Miksi ne hiukset pitää leikata lyhyiksi, kun on joku 40v?
Tekeekö moni siksi, ettei sovi nassuun vai ovatko hiukset niin ohuet, ettei voi ajatellakaan, vai miksi?
Itse olen 44v, enkä voi kuvitellakaan, että leikkaisin jonkun lyhyen tanttatukan itelleni!
Hiukseni ovat ohuet, mutta niitä on todella paljon sanoi kampaaja.
Kommentit (162)
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 18:46"]
Ajatteletko samoin myös esimerkiksi painosta eli että jos puolisosi viihtyisi 200kilosena niin se olisi sinulle ok(ulkonäköasiana) ja sinulla olisi oikeus olla 150kiloinen ja puolisosi pitää hyväksyä se vaikka on rakastunut alun perin 55 kiloiseen?
No ehkä minä olen tosiaan vanhanaikainen antifeministi kun minulla on tällaisia ajatuksia. Minä en pidä yhtään outona sitä että minun puolisollani on ulkonäkööni liittyviä toiveita.Onhan hänellä ollut niitä tavatessammekin.
[/quote]
Kyllä ajattelen. Taas otit kärjistetyn esimerkin, en tunne ketään ihmistä, joka itse haluaisi painaa 200 tai 150 kg ja sellainen olisi terveysriskikin.
Ymmärrän sinua aina vain vähemmän. En ole koskaan ikinä ymmärtänyt ihmisiä, jotka haluavat olla tietyn näköisiä jonkun muun toivomuksesta! Tuollaisesta on lyhyt matka siihen, että roikutaan toisessa kiinni ja yritetään tehdä kaikki mahdollinen toisen miellyttämiseksi, siis että ollaan kynnysmattona. Jos sitten syystä tai toisesta tulee ero, itketään, että miksi jätit, kun yritin aina olla sellainen, kuin sinä haluat.
Minusta pitkät hiukset ovat kauniimmat mitä lyhyet. Mutta pitkiä hiuksiakin on erilaisia, en henk.koht. ymmärrä miksi keski-ikäiset leikkaavat tselleen lyhyet hiukset, jotka ani harvoille sopivat. Mutta se toinen vaihtoehto ei ole vain vyötärölle ulottuvat hiukset, minusta esim. Sikke Sumari näyttää nuorekkaalta ilman "pissislookia" ja hänen hiuksensa ovat puolipitkät:
http://suomenkuvalehti.fi/s/mediagallery/2012/2/7/755315/wj071211v.jpg
Hänelle myös sopii nutturakampaus hyvin:
http://images.tvrage.com/people/70/207755.jpg
Moni muukin näyttää hyvältä pitkissä hiuksissa, Eini esim. on jo 53-vuotias(?)
http://www.hymy.fi/s/f/editor/images/Eini.1jpg.jpg
Moni keski-ikäinen luulee että näyttää tältä kun leikkaa hiuksensa:
http://i2.listal.com/image/9374/936full-halle-berry.jpg
---Ja tämä on sitten se totuus:
http://nel7.sestatic.fi/sites/default/files/styles/large/public/story_images/eija.jpg
96 jatkaa vielä: moni kampaaja haluaa asiakkaailleen leikata lyhyet hiukset, koska se tuo enemmän rahaa. Pitkiä hiuksia pitää viedä kampaajan käsittelyyn (jollei värjäys vaadi useampia käyntejä, minkä välttää pitämällä värin lähellä omaa ja raidoilla =ei tule törkeästi näkyvää juurikasvua) n. 3kertaa/vuosi, lyhyitä taas melkein kerran kuussa. Tuosta voi sitten laskea paljonko enemmän lyhyt hiuksinen tuottaa kampaajan kassaan esim. vuodessa.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 19:19"]
96 jatkaa vielä: moni kampaaja haluaa asiakkaailleen leikata lyhyet hiukset, koska se tuo enemmän rahaa. Pitkiä hiuksia pitää viedä kampaajan käsittelyyn (jollei värjäys vaadi useampia käyntejä, minkä välttää pitämällä värin lähellä omaa ja raidoilla =ei tule törkeästi näkyvää juurikasvua) n. 3kertaa/vuosi, lyhyitä taas melkein kerran kuussa. Tuosta voi sitten laskea paljonko enemmän lyhyt hiuksinen tuottaa kampaajan kassaan esim. vuodessa.
[/quote]
:)) Minun kampaajani ei ainakaan päätä, millaiset hiukset minulla on. Olen ihan itse päättänyt leikkauttaa lyhyet hiukset. Mallini on sellainen, joka on hallittavissa vähän mallista ulos kasvaneenakin. Leikkautan hiukseni 3-4 kertaa vuodessa, se on minulle nautinto, josta olen valmis sen 3-4-kymppiä maksamaan. Tunnen itseni aina kampaajareissun jälkeen pirteämmäksi ja iloisesti enemmän itseni näköiseksi. Värjään myös hiuksiani, mutta teen sen yleensä itse. Noin kerran kahdessa vuodessa teetän sen kampaajalla, ja pidän sitä ansaittuna hemmotteluna. Tunnen hyvinkin saavani vastinetta jokaiselle eurolle, jonka kampaajalleni maksan.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 19:28"]
:)) Minun kampaajani ei ainakaan päätä, millaiset hiukset minulla on. Olen ihan itse päättänyt leikkauttaa lyhyet hiukset. Mallini on sellainen, joka on hallittavissa vähän mallista ulos kasvaneenakin. Leikkautan hiukseni 3-4 kertaa vuodessa, se on minulle nautinto, josta olen valmis sen 3-4-kymppiä maksamaan. Tunnen itseni aina kampaajareissun jälkeen pirteämmäksi ja iloisesti enemmän itseni näköiseksi. Värjään myös hiuksiani, mutta teen sen yleensä itse. Noin kerran kahdessa vuodessa teetän sen kampaajalla, ja pidän sitä ansaittuna hemmotteluna. Tunnen hyvinkin saavani vastinetta jokaiselle eurolle, jonka kampaajalleni maksan.
[/quote]
Ei toki kampaaja sitä päätäkään, mutta usein "heikkona hetkenä" asiakas sortuu, jos kampaaja puhuu siitä kuinka lyhyt leikkaus nuorentaisi ja piristäisi ilmettä. Itse vaihdoin jopa kampaajaa koska vakkarini alkoi, kuultuaan minun olevan iältäni 38, saarnaamaan joka kerta siitä miten minun iässäni pitäisi jo leikata jokin siisti mutta moderni lyhyt kampaus. Ja tämä trendikkäässä helsingin Punavuoren salongissa, ei missään takahikiän mummokampaamossa.
Sikke Sumari on tyylikäs esimerkki aikuisesta naisesta, jolle sopii hyvin tuollainen puolipitkä tukka. Einin hiukset ovat sinänsä hyväkuntoiset, mutta niistä (tai ehkä hänen tyylistään kokonaisuudessaan) tulee kyllä sellainen vaikutelma, että keski-ikäinen nainen koittaa epätoivoisesti näyttää ikäistään nuoremmalta. Mutta kaipa nuo hiukset ovat hyvännäköiset, tyyli vain saisi muuten olla vähän hillitympi.
Onhan noita muitakin hyvännäköisiä naisia, joille sopii todella hyvin pitkät hiukset, kuten esimerkiksi nämä: http://blogit.iltasanomat.fi/idaiholla/2012/09/26/nainen-kauneimmillaan/ (mm. Sari Havas, Anu Sinisalo, Outi Mäenpää, Arja Koriseva). Sitten taas esim. Helena Karihtalalle sopii mainiosti lyhyemmät. Muita hyviä esimerkkejä naisista, joille sopii todella hyvin lyhyet hiukset on mm. Paula Koivuniemi, Leena Harkimo, Pirkko Mannola.
Ihmiset on erilaisia, ja on tyhmää olettaa, että pitkät hiukset automaattisesti on kauniit kaikilla tai vastaavasti lyhyet hiukset tätimäisiä tai epäseksikkäitä. Itselläni on ollut lyhyet hiukset viimeiset kymmenen vuotta, ja voin sanoa että kun leikkasin puolipitkästä lyhyeksi 25-vuotiaana, alkoi käydä ihan käsittämätön flaksi miesten keskuudessa :) Tuskinpa siinä muuta oli, mutta uudet lyhyet hiukset toivat kasvoni esiin kauniimmin ja olivat raikkaat ja pirteät. Eli kyllä moni mies tykkää lyhyemmistäkin hiuksista. Parasta kun on hiukset joissa itse viihtyy ja jotka tuovat parhaat puolet esiin.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 19:34"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 19:28"]
[/quote]
Ei toki kampaaja sitä päätäkään, mutta usein "heikkona hetkenä" asiakas sortuu, jos kampaaja puhuu siitä kuinka lyhyt leikkaus nuorentaisi ja piristäisi ilmettä. Itse vaihdoin jopa kampaajaa koska vakkarini alkoi, kuultuaan minun olevan iältäni 38, saarnaamaan joka kerta siitä miten minun iässäni pitäisi jo leikata jokin siisti mutta moderni lyhyt kampaus. Ja tämä trendikkäässä helsingin Punavuoren salongissa, ei missään takahikiän mummokampaamossa.
[/quote]
No joo, löytyyhän niitä kampaajiakin moneen lähtöön. Olen minäkin vaihtanut kampaajaa, joks yks kaks rupesi suorastaan tuputtamaan minulle sekä lisää "toimenpiteitä" että hiustenhoitotuotteita joka kerta käydessäni, vaikka heti ensimmäisellä kerralla sanoin ihan napakasti, että kiitos, mutta kerron itse, jos olen kiinnostunut jostakin muustakin kuin varaamastani palvelusta. Tämäkin pääkaupunkiseudulla. Mutta tuo "heikko hetki" on minusta silti vähän huono selitys sille, että antaa kampaajan tehdä itselleen jotakin, mitä ei oikeasti itse halua.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 19:41"] Mutta tuo "heikko hetki" on minusta silti vähän huono selitys sille, että antaa kampaajan tehdä itselleen jotakin, mitä ei oikeasti itse halua.
[/quote]
Mutta kun sitä voi vakuuttavan asiantuntijan myyntipuheen kriittisen hetken haluta. Moni meistä on tehnyt joskus impulssiostoksenkin, ostanut jotain mitä ei OIKEASTI tarvitse tai halua koska myyntipuhe on ollut niin hyvä ja esittely viehättävä, että hetkeksi myyjä on saanut vakuutettua että minä haluan juuri tämän tuotteen. Saman voi onnistua tekemään markkinointihenkinen kampaaja aika monelle.
Olen seuranntu lauantaisin ja sunnuntaisin Subilta tulevaa "Kaiken maailman kampaamot" ohjelmaa, joka on realityshow jossa huippukampaaja tulee auttamaan kriisisalonkeja, ja siinä kyllä välillä annetaan niin kovia ohjeita asiakkaiden "aivopesuun" että huh huh. Esimerkiksi käsketään kampaajia markkinoimaan asiakkaan ollessa tuolissa tuotteita argumentoiden esim. että laitettu väri tai permis menee pilalle ellei käytä näitä asiantuntijan suosittamia tuotteita. Tai pyrkimään myymään värikäsittelyjä jotka vaativat kuukausittaisen uusintakäsittelyn tms työllistävää. Suomessa meno ei ehkä ole ihan yhtä härskiä (ohjelma on jenkkiläinen) mutta vähän samaa jossain paikoissa olen havainnut.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 19:57"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 19:41"] Mutta tuo "heikko hetki" on minusta silti vähän huono selitys sille, että antaa kampaajan tehdä itselleen jotakin, mitä ei oikeasti itse halua.
[/quote]
Mutta kun sitä voi vakuuttavan asiantuntijan myyntipuheen kriittisen hetken haluta. Moni meistä on tehnyt joskus impulssiostoksenkin, ostanut jotain mitä ei OIKEASTI tarvitse tai halua koska myyntipuhe on ollut niin hyvä ja esittely viehättävä, että hetkeksi myyjä on saanut vakuutettua että minä haluan juuri tämän tuotteen. Saman voi onnistua tekemään markkinointihenkinen kampaaja aika monelle.
Olen seuranntu lauantaisin ja sunnuntaisin Subilta tulevaa "Kaiken maailman kampaamot" ohjelmaa, joka on realityshow jossa huippukampaaja tulee auttamaan kriisisalonkeja, ja siinä kyllä välillä annetaan niin kovia ohjeita asiakkaiden "aivopesuun" että huh huh. Esimerkiksi käsketään kampaajia markkinoimaan asiakkaan ollessa tuolissa tuotteita argumentoiden esim. että laitettu väri tai permis menee pilalle ellei käytä näitä asiantuntijan suosittamia tuotteita. Tai pyrkimään myymään värikäsittelyjä jotka vaativat kuukausittaisen uusintakäsittelyn tms työllistävää. Suomessa meno ei ehkä ole ihan yhtä härskiä (ohjelma on jenkkiläinen) mutta vähän samaa jossain paikoissa olen havainnut.
[/quote]
Mutta eihän tuollainen kanna kovin pitkälle, jos asiakas jälkeenpäin tuntee itsensä harhaanjohdetuksi. Että se toimisi, asiakkaan pitäisi vielä jälkeenpäinkin olla tyytyväinen siihen, millaista vastinetta on saanut rahalleen ja myös siihen, paljonko sinne kampaajalle tuli törsättyä.
Toisaalta, tätä samaahan tapahtuu vaatekaupoissa ja vaikkapa kodinkoneliikkeissä. Vaatekaupassa myyjä kantaa kalliimmasta päästä olevia vaatteita asiakkaalle ja kehuu seitten, miten hyvännäköiseksi ne asiakkaan tekevät, sitä paremman mitä isompi hintalappu niissä on, ja kyllähän se hivelee, jos siinä tuntee itsensä kauniiksi, niin äkkiäkös sitä on valmis ylittämään suunnitellun budjettinsa. Viime kädessä se kuitenkin on asiakkaan vastuulla, ettei hän osta tuotetta tai palvelua, jota hän ei halua.
Minä en ole kokenut tuollaista ongelmaksi, siis sillä tavalla, että minulle myytäisiin jotakin, mitä en halua. Pidän kaikenlaista tyrkyttämistä todella vastenmielisenä, ja jos sitä jatketaan vielä, kun olen kerran sanonut "ei kiitos" vaihdan paikkaa.
En käsitä, miksi pitkät hiukset mielletään aina sellaiseksi hiirenhännäksi. Siis eihän kukaan tarkoita, että niiden hiusten pitäisi olla jonnekin puoleenväliin selkää. Miksi ne vaihtoehdot on siis hiirenhäntä ja kananperse? Ihan joku leuan alapuolelle yltävä polkka olisi naisellisempi, kuin sellainen pystyyn äherretty pörrö. Tai olkapäille ulottuva, jossa nätti leikkaus. Ja kaikki tuo selittely, että naama roikkuu ja roikkuvat hiukset pahentaa asiaa... suoraan kampaajien propagandaa. Ei se naama roiku, silloin kun ihminen hymyilee. Ja siinä vaiheessa, kun roikkuvanaamainen täti-ihminen näyttää maansa myyneeltä, ei sitä mikään hiusmalli pelasta.
Tuossa varmaan on se jutun juju: moni ei ymmärrä että on vaihtoehtoja ns. lyhyen ja pitkän mallin välillä. Monelle aikuiselle naiselle sopii hyvin sellainen puolipitkä polkkamalli, jossa voi olla myös vähän särmää mukana.
Jos miettii ns. tyylikkäitä aikuisia naisia, harvoilla on lyhyet hiukset, mutta ei ole mikään ohut hiirenhäntäkään. Suomessa tämä kulttuuri on vähän hassu, moni vetää sen punaisen kananp*rse mallin 50-kympin kriisin tuntumassa.
Useimmissa muissa maissa hiukset pysyvät ns. klassisempina, esim. Yhdysvalloissa, italiassa ja Ranskassa.
moni näköjään luulee, et pitkäthiukset nuorentaa. Mut kyl se on päinvastoin
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 19:00"]
Ajatteletko samoin myös esimerkiksi painosta eli että jos puolisosi viihtyisi 200kilosena niin se olisi sinulle ok(ulkonäköasiana) ja sinulla olisi oikeus olla 150kiloinen ja puolisosi pitää hyväksyä se vaikka on rakastunut alun perin 55 kiloiseen?
No ehkä minä olen tosiaan vanhanaikainen antifeministi kun minulla on tällaisia ajatuksia. Minä en pidä yhtään outona sitä että minun puolisollani on ulkonäkööni liittyviä toiveita.Onhan hänellä ollut niitä tavatessammekin.
[/quote]
Kyllä ajattelen. Taas otit kärjistetyn esimerkin, en tunne ketään ihmistä, joka itse haluaisi painaa 200 tai 150 kg ja sellainen olisi terveysriskikin.
Ymmärrän sinua aina vain vähemmän. En ole koskaan ikinä ymmärtänyt ihmisiä, jotka haluavat olla tietyn näköisiä jonkun muun toivomuksesta! Tuollaisesta on lyhyt matka siihen, että roikutaan toisessa kiinni ja yritetään tehdä kaikki mahdollinen toisen miellyttämiseksi, siis että ollaan kynnysmattona. Jos sitten syystä tai toisesta tulee ero, itketään, että miksi jätit, kun yritin aina olla sellainen, kuin sinä haluat.
[/quote]
Toisen kautta sellainen nainen joka ei huomioi miehensä mielipiteitä,tekee aina vaan kuten itse tahtoo- esimerkiksi leikkaa kauniit pitkät hiuksensa joihin mies on todella ihastunut ja jotka miehen mielestä huokuu seksuaalisuutta tai muuta vastaavaa- voi tulla jätetyksi juurikin sen vuoksi, ja sitten itkee että miten tässä nyt näin kävi.
Mutta what ever. I rest my case.
Mä en ymmärrä, miksi pitää tehdä tuollainen ongelma ja monen sivun keskustelu toisten hiuksista. Toisille sopii pitkät ja toisille lyhyet. Toiset tykkää pitää lyhyttä mallia, toiset pitkää ja toiset kokeilee erilaisia tyylejä ja pituuksia. Not a big deal. Jokainen päättää itse omista karvoistaan.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 21:24"]
[/quote]
[/quote]
Toisen kautta sellainen nainen joka ei huomioi miehensä mielipiteitä,tekee aina vaan kuten itse tahtoo- esimerkiksi leikkaa kauniit pitkät hiuksensa joihin mies on todella ihastunut ja jotka miehen mielestä huokuu seksuaalisuutta tai muuta vastaavaa- voi tulla jätetyksi juurikin sen vuoksi, ja sitten itkee että miten tässä nyt näin kävi.
[/quote]
Eli esimerkkitapauksessasi nainen kokee muuttuneensa ja haluaa leikata hiuksensa, koska ne tuntuisivat hänestä nykyään enemmän omilta kuin pitkät hiukset. Mutta koska hänellä on ollut pitkät hiukset miehen rakastuessa häneen, hän ei saa ilman suostumusta leikata hiuksiaan sellaisiksi, mitkä hänestä itsestään tuntuisivat paremmalta.
En tiedä, minä melkein voin pahoin tuosta ajatuksesta. Ihan niin kuin naisen pitäisi pyytää mieheltä lupa muuttua tai ainakin siihen, että muutoksesta näkyisi jotakin ulospäin. Minun näkökulmasta sellainen suhde ei ole terve, jossa oma minuus ja sen ilmentäminen ulkoisesti on asia, josta neuvotellaan puolison kanssa, kysytään häneltä "Kulta, saanko olla tällainen, kuin olen, kun nyt olen muuttunut siitä, kun tapasimme. Pysyn kyllä ennallani, jos sinä tahdot."
Puistattaa ihan!
Niin, Halle Berryllä ja monilla muilla upeilla naisilla lyhyt tukka näyttää hyviltä siksi, että sen kantaja on upea. Samanlaisen kampauksen kun leikkaa suomalaiselle tuulipukumammalle, lopputulos on kamala.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2013 klo 21:45"]
Ei lyhyet hiukset oo sama ku tantta tukka?! Esim Halle Berryn tukka on ihan loistava! Pitkä tukka ei tosiaankaan ole aina niin upea kun moni kantaja kuvittelee...
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 21:35"]Jokainen päättää itse omista karvoistaan.
[/quote]
Aamen!
No, kyllä mää haluaisin että mun mies ilmoittaisi mulle etukäteen, jos aikoo esim. tatuoida naamansa tai lihottaa nopeasti 40kg. Ne on samanlaisia selviä ulkoisia muutoksia, asioita, joita ei ole ollut silloinkun hänet tapasin ja häneen rakastuin. Ei siihen LUPAA tarvitse pyytää, mutta otan sen kunnioituksena että hän haluaa kuulla minunkin mielipiteeni asiaan. Minähän häntä katselen enemmän kuin hän itseään peilistä!
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 21:36"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 21:24"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eli esimerkkitapauksessasi nainen kokee muuttuneensa ja haluaa leikata hiuksensa, koska ne tuntuisivat hänestä nykyään enemmän omilta kuin pitkät hiukset. Mutta koska hänellä on ollut pitkät hiukset miehen rakastuessa häneen, hän ei saa ilman suostumusta leikata hiuksiaan sellaisiksi, mitkä hänestä itsestään tuntuisivat paremmalta.
En tiedä, minä melkein voin pahoin tuosta ajatuksesta. Ihan niin kuin naisen pitäisi pyytää mieheltä lupa muuttua tai ainakin siihen, että muutoksesta näkyisi jotakin ulospäin. Minun näkökulmasta sellainen suhde ei ole terve, jossa oma minuus ja sen ilmentäminen ulkoisesti on asia, josta neuvotellaan puolison kanssa, kysytään häneltä "Kulta, saanko olla tällainen, kuin olen, kun nyt olen muuttunut siitä, kun tapasimme. Pysyn kyllä ennallani, jos sinä tahdot."
Puistattaa ihan!
[/quote]
Joku tuolla aiemmin kommentoikin jo, että monissa muissa kulttuureissa naiset osaa vanhentua tyylikkäästi, tukkaa ei leikata automaattisesti kananperseeksi vaan esimerkiksi supernaiselliseksi polkkatukaksi. Se on jännä miten täällä Suomessa ei osata :D esim. Amerikassa ja Italiassa näkee ihania, naisellisia ja kauniita vanhempia naisia joilla on kaunis lyhyt tai pidempi polkka. Sopii ohuemmallekin hiukselle eikä todellakaan roikuta niitä kasvoja alaspäin, ellei sitten kulje koko ajan suupielet kohti maata niinku monet mammat täältä taitaa tehdä ;D