18 vuotta, tilihän on myös hänen nimissään koko ajan. Tililtä maksetaan varmaankin mopokortti, autokoulu tms. sitten aikanaan. Ihan mukava summa sinne kertyy, vaikka laitankin vain 50 euroa kuussa.

Vierailija
66/103 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole Suomessa mahdollista. Yksikään pankki ei avaa pankkitiliä lapselle ilman huoltajan (niitä on kaksi) kirjallista suostumusta.

Terkuin ei ap

Vierailija
67/103 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun esikoiselle on kummisetä avannut tilin, isä oli läsnä kun tiliä avattiin mutta multa ei todellakaan pyydetty mitään kirjallista lupaa tai edes kysytty asiasta mitään.

Vierailija
68/103 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten tiedä, milloin tuo on tullut voimaan, mutta 4 vuotta sitten ainakin saimme avattua tilin kummilapsellemme, eikä mitään kirjallisia suostumuksia kyselty. tili lapsen nimellä, käyttöoikeuden saa, kun täyttää 18 ja joka kuukausi laitamme sille tilille rahaa.

Vierailija
69/103 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, olet väärässä sanoessasi et kelan elarit on "vaikea" saada ja et joudut jonkun kanteen nostamaan. Ei pidä paikkaansa.

Sä täytät yhden helpon lomakkeen joko netissä sähköisesti tai vie paikanpälle liitteineen. Liite tarkoittaa elatusmaksusopimusta.

Sit saat 4-6viikon päästä elaripäätöksen ja takautuvasti jopa usealta kuukaudelta. Päätös annetaan siihen asti kun lapsi täyttää 18-vuotta joten asia on kerralla hoidettu. Kela hoitaa itse perinnät yms. ne ei edes sinulle laillisesti kuulu eikä sinun niihin tarvitse puuttua.

Asia ei ole vaikea eikä vaadi sulta mitään normaalia toimintaa suurempaa.

Lopeta toi itsesäälissä rypeminen ja liioittelu. Kyllä sä pärjäät.=D

Vierailija
70/103 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä anoppi onnistui avaamaan Pirkanmaalla Sampopankissa tilin esikoiselle. Olipa jopa määrittänyt ettei meillä miehen kanssa ollu käyttöoikeutta. Sitä ei ollut pystynyt estämään et tuli verkkopankkiin näkyville. Sieltähän se koko tilin olemassaolokin selvisi. "Avulias" pankkivirkailija oli jopa etsinyt mun hetunkin esille ja jopa antanut sen kirjallisesti anopille "säästöön" jos vastaisuudessakin tarvitsee ko tietoa.

Jostain kumman syystä tästä nousi aikamoinen haloo. Heidän onnensa, siis anopin ja pankin, oli että asuttiin sen verran kaukana etten saapunut hank.koht. asiaa selvittämään paikan päälle vaan olin yhteydessä pankinjohtajaan puhelimitse. Meidän oma pankkivirkailija auttoi asiassa tutkimalla pankin tietokoneelta avausajankohdat ja konttorin yms tiedot.

Sen jälkeen ei ole tarvinnut olla väleissä anopin kanssa. Tili tietysti suljettiin, olihan lapsella jo ennestään olemassa säästötili. Kävin myös virkatodistuksen kanssa kaikki muut pankkiryhmät lävitse selvittämässä onko avannut sen jälkeen myös muualle tilejä.

Kehtasi lahjoittaa lapsenlapselle rahaa. Ja vielä miniän mielestä väärin.

Vierailija
71/103 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman että olen allekirjoittanut mitään ja tilit on ihan oikeasti olemassa ja vielä lasten nimissä kun meille tulee niistä tiliotteet.

Vierailija
72/103 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen rahat eivät TODELLAKAAN ole missään vaiheessa vanhempien rahoja!! Jos rahat on maksettu lapsen nimissä olevalle tilille, ne ovat lapsen rahoja tämän iästä riippumatta. Näin on silloinkin, kun maksaja on lapsen oma vanhempi. Eli jos maksat omalta tilistäsi lapsen tilille ja käyt myöhemmin nostamassa rahat takaisin, teet rikoksen.

Lapsen rahat on sinun rahoja siihen asti kun täyttää 18 vuotta, ellei lapsi ole niitä itse tienannut.

Joten, ruikutat miksi?!

Vierailija
73/103 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin niillä rahoilla voi ostaa lapselle vaatteita ja ruokaa.

"Lapsen elatuksesta annetun lain mukaan vanhemmat vastaavat lapsen elatuksesta kykynsä mukaan. Lapselle mahdollisesti maksettavaa perhe-eläkettä tai muita tuloja

voidaan käyttää kohtuullisessa määrin lapsen elatukseen, mutta lapsen muuta varallisuutta ei voida ilman erityisiä perusteita käyttää lapsen tavanomaisiin elinkustannuksiin."

http://www.maistraatti.fi/Documents/Holhoustoimi/Alaikaisen%20lapsen%20…

Ja mikä tärkeintä:

"Edunvalvojan on säilytettävä sellainen omaisuus, jota lapsi edunvalvonnan kestäessä tai myöhemmin tarvitsee tai jolla muutoin on tälle erityistä arvoa.

