Mikä on sellainen ihottuma joka lehahtaa
ihan yhtäkkiä, ainakin minulla yleensä kasvoille ja/tai kaulalle, punaisiä läiskiä, eivät ole yhtään koholla ihon pinnasta, menevät myös pois aika nopeasti (viidentoista minuutin sisällä)? Miksi sitä siis kutsutaan, tai mikä sen aiheuttaa, onko jokin yliherkkyysreaktio vai mikä?
Kommentit (16)
Saattaa tulla vaikka suihkun jälkeen, eli kuuma vesi aiheuttaa.
Kutittaa aivan vietävästi, on tosi "vaarallisen " näköistä.
Kestää joskus pari tuntia, joskus viikon.Sitten menee pari vuotta ettei ole ja taas tulee??
Toisella lapsella samaa.
Ei sille mahda mitään.
Lääkärissä kävin ja sain rasvaa siihen kutinaan ja kortisonia suun kautta ekalla kerralla.
Toisella kerralla en menny, rasvailin ja annoin olla.
Se kutina oli kamalaa :(
http://www.mavicevap.com/medi/fi/686.html
Tämä menee hieman alkuperäisen viestin ohi, mutta juuri sama tuli itselläni tänään eteen.
Veikkaisi jotain ruoka-ainetta, maustetta yms. Itse olen joutunut jättämään mansikan kokonaan pois. En ota riskiä, että reaktio pahenee.
Osa ruoka-aineista on tunnetusti ns. ärsyttäviä ruoka-aineita ilman varsinaista allergista immunologista reaktiota. Näitä on esimerkiksi mansikka, tomaatti, sitrushedelmät ym. Ei ole välttämättä väliä lopputuloksen kannalta onko kyseessä varsinainen allerginen reaktio vai vaan ärsytysreaktio jos suu ja poskien iho kutisee, mutta usein molempia voi siedättää ihan kotioloissa. Nykyään lieviä allergioitakin pyritään hoitamaan kotioloissa siedättämällä eikä esimerkiksi pienistä ihoreaktioista välitetä. Vaikeat allergiat sitten erikseen ja ne täytyy hoitaa ehdottoman huolella.
Muutama vuosi sitten laadittiin kansallinen allergiaohjelma. Kannattaa tutustua muuten ihan yleissiviatyksen kannalta:
http://www.filha.fi/suomi/toiminta/kotimainen/kansallinen_allergiaohjel…
Tuollainen lehahdua kuulostaa muuten nokkosokolta eli urtikarialta, joskus löytyy jokin aiheuttaja, aina ei. Ruoka-aineiden lisäksi useat virusinfektiot, lääkeaineet, kosmetiikka, ym voi joskus aiheuttaa. Yleensä vaarattomia ja menevät itsstään ohi. Joskus hoidetaan lääkkeillä.
perusteella paukamia. Tuollaisiakin minulla on joskus ja ne ovat tosiaan nokkosrokkoa, kutisevia paukamia jotka voivat tulla ihan yhtäkkiä ja laskevat melko pian. Mutta tämä punainen läiskäisyys on jotain muuta! Sitä voi olla jopa monta kertaa päivässä. Ja ei ole punastumista...
ap
Mulla sen suihkun jälkeen saattaa olla sellasia kämmenen kokoisia läiskiä siellä täällä, ihan aavistuksen verran iho ehkä koholla, ei paukamia.
Se ihottuma sitten laajenee, voi olla koko ylävartalo, ei ihan tasaisesti, laikukkaana, mutta laajalti.
Sitte leviää ihan umpimähkään.
Haalenee ja taas kun meen suihkuun taas lehahtaa punaiseksi ja kutina kasvaa.
perusteella paukamia. Tuollaisiakin minulla on joskus ja ne ovat tosiaan nokkosrokkoa, kutisevia paukamia jotka voivat tulla ihan yhtäkkiä ja laskevat melko pian. Mutta tämä punainen läiskäisyys on jotain muuta! Sitä voi olla jopa monta kertaa päivässä. Ja ei ole punastumista...
ap
Lehahtava ihottumani ei kutise ollenkaan. Se vain on, ja häipyy nopeasti. Siitä on vain ja ainoastaan kosmeettista haittaa. Mietin vain, että mistähän tuo ihottuma johtuu, jos siitä pääsisi vaikka jotenkin eroon. Kaikki kasvoihin ja kaulalle tulevat ihottumat ovat ikävän näköisiä...
ap
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTheisE16POcNAeOI9Oa55eik1Utj6o…
Stressi laukasee ainakin mulla tuon, eli silloin se tulee herkemmin, siis elä stressaa!! :)
En voi mennä itse ammeeseen rentoutumaan, sillo se pamahtaa heti päälle.
Samaan suuntaan, ehkei kuitenkaan noin voimakkaasti minulla. Ovat yleensä pienemmällä alueella minulla kuin tuossa kuvassa, tai vain joitakin läiskiä. Kuvassahan tuo henkilö on isolta pinta-alalta ihan kirjava.
Ja tosiaan, läiskät eivät ole yhtään koholla eivätkä kutise.
ap
ihottumaa ja oikeastaan ihoreaktiota, jossa ihoa kuumottaa. Tunnen siis itse kuumotuksen ja kokemuksesta tiedän loistavani punaisena kuin paloauto.
Itse olen yrittänyt syitä hakea... yleensä se tulee illalla, vähän väsyneenä tai illalla, jos on päivän mittaan vaikka ulkoillut kylmässä säässä. Joskus olen huomannut sen ehkä liittyvän viinin juomiseen. Minulla siis rentoutuminen ja tuo reaktio kulkevat käsi kädessä.
En yhtään tiedä, mitä se on, mutta siskollanikin on samaa. Meillä molemmilla sitä on kai ollut aina.
Saattaa olla yksi läikkä kyljessä, yksi mahassa, yksi selässä, mutta ton tyylistä.
Läikkä voi olla kämmenen kokoinen tai 2 cm halkaisijaltaan, vaihtelee.
Jos silloin edes varovasti raapii ihoa, ne raapimiskohdat nousee ihosta esille tummina naarmuina. Näyttää kuin joku villieläin olisi hyökännyt kimppuun.
Ole onnellinen jos ei kutise!!
urtikaria jonka jokin tekijä laukaisee, joillakin jopa kosketus..
....liittyy viiniin, kuten 13 kertoi. Voi liittyä moniin muihinkin asioihin, mutta ei minulla juurikaan.
Minulle tulee otsaan ja joskus nenään ja poskiin punaisia läikkiä jotka ei kutia ja häipyvät pois . Olen ihmetellyt mikä tämän aiheuttaa. En ole lääkäriinkään mennyt kun sieltä ei välttämättä apua asiaan saa.
Spitaali. Varaudu muutoksiin ulkonäössäsi.
Olin koko talven sisällä. Ei tullut kertaakaan. Aiemmin tuli jatkuvasti talvella. Ei kuitenkaan kylmäaltistuksen yhteydessä vaan eri aikaan. Jo se että kävelen kylmässä autolta sisälle aiheuttaa kivun tuntemusta.esim. reisissä. En tiedä mikä vaiva on mutta kestänyt yli 50 v.
Urtikarialta kuulostaa, tosin en viitsinyt lukea kaikkia, mutta jos saunan jälkeen pitää raapia niin melko varmasti, eri syistä johtuvia. Saunakauhalla on hyvä.
Veikkaisi jotain ruoka-ainetta, maustetta yms. Itse olen joutunut jättämään mansikan kokonaan pois. En ota riskiä, että reaktio pahenee.