Naaprin mummo ilmoitti tekevänsä musta ls-ilmon
Syy tähän on kuulemma että jätin lapseni heitteille.
Asia meni näin:
Laitoin lapsen parvekkeelle raittaisiin nukkumaan. Odotin, että lapsi varmasti nukahtaa kunnolla, minkä jälkeen kävin nopeasti ulkona viemässä roskat ja laittamassa auton piuhaan, että päästään päikkäreiden jälkeen kauppaan. Koko hommaan meni about 5 minuuttia. En koe tehneeni mitään väärin.
Mutta siis, voiko tollasesta ihan oikeasti ilmoittaa sossuun? Jos voi niin vetää kyllä aika sanattomaks. Eri asia jos oisin lähtenyt vaikka siellä kaupassa käymään lapsen nukkuessa parvekkeella...
Kommentit (84)
Lapsi tippuu parvekkeelta vain jos: Pääsee ensin rattaista irti ja putoaa niistä. Sen jälkeen kiipeää parvekkeen reunaa pitkin kaiteelle, josta tippuu alas. Toinen vaihtoehto on, että rattaat laitetaan päikkärien ajaksi parvekkeen kaiteelle nuorallatanssija tyyliin.
...mutta mitä se kertoo vanhemmista, että alle 1v. yleisin kotitapaturman syy on hoitopöydältä putoaminen.
Jotenkin puolustettavissa?!
kuulostaa hurjalta jättää 1-v nukkumaan parvekkeelle. Eihän se mummo voinut tietää, mitkä makuupussit ja valjaat sillä on. Minä en uskaltaisi nukuttaa 1-v:tä parvekkeella. Vauvaa kyllä nukuttaisin. Ja 1 v:tä olen nukttanut pihalla, kaippa siitäkin voisi lapsi luikerrella irti ja painella läheiselle tielle.
kuulostaa hurjalta jättää 1-v nukkumaan parvekkeelle. Eihän se mummo voinut tietää, mitkä makuupussit ja valjaat sillä on. Minä en uskaltaisi nukuttaa 1-v:tä parvekkeella. Vauvaa kyllä nukuttaisin. Ja 1 v:tä olen nukttanut pihalla, kaippa siitäkin voisi lapsi luikerrella irti ja painella läheiselle tielle.
Meitä on moneksi, toiset ovat superhypervarovaisia, sä kuulut niihin. Sä varmaan olet niitä äitejä jotka taluttaa taaperoaan kädestä selkä vääränä tuolla ulkona, ettei vaan pieni pääse kaatumaan pyllylleen.
Mä olen niitä äitejä, jotka seuraavat lapsensa touhuja ja kannustavat liikkumaan itse, nousemaan pystyyn itse kun kaatuvat. Toki autan, jos on liian vaikeaa, mutta mielestäni lapselle on hyväksi oppia liikkumaan ilman jatkuvaa höösäystä ja kädestä pitämistä.
Itse leikin lapsena vapaasti, kiipeilin puissa heti kun sinne pääsin kiipeämään, ehkä nelivuotiaasta. Ehkä kerran koko lapsuuden aikana putosin puusta, vaikka siellä vietin paljon aikaa. Onneksi ei mitään sattunut. Liikenteessä vanhemmat opettivat liikkumaan ja sen kanssa oltiin tarkempia, autot ovat kuitenkin se pahin vaara mitä kaupungissa on. Kotona olin iltoja yksin 7-vuotiaasta ja nautin siitä.
Kahden pojan äiti
Itse lasken itseni ennemmin varovaisiin äiteihin kuin huolettomiin äiteihin, mutta tää ketju on kyllä ihan käsittämätön. Käyttekö te muka vessassa, suihkussa ja kaikkialla niin että lapsi on koko ajan mukana ja näköetäisyydellä? Minä en :( olen siis ilmeisesti huono äiti. Vessassa kyllä ovi auki, mutta usein käyn suihkussa niin että kolmevuotias katselee lastenohjelmaa ( välillä käy suihkun ovella kurkkimassa ) samaan aikaan ja viivyn suihkussa vähemmän aikaa. Kun tuo taaperomme oli vauva, niin tein iltaisin pihahommia hänen mentyä nukkumaan... ikkuna oli kyllä auki ja kävin vähän väliä kuulostelemassa että kaikki on ok, mutta mikäs sen rauhallisempaa kun tehdä hommia kauniina kesäiltana lapsen nukkuessa. ja mieskin oli mukana ja naapurit näkivät sen kun kaksin teimme hommia pihalla ja puolivuotias nukkui sisällä.... onneksi meistä ei koskaan tehty ls-ilmoitusta :O naivi minä en ees tajunnut että sellaisen olisi voinut tehdä. Ihan oikeasti... puuttuuko joltain ihmisiltä elämä kun 5 minsan roskien vienti voi aiheuttaa ls-ilmon?!huh huh
että joku uhkaa toisen henkeä ja/tai turvallisuutta rikollisin keinoin. Voi olla poliisilla vaikeuksia pitää naamansa peruslukemissa, kun: av-mamma tulee valittamaan, että naapurin mummo uhkasi tehdä ls-ilmoituksen, kun jätin lapsen yksin parvekkeelle nukkumaan ja lähdin ulos.
asunnossa sisällä vai ulkona. Menetkö suihkuun (viideksi minuutiksi) kun lapsi nukkuu parvekkeella? Minä en menisi. Mutta voisin mennä suihkuun (ovi auki), kun lapsi nukkuu sisällä sängyssään. Jokin aika sitten tällä palstalla joku äiti kertoi lähteneensä miehen kanssa baarissa käväisemään miehensä kanssa ja jättäneensä vauvan nukkumaan. Ja hymiökin ole mukana tätä kertoessa. Olikohan tämäkin palstamammojen mukaan oikein? En huomannut itseni lisäksi muiden paheksuvan asiaa.
asunnossa sisällä vai ulkona. Menetkö suihkuun (viideksi minuutiksi) kun lapsi nukkuu parvekkeella? Minä en menisi. Mutta voisin mennä suihkuun (ovi auki), kun lapsi nukkuu sisällä sängyssään. Jokin aika sitten tällä palstalla joku äiti kertoi lähteneensä miehen kanssa baarissa käväisemään miehensä kanssa ja jättäneensä vauvan nukkumaan. Ja hymiökin ole mukana tätä kertoessa. Olikohan tämäkin palstamammojen mukaan oikein? En huomannut itseni lisäksi muiden paheksuvan asiaa.
Piipahtaako pihalla siten, että näkee parvekkeelle tai menee käymään baarissa. Oikea Kunnon Äiti antaa lapsen nukkua sylissään ja hyräilee samalla tuutulaulua.
Et koskaan syö, et paskanna, etkä nuku. Kyttäät koko ajan, ettei mitään satu.
Lapselle voi sattua vahinko, vaikka kyttäät vieressä. Ihan turha yrittää tulla syyllistämään
jokeen kun kiipeiltiin jäälautoilla. Mutta ei sitä silti kukaan hysteeriseksi tullut ja alkanut kytätä meidän perään. Saatiin juosta ihan vapaasti ja leikkiä.
Curlingmammoja taas paikalla.
Meitä on moneksi, toiset ovat superhypervarovaisia, sä kuulut niihin. Sä varmaan olet niitä äitejä jotka taluttaa taaperoaan kädestä selkä vääränä tuolla ulkona, ettei vaan pieni pääse kaatumaan pyllylleen.
Mä olen niitä äitejä, jotka seuraavat lapsensa touhuja ja kannustavat liikkumaan itse, nousemaan pystyyn itse kun kaatuvat. Toki autan, jos on liian vaikeaa, mutta mielestäni lapselle on hyväksi oppia liikkumaan ilman jatkuvaa höösäystä ja kädestä pitämistä.
Itse leikin lapsena vapaasti, kiipeilin puissa heti kun sinne pääsin kiipeämään, ehkä nelivuotiaasta. Ehkä kerran koko lapsuuden aikana putosin puusta, vaikka siellä vietin paljon aikaa. Onneksi ei mitään sattunut. Liikenteessä vanhemmat opettivat liikkumaan ja sen kanssa oltiin tarkempia, autot ovat kuitenkin se pahin vaara mitä kaupungissa on. Kotona olin iltoja yksin 7-vuotiaasta ja nautin siitä.
Kahden pojan äiti
sillä sitähän tuo on. Sen kuin tekee ilmoituksen.
Tässä sinulle empaattista olkapäätä...Et ole tehnyt mitään väärin.
Olet iso tyttö jo ja oikein hyvä äiti lapsellesi. Pärjäät oikein hyvin.
siellä rattaissa, kun esim roskia viemässä. Jos lapsi on koko ajan äidin kanssa ei se silti tarkoita, että on täysin turvassa. Et tietenkään tehnyt mitään väärää.
Ikävä tosiasia on se, että on vanhempia jotka jättävät lapsen yksin kotiin oman baarikierroksen ajaksi. Siinä on syytä ilmoitukseen.
te sitten myös muistatte kun olette suihkussa ovi auki että UIMAPUKU PITÄÄ OLLA ettei vaan lapselle/lapsille tule traumoja kun näkee pimppejä, pyllyjä ja tissejä. Jonkun lapsi saattaa nähdä kotonaan vaikka pimppikarvojakin jos äiti on alasti suihkussa. Mun mielestä tämä on väärin lasta kohtaan. Kenenkään ei tarvi nähdä alastomia ihmisiä jos ei ole erikseen pyytänyt sitä. Ahdisteluksi menee jo...
Olen tällainen "mummoäiti". Minä en uskaltaisi jättää lasta parvekkeelle nukkumaan ja lähteä itse ulos. Kun lapsi oli vauva vein hänet ulos siksi aikaa kun hain postin. Meillä oli myös toisella puolella asuntoa parveke, josta kulku portaita ulos. Kärräsin vauvan siihen portaiden juurelle, että oli koko ajan näkö- ja kuuloyhteys. Sitten taas postinhaun jälkeen vein sinne omalle parvekkeelle takaisin. Silloin kun vauva nukkui parvekkeella, pidin aina oven raollaan ja vilkuilin vähän väliä rattaita. Tähän ikään mennessä ehtii nähdä ja kuulla niin monenlaisia ikäviä juttuja, että olen mieluummin varovainen, kuin kadun myöhemmin.
"Eri asia jos oisin lähtenyt vaikka siellä kaupassa käymään lapsen nukkuessa parvekkeella"
Miten asiat eroavat toisistaan?!
Eikö se sama mitä voisi tapahtua voisi tapahtua sen 5 min. aikana?!
Ei saa mennä yksin vessaan vaan lapsi otettava mukaan. Koska siinä 5 minuutissa voi sattua mitä vaan!!!!
Huhhuh...
Kunhan lapsi on turvallisessa paikassa siellä samassa asunnossa. Kyllä nykyisin kuitenkin taitaa jo kaikilla olla "huussi" sisätiloissa. mummoäiti
Jos te elätte lapsen kanssa vuodesta toiseen 24 tuntia vuorokaudessa maksimissaan kymmenen senttimetrin etäisyydellä toisistaan, ottakaa huomioon että kaikki eivät. Oikeastiko teidän lapsenne eivät ole ikinä olleet paria minuuttia yksin? Miten te käytte vessassa ja suihkussa? Ajatelkaa kaikkia yksinhuoltajiakin, he vievät joka viikko useampaan otteeseen roskat ulos ja uskon, etteivät pakkaa joka kerta tenavia mukaan, pitääkö heistäkin kaikista tehdä ls-ilmo? Tuskin heidän luonansa jatkuvasti päivystää toinen aikuinenkaan mahdollisen onnettomuuden varalta.
Olen kahden lapsen yksinhuoltaja, joka käy vessassa ovi auki, suihkussa lasten kanssa ja vie roskat samalla ulos, kun ulkoilee lasten kanssa.
Kaupassakin pitää käydä autolla, joka laitetaan johdon päähän samalla, kun ollaan tultu kaupasta tai ulkoillaan lasten kanssa.
lpsia ymoäri vuorokauden. Marttyyrimammat hiiteen. Ennekin on lapsiakuollut,