Lapsen omaisuutta voidaan alaikäisyyden aikana käyttää vain lapsen omaksi hyödyksi ja tyydyttämään hänen henkilökohtaisia tarpeitaan. Muu lapsen omaisuus on

sijoitettava siten, että sen säilymisestä on riittävä varmuus ja että sille saadaan kohtuullinen tuotto. Alaikäisen varat on aina sijoitettava hänen nimissään olevalle pankkitilille tai muuhun hänen nimissään olevaan sijoituskohteeseen, eikä niitä saa

sekoittaa toisten varoihin."

Sama lähde.

Ja tuo suomeksi: ei, et voi ostaa lapselle vaatteita ja ruokaa tämän lahjaksi saamillaan rahoilla. Käyttöoikeus periaatteessa on myös lapsen pankkitilille, mutta olet henkilökohtaisesti vastuussa rahojen säilymisestä. Tämä tarkoittaa sitä, että lapsi voi halutessaan haastaa sinut oikeuteen rahojen varastamisesta ja saa ne takuuvarmasti korkoineen takaisin.

Vierailija
74/103 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tilin avaaminen ja lopettaminen alle 15-vuotiaat

Molemmat edunvalvojat sopivat yhdessä pankin kanssa tilin avaamisesta kuin myös tilin lopettamisesta alle 15-vuotiaalle. Käytännössä tilin avaamisesta alaikäisen nimiin voi sopia yksikin edunvalvoja, mutta toisenkin edunvalvojan myötävaikutusta tarvitaan tilisopimuksen teossa joko henkilökohtaisesti tai valtakirjan kautta viimeistään siinä vaiheessa, kun tililtä halutaan nostaa varoja tai tiliin halutaan liittää tilinkäyttövälineitä. "

https://www.op.fi/op/op-pohjola-ryhma/op-pohjola-ryhma/osuuspankit/alai…

Vierailija
75/103 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä, että mummo säästää lapsen omalle tilille rahaa.

Minä jäin nuorena yh:ksi pienen lapsen kanssa, lapsen isä petti, käytti henkistä väkivaltaa, fyysistä väkivaltaa yms. Silti palasin koulun penkille ja elätin lapsen pienillä tuloilla, eikä onneksi kertaakaan kuitenkaan tarvinnut sossun luukulle mennä, kun laski menot ja tulot. Minä kuitenkin olen lapseni äiti ja minulla velvollisuus ostaa talvikengät niin kuin kesäkengätkin... Ja elaritkin tulee kelan kautta, kun ei lapsen isä ole halukas maksamaan.

Nyt otat itseäsi niskasta kiinni, ei se elämä niin syvältä ole. Sulla on varmasti ihana lapsi, sillä ihana ja ajattelevainen mummo. Alas kuule elää sitä lasta varten.

Vierailija
76/103 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi avata tilin lapselle ihan lapsen omalle nimelle. Tilin avauskirjoitihin kirjataan kuka tilin on avannut, mutta tämä henkilö ei saa tiliin käyttöoikeutta. Tilille laitetaan usein sulku siihen asti kun lapsi täyttää 18.v.

Vierailija
77/103 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta poikansa kasvattanut joten se siitä.

Mä olen aina ihmetellyt tätä suomimiesten uskomatonta elatusvelvollisuuden välttelyä. Mitä vätyksiä.

Vierailija
78/103 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen kun vaan vie hakemuspaperin ja elatustukipäätöksen ulosottovirastoon ja perivät sitä isältä. Jos ei maksa rästejään sitä aletaan ottaa palkasta n 2 kk päästä. SIis kun kerran isällä on työ.

Kela ei liity tähän mitenkään!

Kun palkasta on otettu elarit tarpeeksi pitkään saa mies merkinnän luottotietoihin.

AP, tsemppiä! Sua on kohdeltu tosi huonosti. Tärkeintä on, että sä saat nyt voimia itsellesi. Anna mummon olla, se ei ole hyvä ihminen, kun on tollasen pojan kasvattanut.

Huolehdi sinä itsestäsi ja lapsistasi, olette ansainneet kaiken hyvän!!!

Vierailija
79/103 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä kokoisia pieniä sulla on? täällä saattais olla ylimääräisiä kuomia ym.

Vierailija
80/103 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjoitustarkoituksessa voi avata tilin alaikäiselle ilman huoltajan suostumusta. Tähän tiliin ei tule kellekään käyttöoikeutta, vasta lapselle, kun täyttää 18 vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi